Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei lihavaa voi sanoa lihavaksi?

Vierailija
08.09.2009 |

Onko lihavuus niin hirveä tabu, ettei sitä voi sanoa ääneen?

Tälläkin palstalla seikkailee milloin isorakenteisia, isoluisia, rotevia, muodokkaita, kurvikkaita, täyteläisiä, pyöreitä, uhkeita, lista on pitkä ja jatkuisi varmasti, jos vielä päätään vaivaisi.

Tottakai kaikki nuo kuvaukset voivat sopia myös lihavaan ihmiseen, mutta ei varmastikaan tarvitse olla mikään ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että esimerkiksi roteva ja kurvikas tarkoittavat hieman eri asiaa kuin ylipainoinen...

Onko siis lihavuus niin herkkä asia, että siitä täytyy puhua epätarkoin ja sievistelevin kiertoilmaisuin?

Ja jos näin on, onko se hyvä asia, varsinkaan lasten kohdalla? Hienotunteinen tulee toki aina olla, mutta onko pikku-Petterin tervettä aikuisuutta ajatellen viisas idea iskostaa nuoreen mieleen, että 15 ekstrakiloa on vain tervettä isorakenteisuutta?

Eikö asioista olisi syytä puhua niiden oikeilla nimillä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä kaveri läski kun BMI on reippaasti yli 40

http://www.jarimentula.fi/bio.html

Vierailija
22/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sen vallan hyvin itse. En mä sano isoon ääneen, vaikka joku olis hintelä, tai kovin pitkä tai lyhyt. En kommentoi ihmisten ihonväriä, vammaa, enkä ulkonäköä. Em kutsu ihmisiä niiden uskonnon, kielen tai kansallisuuden mukaan. Ihan olen oppinut nimeltä kutsumaan, niin mulle lapsena opetettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole sanonut, että jopas olet taas lihonnut! Minulle on kuitenkin sanottu, että olet kyllä laiha, söisit enemmän.

Vierailija
24/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää terveeltäkään näytä.

Onkohan tämä kaveri läski kun BMI on reippaasti yli 40 <a href="http://www.jarimentula.fi/bio.html" alt="http://www.jarimentula.fi/bio.html">http://www.jarimentula.fi/bio.html</a&gt;

Vierailija
25/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ei ainakaa millään tasolla haittaa jos joku minua siksi sanoo, koska sehän on fakta. Ärsyttää kun itse puhuu ns. "asioiden oikeilla nimillä" niin sitten sieltä tulee bäkkiin "ethän sä nyt lihava ole, ehkä vähän pyöreä" NÄMÄ ÄRSYTTÄÄ ENITEN! Se on täysin karu tosiasia että sitä massaa on ympärillä ja mitä sitä kaunistelemaan =)Pahempi mieli tulee juuri tuosta "mielistelystä"!

Vierailija
26/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 30.

Vierailija
27/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

????

sovitaanko vaikka viikoksi ap, että puhutaan sitten KAIKESTA oikeilla nimillä, eikä säästellä tai käytetä kiertoilmaisuja. moikkaan naapurin masentunutta naista että kylläpäs näytät anorektiselta tänään?

tai kysyn kaverilta miten se teidän jälkeenjäänyt lapsi voi?

... jaa ehkä sille on joku syy miksi näitä kiertoilmauksia on.

Vierailija
28/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kyllä itse olevani lihava, joten sitä ei tarvtse enää minulle kertoa. Jos joku perheenjäsen, tuttu tai tuntematon tulisi suoraan sanomaan mua lihavaksi, loukkaantuisin taatusti. Selän takana mua voi kutsua sitten vaikka miksi ihramöllykäksi haluaa. Voin myös kuvaillessani jotain henkilöä käyttää itse nimitystä se lihava ta ylipainoinen, ihan kuten laihaa kutsuisin laihaksi tai lyhyttä lyhyeksi, mutten päin naamaa.

Vierailija
29/32 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole erityisen laiha. Hoikka kylläkin. Ja tämä on myös muiden (sekä lääkärin) mielipide. Olen hyvin pienirakenteinen ja aina olen ollut tämän painoinen.

Vierailija
30/32 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan naista kutsua kauniiksikin. Ei kukaan ota nokkiinsa siitä. Jos kutsun kaunista naista kauniiksi ja seksikästä seksikkääksi niin miksen saisi kutsua lihavaa lihavaksi?

Vierailija
31/32 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavat ovat kauniita, seksikkäitä ja haluttavia.

siinä teille totuus.

Vierailija
32/32 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavat ovat kauniita, seksikkäitä ja haluttavia.

siinä teille totuus.

En väittänytkään etteikö näin ole. Pidän itsekkin hieman pulleammmista naisista mutten varsinaisesti lihavista.

Se että sanoo jotakuta lihavaksi tarkoittaa vain ja ainoastaan että kiloja on paljon. Se ei tarkoita että kiloja olisi liikaa tai että jotenkin aliarvostaisi kyseistä ihmistä. Miksi lihavat joita sanotaan lihaviksi automaattisesti olettavat sanojan loukkaavan kohdettaan? Lihava on samanlainen adjektiivi kuin kaunis tai seksikäs.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan