miten vierottaa jo kaksivuotiaan tuttipullosta?
Tästä on oikeasti tullut iso ongelma meille. Kaksivuotiaamme ei suostu juomaan mistään muusta kuin tuttipullosta eikä mitään muuta kuin maitoa. jos pullo otetaan pois, niin hän on juomatta..ennätys on kaksi päivää! Eihän sitä voi antaa olla juomatta kauemmin. Lapsi käy myös tarhassa, missä hän järjestelmällisesti kieltäytyy juomasta, koska pulloa ei ole tarjolla. Sitten kotiin tullessaan ryntää heti jääkaapille hakemaan pulloaan.
Mikä avuksi? Tuntuu että olemme kokeilleet kaiken, mutta eihän lapsen voi antaa olla juomattakaan kovin kauan. Onko muilla kokemuksia?
Kommentit (20)
minä en keksi muutakun huutamisen ja huutamisen... lapselta siis... Itse luotin siihen että kyllä se sitten muualtakin juo... Mites,ootteko kokeillu pulloon sellasta nokkamukin tapaista "tuttia" voisi oppia sitä kautta erilaiseen...
Oletko tosissasi? Ei voi aikuinenkaan.
Totuta vaikka pehmeänokkaiseen nokkamukiin ensin. Sitten siitä vettä. Tarviihan lapsi sitä maitoa kuitenkin, anna se mitä tuon ikäinen tarvitsee maitoa ja loput vettä. Kyllä hän sitä jossain vaiheessa alkaa juomaan.
Jos on kovin vaikeaa niin anna olla ja yritä puolen vuoden päästä uudestaan. Voi olla joku vaihe menossa, hieman myöhemmin saattaa olla helpompaa.
Jos hän vain juo siitä normaalisti, eikä käytä illalla viimeiseksi tai yöllä - niin miksi pitää pakottaa? Onko kyse taas siitä, että te vanhemmat haluatte näyttää fiksuilta muiden silmissä?
Kyllä hän sitten luopuu, kun kasvaa ja muut lapset alkavat nauraa.
Kokeilen tota nukin mukia. Joo hankala tapaus on tosiaan.
ap
Kun on tarpeeksi jano, lapsi kyllä juo mukista.
että kokeilette seuraavaa: joka ruoalla lapsi saa ensin maidon ja kun on juonut sen (aluksi pienen pieni määrä) saa ruoan.
kyllä kaksvuotias osaa jo tavallisesta mukista juoda.
Kylmästi vaan pullot pois. Kuten jo joku totesi ei se nestehukkaan kuole. Ruoasta tulee kuitenkin sen verran nestettä että pärjää.
Helppoa ei varmasti tule olemaan mutta joskushan tuo on tehtävä. Tsemppiä.
oikeesti vaan ton ikäsen olis jo hyvä juoda mukista pullon sijaan, ihan hampaittenkin takia. Ja ei toisaan juo yöllä tai illalla.
ap
Joillekin lapsille tutti/tuttipuollo/imeminen on tosi tärkeää. Se tuo turvallisuudentunnetta. Mitä JOS kyse on tämän lapsen kohdalla turvallisuudentunteesta? MItä se tekee lapselle, jos se väkisin riistetään?
En minä tiedä, onko kyse tästä. Mutta jos on, niin väkisin poisottaminen on henkistä väkivaltaa.
Mutta mitäs siitä, mitä mieltä minä olen...minä olen vain kasvatustieteilijä, enkä tiukan linjan kotiäiti, joka tietää, miten lapsia kasvatetaan....
huonosti, ellei tuntikausia pulloa ime? Jos vain juo juomisensa?
oikeesti vaan ton ikäsen olis jo hyvä juoda mukista pullon sijaan, ihan hampaittenkin takia. Ja ei toisaan juo yöllä tai illalla. ap
niin hammaslääkäri näin sanoi. Onneksi ei ole enää tuttia käytössä kuitenkaan. Tota turvallisuudentunetta en ole miettinytkään..voihan se olla niinkin.
ap
Juttelimme asiasta lapsen kanssa yhdessä ja sovimme, että tuttipullo jätetään Muumimaailmaan Muumilapsille. Ja sinne se tosiaan jäikin Muumimaailmassa olevan Muumitalon keittiöön. Lapsi itse vei pullon sinne ja totesi samalla, että nyt hän ei enää tarvitse pulloa. Yhtään itkua ei pullon perään tullut, vaikka selvästi oli kova paikka lapselle. Lapsi opetteli sitten suoraan juomaan tavallisesta mukista. Ja tosiaan meillä tilanne oli aivan sama. Lapsi joi maitoa vain tuttipullosta ja saattoi todellakin olla hyvin pitkiä aikoja juomatta, jos ei pulloa saanut. Ei muuten vieläkään juo maitoa lainkaan, joten sen tuttipullon jättämisen myötä jäi myös maito pois, mikä on sitten ihan oma lukunsa....
Mikään muu muki ei kelvannut, ko muki kelpasi, ja sitten piiku hiljaa myös muut mukit.
Meillä oli vuosi sitten tutista luopuminen melkein 3-vuotiaalta, ja ajateltiin, että ei onnistu ilman viikkokausien huutoa, vaikka tutti oli käytssä vain nukkuessa. Lokakuussa alettiin puhua, että tutit annetaan joulupukille, joka vie ne tonttuvauvoille. Itse antoi tutit reippaasti, 2 iltaa itkeskeli tuttien perään, mutta sitten tyytyi kohtaloonsa :)
ole mitään järkeä nyt johonkin nokkamukiin totutella. Sitten sama sota siitä luopumisen kanssa.
Mä ottaisin sen pullon pois ja sillä siisti. Terve lapsi ei janoon kuole. Mä en usko että ei olisi kahteen päivään juonut mitään.
Kukaan ei voi olla kahta päivää juomatta ja vielä tajuissaan sen jälkeen.
Totesi että metsänpeikko tarvitsee pulloja kun sillä on pieniä vauvoja. Ei haikaillut ikinä perään.
on kohta sama edessä,iltapullon lopetus..meinaan leikata tutin päähän ison reiän. ja kahtoa miten suhtautuu!sitten tutkitaan ja harmitellaan yhessä(=
Söikö vesimelonia vai miten pysyi tajuissaan? En ehkä ihan usko...
Terve lapsi ei janoon kuole jos joka ruualla on muki pöydässä. Tarjoile jonkin aikaa tavallista nbestemäisempiä ruokia (leivän sijasta jugurttia, puuron sijasta velliä välillä jne) että saa nestettä tarpeeksi. Pillimehuakin voi välillä antaa, siitä TUSKIN kieltäytyy.