Päivähoito-oikeuden väärinkäytöstä... (ov)
Täällä lynkataan kiivaasti työttömän subjektiivinen päivähoito-oikeus, koska omat asiansa pitää pystyä hoitamaan lasten / lapsen kanssakin.
Työssäkäyvät käsi sydämmelle: ettekö lasten ollessa päivähoidossa tee mitään muuta kuin töitä / työmatkaa?! Tiedän kymmeniä vanhempia jotka lasten päivähoitopäivän aikana : käyvät kaupassa, kampaajalla, pankissa, kosmetologilla, gynekologilla, hammaslääkärillä, verotoimistossa, äitiysneuvolassa, sekä sairastavat, harrastavat tai tapaavat ystäviään (lounaalla).
Että ehkä ei ole ihan helppo löytää yhtään vanhempaa, joka ei olisi käyttänyt tätä oikeutta "väärin". Silti kivet lentelee...
Kommentit (50)
..kampaajalla ti hoitanut muita asioita. Välittömästi olen rynnännyt, lähes puolijukoksua, bussiin ja laskenut melkein minuutit, kuinka pitkä päivä lapselle tulee.
Ilmoita mulle se työnantaja, joka suostuu, että omat asiat hoidetaan työpäivänä. Tämä yhteiskunnan elätti ei ole koskaan tainut nähdä esim. yrittäjän arkea. Luuletko, että palkkarahat taivaasta tipahtavat?
Ja niin tulee käymään. Priorisointia pitää tehdä. Jätettäänkö vanhainkodeissa vaipat vaihtamatta kun samaan aikaa nuoret eukot makaa kotona ja päiväkodit hoitavt terveiden laiskureitten kersat?
ovat olleet päivähoidossa.
Silloin olivat vain sen ajan kun mun ja miehen työmatkoihin ja työaikaan meni.
Joskus jos pääsin töistä päiväuniaikaan, kävin ensin kaupassa ja sitten hain lapset, muutoin aina lapset ensin.
..kampaajalla ti hoitanut muita asioita. Välittömästi olen rynnännyt, lähes puolijukoksua, bussiin ja laskenut melkein minuutit, kuinka pitkä päivä lapselle tulee. Ilmoita mulle se työnantaja, joka suostuu, että omat asiat hoidetaan työpäivänä. Tämä yhteiskunnan elätti ei ole koskaan tainut nähdä esim. yrittäjän arkea. Luuletko, että palkkarahat taivaasta tipahtavat?
Mun yrittäjäpomo käy säännöllisesti kampaajalla työaikana. Samoin tekevät kyllä lähes kaikki tuntemani ihmiset, naiset ja miehet. Samoin hoidamme asioita, esim. pankki tai muita pakollisia päiväsaikaan hoidettavia asioita työaikana. Silti porukalla kyllä "kellokortti" on tuntikausia plussalla. On erittäin paljon töitä, joissa on vapaus mennä ja tulla kunhan homma tulee tehdyksi.
Olen sitä mieltä, että esim. äitiyslomalla oli huomattavasti hankalampaa päästä vaikka kampaajalle kuin työssä kaydessä. Lasten hoitoaikaan ei minun kampaajareissuni vaikuta, koska jos lähden vaikka puoli kolmelta kampaajalle, mies hakee sinä päivänä lapset.
Mun kampaaja ei edes tee iltahommia kuin aivan satunnaisesti.
Meinaatko että ei ole mitään eroa sillä, käykö vanhemmat oikeasti töissä, ja 1-2 krt/kk tekevät jotain ekstraa lasten ollessa hoidossa, ja sillä, että äiti ja isä päivät pitkät löhöää kotona tekemättä mitään. KOska noitakin on.
Ja työpäivän aikana jos pitää lounastauon, niin mitähän vitun väliä sillä on, ketä silloin tapaa?
Mä käyn töissä, mutta lapset on silti kotihoidossa.
Kyllä mun tuttavapiirissä on ihan tavallista että työssäkäyvät äidit käyvät esim. kampaajalla tai ihan vaan siivoilevat kotona niin että lapset on hoidossa. Mutta annas olla jos kotiäiti vie lapsensa vaikka ihan vaan osapäivähoitoon että saisi jotain tehtyä niin sitä ollaan tuomitsemassa kovaan ääneen.
Ja niin tulen tekemään seuraavankin mennessä hoitoon. Pidän kyllä sitten niitä kotipäiviäkin aina ylimääräisiä, jos lapsi vaikka menee isovanhemmilleen tms. Mutta lapsi menee hoitoon silloin tällöin, vaikka itse olisin kotona, samoin käyn todellakin lähikaupassa ennen lapsen noutamista, kauppa sijaitsee päiväkodin vieressä.
Nyt ollutkaan kyse lasten hoitopäivän pituudesta, kuten tämä yksi "juoksen bussipysäkille ettei lapselle vaan tulisi 5 min pidempi päivä".
Kyse oli siitä, että moni työssäkäyvä pystyy hoitamaan "aikuisten asioita" työaikana: Gynekäynnit, kampaajat, pankkiasiat. Työttömällä näitä aikuisten asioita ovat työn hakemiseen liittyvät asiat. Jos nyt joku av-mamma nyt on sitä mieltä, etä työhaastatteluun on ihan ookoo mennä parin leikki-ikäisen kanssa ja saada työ niin ilmoittautukoot.
Olen ollut elämässäni 4 kukautta työttömänä kuopuksemme äitiysloman jälkeen ja samaan aikaan tein opintoja avoimessa yliopistossa. Voin sanoa, että työttömänä joutui tosiaan tekemään tosissaan hommia! Käymään työkkärissä, väsäämään hakemuksia, lähettämään niitä, käymään muutamassa haastattelussa joihin oli pakko myös vähän valmistautua. Enkä minä edes hakenut mitään tarjoilijan tai sairaanhoitajan keikkatyötä vaan ihan ylemmän toimihenkilön asiantuntijahommaa, eli hain käytännössä kaikkia vähänkään sopivia paikkoja ja onneksi sitten tärppäsikin. Mulla oli lapset kotona, mutta onneksi lähellä asuva pph otti heitä "parkkihoitoon", muuten olisi oikeasti ollut täysin mahdotonta hakea töitä. Ei kai sen työttömän tarvitse lapsia pitää hoidossa klo 7-17, mutta työttömän työ on työllistyä ja voin kuvitella, että jollain keikka-alalla haastatteluja ja hakemuksia joutuu käymään läpi monta kertaa enemmän kuin itse tein.
Ennemmin supistaisi virikehoitoa kuin työttömän oikeutta päivähoitoon.
kyllä mulle siinä suoraan sanottiin, etten tarvitse päivähoitoa, koska käyn 2-3 päivää viikossa töissä ja 5 päivää kuussa sattuu ettei keikkaa ole ja lapset (4 ja 5 v) silti päiväkodissa 14.30-15 asti.
T: sen ketjun ap
työtön tarvitsee päivähoitoa lapselleen. miten muuten käydä kursseilla, hakea töitä, käydä työkkärissä jne.?? ei kai kukaan ole sanonutkaan etteikö työttömän lapset vois mennä hoitoon? en ole ainakaan kuullut sellaisesta.
sen sijaan mulle sanottiin etten saa käydä kaupassa työmatkalla. päiväkodin johtaja sanoi näin. vaikken koskaan käynytkään, työpäivät vaan oli pitkiä.
Voi luoja jos edellä oleva on totta. Meillä päiväkodin johtaja kannustaa tuomaan lapset hoitoon esim. jos itsellä on vapaapäivä: "Saat kerrankin rauhassa hoitaa asioita" jne. Mutta meillä nyt on muutenkin vissiin aika poikkeuksellinen päiväkoti, kun satunnaisessa tarpeessa tulevat esim. puoli tuntia aikaisemmin tai ovat puoli tuntia pidempään auki ja ottavat entisiä esikoululaisia "varttihoitoon" aamuisin - eli jos esim. ei uskalla olla kotona yksin ekan luokan alussa ja koulu alkaa vaikka yhdeksältä, voi mennä eskariin josta lähettävät kouluun jne.