Onko leirikouluun pakko päästää lapsi?
Alakoululainen on todella ujo ja arka ja koulukiusattukin. Hänen luokkansa on suunnittelemassa leirikoulua, jossa tietenkin muutama yö yövyttäisiin. Tiedän että monet ovat sitä mieltä että se rohkaisisi lasta, mutta itse olen sitä mieltä että valvonta tuollaisessa leirikoulussa ei ole sitä tasoa mitä minä haluaisin sen olla. Mielestäni lapseni on liian nuori menemään tuollaiseen mukaan. Mitä mieltä olette? Onko leirikouluun ylipäätään pakko päästää lapsi.
Kommentit (60)
vaan lapsi tekee vastaavan oppimäärän sitten kotona /rinnakkaisluokan kanssa. Mutta mietipä seurauksia lapselle kun kiellät häneltä tuollaisen mahtavan jutun??? Ja voit vaikka itse lähteä valvojaksi jos se arveluttaa.
jos vanhempi ei halua lapsensa lähtevän leirikouluun, tai jos lapsi itse ei suostu lähtemään, ei ole pakko mennä. Tällöin lapselle pitää järjestää normaalia opetusta koulupäivien aikaan koulussa. Yleensä menee jonkun toisen luokan tunneille tai on erityisopen kanssa tms.
Mutta voi olla hyvä päästää. Etenkin arka ja ujo lapsi, joka voi olla koulukiusattukinn. Leirikoulu voi olla juuri se kasvun paikka, jossa arka ja ujo lapsi huomaa selviävänsä ilman äitiä mukana. TÄrkeä huomio jatkon kasvamista varten. Ja hyvin järjestetty leirikoulu toimii myös luokkaa yhdistävänä kokemuksena, joka parhaimmillaan ryhmäyttää luokan niin että kiusaaminen loppuu. TOki tämän eteen pitää nähdä vaivaa ja valvojien pitää olla tarkkana, muuten kiusaaminen voi myös pahentua leirin aikana. Mutta voisit ehkä puhua tästä huolestasi luokan opettajan/luokanvalvojan kanssa.
Sinuna päästäisin lapseni, jos hän itse vain uskaltaa lähteä.
Syrjään jäänyt lapsi jää vielä enemmän syrjään, ellei mene mukaan. Mutta vastaus kysymykseesi: ei ole pakko mennä. Lapsi opiskelee sen ajan sitten toisessa luokassa. Se ei taitaisi tuntua hänestä kovinkaan mukavalta.
kun oma arka ja herkkäuninen lapseni oli leirikoulussa. Loppujen lopuksi lapsella ei ollut mitenkään huippukivaa, nukkui huonosti ja jäi välillä vähän ulkopuoliseksi, mutta onpahan yhtä kokemusta rikkaampi eikä ainakaan jäänyt porukan ulkopuolelle. Toivon mukaan sai myös jonkinlaisen tunteen siitä, että tuostakin selvii vaikka etukäteen pelotti.
Onko hänellä kavereita, jotka ovat lähdössä? Itse olin leierikoulussa kutosella ja ihan mahtavat muistot jäi.
Mä en kysynyt tätä
ap
Onko hänellä kavereita, jotka ovat lähdössä? Itse olin leierikoulussa kutosella ja ihan mahtavat muistot jäi.
Mä en kysynyt tätä
ap
mukaan? Jos on, niin ehdottomasti kannattaa lapsenkin lähteä, koska saa niitä mukavia muistoja!
että kiusaaminenhan vain pahenee, jos lapsi ei ole mukana, kun luokkahenkeä luodaan.
Ja ihan sama tuli mulle mieleen kuin jollekin edellä, että lähde mukaan valvojaksi, niin sun ei tarvi pelätä valvonnan puutetta.
jos vanhempi ei halua lapsensa lähtevän leirikouluun, tai jos lapsi itse ei suostu lähtemään, ei ole pakko mennä. Tällöin lapselle pitää järjestää normaalia opetusta koulupäivien aikaan koulussa. Yleensä menee jonkun toisen luokan tunneille tai on erityisopen kanssa tms. Mutta voi olla hyvä päästää. Etenkin arka ja ujo lapsi, joka voi olla koulukiusattukinn. Leirikoulu voi olla juuri se kasvun paikka, jossa arka ja ujo lapsi huomaa selviävänsä ilman äitiä mukana. TÄrkeä huomio jatkon kasvamista varten. Ja hyvin järjestetty leirikoulu toimii myös luokkaa yhdistävänä kokemuksena, joka parhaimmillaan ryhmäyttää luokan niin että kiusaaminen loppuu. TOki tämän eteen pitää nähdä vaivaa ja valvojien pitää olla tarkkana, muuten kiusaaminen voi myös pahentua leirin aikana. Mutta voisit ehkä puhua tästä huolestasi luokan opettajan/luokanvalvojan kanssa. Sinuna päästäisin lapseni, jos hän itse vain uskaltaa lähteä.
