Mitkä ammatit "periytyvät" vanhemmilta lapsille?
Kommentit (29)
akateemisten lapsista tulee akateemisia, duunareitten lapsista duunareita. enkä tässä tarkoita vain perinteisesti duunariammateiksi miellettyjä ammatteja, vaan lähinnä koulutustasoa.
toimii ainakin meidän perheessä:
isäni DI, äitini arkkitehti: minä lääkiksessä, veljeni DI.
mieheni isä parturi-kampaaja, äiti floristi: mieheni ammattitutkinnon suorittanut graafikko, veljensä ammattikoulun käynyt puuseppä.
periytynyt on toisaalta siis myös estetiikan taju, käsillä tekeminen ym.
Tunnen monta konduktööriä, joiden isä tai poika on samassa ammatissa. Jotkut jo kolmannessa polvessa.
Esim. minun mieheni ja hänen poikansa ovat näitä.
mutta tässä varmaan haetaan ihan ammatteja. Esim. itse olen koulutukseltani KTM ja vanhempani filosofian maistereita, joten koulutustaso on ikään kuin sama, mutta toimimme silti täysin erityyppisissä ammateissa.
mutta tässä varmaan haetaan ihan ammatteja.
ymmärsin sen kyllä. kunhan nyt kommentoin ketjuun. mutta teidänkin perheessä siis kuitenkin koulutustaso periytynyt. mun mielestä tää nyt liittyi aiheeseen.
akateemisten lapsista tulee akateemisia, duunareitten lapsista duunareita. enkä tässä tarkoita vain perinteisesti duunariammateiksi miellettyjä ammatteja, vaan lähinnä koulutustasoa.
toimii ainakin meidän perheessä:
isäni DI, äitini arkkitehti: minä lääkiksessä, veljeni DI.
mieheni isä parturi-kampaaja, äiti floristi: mieheni ammattitutkinnon suorittanut graafikko, veljensä ammattikoulun käynyt puuseppä.
periytynyt on toisaalta siis myös estetiikan taju, käsillä tekeminen ym.
Meillä vanhemmat merkonomi ja talonrakentaja, lapset 3 kertaa DI.
todennäköisyydellä sossunpummeja kuin työssäkäyviä.
Me olemme molemmat lääkärejä ja toivomme lapsistammekin tulevan.
Monesti törmännyt siihen että äiti on esim. lähihoitaja niin tytärkin hakeutuu samalle alalle..
Harva maanviljelijä tulee ammattiin "ulkopuolelta". Kyllä ne valtaosalta on itsekin aikanaan maatalon poikia olleet. Kaikki eivät jatka omalla kotitilallaan, mutta ne muualta tulleetkin viljelijät ovat kuitenkin yleensä maatalosta kotoisin.
Voi olla myös sukuvika, itse ope, mies ope, miehen vanhemmat opettajia, sisko ope, lapsestakin taitaa tulla...
Miksi haluatte lapsestannekin lääkäri? Sehän on todistetusti raskas ammatti. Muistaakseni erään tutkimuksen mukaan nuoret naislääkärit tekevät eniten itsemurhia kaikista ammattiryhmistä.
Minä muuten tiedän aika monta akateemista, joilla on duunari-vanhemmat tausta. Mutta kyllähän vanhempien koulutustaso yleensä periytyy. Vaan iloksemme aina on poikkeuksia =)
Esim. itse olen koulutukseltani KTM ja vanhempani filosofian maistereita, joten koulutustaso on ikään kuin sama, mutta toimimme silti täysin erityyppisissä ammateissa.
Aivan absolutely!
Muusikko toinen.
Sitä ei kirjoiteta "lääkärejä" vaan "lääkäreitä". Joten luultavasti oletkin lähäri!
aihetta on siis tutkittukin - googlettakaa.
Maanviljelijä on vahva periytyvä ammatti, samoin lääkäri, opettaja, rehtori ja muutama muukin niitä oli.
Samassa tutkimuksessa viitattiin hyvä- ja huono-osaisuuteen, ja nimenomaan siihen, että tukien varassa eläminen periytyy myös.
Vanhempien ammatilla ja tulotasolla oli tutkijoiden mukaan nyky-yhteiskunnassa yhä suurempi merkitys sen kannalta, mitä lapsista tulee. Sosiaalinen liikkuvuus vähenee kaikkien mukaan koko ajan. Jos synnyt duunariperheeseen, todennäköisyys päätyä yritysjohtajaksi on häviävän pieni, 1970-luvulla syntyneillä tämä oli huomattavasti helpompaa.
... on kyllä aika "periytyvä", kuten muutekin taideammatit.
niin lapsi saa ihan varmaan kaupungin hyvän viran, jos vaan lukee oikeeta alaa.
Niin totta ja todettua.