Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoito-oikeuden väärinkäytöstä... (ov)

Vierailija
19.09.2009 |

Täällä lynkataan kiivaasti työttömän subjektiivinen päivähoito-oikeus, koska omat asiansa pitää pystyä hoitamaan lasten / lapsen kanssakin.

Työssäkäyvät käsi sydämmelle: ettekö lasten ollessa päivähoidossa tee mitään muuta kuin töitä / työmatkaa?! Tiedän kymmeniä vanhempia jotka lasten päivähoitopäivän aikana : käyvät kaupassa, kampaajalla, pankissa, kosmetologilla, gynekologilla, hammaslääkärillä, verotoimistossa, äitiysneuvolassa, sekä sairastavat, harrastavat tai tapaavat ystäviään (lounaalla).

Että ehkä ei ole ihan helppo löytää yhtään vanhempaa, joka ei olisi käyttänyt tätä oikeutta "väärin". Silti kivet lentelee...

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa sellanen mies joka tekee työnkunnon palkalla ja voit olla lasten kanssa kotona. näin meillä.hoidan 5 lasta kotona ja mies tuo leivän pöytään.ei tarvitse valittaa sen jälkeen:)

Jokainen hommaa kai miehensä ihan muista kuin rahallisista perusteista ja siinä vaiheessa onturha miettiä onko "oikeus" käydä vaikkapa työpaikalta tullessa matkalla ruokakaupassa ennen kuin hakee lapsen

Vierailija
22/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yh käy gynellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä suurin osa noista pankeista ym. paikoista menee kiinni viimeistään viideltä, useimmat jo 16-16.30 välillä ja ovat vkl kiinni. Eli jos siellä meinaa käydä, niin työajalla on hoidettava, samoin lääkärikäynnit. Onneksi oma työnantaja ymmärtää tämän, kun ei noissa kuitenkaan tartte kovin usein käydä.

Vierailija
24/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myös limitimme työpäivämme niin, että minä painotan aamua ja mies iltaa, jolloin hoitopäivä jää 5 tuntiin.

Päivähoitoon mennessä pienin oli 4.

Sitä ennen tein ilta- ja viikonlopputöinä työni.

Vierailija
25/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pankki on 160 kilsan päässä. Olen viimeksi käynyt siellä 1984. Hoidan asiat postitse ja meilillä, iltaisin.

Vierailija
26/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1krt/ 2kk työhaastattelussa,niin MIKSI lapsi tarvitsee olla hoidossa 8h JOKA päivä?

tuolla,että työtön "tarvitsee aikaa hakea töitä",on ihan paskaa------netistä ne etsitään ne avoimet paikat nykyisin.

työttömät luuserit vain käyttävät yhteiskuntaa härskisti hyväkseen,että joku toinen kasvattaa ja opettaa heidän lapsiaan,ja itse makaa kotona.

ja mikäli molemmat vanhemmat ovat työttöminä,niin nussitaan päivät pitkät kun lapsi on tarhassa ja tehdään lisää lapsia tarhaan..

Vierailija
27/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä vaikeaa. Minä opiskelen ja teen pätkätöitä samalla. Hoitoajat vaihtelevat kauheasti. Kerran kysyin lapsen hoitajalta josko katsovat pahasti, jos "käyttäisin heitä väärin" ja menisin luennon jälkeen kampaajalle ja hakisin vasta iltaspäivällä... aikaa kun ei kampaajaan oikein tunnu muuten löytyvän.

Hoitaja sanoi: "No sitä varten me ollaan olemassa."

Että semmosta.

Vierailija
28/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän tässä pomojasi ovat. Joillakin äideillä vain ei moraali riitä.

Vierailija
29/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran (ehkä viisi kertaa) olen koko viisivuotisen päiväkoti-ikäisen lapsen äitinä käynyt hakemassa maitopurkin tai muuta nopeasti haettavaa kaupasta.

Mutta sairaslomalaisena olemme vieneet lapsemme hoiton. Mieheni on pitkäaikaissairas, joka ei pysty kotona joka päivä huolehtimaan. Lapsemme ovat hoidossa ihan vain mieheni kunnon takia muutaman päivän viikossa. Kaksi-kolme piävää.

Myös itse olen vienyt lapset hoitoon, kun jännetuppitulehdus ärtyi tosi pahaksi ja piti olla rasittamatta rannetta. Lapsi oli silloin 2½ vuotias ja käytti vielä vaippoja. Kakkavaipan vaihtaminen olisi ollut työlästä, joskaan ie mahdotonta.

Muuta minä en tee. Ai niin, työpaikan lounailla tapaan työkavereitani = ystäviäni, ja meillä on jopa hauskaa. Niin on kahvitauolakin. Mutta enpä minä ehtisi siinä välissä lapsiani paljon näkemään.

Kampaajalla, pankissa, hammaslääkärillä, verotoimistossa, äitiysneuvolassa tai harrastuksissa EN ole käynyt. Gynellä kyllä, sillä se kuuluu meidän työterveyshuoltoon ja siellä saa käydä työajalla.

Vierailija
30/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mulle siinä suoraan sanottiin, etten tarvitse päivähoitoa, koska käyn 2-3 päivää viikossa töissä ja 5 päivää kuussa sattuu ettei keikkaa ole ja lapset (4 ja 5 v) silti päiväkodissa 14.30-15 asti.

T: sen ketjun ap

työtön tarvitsee päivähoitoa lapselleen. miten muuten käydä kursseilla, hakea töitä, käydä työkkärissä jne.?? ei kai kukaan ole sanonutkaan etteikö työttömän lapset vois mennä hoitoon? en ole ainakaan kuullut sellaisesta.

sen sijaan mulle sanottiin etten saa käydä kaupassa työmatkalla. päiväkodin johtaja sanoi näin. vaikken koskaan käynytkään, työpäivät vaan oli pitkiä.

Minä olen kotona 3pvää/viikko, kaksi päivää koulussa. Kotipäivät opiskelen kotona tenttimällä, koska se on minulle tehokkaampaa kuin tunneilla kököttäminen. Joskus teen keikkatöitä.

Mieheni on useimmiten päivisin kotona, nukkuu tai tekee töitä sen jälkeen kun on vienyt lapset päiväkotiin. Hänellä on ilta- ja viikonloppupainotteinen keikkatyö.

Olemme siis usein kotona molemmat arkisin. Lapset ovat silti päiväkodissa siksi koska:

a) täysipäiväinen opiskelu ja työnteko olisi mahdotonta muksujen kanssa. Ruuan laitot, ulkoilut, virikkeiden järjestäminen, sotkujen selvittäminen ym. jättäisivät hyvin vähän aikaa sille opiskelulle/työnteolle

b) Vaikka vanhempien työkuviot ovat vaihtelevat, on tärkeää että lapselle arki on säännöllistä. Viime talvena oli paljon ylimääräisiä vapaapäiviä, lapset jäivät ulkopuolisiksi tarhan jutuissa koska eivät olleet siellä säännöllisesti.

c) Tarhassa on tekemistä, askartelua, ulkoilua, lauluhetkiä, liikuntaa, säännölliset ruokailut. Tällaisen ohjelman järjestäminen on kokopäivätyötä. Jos yrittäisin opiskella lasten ollessa kotona niin en millään pystyisi järjestämään noin monipuolista päivää.

Usein myös haemme lapset 16-17. Ennen haimme aiemmin, arvaa suututtiko lapsia kun piti lähteä kotiin just kun mentiin pihalle kavereiden kanssa jatkamaan aamupäivän leikkejä.

Ilman muuta lapset säännöllisesti päiväkotiin vaikka vanhemmalla keikkatyö. Lapsi tarvitsee säännöllisen rutiinin, eikä niin ettei koskaan tiedä mikä päivä huomenna on, tarha- vai kotipäivä.

Vierailija
31/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vienyt lapsen päiväkotiin vaikka itselläni on ollut vapaapäivä tai olen ollut sairaana. En joka kerta, mutta silloin tällöin. Jokainen tekee niin kuin tahtoo, eikä siinä ole toisilla nokan koputtamista asiaan. Se ei ole keneltäkään pois, jos joku kotiäiti tai työtön vie lapsensa päiväkotiin ollessaan itse kotona. Niin ja tää on eka päivähoitokeskustelu, mihin osallistun 8 vuoden av-historian aikana.

Vierailija
32/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän tässä pomojasi ovat. Joillakin äideillä vain ei moraali riitä.

Lapseni eivät ole pomojani. Minä olen heidän vanhempansa, kasvattajansa ja päätän mikä käy. Olin kaksi tuntia ylimääräistä ja hain iloisena leikkivät lapset hoidosta ja sain ensimmäisenä kommentin: "EI VIELÄ! Tää on kesken". Seuraavaksi: "Äiti, sä oot TOSI hiano".

Onneksi pystyn tekemään itsenäisiä päätöksiä itseni ja lasteni puolesta välittämättä tiukkanutturaisista, huumorintajuttomista ja elämän aivan liian vakavasti ottavista naishenkilöistä.

Kaunista syksynjatkoa.=)

Vierailija
33/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosi ihanaa jos meilläkin olisi noin. Nyt tilillä 3 euroa, 5 lasta. Huomenna saavat ainakin ruokaa koulussa ja päiväkodissa. Kyllä ne kotonakin saa, mutta en tiedä enää huomenna miten tuota 3 egeä enää venyttää.

En taida vaihtaa miestä kuitenkaan. Kyllä se töitä tekee, vaikka ei sellaista mistä paljon tienais. Tai tienaa 200-500/keikka, mutta keikkoja ei ole tarpeeksi:/

Mutta suosittelen teille kotiäidit että opiskelkaa jotain. Vuosien kotiäitiys tyhmentää ja yksinkertaistaa ihmistä kun mitään pyykkejä ja makaroonilaatikkoa monimutkaisempaa ei tarvitse ajatella. Sitten voi tulla kommentteja kuten "vaihda mies paremmin tienaavaan". Meillä ainakin suhde perustuu muuhun kuin siihen että mies olisi minun elättäjäni.

