Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yh:n työhönmenopohdintaa...

Vierailija
12.09.2009 |

Eli, tässä opinnot loppusuoralla ja työhön menoa on alettava vakavasti harkita. Miten työnantaja suhtautuu, jos olen jatkuvasti poissa lapsen ja omien sairastelujen takia (olemme aina talviaikana kipeinä useaan otteeseen)? Joudunko puhutteluun epämääräisistä poissaoloista vai saanko ihan potkut?

Entä miten olette järjestäneet lapsen koulunaloituksen ja kesälomat yh:ina (siis totaali-yh, ei yhteishuolto)?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään potkuja saa. Koulun loma aikoina lapsi on ollut vain yksin kotona, ei siinä muukaan auta.

Vierailija
2/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tod.näk et edes saa työtä, kun työntantaja tajuaa jo etukäteen että tulet olemaan lasten takia paljon pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hiton väliä sillä on, oletko ap yh vaiko et? Ihan samalla lailla ydinperheessä ollaan toisinaan töistä pois, jos itse/lapset on sairaina. Monestihan on niin, että poissaolot kaatuvat sen toisen työssäkäyvän vanhemman niskaan, eli molemmat eivät voi olal töistä jatkuvasti pois.

Työnantajat (varsinkin suuremmissa firmoissa) tietävät tämän, ja ottavat sen huomioon ihmisiä palkatessaan. On työnantajan vastuulla järjestää työt niin, että homma hoituu vaikka joku on oman/lapsen sairauden takia pois.

Jos poissaolot noudattavat jotakin säännönmukaisuutta, kuten esim. nuorehkojen miesten toistuvat maanantaipoissaolot, niin sitten työnantaja saattaa alkaa jotakin kysellä. Ja tietysti työtovereissa voi herätä närkästystä, jos työntekijä X on joka viikko päivän tai kaksi pois. Mutta ei sitä kannata etukäteen murehtia!

Pikkulapsiaika menee nopsaan ohi ja työssäolovuosia ehtii itse kullekin kertyä kyllä...

Vierailija
4/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuitenkin saa potkut sairaspoissaolojen vuoksi...

Vierailija
5/10 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan järkevä työnantaja ei palkkaa yh:ta, sillä se on aina pois töistä ja muut joutuvat tekemään sen hommat. Huonontaa työilmapiiriä melkoisesti, kun yksi on jatkuvasti pois. Tämän päivän työelämässä ei enää ole ylimääräisiä ihmisiä paikkaamassa poissaolevien hommia.

Vierailija
6/10 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos on lääkärintodistus niin ei. Toiset työpaikat eivät vaadi lääkärintodistusta ensimmäisenä 3 sairaspäivänä, mutta toiset vaativat jokaisesta saikkupäivästä todistuksen. Oletko siis valmis istumaan tunteja päivystyksessä kipeän lapsen kanssa tai itse kipeänä ja lapset mukana? Ota huomioon että sairaspäivät maksavat työnantajalle moninkertaisesti sen mitä työpäiväsi. Siihen vielä joku tuuraaja tilalle niin en yhtään ihmettele että varsinkin pienissä yrityksissä ollaan happamina.

Miksi olette niin paljon kipeänä? Normaalina pidän jos talven aikana on kaksi kertaa flunssassa, mutta jos on viikoittain kipeä niin kannattaisi jo tutkia että missä vika.

Mä olen kahden lapsen totaali-yh ja meillä se flunssa mellastaa yleensä syksyllä ja keväällä niin että kaikki ollaan vuoronperään kipeänä. vatsatauteja on todella harvoin eikä korvatulehduksia koskaan.

Vierailija
7/10 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puuttuvat niihin jos niitä alkaa olemaan paljon.

Vierailija
8/10 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo haastattelussa. Minulta on lähes aina kysytty, että onko sinulla miestä ja enpä ole saanut työpaikka kun ei ole ollut. Onneksi sain viran kun olin avoliitossa.

Vierailija
9/10 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alusta asti lapsen kanssa yksin, sillä mies lähti kun tulin raskaaksi. Minulla oli tuolloin vakituinen työpaikka, joten uskalsin pitää lapsen yksinkin. Raskausaikana minulla ei ollut yhtään poissaoloa, mutta kun palasin töihin, pidin vain 1kk hoitovapaata, kun ei tuolloin ollut enempään varaa, niin 11 kuinen poikani alkoi sairastaa tosi paljon. Se vuosi meni kun sumussa, jos olin töissä oli hirveä kiire ja jos olin poissa, oli työnantaja kuin myrskynmerkki, soitteli kotiinkin jne. Yritin tehdä osittain töitä kotoa, muttei se meidän alalla onnistunut, kun mapeissa oli kaikki tieto. Työnantajani oli niin ahdistava, että yritin kaksi vuotta etsiä töitä tuloksetta, tuntui, ettei pienen lapsen äitiä palkkaa kukaan. Nykyistä työtäni hain kun lapsi oli 5-vuotta ja luulen, että sain paikan, koska poika on jo niin iso, ettei sairauspoissaoloja pahemmin tule. Nyt olen ollut tässä työssä kohta vuoden ja kerran olen ollut pojan sairauden takia poissa, mutta työelämä yh:nä on kyllä alyttömän rankkaa. Minulla on n. tunnin työmatka ja kellokortti, joten elämä on aamusta iltaan kellokaulassa eloa. Välillä olen niin poikki, että itken. Olen usein miettinyt, miten muut yh:t pärjää. Olenko jotenkin heikkotekoisempi vai olenko vaan itselleni liian tiukka. Haluan tehdä pääosin ruoat itse, leivon, pidän siististä kodista, haluan viettää kaiken mahdollisen ajan lapseni kanssa, joten vapaata aikaa itselle ei ole, toisaalta haluan urheilla, joten pyöräilen pitkiä matkoja tuo iso poika istuimessa, jotta saan edes vähän jotain liikuntaa ja välillä herään kukonlaulun aikaan, että ehdin polkea stepperiä ennen töitä. Miten sinä ap hoidat itseäsi ja kotiasi, töiden ohella tulee tekemään tiukkaa.

Vierailija
10/10 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin oman kesäloman niin, että 2 viikkoa ajoittui koulunaloitukseen, jotta saatiin "pehmeälasku" koulunaloitukseen. Muuten meni sitten iltapäiväkerhoon 1-luokalla ja 2-luokalla meni ohjattuun leikkipuistoon, jossa sai välipalan.

Kesälomat ovat tuottaneet suuria ongelmia, joillakin paikkakunnilla ovat iltäpäiväkerhot järjestäneet kesäkuussa maksullisen päivähoidon. Välillä lapsi on ollut mukana töissä tai ystävien luona hoidossa päivisin ja itse olen pitänyt oman kesäloman lisäksi vielä pari viikkoa omaa lomaa.

Kesäloman hoitoasiat täytyy vaan aloittaa mahdollisimman ajoissa, jotta asiat onnistuvat. Onneksi itsellä on suht joustava työnantaja.