Miten toimia tällaisen isän kanssa?
Olemme mieheni kanssa eronneet vajaa 3v sitten. Lapset ovat olleet pääsääntöisesti minulla, mutta viikonloppuisin isällään ja viikolla, riippuen miten on mennyt isän työvuorot. Kaiken kaikkiaan tämä on toiminut hienosti ja kesä- ym. pidemmillä lomilla isä on pitänyt lapsiakin pidempään.
Meidän lasten iät on siis nyt 5,5v, 7v kaksoset, 9v ja 11v. Vieläkään minulla ei pahemmin pahaa sanottavaa ole, mutta nyt kun lapset on isompia eikä heitä tarvitse koko ajan vahtia jne. niin jättää heidät turhan paljon keskenään niin, että isommat joutuu vahtimaan pienempiä. Muutamaksi tunniksi olen itsekin jättänyt, mutta välillä lasten siellä ollessa isä saattaa olla koko päivän menossa, käy vaan hätäsesti kotona katsomassa onko kaikki ok. Lapset ei tästä kauheasti pidä ja olen isän kanssa tästä keskustellut ja hän on sanonut yrittävänsä vähentää menojaan lasten hänellä ollessa, mutta käytännössä ei näin ole tapahtunut. Noin ei tapahdu joka kerta kun lapset on siellä, mutta aika usein kuitenkin.
En halua lapsia estää tapaamasta isäänsä, koska isä on heille tärkeä, mutta muutos olisi tultava tuohon, ettei isompien sisarusten tarvitse aina pienempiä vahtia.
Kommentit (23)
vastauksena, että minäkin suosittelisin tuota rauhallista puhumista lasten isän kanssa nimenomaan lasten näkökulmasta.
Muistakaa nyt hyvät keskustelijat (enkä nyt tarkoita ap:tä), etä ei lähivanhempi omista lapsiaan. Jokainen huoltaja (myös etähuoltaja) huolehtii lapsistaan niin kuin katsoo parhaaksi. Niinhän tapahtuu myös ydinperheissä. Jos lasten kohtelu ei ole huonoa tai laiminlyövää, kummallakaan vanhemmalla ei ole mitään laillista "viimeistä sanaa" siihen, miten toisen vanhemman pitäisi lapsia vuorollaan hoitaa.
viranomaisilla vaan keskustella ensin asiallisesti (ei syyllistäen) ja lasten näkökulmasta. Näin mies ymmärtää sen paremmin eikä ajattele, että ex haluaa vain valittaa.
meillä kun oikeasti tilanne, että lapset vaarassa äitinsä luona, eikä kukaan tee asialle mitään!