olen vain sitä mieltä että lapsi on liian nuori lähtemään tuollaiseen mukaan.
ap
jos vanhempi ei halua lapsensa lähtevän leirikouluun, tai jos lapsi itse ei suostu lähtemään, ei ole pakko mennä. Tällöin lapselle pitää järjestää normaalia opetusta koulupäivien aikaan koulussa. Yleensä menee jonkun toisen luokan tunneille tai on erityisopen kanssa tms. Mutta voi olla hyvä päästää. Etenkin arka ja ujo lapsi, joka voi olla koulukiusattukinn. Leirikoulu voi olla juuri se kasvun paikka, jossa arka ja ujo lapsi huomaa selviävänsä ilman äitiä mukana. TÄrkeä huomio jatkon kasvamista varten. Ja hyvin järjestetty leirikoulu toimii myös luokkaa yhdistävänä kokemuksena, joka parhaimmillaan ryhmäyttää luokan niin että kiusaaminen loppuu. TOki tämän eteen pitää nähdä vaivaa ja valvojien pitää olla tarkkana, muuten kiusaaminen voi myös pahentua leirin aikana. Mutta voisit ehkä puhua tästä huolestasi luokan opettajan/luokanvalvojan kanssa. Sinuna päästäisin lapseni, jos hän itse vain uskaltaa lähteä.
ap
että kiusaaminenhan vain pahenee, jos lapsi ei ole mukana, kun luokkahenkeä luodaan. Ja ihan sama tuli mulle mieleen kuin jollekin edellä, että lähde mukaan valvojaksi, niin sun ei tarvi pelätä valvonnan puutetta.
en suostu siihen leikkiin. Minulla ei ole mahdollisuuksia lähteä valvojaksi.
ap
Onko hän ollut muualla leireillä, harrastus tai esim seurakunnan leireillä? Minkä ikäinen lapsesi on? Jos hän on kovin ujo ja arka, niin ei se rohkeus ainakaan kasva, jos sinä pelkäät retkiä etukäteen vai onko niin, että se oletkin sinä joka pelkäät mennä ko leirikouluun ja lapsesi haluaisi mennä? Leirikouluista jää kyllä elinikäisiä, useimmiten hyviä, muistoja ja ainakin kaverisuhteet niissä vahvistuu. Jos nyt kiellät lastasi menemästä ko kouluun, niin ryhmän ulkopuolelle jääminen on aina vaan varmempaa. Leirikouluille otetaan aina myös vanhempia valvojiksi, joten mene itse mukaan, niin saat pidettyä ryhmää silmällä ja tarvittaessa tuettua lastasi. Itse olin pojan retkellä, kun epäilin vilkkaan pojan selviytymistä siellä. Hienosti pärjäsi ja äiti olikin sitten apuna muille esim. matkapahoinvoinnin yllättäessä.
Syrjään jäänyt lapsi jää vielä enemmän syrjään, ellei mene mukaan. Mutta vastaus kysymykseesi: ei ole pakko mennä. Lapsi opiskelee sen ajan sitten toisessa luokassa. Se ei taitaisi tuntua hänestä kovinkaan mukavalta.
ap
ap
Mä en käsitä sua ap.
Kaikkea ei aina voi käsittää.
ap
ahaa, sä siis vain provoilet meidän kustannuksella.
ap
Yleensä leirikoulut ovat kutosella ja jos sen ikäinen lapsi on mielestäsi liian pieni tai nuori, niin hyvää päivää vaan. Et voi suojella lastasi kaikelta. Pienet vastoinkäymiset vaan kasvattaa paksua nahkaa ja osaa ottaa vastaan kritiikin. Varmaan kiellät kaiket menot muutenkin lapseltasi ?? Illat istuu kotona kun on liian nuori lähtemään muiden kanssa ulos....
ovat tarpeeksi vanhoja. Vaivaahan siitä opettajalle on. Älä syötä lapselle omia ajatuksiasi. Anna hänen sosiaalistua ja olla osa isoa joukkoa.
Onko hänellä kavereita, jotka ovat lähdössä?
Itse olin leierikoulussa kutosella ja ihan mahtavat muistot jäi.