Minä en käsitä tätä ihmeen vatvomista!
Miksi ne kaupat ei voi olla auki joka sunnuntai jos haluavat!? Ja eikö siitä jo päästy sopuun että tämä järjetön soutaminen ja huopaaminen lopetetaan!? Minua raivostuttaa NIIN pahasti tämä vatvonta, kun se sunnuntai on usein ainoa päivä viikosta jolloin pääsisimme koko perhe kaupoille ja tätä asiaa ei vain saada selvitetyksi!
Kommentit (28)
Miksi ei vapauteta kaikkia virastojakin aukioloajoista. Ihan oikeasti, jos sunnuntai on päivä siinä kuin muut niin miksi vaikka Kela ei olisi silloin auki ja vaikka torstaina ja perjantaina kiinni? Sittenpähän vasta saisi perheet sumplia aikatauluja kun kaikki työ olisi vuorotöitä.
Meilläkin on remontti ja rautakaupassa on tullut juostua. Itse olen päivätöissä ja mies ravintolassa tekee vain iltaisin/öisin töitä, mutta hyvin on kaupoille päästy. Miksi te että käy iltaisin. Useat kaupat on arki-iltaisin auki 21 asti ja mihin tarvitsee kaksi aikuista lasten talvivaateostoksilla?
Enpä todellakaan ole ainoa, jolla on tästä kokemusta. Nyt kuitenkin äitiyslomalla, eli voin mennä kun jaksan ja huvittaa. Mutta työssäkäyvälle opiskelijalle on aika turha sanoa, että mene illalla.
Onneks on menty nyt järkevämpään suuntaan ja kaupat saa kohta olla auki sunnuntaisin koko vuoden, eikä vain puolet vuodesta. Ihan naurettavaa sekin, että saa olla auki touko-elokuun sunnuntaisin, sit kaks kuukautta kiinni ja sit taas marras-joulu auki.
Nehän on arkena auki 21...asti ja lauantaina 18.
Kyllä kaupan työntekijöilläkin on oikeus vapaaseen.
SUNNUNTAI-AUKIOLO tarkoittaa usein kaupan työntekijälle pitkää päivää 11-21 asti,vapaat ripotellaan viikolle ja usein ne ei edes ole peräkkäin.
Olisit AP käynyt vielä elokuun puolella kun ne KAUPAT oli vielä auki.
Nehän on arkena auki 21...asti ja lauantaina 18. Kyllä kaupan työntekijöilläkin on oikeus vapaaseen. SUNNUNTAI-AUKIOLO tarkoittaa usein kaupan työntekijälle pitkää päivää 11-21 asti,vapaat ripotellaan viikolle ja usein ne ei edes ole peräkkäin. Olisit AP käynyt vielä elokuun puolella kun ne KAUPAT oli vielä auki.
päivän aikan aei siellä yhet ja samat ole 11-21.
niin olis ihan kiva päästä valitsemaan niitä materiaaleja ja tekstiilejä yhdessä!
Samoin lasten talvivaatteet yms on ostamatta.
ap
sunnuntai on usein ainoa päivä jolloin yhdessä pääsemme. Mies on töissä useimmat lauantait, siksi emme pääse lauantaina. Ei tietoa milloin hänellä olisi seuraava lauantaivapaa.
ap
auki kauppakeskuksissa jos se itse kauppakeskuskin on auki.
Mikä hemmetti siinä sunnuntaissa on? Onko se joku luterilainen ikuisuusperimä...
Minusta kanssa jokainen kauppias saisi itse päättää milloin pitäisi ovensa auki (vaikka keskiviikko kiinni, jos siltä tuntuu...) ja JOKAINEN av-mamma ja asiakas itse päättää milloin kaupassa käy.
