Päiväkotileikeistä
Hakiessani lastani päiväkodista pojallani on usein rajuhkoja leikkejä meneillään muiden poikien kanssa, mm. tönimistä (rajuakin), leikillään tosin. Hoitajat kuittaavat nämä aina sanomalla, että pojat leikkivät poikien leikkejä, rajun näköistä, mutta pojilla on hauskaa ym. Meillä ei kotona tönitä ketään edes leikillään enkä muutenkaan anna poikani leikkiä niin rajuja "leikkejä". Olen huomannut, että poikani ei erota missä menee leikin raja ja hän yrittää leikkiä samoja leikkejä kotipihassakin, koska luulee että se on hauskaa kun päiväkodissakin saa. Mitä mieltä, olenko liian tiukkapipo vai voinko mainita asiasta päiväkodissa?
Kommentit (7)
Töniessä voi kaatua niin että kolauttaa päänsä ja voi tulla isompi harmi kuin kuhmu. Mitä jos tönii kiipeilytelineellä?
Onko päiväkodin tonimisleikeissä mitään sääntöjä, mitä jos joku ei halua osallistua tönimiseen, mutta ei uskalla sanoa sitä ääneen. Pojat on poikia ja tytöt tyttöjä. Kummankin sukupuolen energiat voi suunnata hyviin asioihin. Voimailla voi sääntöjen mukaan ja turvallisemmin. Miten olisi vaikka joukkuköydenveto. Tytöt mukaan jos haluaa. Köyttä ei vaan voi jättää lojumaan pihaan, ettei se aiheuta vaaraa..
voisiko asiasta huomauttaa päiväkotiin ja sanoa että lapsi tekee samaa kotonakin, vaikka se on kotona kiellettyä.
Itse olen lapsille opettanut, että ketään ei lyödä, tönitä, haukuta yms. ja mun mielestä päiväkodissakin täytyisi tuollaisia perussääntöjä noudattaa.
Vaikka olisikin leikkiä, lapset eivät aina ymmärrä tilannetta, jossa toista leikillään tönäisevät ja jos toinen lyö päänsä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat. Ja tuolla perustelisin asiaa myös päiväkodissa. Leikkipainiminen tms. on vielä eri asia ja hyväksyttävää, jos molemmat osapuolet ovat siihen halukkaita.
voisiko asiasta huomauttaa päiväkotiin ja sanoa että lapsi tekee samaa kotonakin, vaikka se on kotona kiellettyä.
Ihmetyttää vaan, miksi ammattilaiset antavat kyseisen leikin jatkua. Ei kaikkea voi vaan kuitata sanomalla "pojat ovat poikia". Ilmeisesti henkilökunta ei viitsi ohjata poikia suuntaamaan energiaansa positiivisella tavalla.
Ns. mustat, eli irrationaaliset leikit kehittävät aivoja eniten..liskoaivon ja ylemmän kuorikerroksen välistä integraatiota läpi limbisen keskuksen (ks. Bergström Matti mustat ja valeat leikit)..nämä ovat yleensä juuri niitä leikkejä, mitkä aikuiset kieltävät.
..älkää hyvät naiset tukahduttako lapsuutta..riski, että joku kopsauttaa, tulee voida ottaa.
Kyllä länsimaalaiset lapset ovat niin turvassa, kuin turvassa voi olla...
Ns. mustat, eli irrationaaliset leikit kehittävät aivoja eniten..liskoaivon ja ylemmän kuorikerroksen välistä integraatiota läpi limbisen keskuksen (ks. Bergström Matti mustat ja valeat leikit)..nämä ovat yleensä juuri niitä leikkejä, mitkä aikuiset kieltävät.
..älkää hyvät naiset tukahduttako lapsuutta..riski, että joku kopsauttaa, tulee voida ottaa.
Kyllä länsimaalaiset lapset ovat niin turvassa, kuin turvassa voi olla...
Kivaa kun toiset kaatuu?