Kun minä olin kotiäitinä ja lapsen piti koulussa kirjoittaa johonkin tehtävään vanhempien ammatit (ja tehtävä luettiin koko luokalle) niin lapseni kirjoitti että äiti on työtön.. Nyt opiskelen. En haluaisi olla sellainen roolimalli että olen vain kotona, vaikka se tärkeää onkin. Lapset eivät näe sitä työmäärää mitä kotona teet, heistä kotona oleva on varmaan sit työtön kun eihän se työssä käy..

t. ei se jolle kommentoit

näin meillä.hoidan 5 lasta kotona ja mies tuo leivän pöytään.ei tarvitse valittaa sen jälkeen:)

Vierailija
34/50 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosissaan aikoo työtä löytää niin työhaastattelu 1krt/2kk ei taida riittää. Työttömänä ei myöskään voi olla kotona makaamassa, jatkuvasti ollaan työntämässä kaikenmaailman kursseille.

1krt/ 2kk työhaastattelussa,niin MIKSI lapsi tarvitsee olla hoidossa 8h JOKA päivä?

tuolla,että työtön "tarvitsee aikaa hakea töitä",on ihan paskaa------netistä ne etsitään ne avoimet paikat nykyisin.

työttömät luuserit vain käyttävät yhteiskuntaa härskisti hyväkseen,että joku toinen kasvattaa ja opettaa heidän lapsiaan,ja itse makaa kotona.

ja mikäli molemmat vanhemmat ovat työttöminä,niin nussitaan päivät pitkät kun lapsi on tarhassa ja tehdään lisää lapsia tarhaan..

Vierailija
35/50 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin käsi sydämellä sanoa, että en ole koskaan tehnyt mitään "ylimääräistä" lapsen ollessa hoidossa. Miten siihen olisi edes mahdollisuutta: työni ei ole niin rento, että voisin tuosta vaan lähteä aikaisemmin kotiin. Päiväkodissa on tasan tiedossa minun ja miehen työaika ja se, monelta on tarkoitus tulla hakemaan. Jos siis haluaisin jäädä kaupungille hengaamaan, edellyttäisi se soittoa päiväkotiin ja jonkin tekosyyn keksimistä.

Työssäkäyvän äidin vuorokausi on niin lyhyt, että kyllä sitä työpäivän jälkeen haluaa vaan äkkiä hakea pienokaisensa kotiin että ehtii heitä hieman ennen nukkumaanmenoa nähdä. Näin ainakin meillä.

Vierailija
36/50 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on kaksi erilaista: (olen opiskelija)

1. Minulla on yksi tunti koulua aamulla ja toinen iltapäivällä, ja välissä 2-3 tuntia vapaata. Olisi tyhmää hakea ja viedä lasta edestakaisin.

2. Minulla on koulua aamupäivä ja pääsen sieltä 12:30. Lapsi on päivähoidossa juuri päiväunille mennyt ja herää vasta 14:00, jolloin sitten haen hänet.

Ärsyttäviä tilanteita sinänsä, mutta minkäs teet.

Mutta sellaista äitiä ihmettelen joka vie VAPAAEHTOISESTI lapsensa hoitoon ollessaan kotona vauvan kanssa, en ymmärrä en. Eivätkö he HALUA olla lapsensa kanssa?

Vierailija
37/50 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtön tarvitsee päivähoitoa lapselleen. miten muuten käydä kursseilla, hakea töitä, käydä työkkärissä jne.?? ei kai kukaan ole sanonutkaan etteikö työttömän lapset vois mennä hoitoon? en ole ainakaan kuullut sellaisesta.

sen sijaan mulle sanottiin etten saa käydä kaupassa työmatkalla. päiväkodin johtaja sanoi näin. vaikken koskaan käynytkään, työpäivät vaan oli pitkiä.

Vierailija
38/50 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuuluu niin mitkä ovat motiivinne. Tahdotteko satuttaa muita ihmisiä lainpuutteessa vaikkapa ilmiantamalla ja juoruilemalla ns. väärinkäyttäjistä?

Onko mukava urkkia muiden elämään.

Vierailija
39/50 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi on tarhassa...

Vierailija
40/50 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en myöskään täysin teilaa niitä, jotka ovat kotona. Minun mielestäni kyllä osapäivähoidon tulisi kuitenkin riittää, jos itse on kotona. Kyllä siinä 5t aikana jo ehtii käymään työhaastatteluissa ja hoitamaan omat pakolliset hommat jos ei ole töissä.

Itse olen opettaja ja käyn joka viikko 1 kerran salilla töiden jälkeen ennen kuin haen lapsen hoidosta ja siitä aion pitää kiinni. Mieheni on töissä noin 12t työpäiviä 8-20, eikä minulla ole autoa päivisin käytössä. Lapsen hoitoaika on 7.30-16, muina päivinä olen töissä puoli 4 asti ja pyöräilen 5km hakemaan lastani, mutta siis kerran viikossa lähden töistä jo 14.00 ja käyn salilla ennen kuin haen lapsen.