Annetaanko koskaan pahaan PMS oloon lääkitystä?
Olo välillä todella paha, ahdistunut ja pelkään. Ja tiedän hyvin, että helpottaa muutaman päivän kuluttua...
Onko kenellekään lääkäri antanut mitään mietoa rauhoittavaa, jos olo menee todella ahdistuneeksi? Vai pitääkö tätä vain kestää?
Kommentit (24)
Nämä kaikki edellä mainitut reseptilääkkeitä? Minä kävin juuri gynellä erittäin pahojen PMS- oireiden vuoksi. Mulla kestää kaksi viikkoa ennen menkkojen alkua, eli olen puolet kuukaudesta ihan kamala.. Ahdistaa, itkettää, masentaa, itsetuhoisia ajatuksia yms. Lääkäri käski alkaa syödä B- vitamiinia, ostin BekoLongia. Epäilyttää vain, että josko nämä nyt auttavat.. Vasta n. viikon syönyt, niin en tiedä onko mitään vaikutusta.
vaihtoehto, yleensä käytetään reseptillä saatavaa b vitamiinivalmistetta. Missä kävit gynellä? Jos asut helsingissä voin suositella Leena Ruusuvaaraa mehiläisestä, otti asian tosissaan ja tuntui tietävän asiasta.
Serotoniinin takaisinoton estäjiä (SSRI) on viimevuosina kasvavassa määrin käytetty sekä premenstruaalidysforian (PMDD) että premenstruaali-oireyhtymän (PMS) hoidossa. Tieteelliset tutkimusnäytöt SSRI-lääkkeiden tehosta premenstruaalioireisiin ovat vielä vähäisiä, mutta farmakologinen yhteys liittyy sihen, että plasman sukuhormonien estradiolin ja progesteronin pitoisuuksien tiedetään vaikuttavan aivojen serotoniinipitoisuuteen.
Tutkimuksen kulku
Vastikään psykiatrian alan arvostetussa lehdessä (Am J Psychiatry 2004;61:343-351) Freeman työryhmineen julkaisi tutkimuksen, jossa verrattiin säännöllisen ja jaksottaisen sertraliini-lääkityksen vaikutusta premenstruaalioireisiin 3 kuukautiskierron ajan. Kyseessä oli placebo-kontrolloitu kaksoissokkotutkimus. Premenstruaalioireiden tutkimiseen käytettiin strukturoitua kyselykaavaketta ja tilastollisissa analyyseissä tulokset vakioitiin tutkittavien aikaisemmalla masennushistorialla.
Tutkimusjoukko koostui 18-45 v naisista, jotka olivat kärsineet voimakkaista PMS-oireista vähintään 6 kk ajan. Tutkimuslääke- ja placeboryhmät (n=55) eivät eronneet toisistaan sosiodemografisilta ominaisuuksiltaan. Jatkuvan lääkityksen ryhmässä (n=56) naiset saivat sertraliinia 50 mg/vrk kolmen kuukautiskierron ajan ja jaksottaisen lääkityksen ryhmässä (n=56) 50 mg/vrk 2 viikon jakson (luteaalivaihe) ennen kuukautisia, myös 3 kierron ajan. Ensimmäisen kuukautiskierron jälkeen annos nostettiin ad 100 mg/vrk molemmissa ryhmissä, jos vastetta PMS-oireisiin ei ollut tullut ja jos tutkittava oli vapaa sertraliinin sivuvaikutuksista. 12 naista keskeytti tutkimuksen lääkkeen aiheuttaman sivuvaikutuksen takia, joista pahoinvointi, libidon lasku, päänsärky ja unihäiriöt olivat yleisimpiä. Sivuvaikutukset vähenivät ajan funktiona ja sertraliinin sivuvaikutuksia raportoitiin enemmän jaksottaisen lääkityksen ryhmässä kuin jatkuvan lääkityksen ryhmässä tutkimuksen lopussa.
Tulokset
Premenstruaalioireet vähenivät merkitsevästi sekä jatkuvan että jaksottaisen sertraliinilääkityksen ryhmissä 3 kk lääkehoidon aikana placeboryhmään verrattuna. Jatkuvan ja jaksottaisen lääkityksen ryhmät eivät eronneet toisistaan, vaan PMS-oireet lievittyivät molemmissa ryhmissä yhtä paljon. PMS-oireiden prosentuaalinen lasku tutkimusjakson aikana oli jatkuvalla sertraliinilääkityksellä 42 % ja jaksottaisella 45 %. Molemmissa sertraliiniryhmissä viidenneksellä naisista PMS-oireet vähenivät 75 % lähtötasosta. Tutkittavien aiemmalla masennushistorialla ei ollut yhteyttä lääkevasteeseen. Sertraliiniryhmissä merkitsevä vaste saatiin sekä mieliala- että fyysisiin premenstruaalioireisiin. Mielialaoireista paranivat merkitsevästi masennus, ahdistus, mielialan ailahtelu ja ärtyneisyys. Sertraliinia käyttäneet naiset raportoivat myös merkitsevästi enemmän perhesuhteiden, sosiaalisen aktiviteetin ja seksuaalitoimintojen parantumista palaceboryhmään verrattuna. Fyysisistä oireista lievittyivät merkitsevästi rintojen arkuus ja turvotus.
Pohdinta
Sekä jatkuva että jaksottainen, 2 viikkoa ennen kuukautisia annettava sertraliinilääkitys annoksella 50-100 mg/vrk näyttäisi olevan tehokas premenstruaalioireiden lievittäjä. Tämän tutkimuksen mukaan lääkitys auttaa sekä psyykkisiin että fyysisiin oireisiin. Kolmen kuukauden kuluttua jatkuvaa lääkitystä käyttäneet naiset raportoivat vähemmän lääkesivuvaikutuksia kuin jaksottaista lääkitystä käyttäneet.
Oman näkemykseni mukaan SSRI-lääkkeitä voi kokeilla hankaliin PMS-oireisiin etenkin silloin, jos potilas kärsii mielialaoireista, jotka hankaloittavat hänen jokapäiväistä sosiaalista toimintakykyä. Uusia tutkimuksia tarvitaan mm.hoitovasteen pituuden ja eri SSRI-lääkkeiden eroavaisuuksien selvittämiseksi.
Lähde:
Freeman EW, Rickels K, Sondheimer SJ et al: Continuous or Intermittent dosing with Sertraline for patients with severe Premenstrual Syndrome or Premenstrual Dysphoric Disorder. Am J Psychiatry 2004;161:343-351.
miks suotta kärsiä. Itse käytän tota sertraliinia just PMS oireisiin, ja apua kyllä niistä on, ei muuta kun rohkeesti hakemaan helpotusta.
Asun Lapissa, pienessä kylässä. Meillä on täällä vain kunnallinen gyne, jossa kävin. Jotenkin vähän epäilenkin tuota BekoLongia, kun oireet ovat niin valtavat ja vaikuttavat joka ikinen kuukausi normaali elämään..
Taidan varata ajan lähimpään kaupunkiin (130km), että saisin oikeaa apua tähän ongelmaan.
Vähän tuli sellainen tunne lääkärillä, että hän ei ihan tosissaan ottanut ongelmaani, kun puhui että PMS on yleisempi vanhemmilla naisilla. Itse olen siis 23.
Löysin erään pidetyn yksityisen lääkärin vastaanoton läheisestä kaupungista, taidan heti huomenna hänelle varata ajan.
Näiden oireiden kanssa on tullut taisteltua jo reilu vuosi, vasta n. puoli vuotta sitten ymmärsin että mistä oikein on kyse. Olen aikaisemmin kokeillut kaikenlaisia luonnontuotteita, mutta niistä ei apuja ole.
Parisuhteeseen on vaikuttanut jo tämä oirelu, toivottavasti vielä ei ole liian myöhäistä hakea apua..
Laittakaapa englanninkieliseen Wikipediaan hakusanaksi pmdd. Kyseessä on hyvin pahat pms-oireet (Premenstrual dysphoric disorder), joita esiintyy 3-8 prosenttia naisista ja jotka on nyt saanut oman "kirjainyhdistelmän".
Itse aloin ihmetellä, että kun omat oireet kesti kaksi viikkoa kuussa, olivat todella pahat ja oireina oli sellaisia juttuja, joita ei lueteltu pms-oireisiin kuuluviksi. Mutta tuo pmdd-artikkeli avasi silmäni! Nyt jonotan hyvälle gynelle, toivottavasti saan pian jotain apua. Kaksi viikkoa kuussa on nimittäin ihan helvettiä.
Masislääkkeiden otto saattaa siis auttaa, samoin tietynlaiset e-pillerit (lukekaa jutusta tarkemmin, vähän löytyy tietoa myös suomeksi jos googlettaa). Joillekin myöd b6-vitamiini, kalsium jne. saattaa auttaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/PMDD
Varmaan todella hyvä lääke joillekin, mutta itsellä lääkkeen sivuvaikutukset eli jatkuva väsymys, painon nousu, mahavaivat ja hiusten lähtö, olivat pahemmat kuin itse PMS-vaivat. Tosin muuten oli vähän sellainen 'hällä väliä' tunne, mutta varsinkin jatkuva väsymys teki lääkkeiden syömisestä mahdotonta.
Mutta hyvä, että se joillakin auttaa ja toivottovasti auttaa jatkossa muitakin.
pahoihin PMS-ahdistuksiin ja raivoihin sekä myös vuotohäiriöihin klassinen homeopatia, nopeasti ja onneksi, ei tarvitse kemiallisilla lääkkeillä pelata.
Itsellä kans alkaa puolitoista viikkoa ennen menkkoja
punaiseksi lehahtelu, väsymys,koordinaatio-ongelmat, tarkkaavaisuuskyvyn heikkeneminen, panikoiminen yms. Nyt olen syönyt 2 kk helokkia ja viime kuussa ainakin menkkakivut olivat poissa., En tarvinnut särkylääkkeitä ollenkaan, myös ärtymys loisti poissaolollaan ja olo oli muutenkin parempi. Mielenkiinnolla odotan josko auttais muutenkin.Suosittelen ainakin kokeilemaan.
Kuulostaapas pmdd oireet ihmeen tutulta.. Ettei sitten olisi tuota. Soitan heti tänään tuolle yksityiselle ja varaan ajan. Haluan tämän joka kuukautisen kahden viikon "elämä on helvettiä"- olon pois.
lähes koko kuukausi. Synnytykset ovat vaan pahentaneet oireita.
Mutta en haluaisi mielialalääkkeitä sivuvaikutusten takia, joten minä alotan sitten noilla vitamiineilla ja magnesiumilla.. helokkiöljyllä..
jos ei auta niin pakkohan tää on saada jollain sitten loppumaan ennenku pää räjähtää.
Minä en ole vielä synnyttänyt, joten en osaa sitä sanoa että miten se minuun vaikuttaa.
Lopetin e-pillerit pari viikkoa sitten, kun tuntuu että ne vain pahentavat oireita. Saas nähdä miten käy tämän meidän ehkäisyn kanssa, kun kortsus on niiiiin raivostuttavia. Mutta ei kai se auta.. Kohta ei ole ketään kenen kanssa seksiä harrastaa, jos tästä vaivasta ei pääse eroon..
Minä olen kokeillut Easy Ladya, kuningatarhyytelö (tms.) kapseleita, b-vitamiinia. Ei vielä ainakaan löytynyt apua.. En haluaisi minäkään mielialalääkkeitä, mutta PAKKO saada joku apu!
ihana löytää tämä topikki, täällä kans yks pmdd. Muutakin mielirasitetta on, mutta nää pre-menkka oireet on kyllä NIIN selkeästi omaa juttuaan..juuri dysforia ja voimattomuus ja toivottomuus:(
Toivottavasti tämä asia tulee yhä tunnetummaksi. En tykkää minäkään masislääkkeistä muuten, mutta täsmänä aion vielä kokeilla. Se n toinen puoli kk:sta kun menee ihan ok..
Helpottaa huomattavasti. Enkä nyt tarkoita mitään räkäkännejä, vaan ihan paria huikkaa.
Ei kun tabuja hakee, se helpottaa. Ahdistunut ja paha olo eivät kuulu ihmisluontoon...
magnesium ja kalsium. mulla ainakin pikkasen helpotti pms oireet niillä.
Kipeitä kuukautisia saa lääkitä, koska kipu on fyysinen? Mutta ei jos ahdistus pilaa 5-6/28 osaa elämästä?
En kaipaa pitää täyttä narkoosia, mutta b-vitamiineista, epasta sun muista ei ole ollut apua.
Ei kun tabuja hakee, se helpottaa. Ahdistunut ja paha olo eivät kuulu ihmisluontoon...
ja pahinta oli just pari päivää kestävä alemmuuden, arvottomuuden, masentuneisuuden tunne ja siihen vielä räjähdysherkkä mielentila kaikesta ja sit syyllisyys jos hermostuin lapsille jne. Myös fyysisiä oireita turvotusta, rinnat tosi kipeät ym. Viimein otin asian puheeksi gynen kanssa ja hän suositteli citalopraamia. Olen lääkealalla töissä ja ajatus tuntui oudolta (enhän minä tarvitse mielialalääkettä kun en ole masentunut) no gyne sanoi, että ihan sama olisi kun diabeetikolle sanottaisiin että et tarvitse insuliinia. Eli pms oireet johtuu siitä kun hormonitasojen romahdus romahduttaa myös aivojen välittäjäaine tasoja ja ne saadaan tasoittumaan SSRI-lääkityksellä. Ihan järkeenkäypää ja asiasta on ihan tutkimusnäyttöä- Suosittelen. t.7