Ystäväni lapsi. Neuvokaa mitä voin tehdä?
Kyseessä 3.5v tyttö joka määrää kaikesta, pompottaa kaikkia, vie käsistä lelut jne, tämän äiti, ystäväni ei "uskalla" kieltää lainkaan. Menee siis täysin mukaan lapsen oikkuihin. Myöhästyvät vaikka lääkäristä jos mussukka ei halua laittaa turvavyötä kiinni tms. Asiat ns jutellaan piiiiitkääään kaavan mukaan. Myös jos tuo lapsi vie puistossa jonkun kädestä lelut, ei äiti niitä ota pois. Toki pyytelee lastaan antamaan ne takaisin mutta kun se ei anna niin äiti kiltisti etsii jonkin muun lelun korvikkeeksi sille lapselle jolta vietiin lelu ja joka itkee sitä.
TUossa perheessä on useampikin muu lapsi mutta mielestäni vain tämä yksi pompottaa näin. Ja kyseessä ei ole mikään erityislapsi .
Kommentit (24)
tuollaisten ihmisten kanssa ei kannata olla tekemisissä. kyseinen äiti haluaa välttää mahdollisimman paljon lapsensa kanssa riitatilanteita. jos lapsi on muita lapsia tempperamenttisempi, niin äiti ei kestä "tapella" lapsensa kanssa. tekee vaan hallaa lapselleen, jolla tulee olemaan vielä vaikeuksia hoidossa, koulussa ym. minä itse välttelisin tuollaisia ihmisiä.
että ei kannattaisi ihan kaikesta antaa tuolla tavoin periksi tai sitten voi jo 14v olla kovat ongelmat ellei aiemminkin!
esim. tuo että leikkipuistossa jonkun kädestä lelun nappaaminen eikä napata lapselta takaisin ja anneta sille kellä oli niin tuohon pitäisi puuttua! ei etsitä mitään korvaavia sille itkevälle lapselle vaan korvaava lelu etsitään 3.5v omalle tytölle joka EI saa määrätä ja ottaa toiselta.
samoin tuo että turvavyötä ei laiteta, ok jos haluaa keskustella piiiiitkän kaavan mukaan asiasta ja suostutella tyttö laittamaan niin ok, mutta asia ei ole ok enää silloin jos pitää lääkärille ehtiä.
sanopa napakasti äidille näistä. voi olla että loukkaantuu, mutta ihan lapsen parhaaksihan sinä sen sanot!
kun joutuu olemaan perheen pomo tuossa iässä...
Tämmöisiä lapsia on joka puolella. Tuttu lto puhui, että kerran yhtä lasta oli tuotu pyjamassa päiväkotiin ja äiti oli kuiskuttanut hoitajalle, että "meidän Maija ei nyt suostunut laittamaan mitään vaatteita mitä ehdotin". Kassissa oli sitten useita erilaisia vaatteita ja äiti oli sanonut, että te varmaan saatte sen laittamaan jotain...huoh...
Munkin ystävällä on myös lievästi sanoen ongelma lapsensa kanssa. Kauheeta seurata sivusta kun sen perheen 8v. poika haistattelee äidilleen vi***a ja kaikkea muuta mahdollista ja käy päälle. Vielä toistaiseksi äiti toki pojalleen fyysisesti pärjää, mutta entäpä muutaman vuoden päästä... Poikaa ei kuitenkaan juuri mitenkään rangaista kamalasta käytöksestä, hieman vaan torutaan. Perheen isä ei puutu asiaan yhtään mitenkään.
Joskus olen yrittänyt heidän kanssa pojan käytöksestä puhua, mutta selvästi se loukkaa vanhempia, enkä halua hyvän ystävyyssuhteen kariutuvan siihen, että kritisoin liikaa heidän kasvatustapojaan. Omien lasteni en todellakaan sietäisi noin tekevän ja pelkäänkin, että he ottavat mallia tuosta pojasta.
miksi pitäisi aina olla äidin se pomo? kyllä meillä lapsi saa päättää mihin esim istuu autossa ja siirrän tarvittaessa turvapenkin toiselle puolelle esim!!
Tänään puistossa joku vanha mummo(?) kauhisteli kun lapseni oli sandaaleissa ilman sukkia.
Luotan siihen että lapsi oppii itsekin huomaamaan että olisi ollut sittenkin parempii jos olis ollut sukat ja lenkkarit vaikka jalassa.
