SYnttäriongelma & vesirokko
Esikoiselle ilmestyi torstaina ensimmäiset vesirokkonäpyt. Keskimmäisen synttärit ovat siitä tasan 2 vk päästä torstaina.
Milloin ihmeessä järjestämme keskimmäisen kaverisynttärit? Voimmeko järkätä silloin synttäriviikolla tiistaina vaikka tiedämme että tytölle on muutaman päivän - viikon sisällä puhkeamassa vesirokko? Sehän tarttuu jo etukäteen... Onko se törkeää?
Toisaalta jos lykkäämme synttäreitä eteenpäin mahdollisen vesirokon vuoksi, voikin olla että itämisaikan on se 3 viikkoa ja ties miten kauan itse rokko sen jälkeen kestää. Kaverisynttärit on kuitenkin tytölle tärkeät emmekä halua niiden jäävän väliin.
Mitä tekisitte tilanteessamme?
Kommentit (17)
tylsä homma, mutta ei niitä synttäreitä voi pitää jos on vesirokkoa tai itämisaikaa perheessä. Mukavia synttäreitä kun sen aika koittaa:)
Itsekin joskus nimittäin mietityttää, että oonko mä ihan ylihysteerinen tuon rokon kanssa, kun moni tuntuu suhtautuvan siihen hyvin huolettomasti.
Mutta itselläni tietysti siihen asenteeseeni on syynsä. Eli meillä toisella lapsista vesirokko oli "vaikea limakalvoilla esiintyvä vesirokko". Sen seurauksena turha antibiootti poltti kurkkua, kun sitä kipattiin sinne kurkussa oleviin rakkuloihin. Vieläkin surettaa pojan kärsimykset.
Tuo väärä diagnoosi oli tietysti lääkärin virhe. Mutta ilman sitäkin se vesirokko oli varsin kamala. Suu ja kurkku oli rakkuloilla, poika ei pystynyt kymmeneen päivään syömään mitään. Jossain vaiheessa lopetti juomisenkin, mutta mies onneksi sai pojan juomaan, joten säästyttiin sairaalalta. Lapsi oli sen kymmenen päivää todella kipeä ja syömättömyyden vuoksi luonnollisesti hyvin voimatonkin. Vesirokko ei siis aina ole ihan pikkujuttu.
Lohduksi poika sai tervehdyttyään valita kaupasta vapaavalintaisen lelun, ja se on kyllä ollutkin todella mieleinen (ja iso ja kovaääninen - voih). Ja rehellisesti saatoin myös pojalle sanoa, että hän ei varmasti koko lapsuudessaan tule sairastamaan noin pahasti. (Tietenkään sataprosenttista takuuta ei ole, mutta todennäköisesti tuo oli koko lapsuusajan pahin tauti)
2
ajattele itsesi tilanteeseen että et itse olisi sairastanut vesirokkoa, ja lapsesi olisi menossa synttärille perheeseen, jossa on ollut juuri vesirokkoa... tiedät vastauksen miten sun kuuluu nyt toimia.
et onko vieraat mahdollisesti jo sairastaneet vesirokon TAI onko rokotettu sitä vastaan.
Haluaisitko itse että lapsesi menisi synttäreille ja siitä kahden viikon päästä teillä olisi vesirokko? Luulen että sultakin pääsisi muutama valittu sana. Eri asia jos tiedotat lasten vanhemmille että teillä on vesirokkoa ja jokainen sitten itse päättää sen mukaan osallistuuko vai ei. Itse siirtäisin synttäreitä.
Vesirokkoon on olemassa rokotus. JOkainen jos ei murrosikäänmennessä saurastanut, menee järkevänä hakemaan rokotuksen.
Ja jos tautia pahasti pelkää voi sen hakea myös lapsilleen.
Ja se että lääkäri määrää antibiottia (ilman että tulehdus arvot on koholla ???) on taa sen lääkätin vika
tai ainakin informoisin perheitä joista olisi kutsuttuja. Voihan olla että kaikki on jo sairastaneet vesirokon, silloinhan ei pitäisi haitata... paitsi, että täytyy ottaa huomioon ne välilliset tekijätkin....voihan perhessä / lähipiirissä olla joku muu jolle vesirokko voisi olla pahasta. Ei leikitä asialla!
Oma lapseni sairastaa syöpää, joten näille vastustuskyvyn alentuneille vesirokko voisi olla jopa kohtalokas!
synttärit pidettiin melkein kuukausi myöhässä, kun oli sairastelua. Ei rokkoa, mutta paha flunssa, joka kiersi koko perheen ja oli itse asiassa mulla pahin. Mulle tuli kumpaankin korvaan korvatulehdus + söin 2 antibioottia että toivuin.
Mutta juhlat pidettiin, selitettiin vaan sankarille, että ei voida pitää ennen kuin ollaan terveitä. Kutsuin vasta kun olin ihan varma, että ei tarvitse perua toisen kerran.
Kaikki ymmärsivät kyllä.
perheessa on vesirokkoa. On vastuutonta ja vaarin kutsua kotiinsa paljon lapsia kertomatta taudista. Lasten perheissa voi olla pikkuisia, raskaana olevia ym. joille tauti voi olla todella vaarallinen. Meidan lapsen synttarit pidettiin viime vuonna 2 kk oikean paivan jalkeen ja lapsi ei ollut moksiskaan.
perheen muuta lapset voi viedä hoitoon, vaikka perheessä on vesirokkoa, jos ovat oireettomia
Vesirokkoon on olemassa rokotus. JOkainen jos ei murrosikäänmennessä saurastanut, menee järkevänä hakemaan rokotuksen. Ja jos tautia pahasti pelkää voi sen hakea myös lapsilleen. Ja se että lääkäri määrää antibiottia (ilman että tulehdus arvot on koholla ???) on taa sen lääkätin vika
On todella typerää pitää syntymäpäivät jos tietää että perheessä on vesirokkoa, ainakin ilmoittamatta siitä vieraille. Ja jos teidän perheessä on päästy vesirokosta helpolla se ei tarkoita että kaikilla olisi niin.
Päiväkodin ohjeen mukaan perheen muuta lapset voi viedä hoitoon, vaikka perheessä on vesirokkoa, jos ovat oireettomia
Vai voitko itse olla pois töistä vain siksi että epäilet vesirokkoa? Syntymäpäivät voi kuitenkin siirtää ja siitä ei ole kenellekään haittaa. Toisekseen ap:n lapsi voi olla pahastikin vesirokossa synttäreiden aikaan.
se iskee enemmin tai myöhemmin jos ei sitä vastaan rokota, joten en ymmärrä miksi sitä pitäisi yrittää välttää, jos ei aio rokottaakaan, ellei sitten satu just olemaan Kanarian matka varattuna.
Synttäreitä voi tosiaan vähän siirtää, mutta toisaalta jos juhlijat on tuttuja vois tosiaan kartoittaa haittaisko se heitä - eli onko sairasteneita, rokotettuja tai sellaisia joita ei haittaa vaikka tauti tulisi.
se iskee enemmin tai myöhemmin jos ei sitä vastaan rokota, joten en ymmärrä miksi sitä pitäisi yrittää välttää, jos ei aio rokottaakaan, ellei sitten satu just olemaan Kanarian matka varattuna. Synttäreitä voi tosiaan vähän siirtää, mutta toisaalta jos juhlijat on tuttuja vois tosiaan kartoittaa haittaisko se heitä - eli onko sairasteneita, rokotettuja tai sellaisia joita ei haittaa vaikka tauti tulisi.
Toisekseen meillä on kolme lasta ja kun jokainen sen vuoroon sairastaa kahden viikon välein niin tulee työstä poissaoloa jo melkoinen määrä, joten en ihan hakemalla lähde tautia hakemaan. Ja olisin vihainen jos saisin syntymäpäivien jälkeen tietää että perheessä on vesirokkoa. Ymmmärrätkö nyt yhtään miksi sitä jotkut haluavat välttää?
sairastaisivat samaan aikaan - niin minä tein, joten päästiin siitäkin taudista, kun se kuitenkin jossain vaiheessa tulee...
sairastaisivat samaan aikaan - niin minä tein, joten päästiin siitäkin taudista, kun se kuitenkin jossain vaiheessa tulee...
pidettiin sitten joskus lokakuussa, kun molemmilla oli vesirokot ohi. Samoin jätin terveeltäkin muskarit ja kaikki väliin kunnes sekin oli rokon sairastanut.
Lapset ei juuri edes huomanneet, että niiltä jäi jotain väliin tai että synttäreitä lykättiin. Eikä mun tarvi kantaa tunnontuskia siitä, että kenet mahdollisesti tartutettiin.
Sen sijaan vähän vitun vihainenn olen kerhonohjaajille ja vanhemmille, jotka ei kertoneet, että kerhossa on vesirokkoa. Niinpä meidän poika johtua kärsimään ensin väärästä hoidosta, kun vesirokon oireet näytti muulta, kun ei ollut ihonäppylöitä. Eikä meillä ollut tietoa, että vesirokkoa oli liikkeellä. Väärät antibiootit poltti pojan kurkkua ja poika joutui oikeasti kärsimään turhista kivuista tuollaisen idioottimaisen salailun vuoksi.
Eli avoimesti tietoa eteenpäin ja synttärit vasta sitten, kun ei varmasti enää tartu.