Kannattaako Lohjalle muutto ja minne päin Lohjaa?
Asumme Espoossa rivarissa. Haaveksimme omakotitalosta ja isommista tiloista. Lapset harrastavat jalkapalloa ja koripalloa ja soittavat. Mistä paikasta harrastuksiin lapset osaisivat jo vaikka yläkouluikäisinä viimeistään itse liikkua ehkä jo aiemminkin. Missä on hyvä koulu? Emme siis haluaisi minnekään peräkylälle muuttaa. Mistä päin Lohjaa kannattaisi katsella asuntoa? Itse olen Lohjalta aika lähelläkin töissä, mutta mies on Helsingin keskustassa.
Kommentit (22)
7-8 aikaan aamulla ja 16-17 aikaan illalla?
Jossa on ihania omakotitaloja sikin sokin kuin jossain Astrid Lindgrenin satukirjassa? Kerran menin jotain aika suurta tietä, en muista oliko moottoritie, sellaisen alueen ohi ja alue oli jotain ehkä noin 10 tai 20 minuttia Lohjan keskustasta johonkin suuntaan tämän ison tien oikealla puolella. Taisi olla masardikattoisia taloja. On jäänyt sellainen mieleen.
Lohjalta on Hki keskustaan varmaan 60 km, sillä meille kotiin on 50 km ihan tasan ja asutaan just 10 km päässä Stadista.
En ole tuohon aikaan liikkunut Lohjalta, mutta mies on ajanut meidän kakkosasunnolta 55 km duunipaikalleen ja menee reilu tunti. Aamulla ennen aamuruuhkaa (mies lähti usein kuudelta töihin, että vältti ruuhkan) meni kolme varttia.
Yli kaksi tuntia pidemmät hoitopäivät lapselle - ei kiitos.
Muijalasta Hesan keskustaan on varmaan alle 50 km ja Sammatin perukoilta yli 70. Mitä lähempänä motarin liittymiä, sitä sujuvammin Helsinkiin pääsee. Matka kestää 30min -1,5h ihan liikenteestä ja päivästä riippuen, jos työaika ei jousta yhtään, niin 7-8 ja 16-17 on pahimmat ruuhka-ajat.
www.lohja.fi
Edullisempaa asumista kuin pk-seudulla; jos käy Hämeenlinnantien länsipuolella pk-seudulla töissä niin matkat on siedettävät ( ja perheessä on autoja yhtä monta kuin kuskia) Bussilla pääsee ihan ydinkeskustaan ripeästi, mutta esim. Espooseen hankalasti.
Järvi & luonto on valtteja, työpaikkoja niukasti, paljon rakennetaan uutta okt mm. Vappulaan, Gunnarlaan, Routiolle, Lylyisiin. Suurin osa työikäisistä taitaa käydä muualla töissä. Hoitoalan paikkoja on varmasti vapaana ja terveyskeskuslääkäreitä tarvittaisiin lisää.
Routiolle on rakennettu kyllä viime vuosina paljon uusia ja hienojakin. Mutta se vanha narkkislähiö ei tietty saa mainettaan pois. Samoin Ojamo on sellainen, jota itse välttäisin. Virkkala on tosi outo alue, omalla tavalla ihan kauhea ja omalla tavalla oudon kiehtova ja kauniskin. Sieltä kyllä pks tosi pitkä matka. Sammatti on aivan ihanan luonnonkaunis paikka, mutta ihan kyllä kesäpaikkakunta vain minun mielessäni, vaikka uusi motari meneekin sieltä läheltä. Vappula on sellainen tosi suosittu alue nykyään omakotitaloasujalle, itse taas tykkään enemmän Moision tai Keski-Lohjan alueista, joissa asuntokanta on vanhempaa.
Lohja puoleisestä päästä menee aikaa kun ajaa ihan ydinkeskustaan Helsinkiin normaalia vauhtia ei kaasu pohjassa? Ja onko liikenne hurjaa motarilla? Kaunako bussilla menee Hesaan keskustaan?
Siis minkäkokoinen paikka? Onko elokuvateatteria, harrastusmahiksia, vaatekauppoja, isoja marketteja?
Meille kotiin ilman ruuhkaa ajaa Lohjalta ihan tasan puoli tuntia. Sen jälkeen loppu onkin ihan mysteeriä eli Helsingin keskustaan pääsee minusta hyvänä aikana tästä 20 min (sunnuntaina, ei yhtään ruuhkaa), mutta yhtä hyvin voi olla, että ajaa vaikka 50 min. Yleensä kun menemme meiltä esim. Ruusulaan (ei vielä keskustassakaan ihan), niin varaamme aikaa 30 min. Itse varaisin siis matkaan tunnin ja vartin.
