Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua. Onko teillä kokemusta läheisen psykoosista? Mitkä ovat olleet oireet?

Vierailija
07.09.2009 |

Olen todella huolissani avomiehestäni. :( Hänellä on kuulemma ollut aiemmin psykoosi ja nyt on alkanut käyttäytymään mielestäni oudosti.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eristyneisyys, vainoharhat, itsestä huolehtimattomuus, päihteiden lisääntynyt käyttö, holtiton rahankäyttö tms.

Vierailija
2/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yleensä juuri oudot puheet tai oudot toimet ovat se merkki siitä, että joku on pielessä.

Kannattaa ottaa yhteyttä oman paikkakunnan mielenterveystoimistoon tai omaan terveyskeskuslääkäriin PIKAISESTI. Joskus psykoottisen ihmisen vointi voi mennä nopeastikin alaspäin ja mitä pikemmin asiaan tartutaan, sitä vähemmällä ja nopeammin selvitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näki harhoja, mutta ei se ulkopuolisen silmiin mitenkään omituinen ollut. Stressaantunut ja väsynyt oli. joutui sitten sairaalaan joksikin aikaa ja on nyt terve

Vierailija
4/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on kyse siitä, niin en voi tehdä mitään, koska mies on ulkomailla. :( Vai voinko?

Yritin pyytää häntä tulemaan kotiin, mutta hän on nyt niin sekava, ettei oikein tiedä, mitä tekisi.

On siis soitellut minulle vaikka kuinka monta kertaa päivässä ja kertonut mm. että olo on jotenkin outo. Pelkää, että joku haluaa kiusata häntä vaikeuttamalla hänen asioitaan. Ei ole nukkunut kunnolla, ei syö kunnolla ja juo vaan kaljaa.

Miehellä on väliaikainen työ. Mies yritti saada parempaa työpaikkaa, mutta on tullut eteen kaikenlaista ongelmaa ja ei ole saanut parempia töitä ja nyt kuvittelee, että joku jota hän ei osaa edes nimetä haluaa hankaloittaa hänen elämäänsä. :(

Vierailija
5/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteyttä. Selitä tilanne.

Mun tutulle kävi just noin ulkomailla. Apua tarvitaan pikaisesti, niin toipuminen sujuu nopeammin.

Vierailija
6/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku ihminen hankaloittaa miehesi elämää. Ja jos jokin asia vaivaa mielen päällä niin kyllähän se vaikuttaa nukkumiseen ja saa illalla pyörimään sängyssä miettien sitä ongelmaa mikä on työnalla.

Tuo että juo lähinnä kaljaa, ei syö kunnolla ja nukkuu huonosti saa varmasti miehesi olotilan huonoksi. Sano sille suoraan että lopeta nyt hyvä mies se kaljoittelu ja mene sen sijaan syömään. Ehkä ne siellä työpaikallakin puhuu miehestäsi selän takana vain tuosta kaljoittelusta ja rapulaisesta olemuksesta töissä??

Vierailija
7/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihalla ku lumiukko.

Vierailija
8/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon itekin ihan pihalla näistä jutuista, kun ei mies ole aiemmin kertonut mulle mitään. Pitää kaikki asiansa aina vaan omana tietonaan. En mä tiedä edes missä se on töissä ja tuskinpa kertookaan tuossa olotilassa.

Tää on ihan hirveetä, kun ei tiedä missä mennään. Jos joku oikeasti miestä vainoaa täältä Suomesta käsin, niin kukahan se olisi. Kun ei mies itsekään osaa sanoa. Ja jos on kyse vaan unenpuutteesta ja kaljoittelusta, niin millä mä sen saan täältä käsin nukkumaan?

Ei se mies suostu/pysty syömään ja nukkumaan, on kai liian kiihtyneessä mielentilassa. Eikä saa mitään aikaiseksi (mikä ei ole yhtään tapaistaan), miettii vaan. Puhuu koko ajan sekavasti, ei kuulemma ole varma ovatko jotkut asiat (ei suostu kertomaan mitkä asiat) totta vai ei, miettii vaan kovasti kaikkea.

Miehen piti mennä hoitamaan asioitaankin, niin ei kuulemma uskalla. Häntä pelottaa. Pelkää kaikkia auktoriteetteja ym. että tekisivät hänelle jotain. Mua huolestuttaa kovasti.

Ap

Vierailija
9/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi tarvitsee kyllä nyt apua. Menisitte yhdessä lääkäriin/ensiapuun siellä ulkomailla tai matkustaisitte kotiin, jos siihen pystyy.

