Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos asuu vuoden ulkomailla, unohtuuko suomen kieli?

Vierailija
26.09.2009 |

Siis suomalainen asuu ulkomailla, eikä käytä suomea siellä ollenkaan.

Voiko siis äidinkieli unohtua siten, että joutuu hakemaan joitakin sanoja?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitan takaisin jne. Kuinka tyhmä feikki minä sitten olenkaan :)? Suomessa olen asunut viimeiset 5 vuotta, miehen kanssa puhumme kyllä siis ranskaa.

Myös tv ja työympäristö vaikuttavat.

Vierailija
42/47 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikä vaikuttaa siis paljon, 20+ ei kieltä enää omaksu samalla tavalla kuin 20-

Itse puhun edelleen vaihtarimaan kieltä siten, että minua luullaan kyseisen maan kansalaiseksi, vaihtovuodesta aikaa yli 15 vuotta.

Yliopistovuosina vaihdossa olleet eivät enää omaksu kieltä samalla tavalla (jos nyt mietin vaikka opiskelutovereita niin ei se aksentti paljoa muuttunut yhden lukuvuoden aikana).

Ja saman ikäjutun huomaan nyt oppilaistani, vaihtarivuoden jälkeen suurimmalla osalla on täydellinen tai lähes täydellinen aksentti ja intonaatio ja elokuussa koulun alkaessa suomen kieli on hakusessa. Äkkiä se sieltä tulee kyllä takaisin =)

Ja onhan tuossa kielellisellä lahjakkuudellakin merkitystä - toiset omaksuvat paremmin kuin toiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh minä yhä otan suihkun, otan taksin/bussin,soitan takaisin jne.

ja minäkin otan suihkun ja taksin .... Ehkä olen alitajuntaisesti ulkomaalainen? :-O

Vierailija
44/47 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pari vuotta ulkomailla enkä käyttänyt/kuullut suomea kuin ehkä kerran kuussa pari minuuttia kun soitin vanhemmilleni (ei ollut mahdollisuutta hyvään nettiyhteyteen tms). Kieltä en todellakaan unohtanut, mutta Suomeen palattuani aloin joskus vahingossa puhua englantia jota olin käyttänyt koko tuon 2v. Näin kävi etenkin kun olin väsynyt tai ajatuksissani.

Nykyään käytän puolet ajasta englantia ja puolet suomea päivittäin. Välillä puhun vahingossa jokusen sanan suomea niille joille pitäisi puhua englantia ja toisin päin. Joistain asioista puhuessani en koskaan käytä suomea (esim. it-alan työssäni), ja niissä joskus mietin, että mitähän tuo olikaan suomeksi. Ehkä syynä on huono kielipää?

Vierailija
45/47 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka käytän suomea vain av:lla ja n. kerran viikossa puhelimessa.

Jotkut sanonnat ja lausemuodot sun muut ovat selvästi kärsineet, mutta muuten ei muutosta.

Vierailija
46/47 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kahdeksatta vuotta ulkomailla, vieraskielinen mies ja kaverit,eikä mielestäni ole suomenkieli unohtunut.

Vierailija
47/47 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAISILLA UNOHTUU KOSKA PÄÄKOPAN KAPASITEETTI RAJALLINEN MIEHILLÄ EI