Miten suhtautuisit vauva mahassa tupakoivaan ystävääsi?
Kyseessä on siis äiti, joka odottaa esikoistaan. Muutaman kaljankin saattaa välillä ottaa (max.3/kerta).
Hän ei voi "listeriariskin" vuoksi syödä pästöroituja juustoja, jotka ovat käyneet uunissa, "ettei vaan pikkuiselle käy mitään". Minua tällainen tekopyhyys kuvottaa, mutta se voi kertoa jotain minustakin.
Koska minulla on jo omia lapsia, en voisi (enkä voinut silloinkaan) kuvitellakaan vaarantavani lapsen terveyttä oman itsekkyyteni vuoksi.
Nykyään koko kaveri tuntuu todella vastenmieliseltä ihmiseltä. Miten itse suhtautuisit häneen? Miten voisin kertoa, mitä ajattelen hänen käytöksestään niin, että se ehkä vaikuttaisi hänenkin ajatuksiinsa?
Kommentit (66)
Kukaan vastanneista ei varmaan itse ole ollut koskaan riippuvainen tupakasta?
Mä olen itsekin polttanut kahdeksan vuotta, lopetin kuusi vuotta sitten (kauan ennen lapsia), joten tiedän kyllä, mitä nikotiiniriippuvuus on. Tiedän myös, miten vaikea tupakasta on päästä eroon. En kuitenkaan hyväksy raskaana polttamista, mutta kuten sanoin, en silti ala sättimis- ja tuomitsemislinjalle.
-32-
http://www.faslink.org/National%20Geographic%20-%20Article%20on%20Fetal…
Ka, siinähän on perus yh av-mamman lapsi. Ja täysin av-mamman aiheuttama tilanne.
Raskausaikainen tupakointi aiheuttaa lapsettomuutta. Siinä on sitten kivaa tukea tytärtään/poikaansa lapsettomuuskriisissä ja kantaa syyllisyyttä.
Pari tupakkaa ei ole lapselle vaarallista.
[/quote]
Siis käsittämätöntä että tällasta asennetta on. Kyllä se kuule parikin tupakkaa voi olla vaarallista. Mene ittees.
ja minä nyt muutenkin olen viimeinen arvostelemaan kun poltan itsekin. Kukaan vastanneista ei varmaan itse ole ollut koskaan riippuvainen tupakasta? Heitetään nyt vielä tämäkin sitten, että mitä mieltä kaverista joka opiskelee ne maailman tärkeimmät urat ja hankkii statussymbolit sekä elää nuoruuttaan tarpeeksi ensin ja alkaa hankkia niitä lapsia nelikymppisenä jolloin niillä on paljon suurempi riski syntyä vammaisina kuin nuoren tupakoineen ja jopa juoneenkin äidin lapsilla? Ne samat jotka sitten riskeeraa pikkuvauvalta äidin jossain kauneusleikkauksessa kun kroppa ei enää palaudu. Tai ne joiden on ihan pakko saada olla onnellisia ja rakastuneita ja jotka vaarantaa lasten mielenterveyden sillä että hajottaa perheen ja erottaa heidät isästään? Tai jotka pakottaa jotain fanaattisia ideologioitaan tai uskontojaan lapsilleen jotka aikuisena päätyvät mielisairaalaan? tai ne jotka ei puutu siihen että koulussa kiusataan, tai kieltää lapsilta kaiken normaalin ja tekee heistä koulukiusattuja hihhuleita parsituissa luomuvaatteissaan? Tai ne jotka tahallaan jättää lapsen ilman sisaruksia kun ei jaksa enempää pikkulapsia? Tai joille omat urheiluharrastukset ja ura on tärkeämpää kuin lasten ja perheen kanssa vietetty aika? Jotka tekevät epäterveellistä ruokaa ja lihottavat lapsillensa loppuiäksi terveysongelman? Tai pihiyttään/laiskuuttaan/asenneongelmaisuuttaan kieltävät lapsen harrastukset tai opiskelut ja samalla mahdollisuuden kehittää lahjojaan? KUKAAN ei ole täydellinen eikä tee kaikkea oikein. Mutta meillä kaikilla on omat käsityksemme siitä mitkä itsekkyyden osoitukset ovat sallittavia ja mitkä ei.
Itse en kuulu mihinkään näistä ryhmistä - en siis myöskään tupakoi - eikä kukaan muukaan tuntemistani äideistä. Luettelit kaikki tietämäsi huonot äidit, mutta onneksi sinunlaisia - ja luettelemiasi - huonoja äitejä on vielä Suomessa vähemmistö.