Liikenne ei ole mielestäni kovin hurjaa motarilla, mutta ruuhka-aikana autoja on paljon. Liikennehän voi seistä ihan motarilla tuossa kehä ykkösen tuntumassa.
Bussista en osaa sanoa, kannattaa katsoa varmaan ihan netistä niitä aikoja. Ilmaistakaan se kulkeminen ei tietty ole, sekin kannattaa laskea, että kannattaako vaihtaa Lohjalle taloudellisestikaan.
Jos Espoossa asunto maksaa vaikka x euroa, mutta Lohjalla ollessa tarvitaan vaikka kaksi autoa entisen yhden sijaan, niin kuukaudessa voi mennä hyvinkin vaikka 500 euroa enemmän matkoihin. Lisäksi Lohjalla on korkeampi veroprosentti, joka voi tehdä kymppejä joka kuu. Kannattaa siis laskea, että kannattaako sinne Lohjalle taloudellisistakaan syistä muuttaa - tuolla lisä 500 eurolla kun saattaa kummasti lyhentää isompaa lainaakin varsin pitkään.
Vastailen vielä, kun ei täällä aitoja lohjalaisia tunnu olevan.
Yksi elokuvateatteri on, jossa pyörii 1-2 elokuvaa usein viikossa. Pieni teatteri on myös. Harrastusmahdollisuuksia on paljon, ihana luonto myös. Huippuihana kahvila ja monta hyvää ravintolaa. Vaatekauppoja on mm. KappAhl, Lindex, Bobo lopetti valitettavasti just, lastenvaatteita saa Mukelomestasta, H&M on myös ja Seppälä ja sitten urheiluliikkeitä on myös. Ihan keskustassa on uusi Prisma ja sitten 3 km keskustasta on CM. Keskustassa on myös Sokos, mutta se ei myy enää lastenvaatteita eikä leluja.
Ihania paikkoja on mm. Aurlahti, Neidonkeidas ja kivoja tapahtumia mm. vanhanajan joulumarkkinat, omppupäivät ja antiikkimessut.
Yksi elokuvateatteri; harrastusmahdollisuuksia löytyy laidasta laitaan mm. liikuntakeskuksen tarjonnasta, paikallisista seuroista tai entiseltä työväenopistolta. Eikä mikään ei estä tuomasta omaa harrastusta tänne, jos sitä vielä ei ole.
Cittari ja Prisma löytyy paikan päältä, Gigantti, Masku, Motonet, K-Rauta ainakin. Vaatekauppoja on jonkun verran ( Sokos, H&M, Lindex, Kappalh) urheilukauppoja ( Top Sport ja Intersport)
Yläkouluja taitaa olla 4 ( Anttila, Harju, Virkkala, Mäntynummi )alakouluja enemmän. Yksi lukio, paljon keskiasteen opiskelumahdollisuuksia. Ja kunta on kaksikielinen eli ruotsinkielisiäkin palveluja löytyy.
just keskustan ympäristö vois olla hyvä. Musiikkiopisto on keskustassa. Kori- ja jalkapallotreeneistä en tiedä muuta kuin että kesäsin futista on monilla eri kentillä Lohjalla, eniten varmaan Rantakentällä - keskustan tuntumassa.
Me asutaan Perttilässä jonka hyviä puolia ovat rauhallisuus, kiva koulu ja läheinen Lempolan kauppakeskus. Mäntynummesta löytyy yläaste ja terveyskeskus, kirjasto ja apteekki, reilun kilometrin päässä. Tästä pääsee myös nopeasti moottoritielle. Etäisyyttä keskustaan on 6 km jonka reipas 9-vuotias taittaa meillä pyörällä, bussejakin kulkee. Vähän lähempänä olisi kyllä kiva asua kieltämättä. Varsinkin jää- ja uimahallille on liian pitkä matka.
Katselkaa taloja keskustan lisäksi Gruotilasta, Keski-Lohjalta, Metsolasta, Moisiolta. En tunne noita alueita juurikaan, mutta sijaitsevat lähempänä palveluita.
Mielestäni Lohja on kiva kaupunki. Keskustasta löytyy melkein kaikki tarvittava. Harrastusmahdollisuuksia on paljon. Käykää ajelemassa kartan kanssa eri paikoissa.
Jotkut kyllä lukevat senkin keski-Lohjaan.
Minusta on vähän outoa, että joku kyselee kovasti millainen paikka Lohja on, onko iso, onko kauppoja, jne. Ja kuitenkin suunnittelee muuttavansa paikkakunnalle ja kulkevansa pääkaup.seudulle töihin - joka pv.
