G: Voiko koulun/päiväkodin vanhempainiltaan mielestäsi mennä lapsen kanssa?
Ja tarkoitan siis lasta joka käy kyseistä päiväkotia/koulua.
Melkein joka vanhempainillassa joku on ottanut lapsensa myös mukaan.
Kommentit (19)
Eikös tilaisuuden nimikin sen jo kerro. Vanhempainilta. Ei lapsia missään nimessä mukaan, varsinkaan, jos lapsi on ko. luokalla itse. Tai sitten eteiseen odottamaan.
Itse olen ottanut joskus päiväkotiin mukaan, ja lapset ovat saaneet leikkiä viereisessä huoneessa. Koululaisen nyt voi tunniksi jättää kotiinkin, joten koululaista ei tarvitse ottaa mukaan. Päiväkoti-ikäisiä eivät aikuisten jutut edes yleensä niin paljon kiinnosta, ja vanhempainillat ovat olleet lähinnä infotilaisuuksia, kyllä ne yksityisasat ja ongelmat puidaan vanhempainvarteissa.
Vanhempainillat ovat sekä asioista infon jako tilaisuuksia että vaikeistakin asioista puhumista. Lasten ei tarvitse kuulla kaikkia kivoja tulossa tulevia tapahtumia etukäteen. Aankin meillä tädit/ opettajat ovat välillä sanoneet, että tälläinen tapahtuma on tulossa, mutta älkää puhuko vielä lapsille. Vanhempainillat ovat lisäksi tilaisuuksia, jossa käsitellään lasten, vanhempien ja tätien/ opettajien suhteita; miten menee ja miten menisi vielä paremmin. Lasten ei tervitse olla tätä kuulemassa. Lisäksi joskus näissä illoissa joudutaan puhumaan vaikeistakin asioista: talous, kiusaaminen, sairaudet jne. Kaikkea ei lasten tarvitse tietää.
Meillä ei koskaan ole ollut lapsia (vauvaikäisiä en nyt laske mukaan) ko illoissa.
Eilen päiväkodin vanhempainillassa oli yhdellä perheellä n. kolmevuotias lapsi mukana. Epäilempä kuuliko lapsen isä mitään, koska hänen huomionsa meni täysin lapsen rauhoitteluun, pieni kun ei jaksanut istua tietenkään kun pari minuuttia pyörimättä ja höpöttelemättä. Perheestä oli siis sekä äiti että isä paikalla.
Paikoitellen lapsi meuhkasi niin, että huoneen toisessa päässä kuului puhujan ääni vähemmän kun lapsen. Eli jos ei etukäteen ole luvattu, että paikalla on lapsille ohjelmaa, en ottaisi kun hätätilanteessa, eli mistään ei ole hoitajaa saatavilla. Meillä on menty vähän vuorovuosina, että isäkin pääsee osallistumaan.
ainakin ihan erikseen painotetaan, että vanhempainilta on vain vanhemmille.
Olen ollut lähes kaikissa koulun ja tarhan vanhempainillassa (lapset 11v ja 7v) eikä niissä ole kertaakaan puhuttu esim. kiusaamisesta kuin yleisellä tasolla. Koulun vanhempainillassa jopa erikseen mainittiin, että yksittäisten oppilaiden asioita ei nyt käsitellä täällä. Joten tällaisiin infotilaisuuksiin voi mielestäni ottaa lapsen mukaan, tosin ko. asiat saa yleensä myös kirjallisena joten onko osallistumisesta hyötyä...Kaikilla ei vain ole lapsenvahtia saatavilla, ymmärrän hyvin :)
Päiväkodissa on perheilta erikseen, sinne on lapsetkin tervetulleita.
kun erikseen vanhemmille on painotettu että lapset jäävät kotiin. Tilaisuus on vain vanhemmille, lapsia ei haluta häiritsemään eikä viemään huomioa.
Hoitajat saataa sanoa vaikka että tämä ryhmä on aika levoton tai että ryhmässä on useita erityislapsia tai että kaikki hoitajat ovat uusia talossa tms. Tai sitten joku vanhempi tuo esiin tapauksen jossa hänen lapsensa lokerosta hävisi lelu tai hänen lastaan heitettiin kivellä. Vaikka nimiä ei mainita, nämä ovat asioita joista aikuiset puhuvat aikuisten tavalla ja lapsille asiat esitetään toisella tavalla.
Olen ollut lähes kaikissa koulun ja tarhan vanhempainillassa (lapset 11v ja 7v) eikä niissä ole kertaakaan puhuttu esim. kiusaamisesta kuin yleisellä tasolla. Koulun vanhempainillassa jopa erikseen mainittiin, että yksittäisten oppilaiden asioita ei nyt käsitellä täällä. Joten tällaisiin infotilaisuuksiin voi mielestäni ottaa lapsen mukaan, tosin ko. asiat saa yleensä myös kirjallisena joten onko osallistumisesta hyötyä...Kaikilla ei vain ole lapsenvahtia saatavilla, ymmärrän hyvin :)
Hoitajat saataa sanoa vaikka että tämä ryhmä on aika levoton tai että ryhmässä on useita erityislapsia tai että kaikki hoitajat ovat uusia talossa tms. Tai sitten joku vanhempi tuo esiin tapauksen jossa hänen lapsensa lokerosta hävisi lelu tai hänen lastaan heitettiin kivellä. Vaikka nimiä ei mainita, nämä ovat asioita joista aikuiset puhuvat aikuisten tavalla ja lapsille asiat esitetään toisella tavalla.
