Miten saan 4-vuotiaan kakkaamaan pönttöön tai edes pottaan?
Toivon nyt asiallisia vastauksia ja etenkin niiltä, joilla myös on ollut ongelmia asian suhteen. Tiedän kyllä, että 4-vuotiaan pitäisi jo osata, vaan kun ei osaa.
Asiaan on panostettu todella paljon (isosisko oppi tosi helposti tämän asian jo 2-vuotiaana), mutta ei vaan onnistu. Lähinnä taustalla vaikuttaisi olevan jokin henkinen lukko.
Asiasta on keskusteltu todella paljon, on rohkaistu, kannustettu, lahjottukin. Yläkaapissa odottaa hieno iso junarataristeys junineen, kunhan se kakka löytyy pöntöstä tai edes potasta. Silti ei poika kakkaa. Mitä tahansa muuta tekisi, jos vaan noi junat saisi, mutta ei kakkaa sinne minne kuuluisi.
On kyselty, mikä asiassa pelottaa (ei oikein osaa vastata tähän), on kerrottu että kaikki muutkin isot pojat kakkaava pönttöön. On istuttu pöntön/potan vierellä kirjojen ja vilttien ja herkkujen kanssa ja ihan perinteisestikin vuosien varrella yritetty.
Päiväkodissa on ihan sama juttu kuin kotona: kakkaa housuihin. Tunnistaa kyllä kakkahädän ja menee piiloon kakkaamaan pöksyihin. Pissalle menee hienosti ja oma-aloitteisesti.
Kaikin puolin muuten on aivan normaalisti kehittynyt poika, puhe on selkeää ja monipuolista, sosiaaliset taidot ja muut sujuu, hyvä mielikuvitus, hienot leikit, mutta sitten tämä kakka-asia.
Enää oikein ei voisi mielestäni sanoa että "antakaa aikaa", vaan kyllä 4-vuotiaan "pitäisi" jo osata.
Joten jos muita vinkkejä ja vertaistukea löytyy, niin olisin erittäin kiitollinen!
Kommentit (70)
pistäkää rajat.
Istuttaisin viikonloppuna/vapaapäivänäni niin kauan pöntöllä että paskoo sinne.
kun meillä oli sama juttu lähes 4-v tytön kanssa. Ostin apteekista microlax-peräruiskeita (vesiperäruiske), tuikkasin pyllyyn ja nostin pöntölle. Pidin väkisin kiinni ja kakka tuli pönttöön. Eipä tarvinnut tehdä kuin kerran... Joku sanoo varmaan lapsen kiusaamiseksi, mutta kyllä tehosi eikä ole lapselle mitään ttaumoja jäänyt.
Voisi koittaa vaikka sellaista, että saa jonkun yllätyksen kun kakka tulee pönttöön.
Minun poikani täyttää pian 4 eikä kakkaa pönttöön. Siihen liittyy hänellä jonkinlaista häpeäntunnetta, jonka havaitsin ensimmäisen kerran hänen ollessa 1v (alkoi piiloutumaan kakantekoa varten). Pyytää aina kakkaa varten vaipan. Jos ei saa vaippaa, pidättelee, vaikka monta päivää, kunnes ummetuksen pelossa luovutan ja suon hänelle sen vaipan. Hoidossa ei kakkaa ollenkaan, kun pidätteleminen ei ole siis ongelma hänen tapauksessa. Koetamme ottaa iisisti, mutta on se toki hassua, että on kohta nelonen mittarissa, eikä kakkaa pöntössä :(
Vaikea tilanne. Useinkaan painostaminen, uhkailu tai muut negatiiviset keinot ei auta vaan lapselle tulee asiasta yhä isompi mörkö. Mutta eihän tätä enää voi rauhassa katsellakaan ja antaa ajan kulua...
Onko palkkio hyllyn päällä lapsen itse keksimä? Keksisikö itse jonkun paremman/motivoivamman?
Tiedän yhden tapauksen, joka just jonkun ummetuslääkkeen avulla saatiin kakkaamaan pottaan. Yritä selittää lapselle, että asia on siten vakava, että on lähdettävä lääkäriin/apteekkiin mikäli homma ei onnistu. Sitten annat lapselle rauhassa aikaa, painostamatta, sulatella asiaa. Jos asian esille tuominen ja ajan antaminen ei auta, sitten ei muuta kuin ummetuslääke käyttöön ja potalle istumaan. Älkääkä antako mahdollisuutta kakata housuun, jatkuva valvonta on tärkeä! Omat lapseni myös tekivät kakat vaippaan aina "salaa" ja potalle oppiminen tapahtuikin niin, että valvoin tarkasti milloin kakka on tulossa, jolloin mentiin vessaan.