Jos kyselijä ajattelee, että työmatkat ovat ihan ok, niin eikö kannattaisi ajaa tuo mitättömän lyhyt matka joku kaunis lauantai ja mennä katsomaan miltä se lohja näyttää, mitä siellä on? Tai käydä vaikka useampana päivänä? Ja ehkä joku kerta työpäivän päätteeksi? Kun ajelee vaikkapa viikossa kolmena iltana lohjalle vaikkapa vain maisemia katsomaan, alkaa matka ja pitäjä näyttää toisenlaiset todellisemmat kasvonsa.
Minä itse henk.koht en pidä Lohjasta, mutten osaa sanoa miksi. En pidä Tuusulasta, Keravasta, Järvenpäästä, Sammatista.. enkä osaa selittää miksi.. mutta esim. Hyvinkää on minusta sievä pieni kaupunki, Vihdin kk suloinen ja pieni, Nummela asfaltoitu ja aika vilkaskin, joskin ihmset aika tympeitä.
Olen asunut Lohjalla viisi vuotta,muutama vuosi sitten muutettiin pois sieltä.Hyvät muistot on jääneet,ehkä eniten siksi että molemmat lapsemme syntyivät asuessamme siellä. Asuimme itse Ojamolla ja mieheni kulki joka päivä autolla Helsinkiin- matkoihin kului noin 45-1h per siivu, itse sain työpaikan Lohjalta ja ihan vielä oli pyörämatka. Nuo työmatkat oli kyllä todella pitkät miehellä ja oli aivan poikki viiden vuoden jälkeen. Onneksi saimme työtä täältä keskisuomesta ja kulkemis ongelmia ei ole. En suosittele muuttmista sinne jos molemmat edelleen käy töissä Helsingissä,lapsille tulee hirveän pitkät hoitopäivät. Miettikää vaikka Kirkkonummea, Veikkolaa ehdotan. Siitä on tosi lyhyt matka kulkea motaria Helsinkiin. Lohjan kaupat on musta tosi huonot, vaikka se uusi kauppakeskus tuli mutta se on vaan jotenkin liian suppea mun makuun.
Kuljen ei-ruuhka-aikoihin ja matkoihin menee 30min-50min. Onneksi on joustavat työajat, tosin jos ruuhkia on niin niissä kökitään kehä3-2-1 linjalla, eikä täällä Lohjan suunnassa.
Asun Moisiolla ja pidän alueesta. Lapsilla lyhyt matka kulkea ja turvallinen alue liikkua. Alueen samanikäiset lapset tuntevat toisensa ja kaikki tietävät toisensa. Alue on turvallisen kokoinen lapsille.
Lohja on sopivan kokoinen paikka. Perheelliselle löytyy riittävästi kaikkea, mutta samalla kaikki on hallittavissa. Kauppoja suht ok, niillä pärjää hyvin. Jäähalli ja uimahalli on harjulla.
Alueina itse miettisin Lohjalta Moisiota, Myllylampea, Aurlahtea, Keskilohjaa, Lempolaa ja mahdollisesti Perttilää. Muut minusta liian kaukana.
Vaikka matkoissa meneekin aikaa, niin lasten kannalta asuminen on ihanteellista. Meillä ainakin on lasten kavereiden vanhemmat aina tarvittaessa auttaneet ja turvallisia aikuisia on naapureissa auttamassa, vaikka itse emme olisi tulleetkaan vielä töistä kotiin.
Tosin Lohjalla alueesta riippuen toisilla asuu enemmän muualta muuttaneita ja toisilla alkuperäisiä Lohjalaisia. Hieman Lohjalaiset ovat sisäänpäin lämpiäviä ja ei niin helppoja tutustua. Monella on myös valmiina se oma kaveripiiri aikojen alusta ja paljon sukulaisiakin Lohjalla. Mutta sitkeydellä ja pikkuhiljaa pääsee itsekin mukaan.
Hyviä kouluja on vaikea sanoa. Täällä ei ole alueittain jakautunut eri tasoisiin. Pikemminkin kouluisa asiat tuntuu olevan pitkälti rehtorista kiinni.
Musiikkiopisto on ihan keskustassa, jalkapalloa pitkin poikin (Muijala, Kisakallio, Rantakenttä, harvemmin nuoremmilla harjulla) ja koripallosta en tiedä (mutta on kasvattanut suosiota paljon Lohjalla nuorten lasten suosiossa, luulen että treenaavat eri koulujen jumppasaleissa).
En ole lohjalainen, mutta ihmeessä keskustaan vaan tai jonnekin sinne Moision suunnalle.
Mekin ollaan moista harkittu, mutta 55 ja 70 km duunimatkat on vieneet innon kokonaan. Ei voi olla pienten lasten elämästä niin paljon joka päivä jossain matkan päällä.