Tsemppiä!

Vierailija
10/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa.

Vierailija
11/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuo vainoharhaisuus ja "ehkä" joku seuraa tai aiheuttaa vaivaa sopisi psykoosiin. Mun isällä on ollut useampi kerta sairaalareissuja. Yleensä alkoivat hiljalleen, hän rupesi epäilemään että joku haluaisi hänelle pahaa, sitten tuli mukaan puhelimen kuuntelut, viranomaisten "ilkeämielisyydet". Oikeasti noita ei tieteenkään ollut, mutta vakuuttavasti se aina perusteli kaiken myös muille, vaikkei ollut aina aiheesta varma. Mutta oireet sitten kyllä pahenivatkin nopeasti mun isän tapauksessa, eli ei voinut enää erehtyä, kun puhe alkoi muuttua yhä paranoidisemmaksi ja sekavammaksi.

Vierailija
12/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin murehdin kaikkea kovasti.

Mitä mä voin tehdä? Mitään pikavippiä en ala ottamaan, kun sitä ei millään saa maksettua pois. Ja kellään ei kai ole rahaa lainatakaan satoja euroja.

Mies tuntee kys. maassa yhden henkilön, mutta hänkin asuu toisella puolen maata, eikä ainakaan sieltä käsin voi auttaa. Eikä kai niin läheinen ole miehen kanssa... Ja mitä sitten jos ei olekaan kyse mistään vakavammasta? Olisi noloa ja mies suuttuisi mulle, jos olen mennyt sotkemaan asiansa vielä lisää.

Ihan hullu tilanne!

Ap

Vierailija
13/17 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeasti psykoosiin joutuneilla yleensä oireet pahenevat? Uskallanko vielä kovin kauan odottaa vai yritänkö pakottaa miehen tulemaan kotiin nyt?

Ap

Vierailija
14/17 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin rakastamansa ihmisen kotimaahan turvallisesti saamiseen...

Eivätköhän sukulaiset ja ystävät vaikka auta sen pikavipin maksussa sitten, kun selität miksi oli pakko lähteä matkaan?

Tietysti olisi hyvä, jos jollain keinolla saisit vielä houkuteltua miehen kotiin heti, mutta jos ei uskalla tulla niin... Yritä saada lopettamaan se kaljoittelu ainakin, se pahentaa tilannetta entisestään aivan varmasti.

Jos on työmatkalla, niin luulisi että olisi matkavakuutus voimassa ja voisi mennä lääkäriinkiin. Muutenkin EU-kansalainen voi mennä lääkäriin tai ensiapuun, jos olo tuntuu sietämättömältä.

Vierailija
15/17 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin otat välittömästi yhteyttä ko. maan Suomen lähetystöön ja pyydät sieltä apua ja heti!!!

Vierailija
16/17 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletteko yhdessä? Miten ihmeessä et tiedä työpaikan nimeä missä mies on töissä tai yleensäkään mitään miehesi asioista?

Asuuko mies ulkomailla vai onko sillä vain jollakin työkomennuksella?

Jos on työkomennuksella, niin työpaikka on vastuussa miehen hyvinvoinnista tai ainakin heillä on jotain suosituksia sairastumistapausten varalle.

Muuten suosittelisin ottamaan yhteyttä Somen lähetystöön ja kysymään sieltä apua tässä tilanteessa.

Sen verran kuitenkin epäilen, että miehelläsi ei ole kaikki hyvin. Jos psykoosi kestää liian pitkään, nin siitä ei välttämättä parane ollenkaan. En ole varma mikä miehelläsi on, mutta kaikki ei ole hyvin.

Onko miehellä vanhempia, sisaruksia? Voisiko he auttaa sinua, lainata rahaa tai jos joku heistä menisi sinne ulkomaille?

Vierailija
17/17 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap on seurustellut ko. miehen kanssa muutaman kuukauden?

Jos mun omainen, toisin sanoen MIES esimerkiksi, olisi tuollaisessa vaarassa, menisin ihan miten tahansa hakemaan hänet kotiin, tai ottaisin ainakin välittömästi yhteyden lähetystöön. Sitten hakeman itse, ellei homma hoituisi nopeasti sieltä kautta. Todennäköisesti olisin jo ottanut yhteyttä miehen työnantajaan, työkavereihin tms.

Vaikuttaa aikamoiselta vain mietiskellä tällaisia asioita itsekseen ja voivotella täältä käsin, kun toinen puhuu sekavia ja esittää jotain vainoharhaisia ajatuksia tuolla taustalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan