Gallup: Mikä on sopiva viikkoraha 7-v:lle - minkä suuruista viikkorahaa itse annat 7-v:lle? ev
Kommentit (21)
Saa rahaa kun tekee jotain pikku hommia. Jos ei tee, on rahahanatkin kiinni. Tyyliin 50senttiä tai euro. Isommista hommista kuten puukuorman tyhjennys puulatoon saa 5e, mutta tuossa sitten meneekin aikaa enemmän.
mielestäni ehdoton maksimi tuon ikäiselle.
Kotityöt ei meillä ole kytketty viikkorahaan, kotityöt ovat osa perhe-elämää, niistä ei makseta. Haluan pojan oppivan, että ne kuuluvat arkeen ja että niillä ei käydä kauppaa.
Viikkorahan ehtona on, että oma huone pysyy jonkinlaisessa kunnossa.
kylläkin sitten pientä korvausta oma-aloitteisesti tekemistään kotitöistä. Tyyliin roskapussin vieminen 50 snt, tiskikoneen tyhjäys 50 snt-1 eur, salaatin tekeminen 1 eur jne.
Ja rahaa saa tosiaan vain oma-aloitteisesti tehdyistä kotitöistä sen jälkeen, kun tehtävä on suoritettu.
Mihin ne käyttäisivät? Saavat nimppari- synttärilahjaksi usein hiukan rahaa mummilta tms sekä jostain erikoishommasta vaikka matonpesusta jonkun euron ja niistäkin on molemmille kertynyt lompakkoon lähes 100 euroa. Niillä ovat satunaisesti ostaneet jotain haluamaan mitä ei muuten olisi saanut, isompi kävi kesällä extrakeikan Linnanmäellä (kun kaveri pyysi) omilla rahoilla, maksoin viimeksi puolet partiopaidasta ja nuorempi investoi joskun jonkun legopaketin.
Luulen että nyt yli 10 v vasta alkaa pikkuhiljaa tulla "hankintoja" joita äiti ei osta niin sitten viikkoraha tulee ajankohtaiseksi.
Tämä edellyttää huoneen siistinä pitoa (ts. tavarat järjestyksessä), suhteellisen ok-käytöstä (älyttömästä kiukuttelusta menettää viikkorahan mutta tämä vasta useiden varoitusten jälkeen) ja läksyjen tekoa tunnollisesti.
Rahalla ei saa ostaa karkkia, vaan karkkipäiväkarkit ostan sitten minä. Tuon viikkorahan tarkoitus on opettaa säästämistä ja kuinka raha ei kasva puussa. Toisin sanoen saadakseen jotain pitää jaksaa säästää kauankin.
poika on vasta 4 -vuotias ja ei saa viikkorahaa, mutta olen miettinyt, että lapsi saisi tulevaisuudessa iän verran euroja viikkorahaa. Viikkorahan saaminen tosin edellyyttää kotitöiden tekoa tarvittaesssa.
Nyt siis 9v ja viikkoraha on 9e. Joskus voi jostain syystä menettää viikkorahaa, esim jos laiminlyö läksynsä tai tekee jotain muuta, josta on kielletty.
Varsinkin talvella lapsi säästää rahojaan, kesälomaa varten. Markoilla ja lomilla voi sitten ostaa itselleen jotain mitä haluaa, samoin ostaa itse pleikkapelinsä tai legoja. Lapsesta on tyullut aika säästäväinen ja miettii pitkään hankintojaan. Ja parasta on, ettei kinuaa kaupassa ostamaan jotain lelua yms. Olen sanonut, että jos haluat, niin osta omilla rahoillasi. Kummasti panee miettimään tarkkaan, haluaako todella, parin "turhan" ostoksen jälkeen on todella miettinyt ostamisen järkevyyttä. Tosin nyt kesällä osti useamman legopaketin,suunniteltuaan ja mietittyään.
Ainakin mun lapsen luonteelle se sopii, ei tuhlaa mutta ei ole liian saidaksikaan heittäytynyt.
Ei lapsella ole vielä edes lompakkoa..yhdessä mennään aina kauppaan ja ollaan toki joskus harjoiteltu ostotilannetta eli annan sopivan rahan ja lapsi maksaa, mutta siinäpä se.
tai säästää johonkin suurempaan hankintaan, esim Wii-pelin osti kesällä kun oli ensin monta monta viikkoa jaksanut säästää.
jotain kotihommia tms vastaan saa rahaa joskus, ja joskus sitten saa ihan muuten vaan. Mutta ei mitään säännöllistä viikkorahaa.
ja 11 v. 6 euroa + tarpeen mukaan käyttörahaa jos on menossa yksin jonnekin. Rahalla ei saa ostaa karkkia ja muutenkin ostoksista neuvotellaan. Sen saamisen ehtona on vain että tekee kotitöitä pyydettäessä - mun hermo ei kestä mitään tiukkoja sääntöjä ja niistä seuraavia vääntöjä. Minusta säännöllinen tulo on hyvä tapa harjoitella rahan käytön suunnittelua. Vielä vuosi sitten tuo tokaluokkalainen osti aina rahllaan Pokemon-pallon, mutta nykyään pistää useimmiten säästöön ja suunnittelee tarkemmin. Viime viikolla esim. käytti osan synttärirahoistaan Karvinen-lehden tilaukseen :-)
Mutta kuulostaa kyllä poskettomalta jos annetaan rahaa ikävuosien mukaan: mihin ihmeeseen 8 v käyttäisi 8 euroa VIIKOSSA? Tietenkin jos lapsi maksaa itse leffalippunsa tms, mutta meillä ainakaan tuon ikäinen ei vielä käy riennoissa ilman vanhempia ja silloin me maksetaan.
eivätkä saa viikkorahaa.
Saavat rahaa tarpeen mukaan. Tai tekemällä ihan oikeita töitä. Tai sukulaisilta hyvistä koulunumeroista.
Tekee kotitöitä. Vie roskia imuroi, tyhjentää tiskikoneen ,pyykkikoneen, ripustaa pyykit. Yhdestä työstä merkkaa rastin työ on 50c. Kuun lopussa laskemme rastit ja raha tulee sen mukaan. Viikkorahaa ei siis ole. Mutta oppii näin ettei raha tule ilmaiseksi.
Tekee kotitöitä. Vie roskia imuroi, tyhjentää tiskikoneen ,pyykkikoneen, ripustaa pyykit. Yhdestä työstä merkkaa rastin työ on 50c. Kuun lopussa laskemme rastit ja raha tulee sen mukaan. Viikkorahaa ei siis ole. Mutta oppii näin ettei raha tule ilmaiseksi.
ehkä keskimäärin n. 5-6e viikossa molemmille, vanhemmalle joskus enemmänkin jos lähtee kavereiden kanssa "shoppailemaan".
myös säästämään. Ei ole tarkoituskaan, että se pitää tuhlata kaikki joka viikko. Sillä voi toteuttaa isompia toiveita, esim 9v kerää jo rahaa läppäriin, jonka saa ostaa kun täyttää 12v. Itse on näin halunnut.
raha edellyttää kilttiä, kohteliasta käytöstä, omanhuoneen siistinäpitämistä+pienempien apuna lelujen siivoamista JOKA ILTA.
Rahat menee yleensä hesellä käyntiin kavereiden kanssa, erityisiin vaatteisiin, joihinkin leluihin, toki myös karkkiin ja limppariin (minulla on periaate, etten näitä osta, itse en syö).
Ollaan suositeltu myös säästämistä. Yleensä haluaa 10 € säästöön
-23-
Se on kyllä mun mielestä liian vähän, mutta poika palauttaa lisäksi meidän kaikki pullot kauppaan ja pitää ne rahat.