Arjen havaintoja: Vajuuko kellään muulla shampoopullo nopeammin kuin hoitoaine?
Niin, siinäpä se tulikin. Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Mistä voi johtua?
Kommentit (34)
Mutta ei siinä musta ole mitään ihmeellistä, mä usein käytän pelkkää sampoota ja jätän hoitoaineet laittamatta. Ja välillä taas vaahdotan hiukset kahteen kertaan jos ne on oikein likaiset, ja silloin sampoota kuluu tietysti taas enemmän.
Tai peräti käyttää jotain normaalia suomen kielen sanaa, kuten "valuuko" tai "loppuuko"? (En ihan toden totta tiedä, mitä merkitystä yritit tällä vajumisella tavoittaa.)
t. 2
Mie ainaki ymmärsin vajumisen tarkoittavan vajenemista.
Hoitoainetta riittää pienempikin määrä. Lisäksi shampoo on nestemäisempää ja sitä valuu huomaamattakin enemmän pullosta.
joten jos se tarkoitti loppumista, niin tietenkin se loppuu aikaisemmin kuin shampoo.
Hiukset usein pestään kahdesti ja lisäksi hoitoainetta käytetään paljon pienempi määrä kuin shampoota (vaikka pesisi vain kerran).
sekä mies että nainen, mutta hoitoainetta vain nainen...
Onko tämä ap sinulle oikeasti ongelma, että shampoota kuluu enemmän?
Onko se siis ihan synonyymi loppumiselle jossain murteessa? Olisin ehkä yhdistänyt sen vajoamiseen, eli uppoamiseen.
Shampoo minulla kuluu hitaammin kuin hoitoaine. Joskus vain huuhtelen hiukset pesemättä niitä. Hoitoainetta ilman en kuitenkaan selviä.
http://joukahainen.puimula.org/word/edit?wid=516801
Lyhyt sanan selitys: vajentua, vähentyä
Taivutus
infinitiivi_1 vajua
preesens_yks_1 vajun
imperfekti_yks_3 vajui
kondit_yks_3 vajuisi
imperatiivi_yks_3 vajukoon
partisiippi_2 vajunut
imperfekti_pass vajuttiin
Jos ap tarkoitti loppumista. Paksu tukka, vaatii paljon hoitoainetta että levittyy tasaisesti. Shampoo vaahdottuu ja on juoksevampaa -> levittyy helpommin.
Johtuu siitä, että shampoota käyttää useampi perheenjäsen kuin hoitoainetta ja shampoota käytetään kerralla enemmän kuin hoitoainetta.
Meillä tämä ei ole ongelma.
Ihan tuttu sana on, itse olen Savosta kotoisin, mistäs ihmettelijät ovat?
Ja miksi kukaan pesisi hiuksiaan kahdesti, niin kuin joku viestissään mainitsi? Eipä ole koskaan tarvinnut vaikka olisi kuinka likaiset ja rasvaiset hiukset olleet
Yleensä pesen hiukset kahteen kertaan ja hoitoainetta laitan vain kerran. Lisäksi kerta-annos shampoota on suurempi kuin hoitoaineen, eli senkin puolesta shampoota kuluu enemmän.
Yleensä ostankin 2 pulloa shampoota ja yhden hoitoaineen kerralla.
Mulla loppuu hoitoaine AINA ennen shampoota. Oikein vihaksi pistää :D
Tuntuu ihan oudolta, että jollain toisinpäin :)
Hiukseni yltävät yli lapaluiden, ja ilman hoitoainetta en saisi niitä enää ikinä selväksi. Hoitoainetta laitan vain n. korvasta alaspäin, en koskaan juuriin
Hämmentävää, koska aineita käytän vain minä, molempia samanverran/pesukerta ja silti aina sampoo loppu paljon ennen hoitoainetta.
Mulla vajuu aina hoitoaine ensin. (ymmärsin muuten aivan hyvin ko. sanan!)
Hoitoaine siis loppuu aina paaaljon nopeammin, vaikka shampoota käyttää myös mies ja hoitoainetta minä yksin. Pitkiin ja paksuihin hiuksiin se hoitoaine vaan on pakollista että saa ne selväksi, se aine on jähmeämpää niin hankala saada levittymään yhtä pienestä määrästä kuin shampoo, sitä pitää siis käyttää paljon enemmän kerralla.
Mulla käy myös noin. Mä pesen hiukset aina kahteen kertaan, ekalla kerralla aineet pois, ja tokalla kerralla hiukset puhtaaksi.
Hoitoaineen kerta-annos on myös pienempi.
Tigin pulloissa muuten kivasti hoitoainepullo pienempi. Niissä uusissa tuubeissa typerästi sen sijaan ei.
Oletko kenties vähän vaju, ap?