Vauvalle ja taaperolle tuli eilen kutsu H1N1-testiryhmään
Kirje tuli eilen. Tampereen yliopiston tutkimus, sen ranskalaisen lääkefirman rokote. Eli molemmat lapset rokotettaisiin keskussairaalassa kahdesti, lisäksi olisi neljä verikoetta.
Mietin vaan, mitä tehdä... Kumpi olisi parempi, rokottaa lapset tällä samalla rokotteella sitten kun saa vain ne rokotteet, vai rokotuttaa jo nyt, kun lapsi on tiiviissä seurannassa (neljät verikokeet otetaan, mitä ei enää sitten saisi kun siirrytään joukkorokotuksiin).
Onko teille muille tullut kutsua tähän koeryhmään? Aika hurjalta kyllä tuntuisi antaa 6k ja 2,5v koekaniineiksi. Vakuuttelevat, että ihan vastaava mitä tavallinen influenssarokote, mutta silti...
Kommentit (10)
On saanut kaksi annosta sitä rokotetta. Ja on aivan varma asia, että on saanut rokotetta. Ko. Tampereen yliopiston rokotetutkimuksessa ei ole mukana tällä kertaa lumelääkettä. Lisäksi tyttäremme sai apuaineetonta rokotetta, josta ei tullut kummallakaan kerralla mitään reaktioita. Päiväkirjaa pitää täyttää ja lämpöjä mittailla. Yhteensä neljä kertaa käydä siellä verikokeiden ottamisen kans. On työläs, mutta kyllä kannattaa.
Ja on oikeaa rokotetta muutenkin. tutkimuksessa testataan vain sitä, että millaisia paikallisreaktioita apuaineen lisääminen lisää rokotettaville. Ja verikokeilla tutkitaan, että saadaanko apuaineellisella rokotteella yhtä hyvä vaste kuin ilman apuainetta olevalla.
Ensi viikolla 2,5 v. menee siihen pienempien ryhmään mukaan. Meidän perhe suosittelee, mutta jokainen tekee itse päätöksensä!
Onko teille muille tullut kutsua tähän koeryhmään? Aika hurjalta kyllä tuntuisi antaa 6k ja 2,5v koekaniineiksi. Vakuuttelevat, että ihan vastaava mitä tavallinen influenssarokote, mutta silti...
Miksi jarjestetaan tallaisa KOEryhmia, JOS laakeen turvallisuudesta EI olisi epailysta?????
Vastatkaas tahan???
Eli testataan rokotteen aiheuttamia paikallisreaktioita. Meidän tapauksessa tyttömme sai apuaineetonta rokotetta. Hänelle ei tullut mitään reaktioita. Joihinkin rokotteisiin lisätään neljännes apuainetta ja joihinkin vielä enemmän. Eli ne VOIVAT MAHDOLLISESTI aiheuttaa herkemmin paikallisia iho-oireita yms.
Lisäksi testataan samalla sitä, että saadaanko apuainetta käyttämällä yhtä hyvä suoja tautia vastaan. Jos saadaan, tulee ranskalaisille edullisemmaksi tehdä rokotetta ja lisäksi sitä riittää useammalle. Heitä kun on useampia kuin meitä.
Kolmanneksi ranskalaiset lääkefirmat teettävät mielellään kliinisiä tutkimuksiaan Suomessa, koska meillä mm. neuvolatoiminta niin laadukasta ja tiedetään paljon lasten terveydentilasta.
Treen rokotetutkimuksen jutuissa mukana. Viime talvena kausi-influenssatutkimuksessa.
Se saamasi kirje on kutsu, eli jos kiinnostaa niin ota yhteyttä. Se ei vielä tarkoita että teidät voitaisiin siihen edes ottaa. Joko ryhmä on täynnä tai sitten teillä voi olla muita esteitä (antibioottikuuri X ajan sisällä, flunssa ym.).
Hyvin se systeemi toimii. Tosin itse joutuu joka päivä mittailemaan lapsen lämpöä, kirjaamaan kaikki mahdolliset oireet ym. päiväkirjaan. Onhan siinä oltava tarkkana. Itse koin sen ja testeissä juoksemisen melko työlääksi vaikka olin silloin äitiyslomalla. Nyt en tiedä miten töissä ollessa onnistuisi.
Me saimme myös kirjeen, pitää miettiä asiaa. Saakohan samaan aikaan ottaa normaalin kausi-influenssarokotteen jos ottaa tuon testausrokotteen?
Ymmärtääkseni tämä testattava rokote ei ole se sama joka Suomessa tulee oikeasti käyttöön. Tämä testattava on testiversio ja sen kyseisen rokotteen käyttöönotto menee pitkälle.
Itse kyselin neuvolasta, kun meillekkin tuli kutsu rokotetutkimuseen. Mistä sitä sitten tietää saako lapsi oikeasati tuota rokotetta,v ai jotain lumejuttua? Ja sitten ei voi päälle laittaa toista rokotetta, koska neuvolassakaan eivät kuulemma tiedä mitä lapsi saa... itse en tästä syystä lähde mukaan.
Me ainakin saatiin ihan väärää infoa terkkarilta. Kannattaa kysyä sieltä rokotetutkimuksesta ennemmin niin saat oikeaa tietoa. Voit kysyä sieltä lisätietoa, vaikka sitten päättäisitkin olla osallistumatta.
Itse kyselin neuvolasta, kun meillekkin tuli kutsu rokotetutkimuseen. Mistä sitä sitten tietää saako lapsi oikeasati tuota rokotetta,v ai jotain lumejuttua? Ja sitten ei voi päälle laittaa toista rokotetta, koska neuvolassakaan eivät kuulemma tiedä mitä lapsi saa... itse en tästä syystä lähde mukaan.
Kyseessä on eri rokote kuin se jota Suomessa aletaan tässä ihan parin viikon sisällä käyttää.
Verikokeet nyt ovat ihan se ja sama. Niillähän vaan katsotaan onko rokotteesta saatu minkälainen vaste - ei niillä katsota esim. sairastumista (jälkitauteihin tmv). Ja jos ei ole saatu hyvää vastetta niin sitten paska mäihä - ei sitä rokotetta anneta lisää. Kuten ei myös tuota toista rokotettakaan.
Eivätkä kerro kumpi laitettiin. Aika kova homma, jos saa lumelääkkeen.