Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen on pilalle lellitty lapsi aikuisena?

Vierailija
22.09.2009 |

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs puolituttu, 25 vuotias, työtön likka asuu omassa kämpässä mutta käy äitillä syömässä kun omat korvaukset menee shoppailuun ja uusii puhelimiin. Eläkkeellä oleva mamma ruokkii tytön ja hänen koiransakin. Tämän nuorempi sisar on samanlainen paitsi että koiran sijasta on vauva. Onnea vaan mummolle! Miten eläkkeestä ja sossun rahasta riittää niin monelle? Perheen muut lapset on ihan normaaleja työihmisiä mutta nämä kaksi nostaa kaikki mahdolliset tuet ja käyttää äitiään härskisti hyväksi.

Vierailija
42/57 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri ja muutenkin ystävä lähes 40v mies. Ainut lapsi. Hänessä hemmottelu ja vanhempien palvominen näkyy valtavana vääränlaisena itsetuntona.

On äärimmäisen tuomitseva ja julma muita kohtaan jos tekevät virheen tms. Hän ei itse koskaan siis omasta mielestään tee mitään väärin. Uskoo aidosti olevansa älykkäin ja viisain ja tietävänsä kaiken paremmin kuin muut. Eikö häikäile yhtään puskea painostamalla ja syyllistämällä omat halunsa ja mielipiteensä läpi.

Töissä sanoo suoraan esimiehelle kaikesta neg. Palautteesta että mä en kuuntele. Voit sanoa mitä haluat mutta MINÄ olen oikeassa. Minä en muuta mitään.

Arvostelee muita ja heidän tapaansa tehdä töitä, heidän parisuhteitaan, elämäänsä ihan surutta ja samalla kertoo mikä on se ainut oikea tapa elää ja olla. Täysin ehdoton ja eikä mitään ymmärrystä ihmisten elämäntilanteisiin. Koska on onnistunut elämänsä ilman minkäänlaisia iskuja.

Mua tyyppi lähinnä huvittaa. Pelattiin esim trivial pursuittia ja minä olin voittamassa. Mikä oli hänelle siis täysin käsittämätöntä. Minähän olen ihan tyhmä ja hän älykäs. Suuttui oikeasti ja lähti ovet paukkuen paikalta. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on semmoinen aikuinen joka on lellitty lapsena.

ihme kysymys :)

Vierailija
44/57 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nykyään valkokauluspsykopaatti.

Vierailija
45/57 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaati aikuisena ihmisenä taloudellista hyvitystä kun vanhempansa erosivat. 

Vierailija
46/57 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/57 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen nirppanokka, joka osoittaa mieltään heti, jos ei saa tahtoaan läpi. Yksi ystäväni on tällainen, yh-äidin lellitty pikku prinsessa.

Työnsä hoitaa kyllä hyvin, mutta ei tule oikein kenenkään kanssa toimeen työpaikallaan ja harrastuksetkin vaihtuu usein, koska riitaantuu myös harrastuskavereidensa kanssa, jos nämä ei tee kuten hän haluaisi. Ja kyseessä yli 30-v. ihminen. nHän on hyvällä päällä ollessaan ihan mukava ihminenm, mutta mitään laajamittaisempaa yhteistyötä hänen kanssaan ei voi tehdä.

Annapa pari esimerkkiä hänen käytöksestään. Menimme tässä kerran pizzalle, hänen ehdotuksestaan, hänen valitsemansa paikka. Minä tilasin jonkun pizzan ja kuulin, kun hän sanoi pizzamiehelle, että frutti di mare.

Pizzat tuli pöytään. Kaverini veti pultit, kun ei hän olisi halunnut pizzaa vaan pastaa! Ihmettelin, että mitä, sinähän halusit pizzalle ja tilasit frutti di mare. Ei, hän ei voi nyt kuulemma syödä pizza, kun laihduttaa vaan olisi ottanut frutti di mare pastan. Eihän hän voinut tietää, että siinä paikassa on sen niminen pizzakin. (Joo, frutti di mare ei olekaan yleinen pizzan nimi....)

Hän meni kassalle valittamaan. Kassa sanoi, että kertoo keittiöön. Kokki tuli kamalan huolestuneena paikalle, että mikä pizzassa vikana. Se heidän suosituin pizza, mitä hän on tehnyt väärin. Kaverini alkoi selittää pastasta. Kassapizzamies sanoi, että tilasit kyllä frutti di mare... Noh, eivät suostuneet vaihtamaan pizza pastaan - kokki sanoi, että jos he aina alkaisi tarjota ihmisille uusia ruokia, kun nämä yhtäkkiä muuttavat mieltään, niin olisi huono bisnes. Mutta lupasi tehdä pastan, jos kaverini maksaisi sen hinnan erotuksen. Eli hyvittäisivät pizzan hinnan pastan hinnassa. Kaverini ei suostunut tähän, pasta pitäisi saada ilmaiseksi, koska hänellä oli nyt paha mieli!

Noh, tähän ei suostuttu. Kaverini ilmoitti, että meidän pitää lähteä paikasta HETI, koska häntä kohdeltiin huonosti. Sanoin, etten lähde mihinkään, koska pizzastani on yli puolet syömättä ja se on hyvää. Kaveri ei kerta kaikkiaan suostunut ymmärtämään, etten mielenosoituksellisesti marssi hänen kanssaan ravintolasta ulos.

Sitten ystäväni maistoi pizzaa pari haarukallista ja alkoi kiukutella, kun  se on niin rasvaista. Samassa hän keksi, että minä voinkin ostaa pizzan häneltä. Olin ihan, että häh. Joo, hänellä meni nyt peräti 6.50 euroa hukkaan siihen pizzaan, mutta mä voisin ostaa sen häneltä ja syödä kotona. Sanoin, etten halua enää pizzaa tällä viikolla. No, jos veisin sen poikaystävälleni. Ei käy, hän ei voi syödä kalaa. Kaveri tankkasi, että mun nyt pitäisi ostaa se pizza.

Kun en suostunut, hän istui koko sen ajan kädet puuskassa, kun söin pizzaani. Yritin jutella, hän ei sanonut mitään mihinkään, oli vaan hapan ilme naamalla. Kun olin syönyt, lähdettiin siitä.

Hänestä ei kuulunut sitten puoleen vuoteen mitään. :)

Ja lisähuomautuksena, kaverini oli silloin jo töissä, minä opiskelija - hänen rahoissaan joku 6.50 euron pizza ei taatusti tuntunut missään.

Tavataan aina välillä tuon ihmisen kanssa. Varmaan joka toinen kerta hän vetää jostain herneen nenään ja sitten hänestä ei kuulu mitään puoleen vuoteen. Joka kerta hän sitten kuitenkin ottaa itse yhteyttä ja jahtaa tapaamista, niin en ole sitten laittanut välejä poikki, vaikka onkin outo. Ihan hyvää viihdettä välillä, kun en minä tuollaisista kiukutteluista jaksa suivaantua, huvittaa vaan hiukan. :D

Voi apua :D pliis sano että keksit tuon omasta päästä?

Vierailija
48/57 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUOM!

On eroa, mitä lellimisellä tarkoitetaan.

- LELLIMINENE: Jos lasta on lellitty (saanut tahtoaan läpi esim. vaatteiden, ruuan suhteen), tottuu hän tällaiseen myös myöhemmässä elämässään. Itse tahdoin ja sain hyvät koulutodistukset, miehen, kodin, ammatin, työpaikan. Olen tottunut saamaan mitä haluan. Näen vaivaa sen eteen.

- HEMMOTTELU Jos lasta rakastettu (sylitelty, kehuttu, huomioitu), on hänellä hyvä itsetunto ja kohtelee myös muitakin rakastaen.

- VAPAA KASVATUS: Jos lapsen ei tarvitse noudattaa sääntöjä ja ohjeita (lyöminen, totteleminen, toisten auttaminen, yleiset käytöstavat), ollaan ongelmissa. Näillä lapsilla vaikeuksia kaverien ja koulun kanssa. Kiusaa muita ja käyttäytyy epäasiallisesti muita kohtaan.

Eli lasta voi lelliä ja rakastaa. Mutta sääntöjä noudattamista pitää vaalia!

Vierailija
49/57 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyni on lellitty iltatähti. Vanhemmat ovat aina ostaneet hänelle, mitä hän vain on keksinyt pyytää. Esim. rivitaloasunnon sai kun muutti omilleen. Eihän prinsessaa nyt voinut vuokralle laittaa. Ihmetteli sitten kovaan ääneen, kun ystävänsä muutti miehensä kanssa vuokralle, että hänellä ei ole koskaan ollut niin paljon rahaa että olisi voinut vuokralla asua ja heittää rahaa hukkaan kuukausittain. Niinpä...

Vierailija
50/57 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen että hemmottelu osaltani vaikutti siihen että teen nykyään todella paljon töitä sen eteen että elän elämää missä mahdollistan itselle paljon kaikkea.Toki kaikilla ei varmasti näin ole.

Vierailija
51/57 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionalisti.

Vierailija
52/57 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyvyttömyytenä nähdä asioita toisen kannalta.

Vierailija
53/57 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ajattelee että puolison tehtävä on palvella häntä ja olla hänen tarpeitan varten olemassa, puolison tarpeet on aina toisella sijalla.

Saattaa myös töissä teettää duunejaan muilla, ottaa toisten töistä kunnian jne. Hyvin vaikea sopeutua työaikoihin tms. tavallisiin rajoihin.

Tämä!

Ystävät ovat myös auttajia. Itse eivät auta ketään. Ovat aina saajan roolissa ihan kaikessa.

Vierailija
54/57 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kunioita aikusina vanhempiaan.Sisareni sanoi : Olet lellinnyt tyttäresi pilalle.Kyllä se näkyy kaikessa hänen käytös minun  mutsia kohtaan aikuisena!

Vierailija
55/57 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko, että se on aina pelkästään kasvatuksesta kiinni. Olen saanut saman kasvatuksen kuin sisarenikin, mutten ole samanlainen dramaqueen kuin hän. En maksata aikuisena laskujani vanhemmillani, vanhempieni ei tarvitse siivota kotiani jne. Epäilen, että dramaattisuus, itsekeskeisyys ja kateellisuus ovat osittain synnynnäisiä ominaisuuksia. Omista lapsistani olen huomannut saman. Toinen lapsi on tyytyväinen vähään ja ajattelee aina ensin muita. Toinen taas vaatii aina kaikkea itselleen. Kasvatus on molemmilla samanlainen.

Vierailija
56/57 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi tapausta. Toinen on ystäväni ex, klassinen kultapoika, jolle vanhemmat ovat tuoneet kaiken eteen ja maksaa hänen kuluja vielä aikuisellekin. Mies suorastaan pöyristyi jos pitikin itse kustantaa jokin ihan normaali asia, kuten uusi läppäri tai talvirenkaat, eihän hänen suuruutensa sellaiseen tarvitse ryhtyä. Hän kuvitteli olevansa parempi kuin muut, eikä sietänyt minkäänlaista kritiikkiä. Parista työpaikasta marssinut ovet paukkuen ulos, koska ei ole mitään väliä tai pelkoa että rahat loppuisivat. Täysin välinpitämätön muutenkin, puhui ihmisille loukkaavasti ja aiheutti mm. vesivahingon, eikä katunut yhtään.

Toinen hemmoteltu tuttu on vähän erilaisista oloista, hänen vanhempansa ovat pienituloisia ja lievää päihdeongelmaakin. Vanhempansa ilmeisesti kompensoivat tätä hyppimällä tyttärensä pillin mukaan. Oli kamalaa katsella tämän naisen täyttäessä pyöreitä, kun hän hyppyytti ja sätti ikääntyviä vanhempiaan. Olen kuullut myös miten hän puhelimessa olettaa vanhempiensa tekevän mitä hän ikinä keksiikin, tyyliin "ihan paskaa, jos te ette aja tänne (200km päähän), kun mä just tein meille ravintolavarauksen". Tämä nainen käyttäytyy myös kuin olisi muita parempi ja olettaa aina että kaikki tehdään niinkuin hän haluaa. Käyttäytyy kuin olisi kaikkien pomo, ja on tunkemassa arvostelevaa mielipidettään joka väliin. Hän on aina oikeassa, eikä kukaan viitsi sanoa mitään vastaankaan. 

Vierailija
57/57 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaajani oli pilalle lellitty rikkaan yrittäjäperheen iltatähti. Tuomittiin aikuisena elinkautiseen vankeuteen. Mediasta luin, että mielentilatutkimuksen mukaan ei tuntenut katumusta teoistaan ja tuntee olevansa lain yläpuolella.