Näinhän se on, siksi olisikin hyvä idea esim. pk:ssa jos toisesta ryhmästä saataisiin yksi hoitaja vahtimaan mukaan tulevia lapsia, lastenvahtitarvetta voitaisiin kysyä kun vanhempainillasta ilmoitetaan.
ne lastenjuttuja ole, mutta minä olen saanut "luvan" pk:n henkilökunnalta ottaa lapsi mukaan. Hoitajien mielestä on parempi että tulen lapsen kanssa kuin jättäisin kokonaan väliin. Lapsi on kyllä rauhallinen ja osaa olla kunnolla sen pari tuntia mitä vanhempainilta kestää. Olen yh ja lapsenvahdin saaminen arki-illalle on tosi työlästä eikä läheskään aina onnistu.
jos on parent teacher conference. En itse ole ottanut, mutta muilla vanhemmilla on ollut lapsi mukana. Aika outoa jos se opettaja muuten johtaa luokkaa joka paiva mutta sitten muuten ei pysty olemaan hetkeakaan (yhden!) lapsen seurassa. Meilla lapsi on tokalla (7v).
että pk-ikäistä lasta ei voi jättää ilman hoitajaa, mutta koululaisen voi. Pk:n vanh. iltaan voi joskus olla "pakko" ottaa lapsi mukaan, jos ei millään löydy hoitajaa, tai sitten vaihtoehtona on jättää tulematta. Meillä ainakin on toivottu, että vanhempi mieluummin tulee lapsen kanssa paikalle kuin on kokonaan pois. Sen sijaan, koulun vanh. iltaan ei kuulu viedä lasta mukaan. Eikä koululainen kyllä tarvitse hoitajaa sen ajaksi. Voihan lapsen ottaa koululle mukaan sillä puheella, että lapsi jää ulos leikkimään, mutta siellä on kyllä sitten pysyttävä.
ja minua häiritsee muidenkin lapset. Ja oma tyttöni ainakin papattaisi siellä niin paljon, ettei omasta ja muiden vanhempien keskittymisestä infoon yms. tulisi mitään. Ja poika ei jaksaisi istua paikoillaan.
Vanhempainilta on vanhemmilla. Ikävää on jos ei saa lapsevahtia. Meillä menee aina toinen vanhemmista, jos ei saada ketään lapsia kaitsemaan. Kiva olisi mennä yhdessä, mutta onneksi edes toinen yleensä pääsee.
Olen myös ollut esikoisen koulun vanhempainilloissa kahden nuorimmaisen kanssa, kun miehellä on ollut jokin meno.
Meillä ei ole ketään joka meidän lapsia hoitaisi.
Pääsääntöisesti lapset pitäisi jättää kotiin. Eihän siitä mitään tule, jos ne kaikki on paikalla.
Eilen päiväkodin vanhempainillassa oli yhdellä perheellä n. kolmevuotias lapsi mukana. Epäilempä kuuliko lapsen isä mitään, koska hänen huomionsa meni täysin lapsen rauhoitteluun, pieni kun ei jaksanut istua tietenkään kun pari minuuttia pyörimättä ja höpöttelemättä. Perheestä oli siis sekä äiti että isä paikalla. Paikoitellen lapsi meuhkasi niin, että huoneen toisessa päässä kuului puhujan ääni vähemmän kun lapsen. Eli jos ei etukäteen ole luvattu, että paikalla on lapsille ohjelmaa, en ottaisi kun hätätilanteessa, eli mistään ei ole hoitajaa saatavilla. Meillä on menty vähän vuorovuosina, että isäkin pääsee osallistumaan.
Eilen olisi ollut kakkosluokkalaisen vanhempainilta,mutta mies oli työreissulla ja hoitaja oli sairaana kenet olin kysynyt ja muita en saanut,joten päätin jättää vanhempainillan väliin koska olisin joutunut ottamaan 2,5v. mukaani joka ei jaksa kovin kauaa istua rauhassa. Se ei ole itselle kivaa eikä muille mukanaolijoille jos lapsen ääni vain kuuluu.
opettaja-oppilas-keskustelut on eri asia. Meillä niissä kuuluukin lapsen olla mukana ja yhdessä sitten arvioidaan miten on mennyt ja miten jatketaan. Mutta siellä puhutaan siis vain siitä omasta lapsesta. Yleiset vanhempainillat on eri asia. Meillä on puhuttu yleisesti esim. tv:n katselusta, tietokoneen käytöstä, nukkumaanmenoajoista. Noihin keskuteluihin ei todellakaan kaivata pieniä korvia kuuntelmaan, kenen vanhempi sanoo mitäkin.
siellä kuitenkin keskustellaan lapsista ja heidän käyttäytymisestään ja edistymisestään ja minusta on väärin että joku yksi tietää mitä siellä puhutaan.