Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi ummetukseen? Levolacista kamalat ilmavaivat:(

Vierailija
09.09.2009 |

Raskaana siis olen. Normitilassa käytän pellavansiemenrouhetta, mutta se on nyt kiellettyjen listalla. Tää on ihan tuskaa ja puolet vielä raskausajasta edessä:/

Kaikki neuvot kehiin pliis!!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummetus alkoi heti raskauden alusta, ikinä ennen ei ole ollut ongelmia suolen toiminnan kanssa. Rautatablettien aloitus ei vaikuttanut ummetuksessa suuntaan jos toiseenkaan. Raskauden alkupuolella auttoi lasten luumusose, nyt yritän muistaa syödä kuivattuja luumuja. Mitään lääkkeitä en ole kokeillut.

Vierailija
22/52 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin yhden purkin aamulla, ei tehoa. Iltapäivästä söin sitten toisen. Seuraavat kaksi päivää sitten istuin pöntöllä edeltävän kahden kuukauden edestä :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on auttanut, kun olen syönyt tyhjään vatsaan yhden kiivin ja juonut päälle vettä. Sen jälkeen olen syönyt aamupalan ihan normaalisti.

Olen raskausviikolla 30 ja jonkun kerran ollut aika ikävä olo, mutta aika nopeasti auttaa.

Vierailija
24/52 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ummetukseen kolmen kuukauden kuurin MAITOHAPPOBAKTEEREJA ja sen jälkeen on vatsa toiminu paljo paremmin. Enää en syö säännöllisesti maitohappobakteeria (paitsi mahatauti ym. epidemioiden aikana) ja silti vatsan toiminta on pysyny parempana. Käytin Bioteekin maitohappobakteerivalmistetta- Probiootti (muistaakseni?)mut noitahan saa apteekista!!

Vierailija
25/52 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa minua,saa apteekista myös ilman reseptiä. Lisäksi kannattaa tarkistella ruokavaliota, mitkä ruoka-aineet oikeasti aiheuttavat ummetusta, vai onko se tuollaista yleisluonteista. Itselläni soija ja soijalesitiini ovat takuuvarmoja ummetuksen aiheuttajija.

Vierailija
26/52 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On auttanut ainakin meidän lapsilla ummetukseen tosi hyvin, mutta vaatinut yleensä päivän annokset eli ei heti vaikuta. Ohjeen mukaan käy myös aikuisille. Sitä saa apteekista. ITse käytin joskus luontaisliikkeestä ostettavia kuivatuista hedelmistä tehtyjä kuutioita, en muista nimeä. Illalla yksi ja aamulla takuuvarmasti vatsa toimi. En tiedä sopiiko raskaalle oleville.

Vierailija
27/52 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekista, luonnotuote.

Myös kauralesepuuro suositeltavaa.

Paljon vettä. Kahvia.

Vierailija
28/52 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kipulääkkeeksi varsinaisesti tarkoitettu, mutta jos saat panacodeja niin ei tunnu ummetusta enää missäään.

Vierailija
29/52 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vähän eri juttuja, mitkä on auttaneet. On siis ollut raskauden aikana aina silloin tällöin ruuansulatusvaivat ongelmana. JA oikeestaan vielä useammin se, että kertyy ilmaa, joka kiertää, eikä tule ulos. Pahimmillaan nää aiheuttaa huonovointisuutta muutenkin kuin että mahassa tuntuu ikävältä.

Mulla oli kanssa ton raudan kanssa pikkasen ongelmia. Onneks kuitenkin imeytyi ja hemoglobiini nousi ja nyt en oo varmaan pariin kolmeen viikkkoon syönyt enää lisärautaa. Rv 35.

Ensimmäisellä kerralla, kun oli ummetusta, niin neuvolan neuvosta ostin movicolia apteekista. En kuitenkaan sitten edes kokeillut, kun vatsa alkoi itsestään toimia: syynä ruokavalioon lisätty päivittäinen maito. Siis kupillinen kaakaota taikka murojen kera aamulla maitoa. Täysjyvämuroja olen meinaan nyt raskauden aikana syönyt ihan säännöllisessä ruokavaliossa, koska en syö leipää paljoakaan. Pienenä se raaka maito aiheutti vatsan löystymistä (ei siis maitoruuat, vain pelkkä käsittelemätön normaali maito) ja sitten en koskaan oppinut maitoa pelkästään enää aikuisena juomaan, kun se kiellettiin ja epäiltiin laktoosi-intoleranssia, ym. Mutta jotenkin se auttoi sitten kovaa vatsaa sen verran, että kun sen n. 2dl päivässä otti, niin ei ollut pitkään aikaan ongelmaa mahan kanssa!

