Kulkeeko kenenkään 1.luokkalainen ratikalla kouluun?
Kommentit (24)
Meinasin, että onko liikaa vaadittu pistää 7-vuotias kulkemaan yksin ratikalla?
Kun itse kävin koulua tuli suurin osa lapsista itse kouluun ratikalla. Vain muutama tuotiin autolla tai asui kävelymatkan päässä.
MItään ongelmia ei ilmennyt missään vaiheessa, vaikka moni joutui vaihtamaankin ratikkaa koulumatkallaan.
Ei siis varmaan ole lapselta liikaa vaadittu nykyäänkään.
mutta lapseni kaveri tulee ratikalla kouluun ja moni tulee yksin bussilla. Töölöössä. Ihan hyvin on tuntunut kaikilla sujuvan :)
Oi kultainen 50-luku...
Isä nosti kauluksesta pikkuveljen ratikkaan, kun ei vielä ylettänyt ekalle portaalle.
Joten eiköhän sama suju 2000-luvun ekaluokkalaiselta.
tai joku lähentelee ratikassa, koskettelee sopimattomasti tms.?
ekaluokkalaisilta tasan yksi kulkee julkisilla, ja hänkin vuotta vanhemman isonsiskon kanssa.
Eli ei kulje yksin ratikalla ekaluokkalaiset, vaikka ratikka vieresät meneekin.
ja kuljin linkkurilla... kävi useasti niin että ohi mentiin oman pysäkin ja isä oli vika pysäkillä autolla vastassa :D
en mie ainakaan oppinut linja-autolla niin miten sit ratikalla...
kulkemisessa. Olettekohan nyt liikaa kattoneet jenkkisarjoja, pedofiilit ja muut.. huoh. Minun lapseni ainakin tietää ikkunasta katsoessaan missä on ja koska jäädä pois.
Voivoivoivoi...
-arabianranta
jos joka puolella muualla Suomea lapset kulkevat yksin kävellen kouluun, miksei helsinkilänen lapsi voi mennä yksi ratikalla? Sehän on ihan yhtä tuttua hänelle kuin joku metsäpolku "maalaiselle".
erilainen tietämys ja kokemus.
Täällä keskustassa hulluja riittää.
Ja kyllä niitä piisaa sinne teidänkin kulmille, kunhan vain avaat silmäsi.
Metsäpolulla harvemmin tulee huumehörhö tai lääkkeensä ottamansa jättänyt hullu vastaan.
Korkeintaan maalla tulee vastaan kylähullu ja hehän usein ovat vaarattomia....
jos joka puolella muualla Suomea lapset kulkevat yksin kävellen kouluun, miksei helsinkilänen lapsi voi mennä yksi ratikalla? Sehän on ihan yhtä tuttua hänelle kuin joku metsäpolku "maalaiselle".
ratikoissa aamuisin.
Kuljen työmatkat ratikalla ja kohtelu mitä pienet lapset saavat on järkyttävää. Aikuiset tönivät ja puskevat. Komentelevat ja soittavat suutaan lapsille.
Aivan uskomatonta käytöstä. Lapset ovat ratikoissa täysin aikuisten armoilla. Joskus näkee jonkun aikuisen katsovan säälivästi mutta kukaan ei puutu aikuisten lapsiin kohdistuvaan häiriköintiin. Siihen joukkoon mahtuvat huumetyyppien ynnä muiden lisäksi myös mäkättävät ämmät ja vanhat sedät.
Itse olen puuttunut mutta en matkusta joka ratikassa.
niin ei ole muita ihmisiä missään.
Lapset kannattaa ensinnäkin ottaa itse niihin ratikoihin, busseihin ja kaduille mukaan ja opettaa miten näihin hörhöihin suhtaudutaan. Ja joo, se ei estä etteikö joku pedofiili kaappaa kainaloon. Sitä ei estä myöskään koulun aita, oma piha, koti korvessa tai vuotta vanhempi sisar.
Suurempi ongelma tuossa on eksyminen bussikortin hukkuminen jne. arkipäiväsemmät asiat. Niistä lapsi selviää kun se opetetaan käyttämään bussia oikein.
Tampereellahan aika useat ekaluokkalaiset (varsinkin keskustassa erikoistuneissa kouluissa käyvät) käyttävät bussia heti ekaluokasta lähtien. Eskari-ikäisille järjestää TKL bussimatkoihintutustumispäivän edellisenä keväänä.
Itse kuljin lapsena kävellen kouluun Ruskeasuon alueella, kunnes sain kinuttua itselleni ratikkalipun sen jälkeen kun tuntematon mies pelotteli minua kävelyreitillä.
Se oli huomattavasti turvattomampi tilanne kohdata joku sekopää yksin metsäisellä hiekkatiellä kuin että sama tilanne olisi tapahtunut bussissa tai ratikassa, jossa on kuljettajan lisäksi paljon muitakin aikuisia.
Äiti, jonka lapsi kulkee ratikalla kouluun, on oikein hyvä äiti. Ihan typerää väittää mitään muuta. Kaupungissa asuu ihmisiä tiheässä ja lasten tulee oppia elämään siinä mukana. Lopettakaa ne pedofiilivouhotuksenne, oikeita pedofiilejä on erittäin harvassa.
Liikenne ja tämä maa muuttuneet niistä ajoista huomattavasti!
Me asutaan "maaseudulla" ja meiltä ei lapset saa lähteä ekalla luokalla yksin koulusta tai ip-kerhosta. Ne luovutetaan vain vanhemmalle/sovitulle hakijalle. Tokikin maaseudusta huolimatta kyseinen koulu sijaitsee juurin hurjasti ajavien rekkojen läheisyydessä.
6-9 vuotiaita on vuonna 75 loukkaantunut tileliikenteessä 516 kpl, vuonna 2008 133 kpl. Tämä voi tosin johtua siitä että noin pienet ei enää liiku ominpäin, mutta myös kaikkien jalankulkijoiden loukkaantumiset ja kuolemat ovat vähentyneet: Kuolleet (1970 ja 2008)
322 ja 53
Loukkaantuneet (1970 ja 2008)
1205 ja 595
2008 kuoli enemmän 6-9vuotiaita henkilöauton matkustajana kuin jalankulkijana.
Kaikista vaarallisimpia tosin näyttää lapsille olevan mopot:
http://www.valppainmielin.fi/www/fi/tilastot/tilastokirja.php