Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon kotiäidillä "pitää" olla omaa aikaa?

Vierailija
25.09.2009 |

Ja omalla ajalla tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että joku toinen hoitaa lapsia ja äiti pääsee omille menoilleen tai on yksin kotona.

Tuli vaan mieleeni lukiessani noita tukiverkko- ja virikehoitoketjuja, että monella tuntuu olevan perusoletus että kotiäidin pitäisi päästä esim. kahtena-kolmena päivänä viikossa useaksi tunniksi omille asioille ilman lapsia ja tämän pitäisi joko yhteiskunnan tai äidin läheisten turvata. Kuinka moni työssäkäyvä pystyy moiseen, eli lähtemään vaikka tunneiksi shoppailemaan? Ja kuinka moni edes haluaa, jos näkee lapsiaan muutenkin vain muutaman tunnin illassa?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joskus kerran kolmessa kuussa lähden yksin kauppaan pariksi tunniksi. isovanhemmatkin (lasten) sanoo että kun on kerran lapsia tehnyt niin niitä sitten kanssa itse hoidetaan.

Vierailija
2/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti on KOKO PÄIVÄN lasten kanssa, ja monella voi pää hajota jos ei pääse joskus ihan yksin jonnekin. Ja nyt en väitä että työäidillä olisi työssä HELPPOA, mutta siellä saa olla aikuiskontaktissa ilman lahkeessa roikkuvia lapsia (no joo, lastenhoitohlöt eri juttu). Siksi mielestäni kotiäidin oma aika on erityisen tärkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mulla ole omaa aikaa ollenkaan, ei koskaan.

Ei kotona eikä töissä. Omaa aikaa on korkeintaan se työmatka, mutta eipä siinäkään omia asioita hoidella, mietiskellään korkeintaan.

Vierailija
4/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä viettämäni ajan.

Vierailija
5/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle riitti tuulettumiseen pari kertaa viikossa punttisalilla + satunnaiset iltamenot (1-2 kk välein). Sen lisäksi vierailtiin aika paljon niin lasten kanssa päivisin kuin perheenä.

Vierailija
6/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotiäiti silloinkaan yksin pääse olemaan / hoitamaan asioita vaan on se nuorin siinä. Hiukan helpompaa voi tuolloin olla. Joten ei tätäkään voi suoraan verrata siihen, että joku hoitaa kakkia lapsia ja äiti voi pitää ompelupäivän, siivouspivän jne.

Vierailija
7/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole kokenut tarvetta "omaan aikaan". Siis sellaiseen että oikein lähtisin kotoa ilman lapsia tuntikausiksi jonnekin. Mulle omaa aikaa on se kun lapset on päiväunilla, tai kun mies tulee töistä kotiin ja lapset on hänen kimpussa. Nautin kotonaolosta, ei kaadu seinät päälle! Käymme lasten kanssa perhekerhoissa, vauvauinneissa, muskareissa, touhua siis riittää.

Vierailija
8/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, jos mikä on kuluttavaa on olla 24/7 palveluvalmiudessa, kotona lasten kanssa. Pakko siitä on joskus päästä irti.

Sen sijaan töissä ollessani ei ole mitään tarvetta päästä siitä kotirumbasta irtaantumaan, päinvastoin, mikä sen suurempi nautinto kuin saada viettää illat ja viikonloput lastensa/perheensä kanssa.

Vierailija
9/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mulla ole omaa aikaa ollenkaan, ei koskaan. Ei kotona eikä töissä. Omaa aikaa on korkeintaan se työmatka, mutta eipä siinäkään omia asioita hoidella, mietiskellään korkeintaan.

Vierailija
10/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanokaa mun sanoneen... =D

Vierailija
11/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kun ei koskaan ole omaa aikaa? Tai kuinka vaativa ura samaan aikaan?

eikä mulla ole omaa aikaa ollenkaan, ei koskaan. Ei kotona eikä töissä. Omaa aikaa on korkeintaan se työmatka, mutta eipä siinäkään omia asioita hoidella, mietiskellään korkeintaan.

Vierailija
12/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin en nyt tätä usko,taisi mennä vähän liioitteluksi...

Vierailija
13/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kerkiäisi rauhassa vessaan isommalle asialle. Ei paljon naurata kun vauva huutaa oven takan. Nykyään käynkin ovi auki vessassa ja ilman laadusta on turha tulla valittamaan, tätä jatkan kunnes mieskin älyää kantaa vastuunsa.Perhana.

Vierailija
14/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kerran kuussa pääsen viihteelle. se riittää mulle. tietty sit mies kattoo kun käyn suihkussa, lääkärissä tai lenkillä.

Vierailija
15/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotiäiti ja mulla on säännöllisesti 2xviikossa tunnin jumppa. Mä myönnän tarvitsevani oman ajan kun ei tarvii ajatella mitään =)Satunnaisessti käyn myös "bilettämässä" ja kavereiden luona kahvilla ilman lapsia.

Vierailija
16/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:16

Vierailija
17/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin yh:ksi lapsen ollessa 6kk. Kun olin vuoden ollut 24/7 allergisen, huutavan, sairaan lapsen ainoa vanhempi, niin tuli kyllä otettua korkojen kera oma aika takaisin siinä vaiheessa kun omat vanhemmat palasivat ulkomailta töistä.

Vierailija
18/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole omaa aikaa. joskus mies on lasten kanssa tunnin ulkona ja saan vähän siivottua.

Vierailija
19/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies kotiutuu usein vasta lasten mentyä nukkumaan. Viikonloppuisin "täytyy" tehdä perheenä asioita ja jopa tarjota sille miehellekin vapaahetkiä, kun sehän tuo leivän perheeseen. Joten eipä siinä niitä kotiäidin vapaahetkiä juuri jää.

enkä ole kokenut tarvetta "omaan aikaan". Siis sellaiseen että oikein lähtisin kotoa ilman lapsia tuntikausiksi jonnekin. Mulle omaa aikaa on se kun lapset on päiväunilla, tai kun mies tulee töistä kotiin ja lapset on hänen kimpussa. Nautin kotonaolosta, ei kaadu seinät päälle! Käymme lasten kanssa perhekerhoissa, vauvauinneissa, muskareissa, touhua siis riittää.

Vierailija
20/53 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni neljä lasta ja hoitolapset. Omaa aikaa ei koskaan, ilman edes yhtä lasta en ole käynyt missään pariin vuoteen.

Ihan hyvin meni aikansa, mutta nyt olen huomannut, että kaipaan omaa aikaa valtavasti. Enkä edes kodin ulkopuolella, vaan olisi ihana joskus olla kotona ihan yksin, edes se tunti päivässä.

Olen siis huomannut uupuneeni ja päättänyt sen oman ajan repiä vaikka kiven kolosta, mies ei siitä hirveän happyhappy ole, mutta nyt on tämän mamman aika ajatella myös itseään.