Tämä on suorastaan koomista tämä nykymeno, nyt ollaan kaksi kuukautta kiinni (että kaikki voivat vietää laatuaikaa perheen parissa sunnuntaina, plääh ja huh) ja sitten marraskuussa rysähtää joulukrääsän haaliminen. Huoh, kyllä on ääliömäisyä ja tekopyhää.
Asiasta on sovittu. Kaupat saa olla vastedes sunnuntaisin auki. Mutta laki tulee voimaan vasta ensi vuonna. Sitten loppuu vatvominen.
Sinänsä olen ap:n kanssa samaa mieltä.
pyöriä niin paljon kun huvittaa.
jos niin vain saisi tehdä. Minusta kauppiaan tulisi saada itse päättää milloin on auki. On se sitten 24/7 tai 8-18 vain viikolla tai 7-22 muulloin ja vaikka keskiviikkona ja torstaina kiinni. Mikä siinä sunnuntaissa muka on??? Ja eihän kenenkään ole pakko olla siellä myyjänä silloin sunnuntaina jos ei halua, mutta luulenpa että tuplapalkalla löytyy halukkaita.
Helpompi käsittää, kun ymmärtää, että vapaa aukiolo taajamissa tarkoittaa pienempien myymälöiden ja kioskien tappomeininkiä johtuen työvoimakustannuksista.
Aiheuttaisi lisää keskittymistä suuriin yksiköihin ja sitä kautta oman auton jatkuvaa välttämättömyyttä, koska kaikilla ei ole sitä isoa markettia vieressä.
Keskimääräiset kokonaiskustannukset per perhe kasvaisivat vaikka näennäisesti isompi yksikkö pystyy tarjoamaan edullisemmat hinnat.
Kilpailijoiden tappamisen jälkeen ei hinnoittelulla olisi enää mitään rajaa.
arkisin 8-18
la 8-15
su aina kiinni.
Ja uskokaa huviksenne, että kukaan ei kuolisi nälkään, kukaan ei kulkisi ilman vaatteita jne.
Ja tämä lisäisi työpaikkoja kaupan alalle; pienemmät kulut (sunnuntaisin pelkkä aukaiseminen maksaa keskisuurelle marketille noin 15 000,-) ja kuitenkin sama liikevaihto mutta lyhyemmästä aukiolosta johtuen käsipareja tekemiseen tarvitaan lisää.
Asiasta on sovittu. Kaupat saa olla vastedes sunnuntaisin auki. Mutta laki tulee voimaan vasta ensi vuonna.
Sitä odotellessa sitten kihistään sunnuntaisin raivosta ja käydään lauantaisin digikameran kanssa kuvaamassa sohvia ja verhoja... =D
ap
niin olen jo kauppaias ja todellakin kaipaisin vapaita aukioloja. Ja joo, olen kunnalispolitiikassa ja omalla pienellä tavallani yrittänyt jotain tehdä asian eteen. Onneksi ollaan menossa parempaan suuntaan!
olisivat:
Ma-Pe 06:00-21:00
La 08:00-21:00
Su 10:00-21:00
Tosin kannatan sitä että jokainen kauppias saisi itse päättää mutta nuo kuulostaisivat minusta parhailta.
jos niin vain saisi tehdä. Minusta kauppiaan tulisi saada itse päättää milloin on auki. On se sitten 24/7 tai 8-18 vain viikolla tai 7-22 muulloin ja vaikka keskiviikkona ja torstaina kiinni. Mikä siinä sunnuntaissa muka on??? Ja eihän kenenkään ole pakko olla siellä myyjänä silloin sunnuntaina jos ei halua, mutta luulenpa että tuplapalkalla löytyy halukkaita.
työstä ei voi kieltäytyä. Tuplapalkka ei korvaa mitään; sunnuntaivuorot eivät ole haluttuja.
Tämä ajattelutapa, että yrittäjä haluaa olla töissä 24/7 on naurettava! Ei halu olla eikä myyjätkään halua olla.
