Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoidat asuntolainanlyhennykset vanhempainvapaalla/hoitovapaalla?

Vierailija
02.10.2009 |

Itse saan bruttona noin 2400 € vanhempainrahaa ja hoitovapaalla olen 4 kk, jona aikana tulot ovat täysin minimaaliset (pari-kolme sataa) -säästöjä minulla on kyllä jonkin verran, mutta toisaalta olisi kiva lähteä kesällä matkoillekin.

Kannattaisiko elää vuosi maksellen pelkkiä asuntolainan korkoja, tuntuu että on se ja sama, lyhentyykö laina jollain parilla sadalla kuussa vai ei ollenkaan...

Miten muut palstalaiset ovat asian ratkaisseet?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuossa se asia on jotenkin verrattoman selkeästi ja loogisesti sanottu, että kateeksi käy, etten itse osannut noin hyvin kirjoittaa :-) Just tuo, että kun muut menot jaetaan niin millin tarkkaan puoliksi, niin miksi yhtäkkiä vauvasta koituvat menot lankeaakin vain toiselle. Eihän tuossa ole mitään logiikkaa!

Minä vielä jotenkin ymmärrän lapsettoman pariskunnan täysin erilliset tulot, mutta tätä systeemiä en ymmmärrä. Tehdään yhteinen lapsi, jota käytännössä toisen vanhemman on pakko hoitaa kotona n. 9-10 kk, tuloksena ansionmenetystä. Lapsi on molempien vanhempien yhteinen "projekti", mutta maksajaksi joutuu vain toinen - joka siis tietenkin voi olla yhtä hyvin isä. Jos ollaan niin tarkkoja kaiken jakamisesta puoliksi, niin tässä on täydellinen epäsuhta. Miten se lapsi ja sen aiheuttamat kulut tai tulojen lasku voivat olla vain toisen vastuulla? Eikö silloin tämä osapuoli joka EI ole hoitovapaalla ole sen kotona olijan hyväksikäyttäjä ihan kiistatta? Ei kai se ole elättinä oloa että se töissäkäyvä osapuoli osallistuu omalla osuudellaan vauvasta aiheutuviin kustannuksiin, joka tässä tapauksessa tarkoittaa perheen toisen aikuisen ansionmenetystä.

Vierailija
22/23 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vielä jotenkin ymmärrän lapsettoman pariskunnan täysin erilliset tulot, mutta tätä systeemiä en ymmmärrä. Tehdään yhteinen lapsi, jota käytännössä toisen vanhemman on pakko hoitaa kotona n. 9-10 kk, tuloksena ansionmenetystä. Lapsi on molempien vanhempien yhteinen "projekti", mutta maksajaksi joutuu vain toinen - joka siis tietenkin voi olla yhtä hyvin isä. Jos ollaan niin tarkkoja kaiken jakamisesta puoliksi, niin tässä on täydellinen epäsuhta. Miten se lapsi ja sen aiheuttamat kulut tai tulojen lasku voivat olla vain toisen vastuulla? Eikö silloin tämä osapuoli joka EI ole hoitovapaalla ole sen kotona olijan hyväksikäyttäjä ihan kiistatta? Ei kai se ole elättinä oloa että se töissäkäyvä osapuoli osallistuu omalla osuudellaan vauvasta aiheutuviin kustannuksiin, joka tässä tapauksessa tarkoittaa perheen toisen aikuisen ansionmenetystä.

Eikö tuossa silloin pitäisi vanhempainvapaa jakaa millintarkasti kahtia niin että kumpikin pitää sitä yhtä kauan? Ja samoin hoitovapaa, jos sitä pidetään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin säästetty hoitovapaata varten noin 800 e kuussa. Se ei korvannut ihan kaikkia menetettyjä tuloja tietenkään, mutta sen avulla pystyttiin elelemään ilman, että laina ei olisi lyhentynyt tai että olisi tullut lisää velkaa.