Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tarkkaan mietit sitä, millaista ruokaa tarjoat lapsillesi?

Vierailija
30.09.2009 |

Onko muita kuin minä, joka aina joka välissä yritän miettiä miten tarjoaisin mahdollisimman terveellistä ruokaa lapsilleni ja pidän sitä tosi tärkeänä?

Esim. olen lopettanut einesten ostamisen lähes kokonaan. Tooosi harvoin meillä syötäisiin jotai valmishampurilaisia tai ranskalaisia.

Aina kun laitan ruokaa, yritän miettiä miten saisin ruokaan lisättyä jotain vihanneksia tai kuituja tms. Leipä on yleensä aina kuitupitoista. Välipalaksi yritän tarjota jotain terveellistä, paljon hedelmiä ja marjoja. Jos syövät jogurttia, tarjoan maustamatonta marjojen kera tai maustamatonta johon sekoitan vähän "sokerijogurttia".

Puuroa keitän aika usein ja siihenkin lisään leseitä tms.

Onko muita näin ajattelevia??

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan katsoa, että joka ruoalla on kasviksia, kalsiumia ja jotain proteiinin lähdettä. Mutta yksittäinen huono lautasellinen ei tuota ahdistusta, kun tietää, että 95-prosenttisesti ruoka on ok.

Mutta en sanoisi, että mietin aina. Meillä syödään välillä eineksiä ja vaaleaa pullaleipää.

Vierailija
2/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syö samaa kuin aikuisetkin, eikä meillä ruokavalio ole mitenkään erityisesti muuttunut lasten saamisen jälkeen.

Tosin on sanottava, että meillä tehdään samoja juttuja, kuin ap:n viestissä, mutta niin on tehty ennen lapsiakin ja ruuassa minulle ihan kaikkein tärkeintä on maku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin aika tarkkaan. Lähes kaikki ruuat tehdään alusta asti itse(eineksiä on todella harvoin). Raaka-aineet kasvatetaan niin pitkälle itse, kun on mahdollista. Esim. jugurtin korvikkeena tarjolla on maitorahkaa, jossa on omia marjoja...

Vierailija
4/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua rahkaa, jonka alkuperää en tiedä tarkasti.

Vierailija
5/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään ehdi/jaksa. Pyrimme kyllä syömään monipuolisesti ja mahdollisimman paljon kotiruokaa, mutta myös edullisuus on tärkeä näkökohta ja kausittain on niin kiireistä, että ykköskriteeri on silloin helppous ja nopeus!

Silloin, kun olin lasten kanssa kotona, mietin todella paljon tarkemmin tätä ruoka-asiaa; tein ruokalistojakin, jaksoin leipoa leivonnasiet ja monesti leivätkin itse. Eipä onnistu enää, ei.

Vierailija
6/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme sekä itse kokkailtua sapuskaa pääsoain, mutta toisinaan myös ranskalaisia, valmisruokia, hampurilaisia jos on kiire tai ei vaan jaksa kokkailla.

Vierailija
7/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mättäävät jotain nopeahiilarista pöytään lapsille. Ei ihmekään että ylipaino on kasvava ongelma. Valmisruoissa on erittäin vähän vitamiineja ja hivenaineita, oletteko tulleet ajatelleeksi sitä?

Vierailija
8/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mättäävät jotain nopeahiilarista pöytään lapsille. Ei ihmekään että ylipaino on kasvava ongelma. Valmisruoissa on erittäin vähän vitamiineja ja hivenaineita, oletteko tulleet ajatelleeksi sitä?

näin tehdä, vaan silloin tällöin.

Vierailija
9/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi koitan tehdä vielä viikkoruokalistaa, jossa huomioidaan että on esim proteiineista tarjolla joka viikko kalaa, kanaa, lihaa, kananmunia ym. monipuolisesti.

Tosin sorrun myös eineksiin kerran pari parissaviikossa ja poden siitä sitten pientä huonoa omaatuntoa. Mutta muksut sit tykkää noista "herkuista".

Vierailija
10/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset saavat välillä syödä pullaa ja keksejäkin. Limsaa voin ostaa muutaman kerran vuodessa. Joskus pidämme herkutteluiltoja, silloin teen poppareita, mutta teen ne itse kattilassa ja käytän oliivi- ja rypsiöljyä.

Käymme jopa Mäkkärissäkin jos on pakko ja nälkä yllättää. Valitsen kuitenkin aina lapsille maidon juomaksi emmekä ota kaikille ateriaa ettei tulisi syötyä liikaa ranskalaisia:)..

Ap

Vierailija
11/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain selkäytimestä :)

Mutta kyllä, pyrin tarjoamaan perheelleni monipuolista ja terveellistä syötävää, ja vältän myös lisäaineita.

Mutta siis, mun ei tartte mitenkään käyttää energiaa tuon miettimiseen.

Vierailija
12/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset saavat välillä syödä pullaa ja keksejäkin. Limsaa voin ostaa muutaman kerran vuodessa. Joskus pidämme herkutteluiltoja, silloin teen poppareita, mutta teen ne itse kattilassa ja käytän oliivi- ja rypsiöljyä.

Käymme jopa Mäkkärissäkin jos on pakko ja nälkä yllättää. Valitsen kuitenkin aina lapsille maidon juomaksi emmekä ota kaikille ateriaa ettei tulisi syötyä liikaa ranskalaisia:)..

Ap

Olen ajatellut niin että silloin harvoin kun johonkin mennään,huvipuistoon, hampurilaisille yms.niin silloin ei mietitä kaloreita eikä terveellisyyksiä eikä rahaa. On sen verran köyhä ja iso perhe meillä, että tällä on merkitystä.

mielummin harvoin ja kunnolla kuin usein ja varovaisesti.

Vierailija
13/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan teen niin jo ihan rutiininomaisesti.

- meillä on molemmilla lämpimillä ruoilla ainakin puolet lautasesta täytetty kasviksilla (salaattia tai kypsennettyä)

- kaikki hiilarit on täysjyvää: pasta, riisi, puuro, leipä jne

- vain hyviä rasvoja, rasvahapot kunnossa

- väli- ja iltapalalla tarjolla hedelmää, marjoja tai juureksia

- sokeria mahdollisimman vähän, samoin suolaa vältämme

jne

Meillä kolme lasta joista vanhin koulussa ja kaksi nuorempaa vielä kotona, syövät onneksi tosi hyvin kaikkea kasvikuntaan kuuluvaa, eivät osaa haikailla ranskanleivän perään kun ei sitä koskaan oo tarjollakaan, ja hdelmät&marjat on suurta herkkua :)

Toki juhla- tai muissa erikoistilanteissa lapset saa jätskiä, karkkia, kakkua tms ihan kuin kaikki muutkin!! Ja käymme pari-kolme kertaa vuodessa Mäkkärissäkin ;)

Vierailija
14/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö joku lapsille huipputerveellistä ruokaa ja syö itse epäterveellisesti? En usko.

Jos aikuinen ei omalla kohdallaan ymmärrä terveellisen ruokavalion merkitystä ja noudata sitä, miten voisi lapsillekaan syöttää kunnon ruokaa?

Vierailija
15/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö joku lapsille huipputerveellistä ruokaa ja syö itse epäterveellisesti? En usko. Jos aikuinen ei omalla kohdallaan ymmärrä terveellisen ruokavalion merkitystä ja noudata sitä, miten voisi lapsillekaan syöttää kunnon ruokaa?

Tunnen monta vanhempaa jotka kyllä tarjoavat lapsilleen terveellistä mutta salaa lapsiltaan sitten puputtavat keksejä ja pullaa. Moni myös syö herkkuja iltaisin lasten mentyä nukkumaan... Ainakin tiedän monen tutun tekevän näin mutta silti lapsilleen tarjoavat terveellistä ruokaa!

Vierailija
16/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta vanhempaa jotka kyllä tarjoavat lapsilleen terveellistä mutta salaa lapsiltaan sitten puputtavat keksejä ja pullaa. Moni myös syö herkkuja iltaisin lasten mentyä nukkumaan... Ainakin tiedän monen tutun tekevän näin mutta silti lapsilleen tarjoavat terveellistä ruokaa!

Meillä periaatteessa syödään terveellisesti, viljat on enimmäkseen täysjyvää, leipä ruisleipää tai joskus harvoin itse tehtyjä sämpylöitä. Ruokiin yritän aina laittaa kasviksia n. puolet. Vaihtelen proteiininlähdettä, välillä jauhelihaa, kanaa, kalaa, linssejä, papuja, rahkaa, juustoja... Näitä syödään koko perhe.

Mutta sitten kuitenkin olen itse reilusti ylipainoinen, ja uskon sen johtuvan siitä että syön liian paljon. Ja vaikken lapselle anna keksiä tai pullaa kuin erityistilanteissa, saatan itse lapsen nukkuessa kaivella pakastinta ja mussuttaa menemään. Mua pelottaa että lapsesta tulee samanlainen, että jotenkin annan hänelle mallin epäterveellisestä syömisestä vaikken haluaisi. En kuitenkaan halua lapsen kuullen hirveästi tarkkailla ruokamääriä tai päivitellä kiloja, haluaisin että lapsella olisi terve suhtautuminen ruokaan vaikkei mulla itselläni olekaan.

Mutta miten?

Vierailija
17/17 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaiken pääsääntöisesti tuoreista raaka-aineista ja käytän vain kuitupitoisia pastoja, riisejä ja leipää sekä mahdollisimman paljon luomutuotteita. Emme käytä maustettuja jugurtteja eikä meillä juoda mehua. Joskus jääkaappi on tyhjä, ja sitten haetaan lähikaupasta esim. kalapuikkoja, mutta yritän näissäkin tapauksissa katsoa mahdollisimman lisäaineettoman vaihtoehdon.

En hysteerisesti vahdi lasten syömisiä, että esim. kylässä ja juhlissa saavat herkutella, kun muutkin saavat, mutta arjen yritän pitää mahdollisimman terveellisenä. Ja kyllä lapset ihan hyvin pöperöitäni syövät, ihan tavallista perusruokaa meillä kuitenkin on.