Vuoropäiväkoti vai perhepäivähoitaja?
Meidän lapset on 8kk, 1v10kk ja 10v. Minä olen palaamassa töihin kun nuorin on 10kk ja mietimme kumpaan laittaisimme nuorimmat, esikoinen ei enää hoitoa tarvitse. Teemme molemmat vuorotyötä (myös yövuoroja), hoitopäiviä tulisi lapsille ehkä 2-4viikossa arviolta. Tällä perhepäivähoitajalla, jolle lapsemme pääsisi on ennestään yksi lapsi, jonka vanhemmat tekee vuorotöitä ja lisäksi yksi, joka on päivisin hoidossa. Tämä hoitaja on alusta asti tehnyt öitä ja viikonloppuja ja hänellä on hyvä maine. Tuskin kuitenkaan öitä lapset olisivat hoidossa, ainakaan usein, ne saamme luultavasti järjestymään muuten.
Esikoisemme ei koskaan ollut vieraalla hoidossa, minun äitini hoiti häntä sen jälkeen kun palasin töihin ja hoiti aina siihen asti kunnes poika lähti kouluun ja koulun jälkeen vielä eka- ja tokaluokalla meni äidilleni, jos minä tai mies ei oltu kotona. Pari vuotta sitten äitini sairastui vakavasti eikä enää jaksa kauheasti lapsiamme hoitaa, mikä on ihan ymmärrettävää.
Kommentit (14)
Vuoropäiväkodit on tosi joustamattomia... Jos on iltavuoro joka loppuu esim. klo 21, on lasten oltava yön yli, jotta hoitopaikan rytmi ei häiriinny. Ja vastaavasti jos vanhemmat menee aamulla klo 6 töihin, pitää lapset viedä hoitoon jo illalla... Meillä esim. oli tilanne, että lapset olis ollu 17-18 tuntia vuorokaudessa tarhassa ja loput kotona, jos oltais siihen lähdetty! Eli käytännössä kumpikas se olisikaan se "koti"...
Vuoropäiväkodit on tosi joustamattomia... Jos on iltavuoro joka loppuu esim. klo 21, on lasten oltava yön yli, jotta hoitopaikan rytmi ei häiriinny. Ja vastaavasti jos vanhemmat menee aamulla klo 6 töihin, pitää lapset viedä hoitoon jo illalla...
Hänellä siis yksi lapsi hoidossa joka on ns. normi aikaan esim 7-15. Sitten on yksi vuorotyötä tekevä perhe jossa esim molemmat vanhemmat sattuvat olemaan iltavuorossa esim 13-21, Tuossa yhtälössä pph:n päivä onkin venynyt aamu 7 ilta yhdeksään. Ei taida olla kunnallinen pph? Ei kai yksityinenkään hoitaja jaksa ikuisuuksiin tuollaista työrytmiä??
Luulisi työvireenkin olevan välillä aikas hakusessa kun ylipitkiä päiviä tekee.
on jo nyt 1 päivälapsi ja 1 vuorolapsi, ja sitten vielä teidän 2 lastanne olisi myös vuorolapsia. Minäkin ihmettelen koska pph:lla on vapaapäivät, sillä teidän lasten ja tuon yhden vuorolapsen hoitoajathan voivat mennä ihan ristiin!
En tiedä ihan tarkkaan kauanko on ollut pph:na, mutta n. 10v. Tällä hoitajalla on yötyötä kuukaudessa ehkä kerran tai maksimissaan kaks. Pääsääntöisesti päivätöitä, tosin työpäivät pitkiä. Ja tämä toinen lapsi, joka on hällä arkipäivisin niin jos sattuu olemaan yövuoro ni sillon tämä lapsi on kotona. Ollaan muutamia kertoja käyty lasten kanssa nyt tutustumassa tuolla pph:lla ja ainakin sillon on vaikuttanut ihan pirteältä ja touhuaa lasten kanssa kaikenlaista.
Työskentelen sellaisessa ja meillä ainakin voi tuoda ja hakea lastaan omien vuorojensa mukaan. Tokihan mietimme yhdessä vanhempien kanssa mikä on lapselle se parhain vaihtoehto, mutta ei mikään ole mahdotonta. Meillä rytmitetään vuorohoitoa lasten mukaan eikä lapset vuorokodin mukaan.
Meillä ainakin päiväkoti joustaa todella paljon. Mulla varsinkin saattaa työvuorot muuttua, joudun joskus jäämään aamuvuorosta vielä iltavuoroonkin jne, eikä ikinä ole päiväkodin kanssa tullut ongelmia. Sitä paitsi vuororyhmässä on kaikenikäisiä lapsia, joka on mun mielestä suuri rikkaus. Ja ehkäpä hoitsuilla on enemmän aikaa niille pienille, ku isommat jo leikkii omia juttujaan, joihin ei aina hoitajaa kaivata.
Jos on yöhoidossa 3 lasta ja aamulla tulee päiväksi vielä 1 lapsi. Vuorokausi nukkumatta? Mahtaa olla pirteä ja jaksava pph.
Jos on yöhoidossa 3 lasta ja aamulla tulee päiväksi vielä 1 lapsi. Vuorokausi nukkumatta? Mahtaa olla pirteä ja jaksava pph.
Minä en ainakaan tuolle pph:lle uskaltaisi jättää muksujani. Joinakin päivinä hoitajan väsymys saattaisi vastata promillen humalaa! Minkätakia tuo hoitaja venyy noin armottomasti? Työsuojelulla olisi aihetta puuttua työoloihin.
Siellä oli sääntönä, että jos lapsen hoitoaika päättyy ennen klo 22 saa hänet hakea kotiin. Mutta muuten jää yöksi. Sama aamusta, ennen klo 06 ei voi tuoda hoitoon, eli jos hoitoa tarvitsee ennen sitä, on lapsen tultava illalla nukkumaan. Näin taataan lapselle riittävä uniaika.
Meidän lapsi oli pph:lla, hän myös otti vuorotöitä tekevien lapsia, mutta sanoi, että yötyötä ei tee kun maksimissaan 1-3kertaa kuussa. Me sekä toiset hoidossa olleiden lasten vanhemmat saimme järjestettyä yöhoidot itse pääsääntöisesti ja olimme todella tyytyväisiä. Ihana pph, joka jaksoi touhuta lasten kanssa ja lapset viihtyivät. Meillä lapset oli 1v ja 2v kun hoidon aloittivat. Ja olivat tällä hoitajalla aina sinne asti kunnes lähtivät kouluun. Teimme myös molemmat vuorotöitä.
Muuten pidän pph:ta parhaana vaihtoehtona, mutta vuorohoidokit on parasta laittaa johonkin muualle. Tiedän sekä omasta että työkavereitteni kokemuksesta, että on todella inhottavaa ja väsyttävää, kun ei ole koskaan vapaata. Ei sitä kerta kaikkiaan jaksa!
pph
En usko että tes:n lepoajat onnistuvat. Onko hän kauanikin tehnyt tällä tavalla. Loppujen lopuksi hän tulee polttamaan itsensä loppuun. Ymmärtääkseni vuorotyö-perheissä vuoropäiväkoti on ainoa hoitomuoto joka onnistuuu.