Mä olen itsekin polttanut kahdeksan vuotta, lopetin kuusi vuotta sitten (kauan ennen lapsia), joten tiedän kyllä, mitä nikotiiniriippuvuus on. Tiedän myös, miten vaikea tupakasta on päästä eroon. En kuitenkaan hyväksy raskaana polttamista, mutta kuten sanoin, en silti ala sättimis- ja tuomitsemislinjalle. -32-
et osa meistä ihmisistä ajattelee tekojensa seurauksia, osa ei. On kympin odottajia, jotka syö terveellisesti ja hyvin, liikkuu ja välttää päihteitä, osa ei kiinnitä huomiota mihinkään noista. Se on sääli, mutta jostain syystä näin vaan on. Mitenhän sitä voisi muuttaa toisen ihmisen ajattelua?
kertoi että kolme tai alle tupakkaa päivässä ei vahingoita sikiötä. Ja juu, olen raskaana ja vasta reilu kk sitten onnistuin lopettamaan. Yritin siis jo ennen ja sainkin ensin vähennettyä:) Mutta minäkin tosiaan tunnen pari tapausta joille lääkäri oli sanonut ettei saa missään nimessä lopettaa. Toiselle siksi että oli polttanut niin paljon että keskenmenon riski olisi kasvanut huomattavasti, toiselle siksi että kykeni näiden muutaman tupakan per päivä avulla jättämään pois niin useammat mieliala- kuin erittäin vahvat kipulääkkeensä. Joita kaikkia siis todella tarvitsi, mutta vauvan takia yritti, ja onnistuikin, pysyä kasassa ilman! Että ei kaikki niin mustavalkoista ole.
Raskaana on normaalia että tunteet on korkeella, myös ne negatiiviset, jos joku nyt ei pysty raskauden ajaksi lopettaa niin saisivat sulkea johonkin katkasuun väkisin!
Selittäkää lapsillenne kun ne käy lapsettomuushoidoissa ettei parin röökin polttaminen haittaa.. Huhhuh! Yksi rööki on lapsivedessä 12 tuntia, jos polttaa toisen tän ajan sisällä niin sitä paskasempaa vettä kurluuttelee.
Lapsettomuushoidot voisi ottaa maksuun niille mummoehdokkaille jotka raskausaikana on jääny kiinni tupakoinnista! Miksi yhteiskunnan pitää maksaa teidän mulkkujen omista pakkomielteistä?
Äitini on koukussa röökiin mutta väkisin oli polttamatta kaikki 4 raskauttaan.
Itse lopettanut kaikkien kolmen lapsen kohdalla.
Enempi kiusaan itseäni nikotiinin puutteesta kuin pakotan lapsen kurlaamaan sontasta vettä!
Pakosta vaan katkasuun ja mammoja voi käräyttää vaikka neuvolaan. Ei ole mikään pikkuasia.
Eikä tämä ole kenenkään henk. kohtanen mielipide vaikka olisi "terveydenhuollossa duunissa".
Mitä hemmetin väliä yhdellä mielipiteellä on?
Tupakointi raskaana EI OLE VAARATONTA!
kaikilla täysin terveet lapset. Yksi löytyy, joka on kyllä vasta 2v. ja on pienikokoinen. Mutta täysin terve hänkin ja myös äitinsä sekä tämän sisarukset olleet lapsina yhteä pienikokoisia. Eli tuskinpa johtui tupakasta, vaan geeneistä. Ja itsehän en ole koskaan polttanut.
kaikilla täysin terveet lapset. Yksi löytyy, joka on kyllä vasta 2v. ja on pienikokoinen. Mutta täysin terve hänkin ja myös äitinsä sekä tämän sisarukset olleet lapsina yhteä pienikokoisia. Eli tuskinpa johtui tupakasta, vaan geeneistä. Ja itsehän en ole koskaan polttanut.
