Millainen on ihminen, jonka periaatteet ja elämänkatsomus muuttuu usein?
Hetken aikaa ihminen on kovasti ostava, merkkikuteita ja -tavaraa haaliva. Seuraavaksi kiinnostus siirtyy kierrätykseen ja ekoasioihin. Jossakin vaiheessa on uskonnollisväritteinen aikakausi (vaikka aiemmin henkilö on halveksinut kaikkea uskontoon liittyvää). Yhtenä vaiheena on yhteisöelämä kommuuninkaltaisessa ympäristössä jne.
Jokaiselle aikakaudelle on tyypillistä, että henkilö halveksuu kaikkia muita "ideologioita", vaikka siis seuraavassa hetkessä kannattaa niitä...
Nämä vaiheet kestävät kukin muutamia vuosia.
Onko tällaisella ihmisellä (mt-)ongelmia, vai mistä moinen kertoo?
Aikuisesta siis on kyse, ei mistään itseään hakevasta teinistä :)
Kommentit (8)
tiukka tai ehdoton. Kuuluu enempi nuoruuteen? Ehkä hän ei ole aivan kunnossa? Kuinka vanha hän on ja onko perhettä?
ap
en oo psykologi joten en tiedä termiä mut persoona kuulostaa jotenkin "jakautuvalle" (?)
kysellään täällä, mitä mieltä pitäisi olla milloin mistäkin, koska ei itse tiedetä, mitä pitäisi ajatella,seurataan orjallisesti kaikki "muoti"-ilmiöitä, vaatetusta, tv-ohjelmia, pillukarvojen ajelua, shoppailua, kaikkea tyhjäpäistä, ulkonäön järjetöntä palvontaa.
Poikkeavat mielipiteet teilataan 100-0. Varsinkin jos joku KEHTAA olla ajelematta pillukarvojaan, siis sehän on IHAN HIRVEETÄ.
Ja täällä kaikki ovat aikuisia? VAi onko tästä tullut teinien purkauspalsta. Tosin teini-ikä taitaa kestää nykyään 30 vuotiaaksi.
Itse olen joustava ja selväpäinen.
Nuorempana olen voinut elää joiltakin osin samalla tavalla kuin uskovainen ystäväni tai absolutisti ystäväni vain, koska se on ollut tärkeää noiden suhteiden olemassa ololle.
Nykyisessä suhteessani juon lasin silloin tällöin ja uskontoasiat ovat sivussa. Sopii minulle. Alkoi rasittamaan entiset tiukkapipoiset ystäväni...
Minulla ei ole mitään riippuvuuksia ja olen hyvin rohkea, mutta jos jollakin ystävälläni on ollut taipumusta ongelmiin, niin olen ollut esimerkillisenä tukena :)
Onko ystäväsi muuttunut tiukempaan vai vapaampaan suuntaan?
tosissani. Ehkä kaikki eivät huomaa, että usein olen aivan huumorimielellä?
2.
on pahentunut; hän on nyt oikealla elämäntiellä, muut aivan väärällä. Ja kohta se tie taas vaihtuu...
Hirvittävän rasittavaa tuollainen - ja vaikeaa ymmärtää -, että mielipiteet ja arvot muuttuvat toiseen äärilaitaan. Siksi käy mielessä, että olisiko jotakin pahasti pielessä...?
Itse kukin tarkistaa arvojaan elämän taipaleella ja varmasti monia asioita alkaa ajatellakin toisella tavalla, mutta että muutaman vuoden välein?
ap