G! Sinä varakas, mitä teet työksesi ja mitä kouluja kävit???
Nautitko työstäsi vai teetkö vain palkan vuoksi?
Kommentit (12)
Eihän tällaiseen kysymykseen uskalla vastata, kun seuraavaksi joku tulee irvailemaan, kuinka keskituloinen kuvittelee itsensä varakkaaksi ja tavallinen omakotitalo on muka omaisuutta...
Eli paljonko pitää tienata ja paljonko pitää olla omaisuutta ollakseen varakas (ja pitääkö molempien ehtojen täyttyä)? Lasketaanko saatu / peritty omaisuus, vai ainoastaan itse ansaittu?
Eihän tällaiseen kysymykseen uskalla vastata, kun seuraavaksi joku tulee irvailemaan, kuinka keskituloinen kuvittelee itsensä varakkaaksi ja tavallinen omakotitalo on muka omaisuutta... Eli paljonko pitää tienata ja paljonko pitää olla omaisuutta ollakseen varakas (ja pitääkö molempien ehtojen täyttyä)? Lasketaanko saatu / peritty omaisuus, vai ainoastaan itse ansaittu?
eikä hänellä ole välttämättä varakkuutta (=omaisuutta) lainkaan.
Minä sanoisin, että varakkaalla on yli 6000 euroan kuukausitulot ja vähintään 300 000 euron omaisuus (varat-velat) henkeä kohden (ei siis niin, että toinen puoliso tienaa noin ja toinen elää siivellä). Toki voi olla tulottomia kuukausia esim. vanhempainvapaiden vuoksi, mutta normaalin tulotason pitäisi olla tuo ja omaisuutta sen verran että voisi omistaa kohtuullisen hyvän velattoman kämpän. Ei tavallinen asuntovelkainen keskituloinen voi olla varakas.
itse hankittua varakkuuta vai perittyä? Jos puhutaan itse työllä ansaitusta omaisuudesta ja yli 3000/kk ansaitseva on varakas, niin ilmoittaudun. Olen toimitussihteeri lehdessä ja koulutukseltani FM. En kyllä pidä itseäni kovin varakkaana. Asun Helsingissä ja suuri osa tuloista menee asumiseen.
ainoa oikeasti varakas tässä ketjussa.
hyvätuloinen ja varakas ovat kaksi eri asiaa. Varakkuuden virallinen määritelmä taitaa olla omaisuutta 600 000 euron arvosta, eikä tähän saa kuulua talo tai asunto jossa asuu. Eli omistusasunnon lisäksi olisi oltava velatonta omaisuutta tuon verran.
Hyvätuloisina taas pidän niitä joille jää verojen jälkeen käteen yli kolme tonnia.
mutta lähipiiriä seuranneena koulutuksella ei ole mitään väliä, vaan parhaiten tienaavat myyjät. Oli ala mikä tahansa.. kunhan palkka on provisio- ja bonuspohjainen.
jos puhutaan omalla työllä ansaitusta rahasta, niin kyllä ne suurimmat rahat irtoo myyntityöstä. Ja koulutuksella ei todellakaan ole mitään väliä.
Provikkapalkalla kun on niin tulot voi olla aivan käsittämättömiä, toki laihempiakin kuukausia saattaa olla, mutta jos peruspalkkaosa on 3000-5000€ niin ei sitä silti aivan rahatta jää.
Ja mä vihaan työtäni, teen vain palkan takia.
6300 /kk vajaa 20 vuotta valmistumisesta, tekninen työ ja paljon alaisia. en osaa sanoa tykkäänkö tällä hetkellä, yleensä kyllä, mutta nyt vaikeat ajat ja epävarmuutta. käteen jää jotain 3700. en pidä itseäni varakkaana. Mies tienaa noin saman.
Mies tienaa niin sikana, että koen olevani vaan "vapaaehtoistyössä", jossa käyn aikani kuluksi.
Mies tienaa niin sikana, että koen olevani vaan "vapaaehtoistyössä", jossa käyn aikani kuluksi.
Nautin työstäni