Sitten välttelin ja taas välttelen sellaisia ruokia, jotka pahentavat asiaa: esim. täällä monen mainitsema ruisleipä kerää hirveästi ilmaa mahaan! Yhden palan voin joskus syödä, mutta en säännöllisesti. Vaaleampia täysjyväleipiä sitten syödään meillä. Omena/omenamehu aiheuttivat samaa. Banaani kovettaa vatsaa. Aika paha sinällään, kun alkuraskaudesta söin ainakin 3-4 eri hedelmää päivittäin ja yksi niistä oli kyllä aina banaani. Tykkään helpoista hedelmistä! :D

Sitten kun mulle tuli ummetus uudestaan (raudan aloittamisen jälkeen ja nyt jatkuu vaikken sitä enää syö), niin ei riittänyt se maito enää. Sitä siis kyllä käytin tossa välissäkin tietty. Nyt oon alkanut syödä muroni sokerittoman mustikkakeiton kanssa. Tuntuu vähän rauhoittavan vatsaa. Ja joskus, kun oikein pahalta tuntuu, niin juon kupillisen kamomillateetä. Tätähän ei suositella suurissa määrin raskauden aikana, joten sitä ei oikein säännölliseen ruokavalioon uskalla sisällyttää. Mutta on myös ollut rauhoittava vaikutus vatsaan. Luumuja oon kanssa välillä kokeillut, joskus tuloksella joskus ei.

Yleisesti ainakin puhutaan, että vatsavaivoja voivat aiheuttaa mm. kaali, paprika, sipuli, herneet, omena... Onhan niitä lista.

Ja olen huomannut, että jos joskus herkuttelee vaikka pizzalla, niin siitä saa kärsiä, ei siis kannata liian raskasta/rasvaista ruokaa suosia. Ei ole muuten edes usein tehnyt mieli. Jotkut keitot ja salaatit voi sulaa helpommin!

30/52 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aloitimme ystäväni kanssa laihiksen elimistön puhdistamisella.

Hän osti apteekista Senna-teetä. Pussin päällä luki että yksi kupillinen äkilliseen ummetukseen.

Fiksuina kiskoimme sitä illalla Yatzyn pelaamisen lomassa sitten 6 tuopillista/hölö.

Olin heillä yötä ja aamuyöllä se ravaaminen alkoi...

En suosittele kokeilemaan paikassa jossa on vain 1 paskimo.

Aamulla mietin että kotona olisi oma vessa, mutta miten uskallan lähteä 10min. ajomatkan päähän.

Hyvin selvisin vaikka en uskaltanutkaan viikkoon pieraista kuin pöntöllä.

En tuosta Sennasta tiedä, että käykö se pallomahoille. Selvinnee apteekista.

t: rv35

Vierailija
31/52 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

magnesium raskauden aikana. Söin niitä pohjekramppien takia, mutta sen jälkeen alkoi vatsakin toimia.

Joku kirjoitti että panacod auttaa. Ei todellakaan pidä paikkaansa. Joskus pari vuotta sitten jouduin syömään panacodia päivittäin selkä oireiden vuoksi ja niistä tuli aivan mieletön ummetus.

Vierailija
32/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä ihan tosissasi???????? Panacod NIMENOMAAN on iso ummetuksen tekijä, kipu/säkylääke, kova sellainen ja ei vältsisti suositella raskaana oleville. Ton sun älyttömän viestin täytyi olla vitsi, ja erityisen huono sellainen !!!!!!!!

Vierailija
33/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömisen koska kaikki merkit ummetti. Sen sijaan popsin paljon tomaattia ja ruisleipää tms. että saisin rautaa ja neuvolassa kehuivat arvoja hyviksi läpi raskauden.

Yks tilapäinen hyvä apu on Laxoberon mutta älä ota täyttä annoasta, vaikka 1-2 palleroa kerralla niin ei kramppaa. Itsehän raskausaikana vedin typeryyksissäni max määrän kerralla ja heräsin yöllä niin hirveään tuskaan että säikähdin jo keskenmenoa ja lähdin sairaalaan...=O Onneksi asialle oli näinkin naurettava selitys, mutta kyllä hävetti.

