Cerazette, kokemuksia?
Kävin tänään gynellä enkä voi enää käyttää yhdistelmähormonivalmisteita raskauden ehkäisyyn aurallisten migreenien vuoksi, joten lääkäri kirjoitti minipillerireseptin. Onko kenelläkään kokemuksia Cerazette-pillereistä? Aiheuttaako aknea, haluttomuutta, painonnousua tms.? Onko se varma ehkäisymenetelmä vai olisiko parempi vain alkaa käyttämään kumia, koska kierukkaa en viitsi ottaa kun suunnitelmissa olisi alkaa lapsen yrittämistä ensi vuonna?
Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!
Kommentit (17)
Itseasiassa syön edelleen cerazette pillereitä mutta ei mulle ainakaan paras vaihtoehto, sillä kuukautiskierto ihan sekaisin. Normaalisti kuukautiset ovat olleet säännölllisiä mutta näiden pillereiden aikana kuukautiset tulevat enemmänkin kuin usein. Välillä viikonkin välein muutaman päivä ajan. Pitäisi kokeilla muita pillereitä. Ihan mahdoton sinällään sanoa miten ne kullekin sopii.
Mä oon tosi skeptinen myös noiden pillereiden suhteen. Ärsyttää suoraan sanoen, kun ei oo olemassa nyt mitään muuta vaihtoehtoa ehkästä kun noi minipillerit, kierukka tai kortsu. Taidan lähteä ostamaan kunnon kasan kumeja, koska en haluaisi sitä kierukkaakaan laittaa kun se on pidempiaikaiseen ehkäisyyn ja ens vuonna tosiaan haluttas alkaa vauvaa yrittää...
Onko kellään noi minipillerit pettäneet?
Kun se lääkäri sano tänään myös et jos menkat jää pois niin sit vaan raskaustestiä hankkimaan, et kun ei voi tietää et onks tullu raskaaks vai jääkö menkat muuten vaan niiden pillereiden ansiosta pois. Ihanaa.
Haluisin myös tietää, et onko todennäköistä tuleeko tosta cerazettesta kauheen paha akne? Koska olen nyt syönyt e-pillereitä, jotka ehkäsee myös finnien tulemista, joten ei oo kiva jos nää minipillerit lisää vielä iho-ongelmia!
Osalta loppuu menkat kokonaan. Yleensä kaikilla on kumminkin alku todella nihkeä sillä tiputteluvuoto saattaa jatkua kuukausia. Itsellä kesti n.4,5kk. Sen jälkeen kuukautiset tuli 1-2krt/kk ja olivat niukat ja kestivät vain pari päivää. Reilu pari vuotta jaksoin syödä mutta sitten kun rupesi olemaan koko ajan virtsatietulehduksia ja sain antibiootin estolääkkeeksi, jonka takia alkoi olemaan usein hiivatulehduksia. Kuukausi sitten päätin että nyt riittää. Kaikkea muutakin pientä vaivaa oli alapäässä koko ajan joten päätin että nyt en myrkytä itseäni enää yhtään. Aika pian lopettamisen jälkeen huomasi kuinka halut heräsivät taas, vaikken tiennyt niiden edes "nukkuneen". Olokin on paljon parempi. Harmi on että pms-oireet palasivat myös. Nyt tässä odottelen ensimäisiä "hormonivapaita" kuukautisia. Ehkäisynä käytämme kondomia sillä en saa käyttää muita hormoneita kuin minipillereitä. Kierukkaa en halua sillä meilläkin on lapsi suunnitteilla parin vuoden säteellä. Ajattelinkin tilata Persona-ehkäisytietokoneen ja kokeilla luonnonmukaista ehkäisyä
Oho, tulipas pitkä selostus, toivottavasti on edes jotain järkevää tietoa mukana. Vastaan myös mieleläni jos haluat kysyä jotain:)
Olen kohta syönyt kolmannen liuskan cerazetteä, enkä voi sanoa että olisivat sopineet minulle mitenkään erityisen hyvin. Ekan liuskan aikana ei tullut menkkoja ollenkaan ja seuraavien kahden aikana on tiputellut koko ajan. Mulla ei ole koskaan ollut iho näin huonossa kunnossa kuin nyt, ei edes murkkuiässä. Ihan kuin akne olisi. Ainut mitä olen huomannut niin en ehkä saa enää niin pahoja raivo/itkukohtauksia kuin entisten pillerien(Mercilon) aikana.
ja synnytyksistä ja lastenhoidosta ja mä saan elää täysihoidossa ja välillä käydä vieraissa hoidoissa ;)). On se niin upeeta olla mies ;)).
Siis niin kamalat pillerit kuin olla ja voi! Aikanaan niitä söin. Naama alkoi kukkia, ennen oli finni tai kaksi parin kuukauden välein, nyt niitä puhkesi parikymmentä viikossa. Hiukset rasvoittuivat, olisi pitänyt pestä kaksi kertaa päivässä. Aloin saada epämääräisiä vatsakipuja. Turvotti ja olo tuntui tosi isolta. Menetin orgasmini ja koko mielihyvän tunteen alapäästäni. Siis tunto tavallaan katosi, ihan kuin olisi puudutus ollut. Siinä vaiheessa mulla napsahti ja marssin gynelle. Hän vaan nauroi minulle! Ettei nämä nyt mitään elämänlaatua haittaavia oireita mukamas ole. Lopetin pillerit sitten ja luomuna menen, nykyisen miehen kanssa ei pillereitä tarvi, eikä kumia (steriloitu).
Hyvä että toisille ne toimivat, mutta minulle ne olivat niin väärät kuin vaan voivat pillerit olla.
jatkuvasti oli kasvoissa kymmenkunta eri-ikäistä paukamaa, niitä isoja ihonalaisia.. Oottelin kärsivällisesti 6-7kk, jotta homma tasoittuisi, mutta ei. Lopetin ja ylenpalttinen finneily loppui siihen.
kokemusta monekin vuoden ajalta.
Ei mitään sivuvaikutuksia, ei kuukautisia.
Pillereiden lopettamisen jälkeen tulin 2kk sisällä raskaaksi.
Toisille sopii, toisille ei..
Hyvin tuntuvat sopivan, ainoa hankaluus on minusta se, että ne pitää muistaa ottaa joka ikinen päivä. Siis jos en olekaan kotona aina, pillerit pitää muistaa ottaa mukaan. Pari kertaa unohtunut ja silloin tulee vuotoa. Muuten olleet hyvät.
ja vaihtaessani takaisin Yasminelleen, tuli vuotoa tosi runsaasti. (En sitten tiedä kumpi aiheutti). Mutta minullakin oli sellainen olo, että haluja ei juuri ollut, vaikka muuten ei valittamista ollutkaan. Lisäksi sinä aikana olin tosi masentunut - Cerazetten syyksi ei voine täysin laittaa, kun oli muutenkin hormonimyllerrystä ehkä imetyksen takia.
olen syönyt nyt 4 liuskaa, eikä ole tullut mitään ihmeempiä sivuvaikutuksia. kuukautisia ei ole tullut kertaakaan koko aikana. epäilen tosin, että ne ovat aiheuttaneet mulle selluliittia. aikaisemmin sellaista ei ole koskaan ollut, ja nytkin olen vain laihtunut, bmi 19. selluliitti tuntuu silti leviävän kuin rutto. en keksi muuta syytä kuin nuo pillerit.
Olen aiemmin käyttänyt Yazmine yhdistelmäpilleriä, joka on toiminut loistavasti (ei sivuoireita yms) Gyne määräsi minulle nyt tietyistä syistä 3kuukaudeksi Cerazetteja. En malta odottaa että 3kk on ohi.
Voi tietenkin johtua, että estrogenitasoni on romahtanu Cerazetten myötä (sisältää vain keltarauhashormonia-progesteronia) mutta seuraavia kokemuksia viikkoa ennen "kuukautisia" (joita ei Cerazettella siis tule) :
Rintojen kovaa aristusta, lisääntynyttä valkovuotoa, turvotusta, painonnousua (2.5kg), päänsärkyä, haluttomuutta.
>>Päänsärky sekä painonnousu ja haluttomuus taitaa tosin kulkea käsi kädessä ;)
Nyt sitten odottelen, tuleeko tiputtelua "kuukautisten" aikana vai mitä tapahtuu. Hohhoijaa.
Ekat 4 kk oli tiputteluvuotoa vähän väliä, eli minimenkat n. kerran viikossa. Mutta näin lääkäri varoittikin. Että 4 kk kurjaa ja sitten helpottaa.
Nyt vuodot ovat loppuneet, ei mitään, enkä todellakaan kaipaa. Minulla oli todella runsaat kuukautiset ja ne kesti viikon niagarana. Ei sellaisten kanssa voi elää... siksikin sain nämä pillerit.
Mitään haittavaikutuksia ei ole. Ei painonnousua, ei aknea, ei mitään. Kaikki hyvin :)
ja söin yli vuoden hormoneja, raskautumiseen meni yli kaksi vuotta. Uusi gyneni sanoi mulle, ettei niitä olis pitänyt määrätä mulle, koska mulla on aina ollut hormoniongelmia, ja halusin vielä raskautua. Olin myös hyvin kiukkunen noiden pillereiden aikana.