T. 15 v kokemus alalta
kuvaamassa huonekaluja kaupassa. Netistä näet tuotetiedot ja hinnat.
työstä ei voi kieltäytyä. Tuplapalkka ei korvaa mitään; sunnuntaivuorot eivät ole haluttuja. Tämä ajattelutapa, että yrittäjä haluaa olla töissä 24/7 on naurettava! Ei halu olla eikä myyjätkään halua olla. T. 15 v kokemus alalta
Ja jos saisi itse päättää koska on auki, niin silloinhan se yrittäjä itse määrittäisi ne aukioloajat. Ja sellainen myyjä joka ei niihin suostu ei sitten myyjänä ole.
Se on ammatinvalintakysymys ja meillä jokaisella on mahdollisuus kouluttautua miksi haluamme ja jos emme halua sunnuntaivuoroja niin sitten emme mene myyjiksi!
Ja sunnuntaita tehty töissä kaupan- ravintola- ja huoltamoaloilta. Lauantait on onnettomimpia, kun töissä on kiireisintä, mutta palkka sama kuin arkena (paitsi siellä kaupassa). Sunnuntait saattaa taas olla kahta edellistä iltaa rauhallisempia, on aikaa parempaan asiakaspalveluun ja kaiken tekemiseen ja saa vielä tuplapalkan. Paljon mukavampi olla töissä, jos se ei ole ihan tappotahtista. Ja sitten jos on sunnuntai itsellä vapaa, niin se on yleensä kiva päivä lähteä kaupoille, kun ei yleensä ole yhtä ruuhkainen kuin lauantai.
Ja ei todellakaan pienemmät aukioloajat lisäis työllisyyttä, kyllä sitä lisää nimen omaan pidemmät. Kun valitettavan usein niitä lisäkäsiä ei palkata tarvittaessakaan, vaan sitten työntekijät vaan raataa entistä kovempaa. Aika minimimiehityksellä mennään usein ainakin ravintola-alalla. Ja kokemukseni esim. eräästä suuresta tavaratalosta: Lisäkäsiä kyllä otettiin esim. jouluavuksi, mutta nämä tietysti hyllytykseen/hyllyjen tai osastojen siivoukseen. Asiakkaat tietty sitten yritti kysellä kaikkea, kun eivät muitakaan myyjiä löytäneet, mutta milläs joku jouluapulainen tietäis koko tavaratalon jutuista yhtään mitään, jos ei satu kysymään just sellaista, joka koskee omaa osastoa tai sittenkään, jos työksi on vain annettu se hyllytys, niin ei niitä paikkoja isossa tavaratalossa tunnissa opi. Kun on tuotteitakin niin joka lähtöön.
Ei siinä mitään, totta kai yritti auttaa, mutta aika kiusallinen tilanne, kun ei voisi kauheasti siitä omalta työpisteeltään lähteä harhailemaan, kun saa jo muutenkin kovaan tahtiin tehdä töitä, että kerkeää sen, mitä yhdeltä ihmiseltä odotetaan. Sieltä tulee sitten esimiehiltä huudot, jos sitä odotettua määrää kuormia ei ole saanut purettua. Ei auta vaikka olis se joulu ja joka toinen minuutti olis joku kyselemässä, että mistäköhän löytyy tuotetta, josta ei ole edes mitään hajua, että mitä se on.
Meni vähän aiheen vierestäkin, mutta piti vaan vastata, kun joku väitti, et kauppoihin palkattais lisää väkeä, kun on kiireisempää! :D Katsokaa vaikka isojen markettien jonoja ruuhka-aikoina: Tyhjiä kassoja ei avata, vaikka jonot kasvais kasvamistaan. Esim. Englannissa taas yleensä sieltä osastoilta tuli heti apua kassoille, jos näytti ruuhkautuvan! Jättivät omat hommat kesken siksi aikaa. Siellä ei usein marketeissa sitten löytänytkään jonoa, jossa olisi ollut useampi kuin muutama ihminen edessä.