Äidin pitäisi miettiä, miten paljon antaa lapsen pompottaa, tyypillinen curling vanhempi. Suututat vain äidin, jos menet antamaan kasvatusvinkkejä.
että 'pomona oleminen' on pienelle lapselle psyykkisesti raskasta. Toiseksi jotkut tekemänsä päätökset voivat olla lapselle oikeasti haitallisia ja vaarallisia (liian vähän vaatteita -> sairastuu yms.) Kolmanneksi hänestä tulee todennäköisesti itsekäs koululainen, jonka kanssa muut eivät halua leikkiä, ja itsekän aikuinen, joka on hankala työpaikalla eikö kykene hyvään parisuhteeseen.
Lapselle voi opettaa päätöksen tekoa esimerkiksi niin, että lapsi saa valita muutamasta terveellisestä vaihtoehdosta, mitä syö aamu- tai välipalaksi, ottaako lisää ruokaa, laittaako minkäväriset vaatteet (niistä tilanteeseen ja lömpätilaan SOPIVISTA vaihtoedoista) jne.
älä tule sitten muutaman vuoden päästä parkumaan kun kukaan ei kestä lastasi.
Kolme ja puolivuotias ei tosiaan voi päättää perheen asioista. Jos ei "halua", että vyö laitetaan kiinni, niin sitten se laitetaan, vastoin lapsen halua :).
Harvinaisen dorka toi ap:n kaveri. Eikä kyllä täyspäinen ole tuokaan, jonka lapsi kulkee sandaaleissa ilman sukkia näillä ilmoilla :C. Sun lapsesi oppii tolla tyllillä, ettei hänen tarpeillaan ole väliä. Varmasti huomaa itsekkin jossain vaiheessa, että kylmä on, mutta eipä se äitiä näy kiinnostavan.
homman ihan itse. Siis jos vieras lapsi vie lapseltani lelun kädestä, menen lapsen luo, ja otan sen häneltä pois, sanoen samalla, että tämä oli "Keijolla" toisen kädestä ei saa ottaa, otapa sinä joku muu.
Muutenkin olen aika tiukkis omieni suhteen, mutta myös toisin päin: koska omani käyttäytyvät muita kohtaa oikein, ei omianikaan tallota jos olen paikalla.
Jos puutut hänen tapaansa hoitaa asioita, tulet todennäköisesti vain loukkaamaan hänen tunteitaan ja pahasti.
En itsekään hyväksy muutaman ystäväni kasvatusmetodeja, tällainen "mikä sulle vaan ikinä sopii" äitikin on tuttavapiirissä. Välttelen tilanteita jossa lapsemme joutuvat kohtaamaan, omani vaan kärsii kun ei ymmärrä miksi toinen saa viedä tavarat käsistä yms. Toinen tuttavani taas hyväksyy sen, että lapset esimerkiksi kiroilevat ja hakkaavat toisiaan. Äiti vaan naureskelee kun omat kakarat on toistensa kimpussa, kolmevuotiaskin haistattelee veet ihan sujuvasti. Myös tähän paikkaan en lastani enää vie.
Harmi vaan, molemmat äidit on olleet ihan hyviä ystäviäni ennen vanhemmaksi tuloaan, mutta koska en voi jakaa kasvatusnäkemyksiäni heidän kanssaan, en myöskään tuo lastani heille leikkimään, vaikka itse kahville piipahdankin.
jos lapsen äiti ei uskalla olla pomo, se olen minä. kädestä ei oteta, oli se sitten minun tai jonkun muun lapsi.
Jokaisella kun on oikeus kasvattaa lapsensa niin kuin haluaa. Auttaa voi vain silloin, jos toinen pyytää neuvoa. Muuten ei voi kuin vältellä ihmisiä, joiden seurassa ei viihdy.
juuri tämä onkin niin ikävää että tuo ystäväni on kuitenkin hyvä ystävä enkä ahtoisi loukata häntä neuvomalla kasvatuksessa. Mutta inhottaa olla lasten kanssa yhdessä kun omani on koko ajan alakynnessä ja iltaisin miettii monesti että olipa "anniina" tyhmä kun otti kädestäni sen ja sen.. :(
suututtamatta lapsen äitiä. Tuttavapiirissäni juuri tuollainen lapsi joka nyt jo eskarilainen.Äitinsä on tyypillinen curlingvanhempi. Nyt tuli kuitenkin mitta täyteen, kun muutaman kerran heillä käydessään tämä lapsi alkoi syyttämään meidän lasta potkimisesta ja muusta pahanteosta, vaikka itse vierestä näin, että mitään sellaista ei tosiaankaan tapahtunut(oltiin oltu 5 min. kylässä)eli kun koko ikänsä saanut tehdä mitä haluaa,niin koko ajan menossa pahempaan suuntaan. Tiedän, että jos äidille jotain mainitsee,niin sitten ei olla enää missään väleissä, mutta alkaa tuntua, että en kyllä ole lasten kanssa enää sinne kylään menossakaan.
tuttavilla on tälläinen tyranni lapsi..3,5-vuotias
esim.pojalta ei voi ottaa pulloa pois kun veli 6kk sitä juo myös...ettei tule paha mieli
Vauva ei saa käyttää veljen vanhoja vaatteita kun tämä tyranni suuttuu jo ne päällä
Vauva nukkuu yksin eri huoneessa,koska ei halua vauvaa äitin ja isän huoneeseen.
pojalla on pinnasänky,koska vauvallakin on niin ei voi luopua.
Ensin saa sysdä kaikki sokerit kulhosta kun haluaa,sitten ihmetellään kun ei syö puuroa..
Kaupassa pitää aina ensin hakea pojalle syötävää esim.jugurtti syödään kaupassa kun muuten tulee huuto...
Oltiin kylässä ja katsoimme tv:tä,niin kesken kaiken tyrannille piti laittaa pyörimään joku dvd,koska halusi...ei siinä mitään mutta ei ees katsonut sitä vaan dvd möykkäsi taustalla..
suututtamatta lapsen äitiä. Tuttavapiirissäni juuri tuollainen lapsi joka nyt jo eskarilainen.Äitinsä on tyypillinen curlingvanhempi. Nyt tuli kuitenkin mitta täyteen, kun muutaman kerran heillä käydessään tämä lapsi alkoi syyttämään meidän lasta potkimisesta ja muusta pahanteosta, vaikka itse vierestä näin, että mitään sellaista ei tosiaankaan tapahtunut(oltiin oltu 5 min. kylässä)eli kun koko ikänsä saanut tehdä mitä haluaa,niin koko ajan menossa pahempaan suuntaan. Tiedän, että jos äidille jotain mainitsee,niin sitten ei olla enää missään väleissä, mutta alkaa tuntua, että en kyllä ole lasten kanssa enää sinne kylään menossakaan.
että silloin kun tilanne liittyy jotenkin omaan lapseeni, puuttuisin tilanteeseen. Esimerkiksi tuossa yllämainitussa tilanteessa olisi mielestäni voinut ihan asiallisesti sanoa, että näin mitä tapahtui, eikä Matti tehnyt sellaista. Noin yleisesti ottaen on hankalampi mennä sanomaan, että kasvatat lastasi huonosti, mutta kyllä noihin lasten välisiin riitatilanteisiin pitää mun mielestä toisen aikuisen puuttua jos toinen ei sitä tee.
Mullaki ystävä joka samanlainen :). Sääliksi käy lapsia. Perheessä myös pienempi sisarus jota tuo 3v tyranni pompottaa tosi törkeästi, mm. ei anna pienemmän istua tuossa tai pienempi ei saa keinua puistossa, ja äiti todella antaa pienemmän itkeä kun passaa sitä isompaa. Ja muuten tuollakin isolla oli eilen puistossa vain sandaalit ja t-paita vaikka oli tooosi kolea tuuli!! äiti itse oli kyllä pukeutunut lämpimästä.
Lähtiessään tuo 3v ei myöskään tahtonut turvapenkkiin lainkaan vaan istui sitten ilman koroketta tms. toivottavasti oli edes turvavyö? en nähnyt sitä.
Puistosta nuo myös löhtevät silloin kun isommalle se sattuu vihdoin sopimaan, vaikka pienempi huutaisi nälkää tms toisinaan tunninkin! :(
Järkytyin,kun kaverini rupesi kertomaan kuinka heidän 2 vuotiaansa on jäänyt niin monesta paitsi esim. ei saanut olla lelukaaren alla vauvana,kun isosisko 6v ei antanut. Myöskään pienempää ei ollut uskallettu pitää lattialla, kun isosisko saattoi vaikka käydä potkimassa. Ja kuinka kurjaa oli ollut yhdetkin synttärit, kun isompi oli heti ominut pienemmän lahjan.Siis en pysty tajuamaan miksi ihmeessä ei voi kieltää lasta ja asettaa rajoja!!!
kun se on vasta lapsi. Se ei vielä ymmärrä, että turvavöitä käytetään koska autot joskus ajavat kolareita. Kun sillä lapsella on normaalit rajat asetettuna, niin ei sitä mitenkään koko ajan tarvi käskeä ja määrätä.
Tuskin olet mikään muka-curling vaan ihan oikea curling.