KOKEMUKSIA NARSISTEISTA???
Mieheni käyttäytyy näin suuttuessaan/jäädessään kiinni valheista:
- hermostuu, kieltäytyy puhumasta
- ei kiinnitä huomiota puhuvaa osapuolta kohtaan
- kieltää tehneensä väärin
- valehtelee ( ja huomaan sen )
- lopulta vika on aina minussa
- jos mies on vihainen, saan kuulla olevani mitätön.
- käyttää mielellään lauseita: " mitä kuvittelet olevasi" " mitä muka teet mun hyväkseni?" " luuletko etten voisi saada ketään toista naista?" "sä et ole mitään/olet ruma/tavallinen/voin vaihtaa sinut toiseen"
- jäädessään kiinni valheesta , saattaa paiskoa tavaroita ja inttää, että minä olen väärässä
- myöhemmin pyytää anteeksi ja vaikuttaa todella katuvalta. silti saattaa lisätä, että MINUN pitää muuttua.
- etsii oikeutusta teoilleen minun vajavaisuudestani.
Kysyn kokemuksia narsistien kanssa eläneiltä , koska riitojen yhteydessä on usein tällaista käytöstä. Jos ei ole riitaa, hänen kanssaan on hyvä olla. Tosin viime aikoina epäilykset ovat raastaneet suhdetta. Tuntuu, ettei hän millään kykene olemaan luottamuksen arvoinen ja jää kiinni omista valheiden ja totuuksien välille rakennetuista selityksistään.
Kuin silmäni olisivat avautuneet vasta nyt ...
En enää tiedä, mikä on aitoa ja mikä ei.
Kommentit (10)
Onhan narsisteissa tuollaisia piirteitä juuri, mutta toisaalta meissä kaikissa on jotain narsistisia piirteitä.
Mitenhän sen määrittelisi, että tietää, että kyseessä on oikeasti narsku eikä vaan lapsellinen, nurkkaan ajettu mies ;-)
Paras esimerkki on ehkä siinä, että jos rupeaa toisessa ihmisessä huomaamaan sen, että hän haluaa huomion itseensä keinolla millä tahansa. Normaalit ihmiset haluaa asiat kääntää itsestä poispäin ja syyttää kyllä muita (kuten toki narsistitkin), mutta siinä vaiheessa, jos tuntuu, että toinen saa vaan energiaa siitä, että hänestä paljastuu pahoja asioita (eli vähän kuin tyyliin pääasia, että puhutaan, kunhan puhutaan), niin sitten voi olla oikeasti narsisti.
Tätä voi varmaan varovaisesti testatakin, jos uskaltaa. Eli narsistia ei saa mikään niin paljon suuttumaan, kuin se, että toinen ei ole huomaavinaan tai välittävinään.
Narsistin kanssa ei ole myöskään ilman riitoja hyvä olla vaan ihminen kokee, että narsisti vie hänestä aina energiaa.
ja tuo mitä kirjoitat on pientä melkein normaalia äijien kiukuttelua...
lisätä myös fyysisen väkivallan;( Muuten sama.
kun suhde päättyy aivan pian naisen jatkuva nalkutuksen ja mitätöivän puheen vuoksi. Ehkä se on sitten narsismia, mistäpä minä tietäisin.
ajatuksia. Takuulla suurella osalla oma narsistiepäilty rupeaa tuntumaan varsinaiselta ihmisystävältä.
Narsistinen persoonallisuushäiriö on harvinainen ja vakava persoonallisuuden kehityksen häiriö, joka näkyy kaikilla elämänalueilla ja on pysyvä. Siihen ei todellakaan riitä se, että on ilkeä riidellessään. Läheskään kaikki fyysisesti väkivaltaisetkaan ihmiset eivät ole persoonallisuushäiriöisiä.
Sinun miehelläsi on ikävä ja huono tapa riidellä ja se varmasti varjostaa parisuhdettanne pahasti. Se on kuitenkin asia, josta voi kohtuullisella vaivalla oppia pois. Mitäpä, jos ottaisit asian puheeksi hyvällä hetkellä, kertoisit, että riitelytapanne on sinusta kestämätön ja saa sinut harkitsemaan eroa ja ehdottaisit esimerkiksi parisuhdeterapiaa, jossa voisitte opetella rakentavamman riitelykulttuurin.
Luottamuksen puute on pahempi asia, mutta tietämättä millaisista asioista on kyse, siihen on vaikea ottaa kantaa. Valehtelu kuitenkin on usein puolustusmekanismi jolla pyritään välttämään ikävää tai kestämätöntä tilannetta. Riippuu paljon siitä, missä ja mistä mies valehtelee, miten asiaan kannattaisi suhtautua.
paha psykopaatti tai kiltti psykopaatti. Jos tuo käytös jatkuu päivittäin niin kyseessä on paha psykopaatti.
Suoraan sanottuna en osaa sanoa. Lienee aika häilyvä raja narsismin, psykopaattien, tiettyjen mielenterveyshäiriöiden ja tiettyjen neurologistenkin sairauksien välillä, joten maallikkojen on parasta pysyä pois diagnoosien tekemisestä.
Mutta jos tuossa on "kaikki", niin en välttämättä narsistin tuomiota antaisi, aika monihan käyttäytyy tuolla tavalla (varsinkin riidellessä) olematta silti narsku.
"Oma" narsistini - tuon kertomasi lisäksi - manipuloi minua jatkuvasti tuntemaan itseni huonoksi ihmiseksi (ei siis pelkästään riitojen aikana tai jälkeen) ja vähitellen luopumaan omista ystävistäni. Ei epäröinyt käyttää ketään hyväkseen, siinä ei säästynyt oma lapsi sen enempää kuin muutkaan "rakkaat".
Lisäksi hän vannoi kostoa asiasta kuin asiasta eikä ole tainnut vieläkään vuosien jälkeen luovuttaa vaikka on saanut lähestymiskiellon sekä tuomion kotirauhan häirinnästä.