Miten voit tietää, etteivät nuo jää äidin tupakoinnin takia lapsettomiksi? Vai onko se palvelus yhteiskunnalle?
tai että menisi ulos polttelemaan. Kaljaa nauttisin seuraksi.
ja minä nyt muutenkin olen viimeinen arvostelemaan kun poltan itsekin. Kukaan vastanneista ei varmaan itse ole ollut koskaan riippuvainen tupakasta? Heitetään nyt vielä tämäkin sitten, että mitä mieltä kaverista joka opiskelee ne maailman tärkeimmät urat ja hankkii statussymbolit sekä elää nuoruuttaan tarpeeksi ensin ja alkaa hankkia niitä lapsia nelikymppisenä jolloin niillä on paljon suurempi riski syntyä vammaisina kuin nuoren tupakoineen ja jopa juoneenkin äidin lapsilla? Ne samat jotka sitten riskeeraa pikkuvauvalta äidin jossain kauneusleikkauksessa kun kroppa ei enää palaudu. Tai ne joiden on ihan pakko saada olla onnellisia ja rakastuneita ja jotka vaarantaa lasten mielenterveyden sillä että hajottaa perheen ja erottaa heidät isästään? Tai jotka pakottaa jotain fanaattisia ideologioitaan tai uskontojaan lapsilleen jotka aikuisena päätyvät mielisairaalaan? tai ne jotka ei puutu siihen että koulussa kiusataan, tai kieltää lapsilta kaiken normaalin ja tekee heistä koulukiusattuja hihhuleita parsituissa luomuvaatteissaan? Tai ne jotka tahallaan jättää lapsen ilman sisaruksia kun ei jaksa enempää pikkulapsia? Tai joille omat urheiluharrastukset ja ura on tärkeämpää kuin lasten ja perheen kanssa vietetty aika? Jotka tekevät epäterveellistä ruokaa ja lihottavat lapsillensa loppuiäksi terveysongelman? Tai pihiyttään/laiskuuttaan/asenneongelmaisuuttaan kieltävät lapsen harrastukset tai opiskelut ja samalla mahdollisuuden kehittää lahjojaan? KUKAAN ei ole täydellinen eikä tee kaikkea oikein. Mutta meillä kaikilla on omat käsityksemme siitä mitkä itsekkyyden osoitukset ovat sallittavia ja mitkä ei.
Miten voit tietää, etteivät nuo jää äidin tupakoinnin takia lapsettomiksi? Vai onko se palvelus yhteiskunnalle?
No sitä en voikaan vielä tietää. Ja tosiaan, hyvin eri-ikäisiä löytyy, teiniä myös. Hyväkäytöksisiä, hyvin koulussa pärjääviä ja tosiaan pitkiä lapsia, sitä yhtä lukuun ottamatta. Ja hänestäkin saattaa pitkä vielä tulla.
Ja mikäs mä olen siihen mitään sanomaan, jos lääkärikin on heille sanonut, että tupakoinnin lopettamisesta aiheutuva stressi voi olla pahempikin heidän lapsilleen.
ja kyllä lääkäri voi sanoa, jos katsoo että lopettaminen on suurempi riski kuin jatkaminen. Oletteko oikeasti noin yksisilmäisiä? Joskus on pakko valita se pienempi paha, ei siis ole olemassa oikeasti HYVÄÄ vaihtoehtoa!!! Mukavaa, että teillä on ollut helppo elämä, kaikilla ei näin kuitenkaan ole. Ja tarkoitan todella että mukavaa, ei sitä syyllisyyttä kenellekään toivo, josta siis nämäkin äidit kärsivät, mutta olisiko syyllisyys sitten ollut pienempi jos esim tämä joka pääsi lääkkeistä olisi lopettanut tupakoinnin, jatkanut ko lääkkeiden syöntiä, ja synnyttänyt lääkeriippuvaisen ja mahdollisesti jälkeenjääneen lapsen, vain siksi että hei, tupakointi on pahinta mitä voit syntymättömälle lapselle tehdä? Tiesittekö että runsas hedelmien syönti r.aikana lisää lapsen allergiariskiä? Oletteko todella ottaneet kaiken huomioon raskausaikana? Vai perusteletteko sitten joskus kun mahdolliset virheenne kostautuvat sanomalla "en tiennyt"? Tietämättömyys on suurin synti, hyvät naiset.
miksi ei saa tuomita, jos joku myrkyttää lapsensa???
Mä olen itsekin polttanut kahdeksan vuotta, lopetin kuusi vuotta sitten (kauan ennen lapsia), joten tiedän kyllä, mitä nikotiiniriippuvuus on. Tiedän myös, miten vaikea tupakasta on päästä eroon. En kuitenkaan hyväksy raskaana polttamista, mutta kuten sanoin, en silti ala sättimis- ja tuomitsemislinjalle. -32-
etten ala itse tuomitsemaan näitä lähipiirini ihmisiä, kun ei siitä ole mitään hyötyä. En ole ketään kieltänyt tuomitsemasta, todennut vain, että tuskin tuomitseminen saa aikaan toivottua lopputulosta eli savutonta odottajaa. Kun kysehän ei ole siitä, etteivätkö tupakoivat odottajat tietäisi tupakoinnin vaikutusta sikiöön.
Ja kuten täällä moni on sanonut, ei elämä yleensä ole mustavalkoista ja joskus on valittava kahdesta pahasta pienempi. Tämä nyt on aika ääriesimerkki, mutta jos raskaana oleva heroinisti jaksaa tupakan avulla pysyä huumeesta erossa, niin silloin hänen on varmasti parempi polttaa tupakkaa kuin piikittää kamaa suoneen.
32
ollut oppimisvaikeuksia. Liikuntatunneilla hengästyin tosi helposti ja vaikka urheilin, tuntui usein, että happi loppuu. Kuntotestissä jäin viimeiseksi eli se kun urheilurataa juostiin.
Vauva ei enää reiluun viimeiseen raskauskuukauteen kasvanut ollenkaan!!! Lapsella ADHD.
Täällä sairaalassa, jossa olen töissä, nainen sai vauvan. Äiti oli polttanut tosi paljon ja vauva meni keskolaan, koska oli kärsinyt hapenpuutteesta raskausaikana! Ei synnytyksessä.
Ystävällä oli synnärillä vieruskaveri ja oli polttanut koko raskausajan. Lähti heti synnytyksen jälkeen tupakalle. Se vauva oli huutanut 24/7! Nikotiiniriippuvainen vauva.
Olin synnyttämässä lastani vajaan vuorokauden. Oli eka lapsi ja mies pääsi olemaan koko ajan mukana. Oli nähnyt, kun viereisestä salista eukko lähti heti synnytyksen jälkeen tupakalle: ei pysynyt tolpillaan itse vaan mies ja hoitohenkilökuntaan kuuluva kantoivat hänet hissiin ja tupakkahuoneeseen! Mun mies poltti itse (eihän sekään oikein ole, mutta lopettamaan en ole sitä saanut) ja oli sen eukon kanssa yhtäaikaa siinä kopissa.
En tunne yhtään tupakoijaa joka olisi pystynyt raskausaikana lopettamaan vaikka useimmat on vähentäneet ja yrittäneet.
Tupakoitsija yleensä polttaa aina vaan "sen yhden vielä"
Sellaista ihmistä en ole tavannut joka kantaisi kaunaa äidilleen raskaudenaikaisesta tupakoinnista - mutta monesta muusta syystä kyllä.
Ei raskaana tupakointi todellakaan ole mikään ylpeydenaihe, mutta jotenkin väsyttää kun nimenomaan siitä jaksetaan kiihkota, nimenomaan ne joita asia ei millään tavalla koske.
Jos välitätte niin paljon toisten vauvoista niin käyttäkää se energia varojen keräämisen kehitysmaihin missä lapsia kuolee nälkään ja lopettakaa tuo tekopyhä jauhaminen.
tai hirveällä syyllistämisellä tosiaan tuskin on toivottua vaikutusta, ne kun herättävät tupakoivassa odottajassa vain puolustusreaktion.
Minun lähipiirissä on kaksi odotusaikana tupakoinutta naista, siskoni ja ystäväni. Ystäväni sai hirveän raivarin heti, jos hänen tupakointinsa otti puheeksi (hän kuitenkin lopetti tupakoinnin vähän ennen raskauden puoliväliä), siskoni kanssa taas keskustelin asiasta ja koitin kannustaa häntä lopettamaan. Siskoni yritti lopettaa tupakoinnin muutamaan otteeseen raskausaikana, muttei onnistunut. Synnytyksen jälkeen hän lopetti, mutta ratkesi polttamaan taas vauvan ollessa parikuinen.
Tupakointi on monelle (tulevalle) mammalle herkkä asia varmaankin juuri siksi, että jokainen tupakoiva odottaja kyllä tietää, että tupakointi pitäisi lopettaa ja tuntee asiasta suurta syyllisyyttä. Vaikka en itsekään voi käsittää, miten joku voi polttaa/juopotella raskaana ollessaan, niin en silti alkaisi sättiä tällaista ihmistä, vaan koittaisin ihan asiallisesti keskustella asiasta ja kannustaa lopettamaan ja hakemaan apua tilanteeseen esim. neuvolasta.