Huomatkaa, ettei onnistuneesta kakasta potassakaan saisi tehdä suurta asiaa. Yksi kehu ja se riittää. Niin asiasta tulee luonnollinen eikä se saa turhan suuria merkityksiä.
Lukitset huoneeseen jossa on pelkkiä pöntönreikiä lattiassa.
Vierailija kirjoitti:
Minun poikani täyttää pian 4 eikä kakkaa pönttöön. Siihen liittyy hänellä jonkinlaista häpeäntunnetta, jonka havaitsin ensimmäisen kerran hänen ollessa 1v (alkoi piiloutumaan kakantekoa varten). Pyytää aina kakkaa varten vaipan. Jos ei saa vaippaa, pidättelee, vaikka monta päivää, kunnes ummetuksen pelossa luovutan ja suon hänelle sen vaipan. Hoidossa ei kakkaa ollenkaan, kun pidätteleminen ei ole siis ongelma hänen tapauksessa. Koetamme ottaa iisisti, mutta on se toki hassua, että on kohta nelonen mittarissa, eikä kakkaa pöntössä :(
Ei näin.
Ensinnäkin luonnollista on tuo piiloutuminen. Se on biologiassa, harva tekee tarpeensa julkisesti :D
Toisekseen, sun lapsi tietää, että saa aina vaipan. Äiti luovuttaa lopulta. Virhe. Kauanko meinasit jatkaa tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näin.
Ensinnäkin luonnollista on tuo piiloutuminen. Se on biologiassa, harva tekee tarpeensa julkisesti :D
Toisekseen, sun lapsi tietää, että saa aina vaipan. Äiti luovuttaa lopulta. Virhe. Kauanko meinasit jatkaa tätä?
Kahden vanhemman kanssa ei ollut sellaista ongelmaa. Kerron hänelle kohta että näin isoille pojille ei myydä enää vaippoja kaupassa tmv. En osaa pakottaa häntä se on totta, uskon että se vain jotenkin kasvaa siitä vaiheesta itsestään
ennen kuin kerron oman kokemukseni, huomautan kaikille, että ketju on ikivanha :D
eli meillä toimi vain pakottaminen. tyttö oli 2.5v päiväkuiva, mutta halusi kakata vaippaan. sitten aloin tehdä niin, että kävin laittamassa hälle yövaipan vasta nukahettua, niin ei kakannut sinne unissaan. ja joka kerta näiden päivien aikana, kun käytiin pissalla, niin laitoin bebanthenia pyllynreikään (neuvolan ohje) niinkuin stimuloin sitä tulevaa jöötiä sieltä tulemaan. (toisen päivän lopulla tuntui jo sormea vasten iso kakka) no, viimein tyttö kolmantena päivänä oli jo niin isossa hädässä, että ei muuta tehnyt kun itki vaippaa. minä sanoin, että pöntölle. sitten mentiin, laitoin taas rasvaa. itki ja parku ja raivos tunnin (vähän yli, katoin kellosta) pöntöllä, viimein kakkasi, itse pysyin rauhallisena, monesti tämä kaatunut siihenkin, että ite suuttunu ja antanu viimen vaipan. seuraava kerta oli vielä hieman pelottava, mutta kolmas jo iisi. nykyään 3v, ei vaippoja lainkaan :)
Ei ole tarkoitus vääntää veistä kenenkään haavassa, mutta mielestäni neuvolassa kannattaisi enemmän puhua herkkyyskausista. Kakalle oppimisen herkkyyskausi on yllättävän aikaisin, paljon aikaisemmin kuin pissakuivuuden valmius.
Jos lapsi menee piiloon kakalle, on se merkki siitä että paras hetki on mennyt sivu suun. Lapsi kaipaa vaistomaisesti kakkarutiinia ja luo sen vaikka itse. Ja omasta kakkaamistavasta luopuminen on totta kai hirveän pelottavaa. Jos ette usko, niin pukekaa vaippa ja yrittäkää itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus vääntää veistä kenenkään haavassa, mutta mielestäni neuvolassa kannattaisi enemmän puhua herkkyyskausista. Kakalle oppimisen herkkyyskausi on yllättävän aikaisin, paljon aikaisemmin kuin pissakuivuuden valmius.
Jos lapsi menee piiloon kakalle, on se merkki siitä että paras hetki on mennyt sivu suun. Lapsi kaipaa vaistomaisesti kakkarutiinia ja luo sen vaikka itse. Ja omasta kakkaamistavasta luopuminen on totta kai hirveän pelottavaa. Jos ette usko, niin pukekaa vaippa ja yrittäkää itse.
Olen nro 52&56. pojalla oli herkkyyskausi noin 7 kk iässä ja osasi silloin tietoisesti ponnistaa pönttön, mutta 1v paikkeella se loppui ja tuli kaiken vastustamisen kausi joka jatkuu edelleen. Hän on muuten äärimmäisen kiltti ja älykäs lapsi, hoidossa saa aina paljon kiitosta käytöksestä. Luulen, että hän vain jossain vaiheessa totesi, ettei pysty ottamaan sisaruksensa kiinni kehityksessään ja heittäytyi perheen vauvaksi jossain asioissa.
moi! meilläkin on sama ongelma kakkaamisen suhteen ettei se suostu kakkaan pönttöön eikä pottaan vaan hän tekee housuun mutta pissa pönttöön normaalisti ettei tiedetä mitä tehdä että saatas se kakkaan kumminkin on 4v5kk.
Vierailija kirjoitti:
kertaakaan rankaistu. Millaisia rangaistuksia alkaisit antamaan...?
ap
Mä alkaisin varmaan jo rangaista noin isoa housuun kakkaamisesta.
Jospa laittaisit sen itse huuhtelemaan kakat housuista ja itse pesemään pyllynsä.
Mikä auttoi kakka ongelmaan ? Täällä taistellaan ihan samasta asiasta, saman ikäisen kanssa. Mietin jo että oonko ite ton kirjoittanu kun ihan tismalleen sama homma 😌.
Henkku kirjoitti:
Mikä auttoi kakka ongelmaan ? Täällä taistellaan ihan samasta asiasta, saman ikäisen kanssa. Mietin jo että oonko ite ton kirjoittanu kun ihan tismalleen sama homma 😌.
Pegorion ja riittävän tehokas lahjonta toimi. Mikään "no et vaan anna vaippaa" ei toiminut koska lapsi kasteli vielä öisin, ja sepä olikin kiva kun tuuttasi kahdelta yöllä kakkosen sinne vaippaan.
Vierailija kirjoitti:
kun meillä oli sama juttu lähes 4-v tytön kanssa. Ostin apteekista microlax-peräruiskeita (vesiperäruiske), tuikkasin pyllyyn ja nostin pöntölle. Pidin väkisin kiinni ja kakka tuli pönttöön. Eipä tarvinnut tehdä kuin kerran... Joku sanoo varmaan lapsen kiusaamiseksi, mutta kyllä tehosi eikä ole lapselle mitään ttaumoja jäänyt.
Samaa käytin lopulta tyttärelle jolle selvästi kakka-asiasta oli tullut myös valtataistelujuttu. Lällättelikin usein sillä että ette voi mitään että kakkaan housuun. Oli jo 4,5 vuotias.
Sitten päätin että tämä ei kyllä enää käy, jos ei hyvällä niin pahalla. Kerran taas tyttö alkoi lällättelemään että aikoo kakata housuun ja minun on pakko pestä peppu. Hyi hyi haisee hyi hoki iloisesti, selvästi vahingoniloisena että hänellä on valta pakottaa äiti tekemään yököttävä homma kakkaamalla housuun.
Sanoin että ei kuule, nyt laitetaan semmoinen lääke että kakka tulee pönttöön. Raivoava lapsi vaan makuulleen sängylle väkisin, peräruiske sisään ja pytylle. Pois ei ole pääsemistä ennen kuin on kakattu. Äkkiä alkoikin tulla. Lapsi itki ja sanoi vihaavansa minua. Mutta episodin jälkeen alkoi totella muissakin asioissa paremmin, sen lisäksi että lopetti kerrasta housuun kakkaamisen. Tajusi että ei se äippä niin hänen komenneltavissa olekaan, on sillä keinonsa jos ei uskota puhetta.
Vierailija kirjoitti:
niin poitsu kakkaa täysin tyytyväisenä pöksyihin ja iloisena tulee kertomaan, että pylly pitäisi pestä. Kun nätisti opastaa, niin sanoo että "ei, en haluu pöntölle enkä potalle, mä haluun kakata housuun".
ap
Älä pese sitä pyllyä, opeta pesemään pyllynsä itse.
Tuttavilla oli poika, joka kakkasi piilossa housuihinsa vielä 6-vuuotiaana. Myöhemmin paljastui lievä kehitysvamma.
Kertoisitteko muutkin, mikä on lopulta auttanut tässä ongelmassa?