Mielipiteitä? Onko ystäväni mielestänne itsekäs?
Talvi on tuloillaan ja energian riittävyys on iso kysymysmerkki. Eräs ystäväni RAKASTAA saunomista ja käy valehtelematta 3-5 kertaa viikossa saunassa. Muuten elää kuulemma nuukasti mutta saunasta ei suostu tinkimään. Asuu kerrostalossa halvalla määräaikaisella sopimuksella ja sauna luonnollisesti sähkölämmitteinen
Tuli tässä puheeksi eräs päivä tämä energiakriisi, ja kysyin ohimennen että tuleeko talvella hänelle ikävä saunomista. Hän ihmetteli että miten niin, ja vähän hämmentyneenä sanoin, että oletin että hän ainakin karsii saunomista rankalla kädellä, koska huoneen lämmitys 80-100 asteeseen parhaimmillaan 5krt/vko juuri alkuillasta 7-8 aikaan on minulle ainakin ilmiselvästi juuri sitä kulutusta jota kuuluu karsia että kaikki selvitään talven yli ilman sähkökatkoja. Hän sanoi, ettei aio karsia saunoistaan yhtään ja koska ei muuten käytä sähköä paljon, hänellä on siihen ihan täysi oikeus. Kysyin paljonko saunaan menee sähköä kuussa ja hän sanoi, että noin 3 kWh/kerta, eli kuukaudessa suunnilleen 60. Hänen saunoittelunsa vastaavat kolmasosaa omasta sähkönkulutuksestani. Itselläni on siis sauna, mutta olen jättämässä ihan viikkosaunatkin kokonaan pois kun pakkaset tulee, koska minusta se on oikein toimittu ettei tarvitse turvautua sähkökatkoihin
Onko ystäväni itsekäs vai olenko minä kohtuuton, kun minusta hän voisi kyllä vähentää sitä saunomistaan edes 1-2 kertaan viikossa?
Kommentit (35)
Sinä olet kohtuuton. Ei kuulu sulle pätkääkään. Itse en myöskään aio vähentää sähkön käyttöäni mitenkään.
Jos se sähkö oikeasti loppuu niin saattaa ystäväsi mieli siinä vaiheessa muuttua tai se pakotetaan muuttumaan tyyliin sähköä ei ole tai saunomisesta tulee laitonta (heh).
Ainakaan itse en ole tässä vaiheessa vuotta miettinyt, montako kertaa aion talvella saunoa tai olla saunomatta.
Vierailija kirjoitti:
Miten se että hän vähentäisi saunomistaan vähentäisi sinun kriisiäsi?
Koska sähköstä tulee olemaan koko valtion laajuista pulaa kaikki talvikuukaudet, ja jos kuluttajat eivät vapaaehtoisesti karsi ei-pakollista sähkönkulutusta varsinkin käyttöpiikkitunteina (aamu ja alkuilta), joudutaan turvautumaan kiertäviin sähkökatkoksiin jotka parhaimmillaan vaarantavat ihmishenkiä kun vaikkapa henkilöt, joilla tahdistimia tai muita elintärkeitä sähkölaitteita käytössä kotitalouksissa joutuvat olemaan tunteja ilman sähköä
Lähtökohtaisesti sanoisin, että minulla ei ole oikeutta puuttua toisten valintoihin, eli miksi alkaisin moralisoimaan ystävälleni? Vertaisin siihen, että minä olen kasvissyöjä ja eläinperäisen ravinnon tuotanto on hyvin tehotonta (jätetään nyt eettinen puoli pois tästä vielä) verrattuna viljelykasvien tuotantoon. En silti koe oikeudekseni mennä jakamaan tätä näkemystäni sekasyöjätutuilleni, vaikka esimerkiksi ilmastonäkökulmasta kasvisruokavalio olisikin tutkitusti parempi.
Ja sanoit kuitenkin, että ystäväsi elää muuten energiapihisti.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet kohtuuton. Ei kuulu sulle pätkääkään. Itse en myöskään aio vähentää sähkön käyttöäni mitenkään.
Selvä sitten. Ystävältäni (tai sinulta) en sitten kuuntele minkäänlaista ininää sitten kun hytisette sähköttömässä kämpässä pari tuntia viikossa koska minäminä minulla oikeus saunaan
Ap on tyypillinen ankeuttaja. Tällaiset ovat politiikassa vaatimassa kaikkeen lisäveroa, koska heidän mielestään meidän pitäisi vain ruoskia itseämme rangaistukseksi ja pyytää kaikkea anteeksi.
Maksatko sinä siis ystäväsi sähkölaskun vai miksi asia sinun takapuoltasi kaivelee?
SINÄ olet kohtuuton. En ymmärrä avautumistasi ystävällesi. Hänen saunomisensa on hänen yksityiselämäänsä, eikä kuulu sulle pätkääkään. En myöskään ymmärrä, että jäit vielä senkin jälkeen vatvomaan asiaa itseksesi niin paljon, että avauduit tänne Vauva-palstalle nimettömänä pitkällä stoorillasi. Hanki hyvä ihminen elämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sähköstä tulee olemaan koko valtion laajuista pulaa kaikki talvikuukaudet, ja jos kuluttajat eivät vapaaehtoisesti karsi ei-pakollista sähkönkulutusta varsinkin käyttöpiikkitunteina (aamu ja alkuilta), joudutaan turvautumaan kiertäviin sähkökatkoksiin jotka parhaimmillaan vaarantavat ihmishenkiä kun vaikkapa henkilöt, joilla tahdistimia tai muita elintärkeitä sähkölaitteita käytössä kotitalouksissa joutuvat olemaan tunteja ilman sähköä
Sähköstä saattaa tulla pulaa silloin kun kulutus on huipussaan eli aamupäivällä (kun teollisuus yms. käyttää eniten sähköä) tai toisaalta iltapäivällä (kun teollisuus vielä tarvitsee sähköä mutta sitä aletaan käyttää enemmän myös lämmitykseen). Saunaa taas harvemmat lämmittää noihin aikoihin.
Energiakriisi taas syntyy siitä että energia on nyt kallista. Jos kuitenkin on varaa siihen kalliiseen energiaan en näe mitään syytä miksi saunomista pitäisi vähentää.
Minun ystäväni alkoi moralisoida sitä, että vaarannan koko maailman, kun en ottanut koronarokotetta. Tällaiset vartijaystävät ovat mielenkiintoisia...
Ei toisen saunominen sulle kuulu! Tähänkö tää menee, ihmiset kyttää toisiaan, etkö näe siinä mitään vikaa? Et sä oikein voi sille mitään mitä sun ystävä tekee kotonaan. Jokainen karsii näitä ihan oman omantuntonsa mukaan eikä se muille kuulu. Jos sä olisit mun kaveri niin olis ystävyys katkolla mun puolelta.
järkky moralisti olet kirjoitti:
SINÄ olet kohtuuton. En ymmärrä avautumistasi ystävällesi. Hänen saunomisensa on hänen yksityiselämäänsä, eikä kuulu sulle pätkääkään. En myöskään ymmärrä, että jäit vielä senkin jälkeen vatvomaan asiaa itseksesi niin paljon, että avauduit tänne Vauva-palstalle nimettömänä pitkällä stoorillasi. Hanki hyvä ihminen elämä!
:D Keskustelu sanasta sanaan:
Minä: Tuleeko sulle talvella muuten ikävä saunomista?
Hän: Miten niin?
Minä: Aiotko siis karsia saunomista talvella?
Hän: No en todellakaan
Minä: Oho, onks sulla määräaikainen sähkösopimus?
Hän: Joo, viime vuonna tein uuden vielä halvalla
Minä: Aivan. No, sulla on aika pieni sauna joka tapauksessa
Hän: Joo, ei siihen mee ku about 3kWh per saunakerta, laskin joskus
Minä: Ahaa, aivan
Ja sitten keskustelun aihe vaihtui. Itsekseni mietin, että minusta hieman itsekästä mutta en nyt koe varsinaisesti moralisoineeni häntä mitenkään :D
Ystävä saunoo talvella ja näyttää saunoessaan keskaria ap:lle.
Ap ja ystävänsä eivät edes voi oikeasti vaikuttaa omaan sähkönkäyttöönsä paljoakaan, koska suora kulutus on noin pieni. Mutta sammuttaako taloyhtiö ulkovalaistuksen, että hiipivät ulkona fikkareiden kanssa tai vain päiväsaikaan. Tai laitetaanko hissit ja autotolpat pois käytöstä tms.
Vierailija kirjoitti:
järkky moralisti olet kirjoitti:
:D Keskustelu sanasta sanaan:
Minä: Tuleeko sulle talvella muuten ikävä saunomista?
Hän: Miten niin?
Minä: Aiotko siis karsia saunomista talvella?
Hän: No en todellakaan
Minä: Oho, onks sulla määräaikainen sähkösopimus?
Hän: Joo, viime vuonna tein uuden vielä halvalla
Minä: Aivan. No, sulla on aika pieni sauna joka tapauksessa
Hän: Joo, ei siihen mee ku about 3kWh per saunakerta, laskin joskus
Minä: Ahaa, aivan
Ja sitten keskustelun aihe vaihtui. Itsekseni mietin, että minusta hieman itsekästä mutta en nyt koe varsinaisesti moralisoineeni häntä mitenkään :D
No hei, mun kaksio saattaa syödä 2000 kWh kuukaudessa, jos on kovat pakkaset, omakotitaloista puhumattakaan. Siinä sun ystävän saunaillat ei tunnu missään. Teollisuus kuluttaa koko ajan valtavat määrät.
Ap olet sairas. Susta olis tullut hyvä na*si-Saksan poliisi ja olisit voinut kyttäillä mehuissasi ihmisten kotielämää. Ehkä sä olit sellainen entisessä elämässäsi. Ehkä sä myös vahdit ystäväsi seksielämää ja sitä, miten se syö. Että jos syöt tollaista niin tulet lihavaksi ja sairaaksi, joten hyi hyi. Vienpäs nämä pois jotta et voi enää myrkyttää itseäsi. Että näin. Kontrollifriikki.
Taas näitä ihmisiä, jotka syyttävät muita ihan omista valinnoistaan ja kenelläkään ei saa olla mitään enemmän kuin itsellään. Toivottavasti kaverisi etsii uusia kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Ap olet sairas. Susta olis tullut hyvä na*si-Saksan poliisi ja olisit voinut kyttäillä mehuissasi ihmisten kotielämää. Ehkä sä olit sellainen entisessä elämässäsi. Ehkä sä myös vahdit ystäväsi seksielämää ja sitä, miten se syö. Että jos syöt tollaista niin tulet lihavaksi ja sairaaksi, joten hyi hyi. Vienpäs nämä pois jotta et voi enää myrkyttää itseäsi. Että näin. Kontrollifriikki.
Hengitä syvään, kyllä se siitä :D En ole tulemassa yön pimeinä tunteina nyhtämässä sun pihavaloja seinästä irti vaikka hiljaa mielessäni olenkin tätä mieltä kaverini sähkönkäytöstä. Olet turvassa ja rakastettu ja kaikki on ihan hyvin, ei hätää