Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän vuoksi naiset itkevät miehiä enemmän

Vierailija
30.09.2009 |

Tämän vuoksi naiset itkevät miehiä enemmän

Keskiviikko 30.9.2009 klo 11.22

Useat sukupuolten väliset toiminnalliset eroavaisuudet selittyvät naisten ja miesten aivojen erilaisella rakenteella ja toiminnalla.

Naisten useammin esiin purskahtavat kyyneleet johtuvat vain aivopuoliskojen paremmasta yhteydestä toisiinsa.

Naisten useammin esiin purskahtavat kyyneleet johtuvat vain aivopuoliskojen paremmasta yhteydestä toisiinsa. (ZUMA WIRE)

keskustele

Keskustele ihmissuhteista

Naisten ja miesten aivoissa on useita rakenteellisia ja toiminnallisia eroja toisiinsa nähden.

Ihmisaivot ovat jakautuneet kahteen aivopuoliskoon, jotka tekevät eri asioita. Niitä yhdistää aivokurkiainen - paksu hermokudosmuodostelma, joka välittää informaatiota kahden aivopuoliskon välillä.

Naisilla tämä on keskimäärin hieman miesten aivokurkiaista suurempi, minkä johdosta aivojen tunteikas oikea puolisko on paremmin yhteydessä analyyttiseen vasempaan puoliskoon.

Tämä voi olla juurikin se syy, miksi naiset ovat yleisesti ottaen enemmän tunteellisesti tiedostavia kuin miehet. Tämä voi myös vaikuttaa tunteiden helpompaan siirtämiseen ajatuksiin ja puheeseen.

Monitahoisia tehtäviä suorittaessaan naiset käyttävät molempia aivopuoliskojaan, kun taas miehet käyttävät sitä aivopuoliskoa, joka selvemmin liittyy tehtävän luonteeseen.

Tiedot ilmenevät arvostetun tiede- ja lääketiedekirjailija Rita Carterin teoksesta The Brain Book (suom. aivokirja).

IL

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni mm. Michael Jackson, joka itki lähes joka kerta laulaessaan joitain laulujaan (teki tätä myös nauhoitustilanteessa eli ei voinut kyyneleille mitään). Ei tapahtuisi minulle vaikka nainen olenkin.

Vierailija
2/5 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eräs läheinen kuoli. Itken vain jonkun kuollesa, en yleensä koskaan muulloin. Ja nainen olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisin on kun raskaana olen niin pillitän enemmän mut ihan menee sen piikkiin.

en yleensä itse juuri ollenkaan, mutta raskaana ollessa olen vetistynyt milloin mistäkin

Vierailija
4/5 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka nainen olenkin. Viimeksi hautajaisissa purin kieleni melkein verille pystyäkseni pidättämään itkun!

Vierailija
5/5 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään oikein usko tähän. Kyllä mieskin voi olla hyvin herkkä ja tunneälykäs, ja toisaalta nainen voi olla ihan tunnekylmä. Ja tietyissä tilanteissa itkupillikin voi saada kyyneleet pidätettyä, kun taas toisissa tilanteissa ne valuu vuolaina.