Miksi vauvan nimeä ei kerrota ennen ristiäisiä?
Miksi jotkut keksivät vauvalle jonkun (yleensä idioottimaisen typerän) lempinimen, jolla lasta kutsutaan niin kauan, kun ristiäisissä vasta paljastetaan oikea nimi. Miksi oikeaa nimeä ei ruveta käyttämään heti kun se on keksitty?
Kommentit (70)
yritä vaihtaa sitä. Isänikin ehdotti ristiäisissä, että lastamme kutsuttaisiin toisella nimellään. Ei ollut kivaa ei.
on ollut se, että uskotaan että jos nimi kerrotaan ennen kastamista niin paholainen kutsuu lapsen luokseen. Tämä uskomus on monessa muussakin maassa mm. Kreikassa.
eikä aina tarvii keksiä edes lempinimeä,vauva voi olla vauva,tyttö,poika tms
Anoppi repi housunsa kuitenkin, vaikka nimet ovat ihan tavallisia.
Sillä on varmaan paljon vihamiehiä.
Eli marjamirjaana sejase otetaan kastessaa seurakunnan jäseneksi.
Niemä ei siis saa kasteessa, kuten suurimmassa osassa kasteilmoituksia kerrotaan.
Meillä lapsi oli ihan virallisesti nimetty kolme kuukautta ennen ristiäisiä (siis syntymäpäivästään asti).
enkä tajua millainen lempinimi pienelle vauvalle voisi olla idioottimainen. Kuulostat niuholta!
Kuvitellaan, että muita jännittää kauheasti vauvan nimi ja nimen "paljastaminen" ristiäisissä jo jotenkin suurta.
Varmaan jo kävi selväksi, että minusta lapsellista, ja usein muita lähisukulaisia loukkaavaa. Esim. tuore äiti sanoo omalle äidilleen, että "me ei kerrota nimeä ulkopuolisille etukäteen". Siinä voi sitten tuore isoäiti makustella ulkopuolisuuttaan, joka on näin tylysti lyöty päin naamaa.
on ollut se, että uskotaan että jos nimi kerrotaan ennen kastamista niin paholainen kutsuu lapsen luokseen. Tämä uskomus on monessa muussakin maassa mm. Kreikassa.
että kaikki ei olen paskantärkeitä jäykkiksiä kuin ap. Mulle on ainakin ihan sama koska muut kertoo lastensa nimet, ja vaikka kutsuisivat lapsiaan karvaperseiksi kymmenvuotiaiksi asti.
Itse tykkään siitä tavasta, että nimi kerrotaan vasta nimenantojuhlan/ristiäisten yhteydessä. En vaadi muita toimimaan niin, mutta en myöskään arvostele.
että kaikki ei olen paskantärkeitä jäykkiksiä kuin ap. Mulle on ainakin ihan sama koska muut kertoo lastensa nimet, ja vaikka kutsuisivat lapsiaan karvaperseiksi kymmenvuotiaiksi asti.
Itse tykkään siitä tavasta, että nimi kerrotaan vasta nimenantojuhlan/ristiäisten yhteydessä. En vaadi muita toimimaan niin, mutta en myöskään arvostele.
Vaikka meidän lapsi sai nimensä jo yli vuosi sitten, vieläkin hänellä on kymmeniä lempinimiä. Ja se jolla häntä kutsuttiin ennen ristiäisiä, oli se sama, jolla häntä kutsuttiin vielä ennen syntymää. Olisihan se tietysti ollut hienompaa kutsua vauvaa jo rakenneultrasta asti vaikka "Pekka Kullervoksi", mutta me yleensä halutaan nähdäkin se vauva ja tutustua siihen, ennen nimen antamista.
Nykyisin se on kai jonkinlaista huomionhakua. Kuvitellaan, että muita jännittää kauheasti vauvan nimi ja nimen "paljastaminen" ristiäisissä jo jotenkin suurta.
Varmaan jo kävi selväksi, että minusta lapsellista, ja usein muita lähisukulaisia loukkaavaa. Esim. tuore äiti sanoo omalle äidilleen, että "me ei kerrota nimeä ulkopuolisille etukäteen". Siinä voi sitten tuore isoäiti makustella ulkopuolisuuttaan, joka on näin tylysti lyöty päin naamaa.
ihan alusta asti, kukaan ei arvostellut nimeä, halunnut vaihtoa, painostanut omia ehdotuksiaan 2. ja 3. nimiksi, ristiäisissä kaikki kaiverrukset ym. oli kohdillaan, paholainen ei vienyt lasta jne.
Kakussakin luki nimi, ja juhlat seurakuntasalissa, ja äitini ja isäni auttoivat roudauksessa, joten olisi se nimi kuitenkin paljastunut ennen kuin pappi sen sanoi.
Nyt odotan toista ja tiedetään jo että kumpaa sukupuolta on, ja nimi on jo valmiina. Sanotaan se sitten kun on syntynyt muillekin.
Entä jos vauva näyttääkin ihan erinimiseltä? Minullekin piti antaa eri nimi, mutta vanhempien mieli muuttui, kun näkivät minut. Oletko siis varautunut tällaiseen? En mitenkään tokikaan kritisoi valintaasi, kunhan kyselen.
Kastehan ei ole nimenantotilaisuus vaan lapsen liittäminen seurakunnan jäseneksi. Minusta tämä outo suomalainen tapa on aivan naurettava.
Monesti olen kysynyt kastamattoman lapsen vanhemmilta, että joko lapsella on nimi, niin ON vaan ei kerrota.
Pelkääkö ne vanhemmat, että lapsi kirottaisiin?
Käsittämätöntä.
esim. Saksassa kristittyäkin lasta ryhdytään heti synnäriltä lähtien kutsumaan nimellään.
Meillä kolmosta kutsuttiin jo odotusaikana nimellään (tiesimme sukupuolen 100% varmasti)
tämä asia ärsyttää näin kovin? Mitä ihmettä se on teiltä pois, jos joku haluaa pitää nimen salaisuutena? Ei se ole mitään sen kummempaa huomionhakua, vaan se on TAPA josta joku sattuu tykkäämään.
Ei mulle ainakaan tulisi mieleenkään loukkaantua jonkun toisen tavasta, joka on vieläpä varsin yleinen, että ei pitäisi kenellekään suurena yllätyksenä tulla, että jotkut näin toimivat.
perustui ennen vanhaan uskomukseen että jos vauvalla nimi ennen kastetta niin paholainen voi kutsua mukanaan.Kummallisista asioista tekin vedätte hernettä nenuun :D sitä paitsi mun tytöllä 4kk on edelleen ne söpöt lempinimet käytössä vaikka virallinen nimi onkin. Ainoastaan itse ap tässä nyt vaikuttaa vähän idiootilta!
eipä tarvinnut kenenkään loukkaantua kun ei nimeä julistettu etukäteen...eipä kukaan tullut kyselemäänkään :D minusta mukava vanha tapa jota voi vallan hyvin vielä noudattaa. Vanhojen aikojen kunniaksi. Onhan se sitten ristiäisissä jännää kuulla se nimi. Itse ainakin tykkään eikä sekään haittaa jos muut toimii eri tavoin. Voisit ap opetella vähän avarampaa katsontaa tähän maailmaan jookos?
olivat pimu, tytsy, sisko...kaikki tykkäsivät niistä nimistä :) eikä kukaan vetänyt melonia nenuun kun ei nimeä kerrottu ennen ristiäisiä. Mutta me emme olekaan paskantärkeetä sakkia...
kuin monissa muissa maissa, eli lapsen nimi "virallistetaan" jo synnärillä.
Eli, ristiäiset eivät olisi mikään nimenantojuhla (niinkuin moni taitaa luulla).
Eikös ristiäiset pidetä parin kuukauden päästä syntymästä? AIka lyhyt aika nimen varastamiseen...