Onko kaksoset keskimääräisesti älyllisesti vähemmin varusteltuja kuin ykköset?
Tiedättekö? Minulle on jostakin tullut tällainen käsitys? Onko tehty tutkimuksia?
Ei millään pahalla kaksosten vanhempia kohtaan. Kohta varmaan joku hyökkää..näinhän sen menee...
Kommentit (41)
Se kakkonen puhuu sisaruksistaan, opettele lukemaan.
Mun pikkusisaruksilla (kaksosilla siis) on toisella 9.8 ja toisella 9.7 viime vuoden eli yläasteen päästötodistuksen kaikkien aineiden keskiarvo ja hyvin helpolla tuli tuokin. Lisäksi he ovat musiikillisesti erittäin lahjakkaita, taiteellisia ja molemmilla on useita suomenmestaruusmitaleita erilaisita urheilulajeista, niin yksilö- kuin joukkuelajeista.
Vaikka joku saa terveen lapsen vaikka imee kuin sieni viinaa koko raskausajan, se ei tarkoita, etteikö viina olisi vaarallista raskausaikana.
JA ap:n kysymykseen: tuskin ovat keskimääräisesti yhtään mitään sen kummemin kuin yksöset. Toki monikkoraskaus on riskiraskaus useammin, ja se saattaa aiheuttaa vammautumista helpommin kuin yksösraskaus. myös kaksosilla esim. kommunikoinnin tarve saattaa olla vähäisempää, kun saavat toisistaan seuraa ja ymmärtävät toisiaan ilman vääntöä
Tiedättekö? Minulle on jostakin tullut tällainen käsitys?
Joo, onhan tutkimuksia tehty. Identtisten kaksosten kohdalla aivot jakaantuvat kahtia. Ja epäidenttisillä toisen lapsen läsnäolo kohdussa saa ajattelukyvyn tyrehtymään.
Ettei vain olisi tehtykin ärsyttämään kaksosten vanhempia tuo aloitus. Joku raukka, joka kadehtii naapurinsa tuplaonnea ja kaksosten saamaa huomiota purkaa ahdistustaan.
Siskot tai lapset, sama lopputulos.
Opettele ajattelemaan.
Kolmonen
mun tekisi mieli tappaa teidät kaikki, kun luen näitä.
mies
Moni muu ketjussa näyttää olevan ääliö!!
Kysyttiin mielipiteitä/kokemuksia asiasta ja kakkosellahan oli selvä omakohtainen kokemus asiasta, jonka mukaan kaksoset eivät ole mitenkään vähälahjaisempia kuin muut lapset!!
Muut ketjussa vastaa ihan mustatuntuu.. jne vaikkei asiasta mitään kokemusta!
Kummallisia ihmisiä ketjussa ja lukutaito ja luetunymmärtäminen nollassa.
kokemuksen asiasta, aika kummallista porukkaa täällä. Taitaa olla vaan pirun kateellisia, kun jotkut menestyy elämässään, sen huomaa hyvin näistä kirjoituksista.
Halusin tietää tutukimuksista. En mututietoa. Mulle on sinällään sama, mikä on jonkun ÄO.
Kaksosilla on tilastollisesti yksösiä enemmän kohdunaikaiseen hapensaantiin ja ravitsemukseen liittyviä ongelmia, jotka voivat vaikuttaa hermoston kehittymiseen. Näin minä asian maalaisjärjellä ajattelisin.
Kyse on tietenkin vain tilastollisista keskiarvoista! Totta kai yksilöiden väliset älykkyyserot ovat suuremmat kuin kaksos- ja yksikköraskauksista syntyneiden lasten erot. Tietenkin on olemassa huippuälykkäitä kaksoslapsia ja heikkolahjaisia yksöslapsia - ja myös päinvastoin.
Tutkimuksia voit ap vaikka googlettaa.
Koko kysymys muutenkin ihan utopistinen. Haiskahtaa kateudelta, kun jollakin on kaksoset.
Kuka haluaa tietää kokemuksista tällaisessa asiassa, mitä niistä voi päätellä jos yksi sanoo joo ja toinen ei.
Voi herramunjee.
..mutta en ole kade ykkösille enkä kakkosille. Kävi niinkuin arvelin. Tunteet alkavat kuohua välittömästi jos kalahtaa liian läheltä..
mun mies ja sen sisko on kyllä ihan normiälyisiä, jollei vähän keskimääräistä älykkäämpiäkin. Nainen just väitteli ja mies on sosiaalisesti huippuälykäs. Heidän isoveljensä on kyllä vielä älykkäämpi, mutta sen jutut on vähän liian fiksuja yleiseen keskusteluun, mitä lie avaruustiedettä. Että onneksi tuli "tyhmempi" sälli pikkuveljestä, ihana mieheni :)
Itse olen tavis, ja kyllä musta koko niiden pesue on mua viisaampia.
Mun kaksi tätiäkin on kaksosia, eivätkä juuri älykkyydellään eroa sisarusparvesta suuntaan tai toiseen. Toinen on super-uuvuttava ja toinen super-hauska.
Ja miehelläkin oli vielä kolmostädit. Se, jonka tapasin, vaikutti ihan normaalilta 88-vuotiaalta.
Joten mun kokemus ei tue sitä, että kaksosuus jotenkin vaikuttaisi älyyn.
kaksosia ja kaikki keskimääräistä viisaampia.
ja toiset lääketieteen tohtoreita ( identtisiä molemmat parit)
134 ja toisella 137. Muita lapsia ei ole testattu. t. Neljän äiti
Olen kaksonen, meillä kummallakin siskoni kanssa on mennyt koulu aina hyvin. Siis normaalin hyvin. Kasia ja ysiä pääasiassa todistuksessa peruskoulussa.
Minä ajauduin kyllä duunarin työhön, kävin kyllä korkeammallakin opiskelemassa mutta haluamani ammatti nyt vain lukeutuu duunariksi. Siskoni taas opiskelee jo toista korkeakoulututkintoaan erittäin hyvällä menestyksellä, töitäkin tekee mediapuolen freelancerina siinä sivussa.
Että ihan normaaliälyisiä ollaan. Ei sen ihmeempää kuin "yksösetkään".
Jos sun ipanat on huippuyksilöitä, se ei todista mitään.