Miksi jotkut eivät välitä YHTÄÄN kotinsa sisustuksesta?
Kaikkien kotien ei tietenkään tarvitse olla suoraan Avotakasta, mutta miten jotkut eivät viitsi välittää ollenkaan, miltä heillä näyttää?
Kaikki kalusteet on haalittu ties mistä on saatu, eivätkä niiden tyylit ja värit sovi yhteen millään muotoa. Useimmat kalusteet ovat jotain epämääräisiä vanerihökötyksiä. Verhoina roikkuu jotkut muodottomat halpiskankaat, samoin matot ovat jotain ikivanhoja rääsyjä - jos mattoja ylipäätään on.
Tyylittömyyttä säestää luonnollisesti se, että irtotavaraa on hirveästi ja se lojuu levällään. Vaatteita, kirjoja, lehtiä, leluja, astioita joka puolella.
Mikä saa ihmisen tsemppaamaan tässä asiassa NIIN vähän?
Kommentit (37)
Pienelläkin rahamäärällä voi saada aikaan kivannäköistä sisustusta, kun viitsii hieman käyttää silmiään.
Nimim. kokemusta on
Useimmat käyttää rahansa siihen itselle tärkeään asiaan, kaikille ei ole sydämen asia, miltä kotona näyttää.
Minulle sohva on istumista varten, pöytä sitä varten, että lautanen pysyy sopivalla korkeudella, matot siksi, että ei jalkoja palele, verhot näköesteenä.
Mieheni on ehkä hieman kiinnostuneepi sisustuksesta kun minä, mutta kummallekaan asia ei ole mitenkään intohimo. Tosin, meillä on yleensä ostettu ns. laadukkaampaa kun halpahallikamaa ihan siitä syystä, ettei niitä alvariinsa tarvi olla uusimassa. Mm. verhot teetettiin suunnittelijalla, jotta saa kerralla toimivan ratkaisun, jota ei tarvi joka trendikevään tullen olla uusimassa.
Suhtaudun muutenkin moniin asioihin käytännöllisen näkökulman kautta.
Mulla on sisko, jonka koti on niin epä-avotakka kuin vaan olla ja voi. Hänellä olisi kyllä rahaa vaikka ostaa sisustussuunnittelu ja uusi sisustus, mutta hän ei vaan välitä moisesta. Ei ole varmaan tullut mieleenkään. Tosin heillä on aina siistiä, irtotavaroita ei loju ympäriinsä.
Tarmoaan sisko purkaa sitten ehkä muihin asioihin. On innokas juoksija ja koko perhe urheilee paljon. Ehkä sitä ei sitten jaksa kiinnostua sisustuksesta?
kuljettelemassa tavaroita ja tekemässä paljon kaikenlaista. Kukaan ei pidä järjestelemisestä. Kaksi isoa koiraa viimeistelee jäljen. Ei haittaa meitä.
Mutta se ap:lle ei taida ap:lle kelvata, kun halpiskankaat on ihan kamalia. Muodottomiakin vielä.
Me säästimme ja ostimme meille nyt sellaisen sohvan josta tykkään. Oli aika hintava nahkasohva mutta mielyttää minua ja on melkein täydellinen. Nyt säästetään taas ja halua sen kaveriksi jotku nojatuolit.
Pienelläkin rahamäärällä voi saada aikaan kivannäköistä sisustusta, kun viitsii hieman käyttää silmiään. Nimim. kokemusta on
mutta usko pois, se on huolellisen työn tulos. Mä olen näitä bilnäsin vanerihökötyksiä ja vuosikertahuonekaluja 1920-1960-luvuilta kerännyt iät ja ajat. Etsinyt oikein. Mattoja ei ole kaikissa huoneissa, mutta missä on, on mummolasta saatuja räsymattoja. Mummon rakkaudella kutomia.
Vaatteita, kirjoja lehtiä ja leluja on joka puolella, kun niitä käytetään ja luetaan koko ajan. Meidän koti on elämistä, eikä asetelmaa varten. TÄmmöinen koti me vaan halutaan, sano sä ihan mitä sua huvittaa.
Kai sitä sentään kotonaan saa olla sen näköistä kun tykkää? Miksi pitäisi ruveta sisustamaan jos se ei yhtään kiinnosta?
Mulla on aina ollut tosi kivan näköistä kotona, vaikka en oo pannut sisustukseen juuri yhtään rahaa. Munkin useimmat kalusteet on saatu tai kirpparilta, mutta en todellakaan huoli mitä tahansa, vaan otan sellaisia huonekaluja, joista tykkään ja jotka sopii muihin mööpeleihin. Meillä on ihan muutama uutena ostettu kaluste, muut ovat perittyjä, saatuja tai kirpparilta. Mattoja myöten. Rakastan sisustamista, ja sitä voi tehdä myös hyvin pienellä budjetilla.
Alkuperäiseen kysymykseen: kaikilla ei ole yksinkertaisesti silmää sisustukseen, eikä kaikkia haittaa ollenkaan, jos koti on ruma. Mua OIKEASTI haittaa, jos koti on epäesteettinen ja esim. värit riitelee keskenään. Mun tulee sellainen levoton olo enkä pysty keskittymään (tämä liittyy varmaan osaksi mun keskittymishäiriöön). Mulla pitää olla kotona rauhallista ja harmonista, sisustus siis :)
ei mua siis toisten kotien sisustukset kiusaa, oma vaan, jos on joku juttu huonosti. Muut laittakoon miten haluavat, ei se mulle kuulu! (Oon kyllä pyynnöstä auttanut tuttuja sisustamisessa, mutta se lienee ihan eri asia.)
Itse tein köyhänä opiskelijana käytännöllisiä valintoja: päätin esim. millaista värimaailmaa alan noudattaa sisustuksessa. Sitten ostin tavaroita sen mukaan. Ei tule yhtään kalliimmaksi ostaa halpa keltainen matto kuin halpa sininen.
Sama juttu verhojen kanssa. Ei ole iso vaiva valita kangas, joka sopii yhteen sen maton kanssa. Lainasin vielä usein äitini ompelukonetta, jotta sain verhoista mieluisan malliset.
Sohvat, pöydät, kirjahyllyt ym. hankin periaatteella "mahdollisimman ajaton ja neutraali". Väriä ja tyyliä oli sitten helppo tuoda kotiin kankailla, tyynyillä ym.
Tavalliset viherkasvitkaan eivät paljon maksa ja niillä saa kotiin mukavaa ilmettä.
3
On leluja, lehtiä, vaatteita ja muuta sälää. Ja on tää koti vähän liian pienikin, niin ei täällä pysty edes kaikkia tavaroita laittamaan kaappeihin piiloon.
Meillä on sinänsä kohtuullisen laadukkaita huonekaluja, verhoja ja mattoja, mutta ei mua kiinnosta alkaa _sisustaa_ niin että päivät pitkät miettisin jotain värejä ja tunnelmia.
Irtotavaraa tosiaan on, kun meitä asuu täällä viisi ja mä olen ainoa, joka tykkäisi, että kamat olisi suurin piirtein paikoillaan. Lapset ja mies jättää kaiken käsistään siihen, missä sattuvat seisomaan. Ja mä _en_ jaksa työpäivän jälkeen kulkea laittelemassa tavaroita paikoilleen ja vielä vähemmän ryhtyä poliisiksi.
Mä odotan, että lapset muuttavat pois kotoa ja ehkä mä sitten jaksan miettiä jotain verhojakin.
Siis kaikkia ihmisiä ei kertakaikkiaan kiinnosta, eivätkä katso ympäristöön samalla tapaa esteettisellä silmällä kuin toiset. Mitäs ihmeellistä siinä on? Oletko ap huomannut että ihmiset on aika monissa asioissa erilaisia keskenään?
mutta usko pois, se on huolellisen työn tulos. Mä olen näitä bilnäsin vanerihökötyksiä ja vuosikertahuonekaluja 1920-1960-luvuilta kerännyt iät ja ajat. Etsinyt oikein. Mattoja ei ole kaikissa huoneissa, mutta missä on, on mummolasta saatuja räsymattoja. Mummon rakkaudella kutomia.
Sullahan on sisustettu koti. Vanhoja huonekaluja, räsymattoja jne. Se on vanhanaikainen tyyli. Kirjoitathan itsekin, että olet oikein etsinyt jotain tiettyä. Ja ap kritisoi niitä jotka eivät välitä.
Siihen elämiseen ainakin meillä kuuluu myös siivous...
Eräällä tutulla keittiön lattian ikivanha korkkimatto repeilee ja väleissä on sitten josjonkinlaista paskaa, vessassa on ikivanha ylhäältä vedettävä vessa, joka on keltaisilla rannuilla sisältä ja ulkoa... olkkarissa on pari erilaista rikkinäistä nojatuolia ja seiniä kiertävät kirjoja ja kamaa täynnä olevat hyllyt. Ihmettelen, että ihminen ei halua tehdä kodistaan sen verran viihtyisää, että siellä olisi mukava olla, syödä ja käydä vessassa. Ja rahasta ei ole kiinni!
seiniä kiertävät hyllyt.... Saattaisin viihtyä juuri tuollaisessa kodissa.
aika paljon...