Mitkä ammatit "periytyvät" vanhemmilta lapsille?
Kommentit (29)
ihan näppituntumalta sanon, 20 v kokemuksella jo:-)
Itse olen lääkäri eikä suvussa ole muita, ei edes akateemisia. Yllättäen löysin isäni nyt nelikymmpisenä ja hänpä olisi nuorena halunnut lääkäriksi. Ei koskaan päässyt lääkikseen, mutta kaksi muuta lastaan ovat kyllä päässeet. Meitä on siis kolme lääkärilasta. Ja ammatti perityi mulle siis geeneissä, ei ympäristötekijöiden kautta. Huvittavaa.
Omista lapsistani en ikinä halua lääkäreitä, sen verran raskas ja parjatty ammatti tämä on. Antoisaa työ toki on, mutta helpommallakin saa leipänsä tienattua.
Äitini äiti oli kotiäiti, samoin äitini (koulutus htk). Minustakin on hyvää vauhtia tulossa kotiäiti (koulutukseltani olen ytm).
Ei oikein tule tilaisuuksia vastaan, kun sukulaissuhteilla menee paikat.
Isäni on yrittäjä, äiti ompelija.
Minä merkonomi, toinen veli tehtaassa hommissa, toinen veli dosentti. Että näin.
kuvataiteilijoita suvussa. Ja professoreilla professoreja.
Myös toimittajasukuja on.
Äitini puolen sukutila on ollut samalla suvulla nyt 1700-luvulta lähtien ja tätä nykyään sitä viljelee sivutoimena serkkuni, sitä ennen se oli enoni hoidossa, joka kasvatti sikoja ja viljeli maata, sitä ennen se oli isoisän jne. Ja kun serkkuni jää eläkkeelle, serkun pojasta tulee isäntä.
Itse vartuin maalaistalossa, joka on nyt siskoni hoidossa (ainoastaan enää viljatilana), sitä ennen se oli isäni ja äitini, sitä ennen pappani, joka sai tilan sotien jälkeen. Karjalassa mamma ja pappa viljeli parisataa vuotta vanhaa sukutilaa, joka oli siirtynyt isältä pojalle. Ja tilalla on aina kasvatettu maitokarjaa.
Mieheni on palomies ja kyseinen ammatti kulkee miehen suvussa. Hänen isänsä on FDNY:n palolaitoksen päälikköjä, hänen isoisänsä on jo eläkkeellä oleva FDNY:n palopäälikkö, mieheni 4 veljeä ovat FDNY:n palomiehiä, viides veli oli myöskin FDNY:n palomies, mutta hän menehtyi 911, yksi miehen veli on NYPD:n palveluksessa ja yksi veli on FDNY:n ensihoitajia. Miehelläni on siis 7 veljeä ja 2 siskoa (jotka ovat lentoemäntiä). Mieheni vanhimman veljen esikoinen on kohta valmistumassa palomieheksi.
monilla opiskelijoilla on duunarivanhemmat. Minunkin äitini on merkonomi ja isäni levyseppähitsari, itse opiskelen psykologiaa ja siskoni on lääkäri.
Fuksina tutustuin opiskelijatyttöön, joka kertoi halunneensa hierojaksi, mutta hänen akateemisten kemistivanhempiensa mielestä tytönkin piti kouluttautua akateemisesti, joten tyttö nyt sitten kouluttautuu... Säälittävää, että ei voida pitää omaa päätään ja tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa.
meitä 3 kersaa eikä kukaan halua edes kulkea vanhempien jalanjälkiä.
Luulisi et harva lapsi haluaa tehdä sitä mitä äiti tai isä..
Itse teen ihan sitä mikä itsestä tuntuu hyvältä