Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautuisit kun lapsesi ilmoittaisi ettei syö enää liivatetta koska

Vierailija
22.09.2009 |

se jota valmistetaan yleensä sian nahasta tai sian tai naudan luista, suolista ja jänteistä.

Nyt lukee tuoteselosteet jogurteista yms. ja ei syö edes lempikarkkejaan tai mitään jossa on liivatetta.

Lisäksi lihan syöminen on vähentynyt, ei mielellään syö muuta kuin kanaa/broileria ja närkkien muita lihoja ja jättää suurimman osan lautaselle.

Kalaa syö ja kasviksia ja broikkua mieluiten.

Kyseessä kutosluokkalainen. Ei huvittaisi muuttaa mitään normaalista ruokasysteemistä koska kyse ei ole allergiasta.

Karkkien syömättömyys ei harmita pätkääkään.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki tekisivät noin, olisi maapallon ekologinen tulevaisuus paljon paremmalla pohjalla. Hienoa, että lapsesi on ajatteleva ja tiedostava varhaisnuori (olettaen, ettei vaan mene muotioikusta muiden mukana). Keskustele lapsesi kanssa syistä, niin ymmärrät pareemmin häntä.

Vierailija
2/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö mitään missä liivatetta kyseisistä syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään ole hienoa :) Vaan se, jos on päättänyt olla syömättä lihaa.

Vierailija
4/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en käytä liivatetta.

Vierailija
5/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään ole hienoa :) Vaan se, jos on päättänyt olla syömättä lihaa.

Vierailija
6/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lue itse miten se on valmistettu, haluatko sinäkään enää?

Vierailija
7/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän itse liivatetta ja tuon ikäisen lapsen kohdalla olisin tyytyväinen, koska ajattelin valistaa lastani kunhan hän vielä vähän kasvaa...nyt vasta 8v.Kaikenkaikkiaan ruuan syömättä jättäminen ei ole hyvä. Entä jos kuitenkin koko perhe söisitte ruokaa, joka kelpaa myös nuorelle? Kyseessä monesti ohimenevä vaihe, jolloin ruoka vaan tökkii, etenkin jos tyttö kyseessä. Kun ruoka sellaista, jota voi hyvällä omallatunnolla ja mielessään yökkäämättä syödä, ei siitä ehkä tule sen suurempaa numeroa.

Vierailija
8/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän olisi hyvä käydä perusteellinen keskustelu asiasta. Lapsesi on oikeilla jäljillä, todenäköisesti hänen elinaikanaan aika moni ihminen joutuu vähentämään lihansyöntiä todella radikaalisti tai jopa lopettamaan sen kokonaan. Kannusta lasta järkevällä tavalla. Kasvissyönti ei ole mikään negatiivinen asia, vaikka moni sen sellaisena kokee. Se vaatii kyllä perehtymistä ruoka-asioihin ja viitseliäisyyttä. Asenteesi tuntuu aika ennakkoluuloiselta, "en ala mitään erillisiä ruokia valmistamaan". EIkö olisi vain positiivista lisätä muunkin perheen kasvisravinnon määrää? Se tulee myös halvemmaksi.

Eli neuvoni on, että keskustelet lapsen kanssa asiasta. Sano, että tuet päätöstä vähentää lihansyöntiä (ja myös sen liivatteen). Haluat kuitenkin pitää huolen siitä, että lapsi syö monipuolisesti ja hyvin. Tämä vaatii myös lapselta itseltään aktiivisuutta. Jos kunnassanne on ravitsemusterapeutin palveluja saatavilla, olisi hyvä jos kävisitte yhdessä hänen juttusillaan? Lukekaa ja opetelkaa, sinäkin opit valmistamaan uusia ruokalajeja. Vaikeatahan se on, jos olet tähän asti noudattanut "pottua ja lihaa-linjaa", mutta kannattaa ottaa tämä avartavana kokemuksena. Lapsemme voivat myös opettaa meille asioita :)

Vierailija
9/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa selkeän rajan siihen, että perheessä tehdään yksi yhteinen ruoka kaikille ja kaikki, joilla ei allergioita syövät sitä ruokaa mitä on tarjolla.

Keskustele lapsen kanssa myös syömishäisiöstä, terveellisestä ruokavaliosta ja proteiinien tarpeesta.

Kerro broilerien kasvatuksen "etiikasta" ja kasvavan lapsen ruokavalion monipuolisuudesta (ruokaympyrä).

Itse en antaisi kasvavan lapsen ryhtyä rajoittamaan lihan syöntiä, jollei itselläni olisi vankkaa näkemystä proteiinitarpeen tyydyttämisestä ja B12-vitamiinin saatavuudesta.

Meillä oli aikanaan kotona sääntö "Kun itse tienaatte ruokarahanne ja teette ruokanne, saatte noudattaa juuri sitä dieettiä mitä tahdotte".

T: Vegetaristi-äiti

Vierailija
10/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko siis kasvissyöjiä/vegaaneja?

ap:lle: mitkä ovat lapsen perustelut? en tykkää/ällöttää vai eettiset syyt?

11/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orastava vegaanius saattaisi olla siinä rajoilla että ruvetaan menemään ruokapöydässä teinin pillin mukaan. Yleisesti ottaen muuten oltaisiin aika pian pizza-tortilla-hampurilaislinjalla.

..Entä jos kuitenkin koko perhe söisitte ruokaa, joka kelpaa myös nuorelle...

Vierailija
12/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat lopetimme lihan syömisen n. 5 vuotta sitten, ja lapset ovat seuranneet perästä kypsymisen myötä.

Meillä pohditaan globaalin vastuun ja etiikan asioita usein ja pyrimme viestittämään lapsillemme, että nykyisen kaltaisessa tilanteessa se, että kykenee luopumaan, on tosi hienoa:)

Meillä ei siis juoda lehmän maitoa, ei syödä lihaa, ei liivatetta eikä osteta epäegologisia vaatteita.

Onneksi olkoon!!!:))

Vierailija
13/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokasysteemejä ja perehtyä siihen mitä on terveellinen kasvisruoka. Muuten voi muksu jäädä aliravituksi. Voit samalla opettaa kokkausta niin oppii tekemään kasvisruokansa itse ja samalla vaikka koko perheelle.

Meillä on perheessä yksi kasvissyöjäpoika jolle tehdään erikseen ruuat. Käytännössä tarkoittaa että syö samaa kuin muut, tehdään samalla mutta osa aineksista vaan pienempään kattilaan/pannulle sen sijaan että kaikki samaan. Lihan sijasta sekaan tofua, papuja (säilykepurkeissakin saa), soijarouhetta tms. Ei oikeastaan sen monimutkaisempaa.

Minä olisin ylpeä jos oma lapseni tuon ikäisenä miettisi tuollaisia asioita, mutta kun ei. Poika ei ole vakaumuksellinen kasvissyöjä niin että olisi jotenkin eläinrakas (ei edes tykkää eläimistä), vaan on ollut aina kasvissyöjä koska vanhemmatkin olivat yli 10 vuotta. Nykyään syödään kaikkea mutta poika ei ole ikinä edes lihaa, kalaa tai kanaa maistanut, eikä haluakaan.

Vierailija
14/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat suhtautui todella kannustavasti ja positiivisesti kun itse rupesin kasvissyöjäksi. Söin kyllä kalaa, munia ja maitotuotteita. Ei se koskaan aiheuttanut ruuan tekemisen kanssa ongelmia, koska yleensä mulle otettiin annos erilleen ennen lihan lisäämistä tai tehtiin oma ruoka. Olin tosin hieman vanhempi (14 v.) kuin lapsesi ja osasin myös itse tehdä ruokaa.

Mutta keskustelkaa vakavasti mitä seuraa jos lihatuotteet jättää kokonaan pois ruokavaliosta ja miten ne pitää korvata.

Vierailija
15/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitti ruokaa, joka on kaikille terveellistä ja kelpaa myös teinille. Ei varmaankaan ole mitään pahaa syödä terveellisesti? Jättää pois muutaman liha-aterian viikossa? Olla käyttämättä liivatetta? En missään nimessä tarkoita pillin mukaan hyppimistä enkä pizza-tortillo -safkaa. Olen itse nuorena kokenut asian; nykyisin oln kasvissyöjä ja ollut 15v. Oli äärimmäisen hyvä, että äiätini perehtyi jonkinverran kasviruokavalioon eikä kukaan perheessä vängännyt vastaan tai halveerannut millään tavoin. Oli todella mukavaa kun pöydässä oli jotain, mitä kaikki saivat syödyksi ilman kummempia tunnon tuskia. Ei tarkoita aina omaa ateriavalikoimaa vaan kaikille sopivaa, terveellistä ruokaa. Ei tee pahaa kellekään. Aina ei kannata olla pänkäpäinen kasvattaja....Nykyäänkin terve suhtautuminen ruokaan ja lapsen kanssa keskustellaan asiasta.

Vierailija
16/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua perehtymään kasvissyöntiin ja keskustelemaan lapsen kanssa. Itselläni oli aikoinaan kotona joustamaton linja kasvissyönnin suhteen ja sen seurauksena elin lähinnä raaoilla kasviksilla ja myöhemmin sairastuin bulimiaan...

voidaanhan perheessa sopia esim. yhdestä lihapäivästä, kasvispäivistä tms...

Vierailija
17/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko sanoa että en enää voi suhtautua niin kritiikittömästi kasvissyöntiin kuin nuorempana. Lapsellani on neurologisia ongelmia eikä ole niin hyvä älyllisissä jutuissa kuin geenien perusteella voisi olettaa. Toisella vähän sama juttu mutta ei neuro-ongelmia todettu. Molemmat punavihersokeita, tiettävästi ei kukaan suvussa ole.

Nuoremmat lapset syöneet kaikea ihan pienestä ja ovat ihan toista maata. Uskon että ruokavaliolla saattaa olla osuutta asiaan, lapset olivat pienenä vegaaneja joitakin vuosia. Ja ennen kuin joku urputtaa niin kyllä tiesin terveellisestä kasvisravinnosta silloin, se oli jo vuonna papu ja porkkana kun ei ollut mitään korvaavia tuotteita kuin korkeintaan tofu luontaistuotekaupan hyllyllä.

Vierailija
18/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme varmuuden vuoksi lääkärin juttusilla, kun 8 vuotiaamme päätti jättää lihan pois. L totesi, että olimme laskeneet tasapainoisen ruokavalion aivan oikein:)) Paljon vaan soijaa, hamppua, härkäpapuja sekä vihreätä:))Lisänä menee d-vitamiinia, mutta tuota suositellaan kaikille..

Mun on pakko sanoa että en enää voi suhtautua niin kritiikittömästi kasvissyöntiin kuin nuorempana. Lapsellani on neurologisia ongelmia eikä ole niin hyvä älyllisissä jutuissa kuin geenien perusteella voisi olettaa. Toisella vähän sama juttu mutta ei neuro-ongelmia todettu. Molemmat punavihersokeita, tiettävästi ei kukaan suvussa ole.

Nuoremmat lapset syöneet kaikea ihan pienestä ja ovat ihan toista maata. Uskon että ruokavaliolla saattaa olla osuutta asiaan, lapset olivat pienenä vegaaneja joitakin vuosia. Ja ennen kuin joku urputtaa niin kyllä tiesin terveellisestä kasvisravinnosta silloin, se oli jo vuonna papu ja porkkana kun ei ollut mitään korvaavia tuotteita kuin korkeintaan tofu luontaistuotekaupan hyllyllä.

Vierailija
19/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

just siksi että se on keitetty niistä kaikkein epäilyttävimmistä osista ruhoa, joissa esim naudoissa voi olla bse:tä.

Musta ois hyvä jos lapseni osaisi olla noi nvalveutunut.

Eikä muuten tavi muuttaa normaalia ruokasysteemiä liivatteen pois jättämiseksi. Ihan normaalin ruoan saa aikaiseksi, kun vaan tekee itse.

Vierailija
20/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta punavihersokeus on periytyvä juttu. Ihan hyvin sinun isäsi on voinut olla punavihersokea, sitä ei ennen tutkittu samalla tavalla rutiinisti kuin nyt. Jos isäsi on ollut punavihersokea, sinä olet sen kantaja (oireeton) ja näinollen pojistasi voi hyvinkin tulla punavihersokeita.

Ja sitten aiheeseen. Itse suhtautuisin varauksella oman lapseni kasvissyönti-intoon, koska tiedän itse siitä niin vähän. Lapsen kanssa pitäisi vähintäänkin käydä läpi proteiinin saantiin liittyviä juttuja, ikä huomioon ottaen tietysti. Voisitte vaikka sopia että kerran viikossa on syötävä kanaa/kalaa ja lopun viikosta saa syödä kasvisruokaa.

Voihan se olla että kasvissyönti on joku ohimenevä juttu. Pakottamaan en silti lähtisi, siitä ei seuraa kuin vaikeuksia.