Vierailija
34/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin laxoberon ja senna tee kielletty raskaanaolijoilta. Senna on luontaistuote, mutta käytetty ammoisina aikoina raskauden keskeytyksiin.

Duphalac on sama kuin levolac vain eri nimellä, siis ei huuhaata. Toimii toisilla paremmin kuin toisilla.

Mulla rv31 ja ummetus on tasaisesti pahentunut. Onneksi on mansikka-aika, on minusta paras ummetuksen esto ja poistaa vielä nestettäkin.

Vierailija
35/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin raskaana syödä magnesiumia levottomien jalkojen hoitoon ja huomasin samalla sen suotuisen vaikutuksen suolen toimintaan. Nykyään syön magnesiumia joka päivä ja säännöllistä on toiminta :)

Vierailija
36/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekista, luonnotuote.

Myös kauralesepuuro suositeltavaa.

Paljon vettä. Kahvia.

Auttaa sekä kovaan että löysään vatsaan ja on minun pelastukseni kun otan yhden annoksen päivässä! Lisäksi syön kauralesepuuroa ja juon paljon vettä. Ja leipänä ainoastaan ruisleipää. Ja aina kaupassa valitsen muistakin tuotteista sen kuitupitoisimman. Ja jos kiinnostusta löytyy niin kokeile vähähiilihydraattista ruokavaliota, monilla pelkästään se jo auttanut.

Vierailija
37/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tottahan se on, että eri ihmiset, eri avut! Mut kuten pari jo kommentoi, niin Panacod todellakin aiheuttaa ummetusta - siitä varoittavat lääkärit ja myös itsellä kokemusta selkäleikkauksen yhteydessä.

Tuo rautalääkitys on tosi kelju - aiheuttaa monelle ummetusta ja lienee sinunkin oireidesi takana!

Laktuloosi (Levolac, Duphalac ym.) aiheuttavat useille ilmavaivoja etenkin aluksi, mutta ylensä niitä aletaan sietää hyvin pidempiaikaisessa käytössä. Jos sitä ottaa suuren annoksen saadakseen apua vaikeassa tilanteessa, niin todennäköisesti pierua, kipua ja mahakierräätystä on luvassa! "Pihkatappi" kannattaa laukaista jotenkin muuten, esim. pienoisperäruiskeella (esim. Microlax). Ja sitten siihen lisäksi alkaa ottamaan säännöllisellä pienellä annoksella laktuloosia, jotta maha toimisi säännöllisesti. Titraat, siis etsit, mahdollisimman pienen tarvittavan, sinulla tehoavan, annoksen päivittäin tai joka toinen pv..! Mutta se säänöllisyys on tärkeää!

Lisäksi kokeile noita probiootteja! Itse käytän Gefilusta joka pv ja maha toimii hyvin ja olen saanut helpotusta monia vuosia aiemmin vaivanneeseen toiminnalliseen mahavaivaan (pieretystä, ummetusta, ripulia, mahakipua)! Noi voi auttaa myös sietämään ruisleipää ym., joka taas muuten auttaa mahantoimintaa!

Itse en pidä tuotteista joihin on lisättty kuitua, sillä se kuitu aiheuttaa hirveät ilmavaivat, mutta joillakin toimii sekin hyvin, kunhan aluksi varovaisesti aloittaa nauttimisen pienillä annoksilla.

Vähähiilarinenkin ruokavaliao aiheuttaa useilla ummetusta, joten aika erikoinen ohje sekin!

Olen itse rv 25. ja onneksi ei ummetus oireita.

Tsemppiä ja toivon, että ratkaisu löytyy, sillä hyvä mahantoiminta on kyllä merkittävä elämänlaadullinen asia! Ja ummetuksesta tulee vielä helposti peräpukamiakin...

Vierailija
38/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levolacin ilmavaivat tosiaan ovat pahimmat aluksi ja jäävät vähitellen pois. Movicolia voi myös kokeilla, se on yturvallinen ja tehokas.

Kiivi on pop ja kaikki jo mainitut kuituvalmisteet, jotka tosin yksinään ovat yleensä riittämättömiä.

Vierailija
39/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon Laxoberonin.

Vierailija
40/52 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen näin: ostan puolen kilon pussin porkkanoita, kuorin ne ja syön esim. televisiota katsellessa oikein hienoksi pureskellen ne kaikki. Lisäksi juon reippaasti vettä. Seuraavana päivänä loppuu ummetus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme