Sanotaan, etä lapsella tulisi olla kosteussuojahaalari. Meillä ei ole ollut ja silti
lapset olleet aina kuivia vaikka ihan halpis esim.H&M haalareita on ollut.
Kommentit (21)
kun ihan tavalliset on puolet halvempia ja ei tosiaan ole koskaan olleet lapset märkinä.
Minusta kosteussuojahaalarit on hyvät sellaisella alle 1,5-vuotiaalla (jolla talvihaalari + kurikset estää melkoisen tehokkaasti liikkumisen) ja sitten taas koululaisella (joka ei pidä enää kuravaatteita). Mut siinä välillä on monen monta vuotta, jolloin ihan perus Lassiet ja Seppälän haalarit on tosi hyviä.
Mun lapsilla on ollut pienempänä ja on vieläkin, mutta ostan myös muitakin, halvempiakin merkkejä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa pukea lapsiaan, eikä ainakaan kerro suoraan äidinrakkauden määrästä, millaiset vaatteet ovat päällä, jos ovat kuitenkin siistit, ehjät ja oikeankokoiset.
Asutaan Helsingissä ja täällä sitä märkää aikaa kestää pitkään. Tykkään, että housuissa saa olla suojaus (tosin ei tartte olla mitään reimatecia tms., halvemmatkin kuten jonathan on olleet ihan yhtä hyviä) kun lapsi kuitenkin istuu maassa eikä tarhasa laiteta kuravaatteita ellei ole oikeasti kuraista/sateista. Ei tartte pestäkään niin usein, kun tahrat lähtee pyyhkäisemällä pinnasta. Takin kosteussuojaukset on sen sijaan meidän muksulle aika lailla turhia, kun ei kuitenkaan makaa maassa.
Meillä kosteussuojattu on ollut tosi hyvä ostos. Usein on nytkin ollut niin, että yöllä on satanut ja hiekka ja maa on vielä kosteaa, muttei ihan litimärkää kuitenkaan. Kiva ettei tarvi ulos lähtiessä edes juuri miettiä millainen sää on, kun vaatteet ei kastu kuitenkaan. Ja kun kesällä kokeilin kurahaalareita, niin totesin ettei meidän vuosikas niiden kanssa kyllä pääse kovin ketterästi liikkumaan.
että niillä voi huoletta liikkua missä vain.
Käydään esim aika usein "metsäretkillä" ja yksillä vaatteilla kun lähtee, ei tarvi varoa lätäköitä tai pelätä mahdollisia sadekuuroja.
ja meillä kyllä on "tavishaalarissa" poika saanut itsensä märäksi...
Ehkäpä niitä siksi on niin monenlaisia tuolla kaupoissa tarjolla ;D
Kun poika ryöjää hiekkiksellä veden ja kuran kanssa, niin on kyllä kaikki housut alkkareita myöten märät ja kuraiset ilman kosteussuojattuja housuja.
Kuriksien kanssakin toki pärjäisi, mutta kosteussuojatut vuorilliset housut voi pukea suoraan alkkareiden päälle ilman välihousuja.
Ilmankin tietysti pärjää kuivalla asfaltilla seisoskellessa
Mä olen kanssa tykännyt kosteussuojatuista sen takia, että pääsee itse vähemmällä kun pukee vain yhden vaatteen. Nyt kun on vielä melko lämmintä, niin meidän tenavat ovat aika kuumissaan kuriksissa ja sisähousuissa. Kokeiltu sitäkin komboa viime viikolla.
Rannikolla on vielä tuulista, joten mun mielestä on kiva, että vaatteesssa on tuulensuoja.
Kurikset mulla on yleensä aina rattaissa mukana, koska jos suunnitelmat muuttuu, niin voi vaikka kauppareissulla pyörähtää möyrimässä mudassa. Suunnitelluilla ulkoiluilla yleensä siis kosteussuojatut haalarit.
Ja jotkut nyt on sellaisia vanhempia, että mitään ei saa tehdä ja kaikkea pitää olla kieltämässä. Moni ajattelee, että se on kasvattamista.
Meillä on kannustettu aina lätäköissä hyppimiseen ja äiti näytti jopa esimerkkiä miten se tapahtuu.
Eihän näihin yhtä oikeaa ratkaisua ole. Perheen tavat ja asuinpaikkakin vaikuttavat siihen, että mikä valinta tuntuu oikealta.
kotona ihan kätevät, ni ei tarvi ihmetellä onko siellä puskassa nyt märkää vai eikö oo. Päiväkodissa ihan turhat, jopa hankalat. Ipanoille laitetaan kurikset jokatapauksessa ja jos ei laitettaisiin ja pakko olis se nenäpäätä myöten kuraan sotkeutunut tenava saada puhtaaksi (=suihkuttaa ne haalarit) niin niitä ei ehdittäisi kuivatella iltapäiväksi. Tai jos ne sattuis kastumaan joka tapauksessa, niin kuivateluongelma on taas eessä. Ne muut minkälie tai ei minkäänmerkkiset kun voi sulloa kuivauskaappiin... Tai sit ne teckit ja ticketit sullotaan vahingossa sinne kaappiin jokatapauksessa varmaan kerran viikkoon ja se sit siitä kalvosta...
Naurettavimpia tosin musta on ne vanhemmat, jotka ostaa jonkun törkykalliin sateen, myrskyn, tulvan ja ydinsodan kestävän multitec haalarin ja sit sitä pidetään ehkä hikiseen kauppareissulla, ettei mee rikki tai likaseksi. Tai päästetään joskus jopa puistossa valloilleen se puku päällänsä, mutta muksu ei saa tehä mitään, ettei likastu tai hajoa, kun oli niin kallis pukukin. Sit mennään kotiin vaihtamaan mikäliekirppariltahommattu rönttähaalari niskaan, että voi vähän leikkiäkin pihalla...
ja hyvinkin vedenpitävät, mallista tosin hieman riippuen.
Minä en ymmärtänyt esikoisen ollessa pieni mitään haalareista. Ostin aina halvimmat, ja siinä vaiheessa tajusin pointin, kun osui kohdalle haalarit, joista vesi meni hulahtamalla läpi.
Lapset yleensä tykkää möyriä maassa, istua liejussa ja märässä lumessa. Itse en taas ymmärrä miten voisin antaa heidän tehdä moista, jos haalari voisi päästää veden läpi. Ihanaa, kun tietää, että lapsella on veden- ja rymyämisen kestävä vaatetus ja siihen voi luottaa.
Ulkoilun jälkeen haalarin voi huuhtoa suihkulla ilman, että se silloinkaan päästää vettä läpi.
Ja kuravaatteita ei meillä tunneta.
Juu, kyllä tiedän, että Lassiellakin on vettä pitäviä. Sillä kirjoitinkin tuohon että _perus_ Lassiet. Sellaisia kun on vaikka Mammuttimarkkinoiden Lassiet, jotka maksaa 30-40e. Tosi hyviä haalareita minusta olleet.
Minun tietääkseni Lassiella on ainakin 5 eri mallia:
* perusLassie
* Lassie Supratech (perusLassiesta voi esim. housuosa olla kuitenkin tuota Supratech kangasta)
* Lassie G-tech
* Lassie Suprafill (tämä se kurahousualaosainen)
* Lassietec
Meillä ollut noita kaikkia paitsi ei Suprafilliä.
oli merkki sitten Reimatec (tosin ei enää niin suosittu), Ticket, Ver la Terre, Minuature ja se säilyy sitten hieman yli vuotta nuoremmelle sisaruksellekin. Pidetään juuri tarhassa ja ulkoleikeissä muutenkin. Kaupassa voi käydä vaikka farkuissa ja verkkatakissa.
Itse olen todennnut todella toimivaksi systeemiksi. Pk:ssa laittavat lämpökuivauksen kestävät puvut kaappiin, muut roikkuvat hengareissa vapaasti ja ne voi aivan hyvin pukea iltapäivällä päälle, koskapa ovat SISÄpuolelta täysin kuivia.
Olen vienyt pk:iin myös sadevaatteet, mutta kertaakaan niitä ei tämän vuoden aikana, jotka lapset ovat siellä olleet, ei niitä ole päälle laitettu. Jos sataa kaatamalla, ulos ei mennä kuitenkaan ja kostealla kelillä nuo kosteussuojatut toimivat parhaiten. Lasten iät ovat 3,5 ja 5.
Tietty itsellä tekee paljon se, että viitsii ostaa kunnollisen puvun, kun tietää, että toinenkin on sitä käyttämässä. Toisekseen yhdestäkään en ole normaalihintaa maksanut, vaan alennusmyyneistä ostanut seuraavaa kautta varten 30-60% alennnuksella. Ja suosin nettikauppaa.
Kukin tyylillään.
Meillä on päiväkodissa aina kuravaatteet varalta, mutta harvoin niitä on tarvittu.
Lasten kosteussuojavaatteet ovat minusta loistava keksintö. Kotiulkoilussa käytetään vain niitä.
Eikö h&m:lläkin ole kosteussojavaatteita? Ei vedenpitäviä, mutta vettähylkiviä kuitenkin?
Meillä on ollut tickettiä ja Teckiä ja taval henkka maukka haalaria ja olen kokenut ne henkka maukat ihan yhtä hyviksi, ei ole koskaan päästänyt vettä läpi, koskaan ei ole lapsi ollut märkänä ja kuriksia emme käytä.
Ja sitten se hinta puoli, älytöntä on kun "muka kunnon" haalarit maksaa reilusti yli satasen ja niitä käytetään n. kolme kk!
että kotihoidossa koteussuojatut ovat parhaat. Oli ne mitkä hyvänsä (meillä Jonathan on suosittu).
Mutta päiväkodissa kurikset menee päälle kumminkin, joten helpompi ostaa halpis, joka ei mee pilalle kuivauskaapissa. Välikautena olen kyllä päikyssäkin pitänyt kosteussuojaisia ulkoiluvaatteita, jos on esim. sateen jäljiltä kosteaa tai kova tuuli.
Ongelma on juuri se, että heillä ei oo paikkaa kuivatella sitä asua ja helposti sattuu erehdys ja se on kuivauskaapissa.
joka ulkoilun jälkeen läpimärkiä (vaikka olisi vähän pakkastakin, lumihan sulaa kun siinä istuu) oli sitten päällä millaiset tahansa kosteussuojatut. Kuriksistakin vesi menee vähintänä lahkeista sisään, kun ojissa ja lätäköissä möyritään.
Ei kyllä kovin paljoa liiku ja leiki sellainen lapsi, joka kuivana pysyy! EI todellakaan riitä kosteutta hylkivä, sukelluspuku sen pitäisi olla!
Eli n. kolmeksi kuukaudeksi yli satasen haalari? Onko järkeä?
jos aikoo käyttää sitä vain 3kk.
Suurin osa kalliita ostavista varmaan ajattelee, että tämä sitten menee monta vuotta tai monella lapsella.
Totta onkin, että teoriassa voi käytetyn kalliin myydäkin, mutta kyllä meillä esim. Reimatecit on kestäneet sen max kaksi kautta, jonka jälkeen ovat rei´illä, tahraiset jne.
Siksipä en ostakaan esim. Reimatecejä, ellei niitä saa todella hyvillä tarjouksilla. Ne kyllä pitävät vettä, mutta kankaan kulutuskestävyys ei ole hintansa arvoista.
Lassiet on kestäneet monta kautta lähes käyttämättömän näköisinä.
Asumme pk-seudulla joten varsinkin talvella on loskaa, loskaa ja loskaa.
Lapsia on 3 alle kouluikäistä enkä osaa kuvitellakaan sitä hien määrää minkä tulisi pintaan jos joutuisin jokaiselle pukemaan/ avustamaan pukemisessa haalarin päälle vielä kurahousutkin.
Välikausihaalareinakin meillä on ollut pelkkiä kosteussuojahaalareita, ovat aivan loistavia esim. pienessä sateessa ulkoillessa tai sateen jälkeen kun maa on vielä märkä. Kotiin tultua haalarin kannattaa antaa kuivua ja sen jälkeen hiekat ja kurat saa harjattua pois.
Itselleni on hyvin vaikea uskoa, että esim. H&M: n haalarit pysyvät sisältä täysin kuivina kelissä kun kelissä. Meillä esim. viime talvena lapset eivät kertaakaan olleet märkiä vaikka haalarit olivat ulkopuolelta litimärkiä hartioista nilkkoihin lasten pyörittyä loskassa tai oltuaan ulkona räntäsateessa.
Lapsilla hienot uudet kosteussuojatut haalarit. Äiti juoksi perässä ja varoitteli, ettei se taas tehdä sitä eikä saa mennä sinne, kun ei ole kurahaalareita päällä. Meidän pikkuinen juosta viipotti, keinui ja liukui fleecevaatteissa. Hyvin pysyi kuosissa enkä yhtään varoitellut. Mitä tekee tuollaislla ulkoiluvaatteilla, joita pitää varoa?