Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon vauvan painon pitäis nousta kk:ssa?

Vierailija
12.09.2009 |

Tyttömme on nyt 6kk. Hän syntyi keskosena rv 30 ja painoi syntyessään 830g. Vietti ensimmäiset 3kk sairaalassa ja kotiutuessa hällä oli painoa 2465g. Nyt 6kk neuvolassa paino oli 4680g, pieni ikäisekseen, mutta paino nousee tasaisesti n. 700g/kk

Neuvolassa olivat kuitenkin painon noususta huolissaan. Olen tuosta vähän ihmeissäni kun muilla lapsillamme on paino noussut keskimäärin 500g/kk eikä tuosta ole koskaan mitään sanottu, olivat kyllä isompia syntyessään.

Pääasiassa tyttö saa vain maitoa, mutta kiinteitä on nyt alettu maistella, muttei hän niistä ainakaan vielä ole pahemmin välittänyt.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopuksella nousi 100 - 140 g viikossa ja sitäkin pidettiin ihan riittävänä.

Maidossa on enemmän energiaa kuin kiinteissä, ainakin alkuun ennen kuin lapsi alkaa kunnolla syödä. Lapsen pääasiallinen ravinto on vuoden ikään asti maito.

Vierailija
2/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi noin myöhään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on 1kk, painoa tullut 2kg..syntyi 4kg:n painoisena, nyt 6kg..rintamaidolla.

Vierailija
4/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

500g viikossa!

Vierailija
5/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt 13v ja vieläkin ylipainoinen.

Vierailija
6/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai rintaruokinnalla vauvan paino voi nousta liikaa..? Eikö sen pitäisi kuitenkin 'säädellä itse itseään' vauvan tarpeen mukaan?

Vierailija
7/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteäthän suositellaan alottamaan 4-6kk iässä.

Minusta teidän vauvan paino nousee hyvin, meidän tytön paino nousi vaan n. 450-500g eikä tuosta oltu huolissaan. Välillä tosin saattoi tulla painoa jopa 600g/kk

miksi noin myöhään?

Vierailija
8/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut kaksi isoa vauvaa (+4kg) joten ei ole ihan vertailupohjaa, mutta poika kasvoi noin kilon kuussa ja tyttö 600-700g kuussa.

Mihin ikään mennessä keskosen pitäisi olla ottanut kiinni ero täysiaikaisena syntyneeseen? Ehkä kyse on enemmän siitä?

Mutta olihan teidän lapsenne tosi pieni syntyessään ja pieni on edelleen. Jos muu kehiys on hyvin edennyt, älä ole huolissasi. Pyydä neuvolaa selittämään kunnolla miksi ovat tyytymättömiäpainon nousuun ja että antavat sulle kunnon ohjeet mitä tulee tehdä.

Vierailija
9/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskosen pitäisi saavuttaa ikätoverinsa 2v ikään mennessä? Saa korjata jos olen väärässä, muistelen vaan tällaista joskus lukeneeni.

Meillä tyttö ei ollut keskonen, mutta syntyessään 2450g ja hänen paino on noussut 500-600g/kk ekat 6kk eikä ole neuvolassa olleet huolissaan. Meidän suvussa on muutenkin pienikokoisia naisia eli vaikuttaa perintötekijät. 1v iässä tyttö painoi 8,4kg ja 6kk iässä 5,7kg. 6kk jälkeen tytön painon nousu hidastui ja nousi enää n. 400g/kk

Jos siis muuten tyttö on kehittynyt hyvin, niin minä en olisi huolissani painon noususta. Kysyisin kyllä varmaan neuvolasta tarkemmin, että miksi ovat huolissaan ja haluaisin varmasti tietää mitä tulisi tehdä asian hyväksi.

Vierailija
10/10 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi huolissani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi