Miten suhtautuisit vauva mahassa tupakoivaan ystävääsi?
Kyseessä on siis äiti, joka odottaa esikoistaan. Muutaman kaljankin saattaa välillä ottaa (max.3/kerta).
Hän ei voi "listeriariskin" vuoksi syödä pästöroituja juustoja, jotka ovat käyneet uunissa, "ettei vaan pikkuiselle käy mitään". Minua tällainen tekopyhyys kuvottaa, mutta se voi kertoa jotain minustakin.
Koska minulla on jo omia lapsia, en voisi (enkä voinut silloinkaan) kuvitellakaan vaarantavani lapsen terveyttä oman itsekkyyteni vuoksi.
Nykyään koko kaveri tuntuu todella vastenmieliseltä ihmiseltä. Miten itse suhtautuisit häneen? Miten voisin kertoa, mitä ajattelen hänen käytöksestään niin, että se ehkä vaikuttaisi hänenkin ajatuksiinsa?
Kommentit (66)
on aina polttanut paljon, aina raskausajatkin. kaikki hänen neljä lastaan on todella tervettä. osa on jo murrosiän kynnyksellä eikä mitään haittavaikutuksia vielä ole näkyvissä. aika jännä, eikö tupakoinnin pitäis estää vauvan hapensaantia? itse en moista käytöstä hyväksy mutta erikoista ettei kellään lapsella ole ollut mitään vaivaa ja täyden kympin vauvat syntynyt. tupakkia meni aski päivässä suunnilleen.
juuri vammaiselle lapselle ei soisi idioottiäitiä. erityislapsi kun juuri kaipaa erityishuomiota ja asennetta ja osammista.
toivottavasti äiti viisastuu ja lopettaa moiset sauhuttelut ja ryypiskelyn.
Kuopusta odottaessa poltin vain 2 tupakkaa/pvä, ja sanoin sen neuvolassakin. Eivät mitenkään paheksuneet asiaa.
On tärkeää että elää muutenkin terveellisesti ja välttää listeriaa yms.
Pari tupakkaa ei ole lapselle vaarallista.
Pari tupakkaa ei ole lapselle vaarallista.
on aina polttanut paljon, aina raskausajatkin. kaikki hänen neljä lastaan on todella tervettä. osa on jo murrosiän kynnyksellä eikä mitään haittavaikutuksia vielä ole näkyvissä. aika jännä, eikö tupakoinnin pitäis estää vauvan hapensaantia? itse en moista käytöstä hyväksy mutta erikoista ettei kellään lapsella ole ollut mitään vaivaa ja täyden kympin vauvat syntynyt. tupakkia meni aski päivässä suunnilleen.
niin ne sanoo ettei ole mitään erityistä aiheutunut tupakoinnista ja kuitenkin huomataan jossain vaiheessa olevan ihottumaa ja allergioita tai kasvuhäiriöitä, jopa käytöshäiriötä...
ja sit taas toisinaan sanotaan, ettei mun tupakointi oo ainakaan vaikuttanut yhteenkään vauvaan/lapseen. no mistäs sen tietää onko just tupakka aiheuttanut ne astmat ja allergiat ja sen että lapsi on pienikokoisempi kuin muut ikäisensä. minä uskon että on.
jos pärjää vain kahdella kessulla.
tällä hetkellä yksi nuori sukulaisnainen raskaana ja vetää tupakkaa niin paljon kuin sielu sietää. Todella pahannäköistä. Puhuminen ei auta, on vain katkaissut välit kaikkiin jotka hänen elämäänsä puuttuu. Alkoholinkäyttöä sentään rajoittaa, mutta ei siis siitäkään ole luopunut.
Muutenhan tuossa voisi syyttää pahoinpitelystä, vammaisen lapsen syntyessä vamman tuottamisesta.
mm. lapsettomuutta tytöille ja kivessyöpää pojille, että tuskin nämä vielä näkyvät kaverisi teini-ikäisillä lapsilla.
Ja vaikka ei mitään vakavia oireita tulisikaan, niin on todella itsekästä laittaa pieni viaton vauva kärsimään vieroitusoireet äidin puolesta. PISTE.
polttaa vauva mahassa :( Tulen niin kiukkuiseksi kun edes ajattelen asiaa.
Minulla oli kaveri joka poltti raskausajan, no eipä olla kavereita enää. En yksin kertaisesti voi sietää niin itsekkäitä ihmisiä. YÖK!!!
Minusta tuo oli tosi ällöä. Ja olenkin häneen suhtautunut tosi penseästi tuon jälkeen.
Imettikin vielä lastaan, vaikka jatkoi röökin polttoa. Eikö tuossa tapauksessa olisi ollut parasta jättää se imetys ihan vaan sikseen ja siirtyä suosiolla korvikkeisiin sen sijaan että antaa sitä nikotiinimaitoa?!?!
Noh, ei me kälyni kanssa muutenkaan olla ylimpiä ystäviä....
Äiti pahoinpitelee sikiötä vaikeuttamalla tämän hapensaantia, se on kuin hidasta tukehduttamista.
Sairasta toimintaa. Toisaalta on myös sairasta toivoa, että tupakoivan äidin lapsi syntyisi vammaisena.
Tupakoitsija on paha ihminen raskaana tai ilman.
joilla kaikkia edellämainittuja ajatuksia voisi kuvata ystävälleni niin, että hän voisi muuttaa ajattelumaailmaansa?
Ennen raskauttaan hän on ollut todella hyvä ystäväni, mutta hänen toimintansa nykyään saa minut niin pahoinvoivaksi ja ahdistuneeksi, etten tiedä mitä tehdä.
ap
Kyseenalaistin asian, kyllä, mutta ei kenenkään sanomisilla ole ollut häneen mitään vaikutusta. En kyllä ole katkaissut välejäni häneen, olemme ihan edelleen ystävis. Mutta onhan se tupakointi väärin ja kamalaa, kuka sitä kieltää voi.
Odotimme samaan aikaan esikoisiamme, muistan kuinka ihmiset antoivat minullekin todella paheksuvia katseita kun olimme jossakin, molemmilla mahat pystyssä ja ystäväni veteli röökiä ihan pokkana vaan, missä vain ja ei yhtään hävennyt. Minua hävetti hänen puolestaankin..
Ap, mun ystäväni myös poltti paljon kahden ekan raskauden aikana. Ihan kaikki (paitsi minä joka en uskaltanut) yrittivät saada hänet lopettamaan, mut eivät onnistuneet. Hänen neljästä lapsestaan just noilla kahdella, joiden odotusaikana hän poltti, on adhd, kaksi muuta on tavallisia lapsia. Ei voi olla sattumaa. Mua säälittää, että koska minun laillani tosi moni otti häneen etäisyyttä ton raskausajan polttamisen takia, niin nyt hänellä ei käytännössä ole juuri minkäänlaisia ystäviä. Nyt sit todellakin on ihan hänen oma asiansa, mitä tekee. Säälittää vaan lapset, joiden elämästä tahaallaan tehtiin vaikeaa.
koska olin tyhmä, nuori ja itsekäs.
Nyt kaduttaa kamalasti. Kadutti jo silloin, kun sain sen pienen, viattoman lapsen rinnoilleni ja tajusin, mitä olin sille tehnyt. Siihen loppui tupakointini.
Olen kärsinyt asiasta valtavia tuskia. Tekisin mitä tahansa, jos saisin elää odotuksen uudestaan ilman tupakkaa ja nauttia omasta, täydellisestä lapsestani hyvällä omalla tunnolla.
ja minä nyt muutenkin olen viimeinen arvostelemaan kun poltan itsekin.
Kukaan vastanneista ei varmaan itse ole ollut koskaan riippuvainen tupakasta?
Heitetään nyt vielä tämäkin sitten, että mitä mieltä kaverista joka opiskelee ne maailman tärkeimmät urat ja hankkii statussymbolit sekä elää nuoruuttaan tarpeeksi ensin ja alkaa hankkia niitä lapsia nelikymppisenä jolloin niillä on paljon suurempi riski syntyä vammaisina kuin nuoren tupakoineen ja jopa juoneenkin äidin lapsilla?
Ne samat jotka sitten riskeeraa pikkuvauvalta äidin jossain kauneusleikkauksessa kun kroppa ei enää palaudu.
Tai ne joiden on ihan pakko saada olla onnellisia ja rakastuneita ja jotka vaarantaa lasten mielenterveyden sillä että hajottaa perheen ja erottaa heidät isästään?
Tai jotka pakottaa jotain fanaattisia ideologioitaan tai uskontojaan lapsilleen jotka aikuisena päätyvät mielisairaalaan?
tai ne jotka ei puutu siihen että koulussa kiusataan, tai kieltää lapsilta kaiken normaalin ja tekee heistä koulukiusattuja hihhuleita parsituissa luomuvaatteissaan?
Tai ne jotka tahallaan jättää lapsen ilman sisaruksia kun ei jaksa enempää pikkulapsia?
Tai joille omat urheiluharrastukset ja ura on tärkeämpää kuin lasten ja perheen kanssa vietetty aika?
Jotka tekevät epäterveellistä ruokaa ja lihottavat lapsillensa loppuiäksi terveysongelman?
Tai pihiyttään/laiskuuttaan/asenneongelmaisuuttaan kieltävät lapsen harrastukset tai opiskelut ja samalla mahdollisuuden kehittää lahjojaan?
KUKAAN ei ole täydellinen eikä tee kaikkea oikein. Mutta meillä kaikilla on omat käsityksemme siitä mitkä itsekkyyden osoitukset ovat sallittavia ja mitkä ei.
Itse asiassa äidin raskausaikainen tupakointi altistaa lapsen adhd:lle ja muille häiriöille. Nikotiini häiritsee kehittyvää hermostoa. Ja täähän on ihan päivänselvää - jos se EI vaikuttais hermostoon, niin eihän siihen kukaan jäis koukkuun!
että on hänen oma asiansa, polttaako raskaana.
Minusta se ei ole. Olisiko esim. aviomiehen oma asia, myrkyttäisikö vaimonsa ruoat?