Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvan nimeä ei kerrota ennen ristiäisiä?

Vierailija
19.09.2009 |

Miksi jotkut keksivät vauvalle jonkun (yleensä idioottimaisen typerän) lempinimen, jolla lasta kutsutaan niin kauan, kun ristiäisissä vasta paljastetaan oikea nimi. Miksi oikeaa nimeä ei ruveta käyttämään heti kun se on keksitty?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen saa ihan itsekseen päättää asiasta

Vierailija
62/70 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytti kyllä siltä, enkä käsitä miten olisi voinut näyttää niin väärältä...

Vauvathan muuttuu usein ekojen kuukausien aikana, ristäisten jälkeenkin, esim. tukan väri voi muuttua, piirteet vähän muuttuu, iso koko ei ennakoi että tulee iso aikuinen jne.

Munkin nimi oli päätetty jo ennen syntymää, oli siis tyttö- ja poikanimi, ja hyvin kävi se mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat antavat nimen vasta kun näkevät lapsen ja pääsevät tutustumaan häneen, kiva sitten välittömästi synnytyksen jälkeen yrittää epätoivoisesti keksiä joku nimi!

Miksi ihmeessä tämä nykyinen mahdollisuus pitäisi poistaa, onhan nytkin täysin mahdollista vanhempien antaa nimi heti syntymän jälkeen jos he niin tahtovat! Haluaisit siis vain poistaa muulla tavoin ajattelevilta mahdollisuuden antaa nimen omalla tavallaan! Mikä ihmeen vimma joillakin on vähätellä toisten tapoja tai perinteitä? Miten se on sinulta pois, että laki ei pakota minua toimimaan samoin kuin sinä toimit???

Vierailija
64/70 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli juontaa uskomuksesta, että pahat henget kutsuvat lasta hänen nimellään ja vievät, jos lasta kutsutaan ennen kuin hänet on kastettu Jumalan lapseksi (jolloin tietysti Jumala kaitsee lasta).

Mieti, millainen maailma on ollut joskus 100 vuotta sitten? Koko Suomi on ollut kristitty jne. (muutamia harvoja tataareja lukuunottamatta). Tämä todellakin on perinne.

Itse en sitä tosin noudattanut, vaan laitoin laitokselta tekstarin ystäville "tyttäremme NN syntyi tänään". Eli ilmoitin hänen oikean nimensä, koska kutsuimme häntä heti omalla nimellään. Emme kyllä kuulu kirkkoonkaan, joten nimen pihtaaminen jonnekin nimijuhliin olisi ollut mun mielestä jotenkin omituista.

Vierailija
65/70 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin aihe on mielenkiintoinen, ihan vain uteliaisuudesta, miten perheet toimivat ja miksi, mutta sitten täällä viljellään "idiootimaisia" ja "typeriä" ja muutenkin herjaavaan ja alentavaan sävyyn kommentteja ihmisten toimintatavoista, ikäänkuin se oma toimintamalli olisi kaiken autuaaksi tekevä, en voi ymmärtää.

Meidän perheessä ei ole haluttu tietää sukupuolta kuudesta lapsestamme ennen syntymää, vaikka ollaan käyty yksityisellä ultrissa, jokaiselle on mietitty nimivaihtoehdot jo odotusaikana hätäkasteen varalle, samaa nimiehdotusta ei ole käytetty seuraavalle, papin suusta ovat kuulleet muut ensikerran lapsemme nimen. Siinä on tosiaan ollut sitten sekin vara olemassa, jos lapsi ei olisikaan nimensä näköinen niin nimen voisi valita uusiksi, kun nimet ainakin minulle tuovat mielikuvia. Lempinimi oli vain esikoisella ( kummitätinsä keksimä) ja hän käyttää sitä edelleen esim.nimimerkkinä, seuraavat ovat olleet luontevasti pikkuveljiä ja -siskoja. Vauvaa olen aina odottanut en mitään aimoannaa, nyytiä tai muullakaan odotusnimellä.

Vierailija
66/70 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mikä se nimi olisi monesta hyvästä vaihtoehdosta. Viimeksi päätettiin ristiäisaamuna et mikä nimi annetaan. Onko se jotenkin muilta pois jos eivät tiedä nimeä heti? En minäkään arvostele niitä jotka kertovat nimen heti, he toimivat niin ja minä toisin.

Vierailija
67/70 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset oli sunnuntaina ja kerroin nimen papille vasta samana päivänä papin tullessa kastamaan. Ja pappi ilmoitti nimen sitten eteenpäin(vasta maanantaiaamuna).

Kiva pitää kummit ja isovanhemmat jännityksessä kastejuhlaan saakka, siksi itse en halunnut nimeä etukäteen paljastaa, ja enkä itsekkään ollut ihan satavarma nimestä, kun oli pari ihanaa vaihtoehtoa.

Vierailija
68/70 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat pimu, tytsy, sisko...kaikki tykkäsivät niistä nimistä :) eikä kukaan vetänyt melonia nenuun kun ei nimeä kerrottu ennen ristiäisiä. Mutta me emme olekaan paskantärkeetä sakkia...

Mun mielestä just tuo on paskantärkeetä että ei voi kertoa sitä nimeä etukäteen. Jännä salaisuus, jee.. :)

Vierailija
69/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää lapsen pappana, pitääkö minun kutsua tosiaan ensimmäistä lapsen lastani vauveli, poitsu, pikkumies jne mitä satun keksimäänkään? Minusta tapa on omituinen, ehkä nyt isovanhemmille voisi nimet paljastaa koska kanssakäyminen ensimmäisinä viikkoina on käytännössä juuri vanhempien ja isovanhempien välistä. Pidetään nimi tässä piirissä. Alistuin kohtalooni mutta harmittaa kyllä kommentti miten te luulette olevanne erityisasemassa nimen kuulemisen suhteen. No miten olisi esim että olemme lapsen mummi ja pappa?

Vierailija
70/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelätään jotain pahaa tapahtuvan vauvalle, jos nimi kerrotaan ennen kastamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi