Onko turbulenssit "kauheita" eli tuntuuko se pahalta siellä koneessa istuessa?
t.lentopelkoinen ja matkaan pitäisi uskaltautua ;)
Kommentit (44)
Eli tuleeko niitä usein Thaimaahan lennettäessäkin ;D ?t.ap
Jos pitkä lento turbulensseineen alkaa ahdistamaan niin lääkäriltä voi saada rauhoittavia.
[Jos pitkä lento turbulensseineen alkaa ahdistamaan niin lääkäriltä voi saada rauhoittavia.
Miksi ei rauhoittavia saisi ottaa?
Minä olen kerran ollut hirmuisessa myrskyssä/ukkosessa, ihan täällä kotimaan lennolla, pienessä koneessa ja olihan se koko matkan noin. 2h, välillä laskeuduttiin ja jatkettiin, aika moista tärinää ja vaappumista sekä ylös alas heijausta mutta ei pelottanut. Jotenkin luotan ja luotin silloinkin että kone kestää sen ja miehistö osaa asiansa. Jos jotain sattuu niin sille ei siinä sitten voi enää mitään..
Siis kyseessä oli sellainen ehkä 30 paikkainen SAS:n kone, ei siis mikään sen pienempi ja laskeutumista ei tehty sen myrskyn takia vaan sen reitin takia, siihen kuului välilasku..siksi lento kesti 2h ja kun Suomesta on kyse niin myrskyä oli koko maassa vaikka mentiinkin koko maan läpi :))
Jotkut on vain pari pientä humpsahdusta, jotkut ravistaa hampaat suusta ja jysäyttää reippaasti alaspäin. Olen ollut monenmoisissa, pienillä ja isoilla koneilla. Pientä kunnon turbulenssi paiskoo kuin rukkasta.
Itselläni pahin turbulenssikokemus sattui muutama vuosi sitten matkalla Tampereelta Helsinkiin. Pienessä koneessa rytinä ja kuopat tuntuivat todella ikäviltä. Silloin kyllä kylmäsi, vaikka tottunut reissaaja olenkin. Laskeutuminenkin oli sellaista kyljeltä toiselle vaappumista.
Joskus vuosia sitten olin tulossa Orlandosta juuri kun Floridaa lähestyi hurrikaani, ja silloin kone tärisi ja pomppi myös kovasti. Olin tosin niin poikki ja väsynyt mukavan reissun jäljiltä, että uni vei voiton turbulenssista huolimatta.
Viimeksi Thaimaasta tullessa Thaimaan ja Intian välissä meren yllä pomputti pitempäänkin.
Mukavaa reissua, ap. Viiniä ja konjakkia sopivasti niin rentouttaa kummasti. :-)
Eli tuleeko niitä usein Thaimaahan lennettäessäkin ;D t.ap
kone vain tärisee. Eli jos siihen ei liitä mitään ylimääräisiä pelkoja, niin ei se miltään tunnu.
Joskus kone tosiaan humahtaa hieman alaspäin turbulenssissa, ja siinä on se vaara, että jos ei ole turvavyöt kiinni, voi lyödä itsensä koneen sisällä pahastikin. Mutta ei siinä sitä riskiä ole, että kone putoaisi maahan asti. Siksi niitä turvavyön kiinnipito-ohjeita kannattaa noudattaa kunnolla.
Itselläni on turbulenssiin liittyen suurin pelko se, että jos se kestää hyvin pitkään, eikä vessaan pääse, tuleeko joskus vahinko housuun...
Himalajan/Pohjois-Intian paikkeilla ja sitten Bangladhesin rannikolla ja sitten ollaankin jo perillä !
Nim. Marraskuussa taas, 2005-2009 välisenä aikana 10. reissu Thaimaahan
on jollain pienellä Brååthens Safe(?(tms) koneella Oslosta Tukholmaan. Kauhea myräkkä ja se pieni saabin kokoinen koppi heittelehti ilmassa koko matkan :-(
Juuri Thaimaahan lentäessä ja sieltä pois on paikkoja jossa ravisuttaa oikein kunnolla. Himalajan ja Intian kohdalla on ollut joka kerta kunnon ravistukset ja turvavyöt on kehotettu laittamaan kiinni.
Tavalliset turbulenssit eivät tunnu isossa koneessa juuri miltään. Kunhan kone hieman tärisee. Joskus koneen menettäessä korkeutta tuntuu samalta kuin jos hissi lähtisi nopeasti alaspäin.
Pienissä koneissa myräkät tuntuvat enemmän, kone saattaa oikeasti hytkyä ja heilahdella edestakaisin.
Tavalliset turbulenssit eivät tunnu isossa koneessa juuri miltään. Kunhan kone hieman tärisee. Joskus koneen menettäessä korkeutta tuntuu samalta kuin jos hissi lähtisi nopeasti alaspäin. Pienissä koneissa myräkät tuntuvat enemmän, kone saattaa oikeasti hytkyä ja heilahdella edestakaisin.
niin tärähtää ja kunnolla=)) Kunnon lentopelkoinen varmaan tykkääkin tuollaisesta.
joutua sitten kunnon turbulensseihin.. Nimittäin ei oo tuntunut erikoisen pahalta, pientä tärinää vain, ja sehän on ihan ymmärrettävää.
Eniten mua pelottaa oikeastaan laskeutuminen. Ja ne äänet..:)
Ei turbulenssit yleensä ole pahoja kaikki lennot millä minä olen ollut niin on tärissyt välillä kovaa välillä hiljaa mutta ei koskaan ole pelottanut. :)
lensin taannoin ensimmäistä kertaa tosi pitkän tauon jälkeen. Tottakai kohdalle osui paha myrsky, ja itkin koneessa paniikissa (en kuitenkaan muita matkustajia häiritsevästi ;) ). Voin kertoa että kivaa ei ollut ja koville otti. Toisaalta mieheni, joka on lentänyt mannertenvälisiä lentoja (ja muutenkin enemmän kuin minä) sanoi että häntäkin hermostutti, sillä aiemmin ei ollut kohdalle sattunut tuollaista.
Itse olen lentänyt myös todella rajussa talvimyrskyssä (ravisteli silloin koko Eurooppaa) ja kone oli iso, muistaakseni MD-11. Penkkirivejä oli kolme ja matkustajia taisi olla 10 per rivi. Tunnelma koneessa oli suorastaan hysteerinen. Ulkona oli pilkkopimeää, Vöissä piti istua melkein koko lennon ajan. Kuulosti siltä että koneen kylkiin olisi heitetty valtavia kivenmurikoita (metri x metri kokoisia) ja kone heilui, tärisi ja moottorit huusivat. Pahimpia olivat ne "putoamistunteet", eli että kone vajoaa alaspäin.
Lentokoneessa pystyn itse jopa rentoutumaan, mutta välittömästi tärähtelyn tai pienten muutoksien tapahtuessa hermostun pahasti. Pyörittelen mielessäni myös kaikkia katastrofikuvia (kuinka kone tuhoutuu pudotessaan, ihmiset kirkuvat jne). Lohduttava ajatus (vaikkakin kamala) on se, että jos jotain OIKEASTI tapahtuu, menetän tajuntani niin nopeasti että mitään tuskin käsittää. Ja tietysti jos lentää rakkaan ihmisen kanssa (esim. oman miehen) niin ajatus siitä että olemme yhdessä.
Toivotan sulle tsemppiä lentoon. Lääkäristä voit tosiaan hakea nappeja jotka rauhoittaa (itse en ole vielä turvautunut, mutta ensi kerralla saattaa joutua) tai sitten nautit alkoholia. Monet pelkäävät lentämistä ja ottavat lasillisen tai kaksi ennen lähtöä. Pohjimmiltaanhan kyse on hallinan menetyksen pelosta. Lentokoneessa SINÄ et pysty kontrolloimaan yhtään mitään. Et kertakaikkiaan. Lentokone voi syöksyä maahan ja sitä et voi estää. Sen pelon kanssa on vaan elettävä jos haluaa matkustaa. Vaikeata on, ja itse taidan reissata seuraavan kerran useamman vuoden kuluttua kunhan edellisestä olen toipunut....mutta toivottavasti vielä uskallan, sillä matkalla on yleensä hienoa olla! Uskon, että kun pääset kohteeseen olet onnellinen siitä että lähdit!
Kone ajoi yöllä niin voimakkaissa puuskissa, ttä matkustamon ylähyllyjen tavarat pomppivat mahtavasti ryskyen hyllylla koko matkustamon pituudelta. Kyllä siinä yksi jos toinenkin mietti, että kuinkahan paljon nuo hyllyt oikein kestävät romahtamatta niskaan... Kesti varmaan tunnin, jos toistakin. Kapteeni kyllä pahoitteli asiaa ja kertoi sen johtuvan Saharan hiekkamyrskystä.
Tosi paljon pudotti alaspäin, en ole ennen pelännyt koneessa ,silloin pelotti tosi paljon. Kapteenikin pahoitteli niitä töyssyjä.
Olen lentänyt useasti eri maihin ja läheskään kaikille lennoille ei ole sattunut pahoja turbulensseja. Useimmiten on vain pientä tärinää ja ottaa mahanpohjasta kun kone putoaa välillä alaspäin. En muista että kertaakaan olisi kestänyt useita tunteja kun pitää olla paikoillaan turvavöissä ja lentoemännätkin istuvat paikoillaan. Useimmiten on kestänyt alle puoli tuntia.
Tokihan ne isotkin turbulenssit ovat mahdollisia mutta ei niitä todellakaan osu joka lennolle.
No onhan se epämukavaa mutta ei se tärinä ja rätinä niin kään haittaa vaan ne pudotukset ovat hieman inhottavia ja pari kiljaisuakin sitten kuulee. Mutta todellisuudessa en tunne mitään niissä pudotuksissa enkä kerkeä edes tajuamaan niitä koska ovat olleet niin pieniä. Ja koneethan ne ovat tarkoitettu kestämään niitä.
Suosittelen sellaista kirjaa kuin Lentopelko hallintaan. Oliskohan kirjoittaja nimi Paula Kinnunen? Tosi hyvä kirja, on auttanut minua, vaikka tosi lentopelkoinen olenkin.
Siinä oli myös noista turbulensseista, ja siitä miten koneet on rakennettu kestämään ne.
Ja tämä lentopelkoinen on tosiaan uskaltautunut lentämään sinne Thaimaahankin saakka, nousu Bangogista oli kyllä aika kauhea ukkosmyrskyn takia! Nousun jälkeen juttelen lentoemännän kanssa ja hän vakuutteli vuosikymmenien lentokokemuksen tuomalla varmuudella, että paljon pahemmissakin myrskyissa koneet nousee turvallisesti ilmaan.
Muuten lennot Thaimaahan ovat sujuneet tosi hyvin, olen jopa nukkunut! Ei ole ollut turbulensseja, ihan pieniä "ilmakuoppia" vain. Niiden matkalentokorkeus on pitkän matkan takia vähän korkeampia, ja kun voidaan pahimmat turbulenssialueet kierretään. Ne on isoja koneita, joissa on vähintään kolme moottoria.