En osaa röyhtästä!
Siis oikeesti, karmea tunne kun tuntuu että pitäis röyhtäistä mut ei vaan pysty.
Miten vois oppia tuon taidon;)
Kommentit (41)
Onko tähän tullut uusia kokemuksia tai tietoa?
Mulla sama ja tämä haittaa jo elämänlaatua huomattavasti!! Onko kukaan käynyt tuolla lääkärillä jota joku mainitsi täällä? Tai muuta tietoa…
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ja tämä haittaa jo elämänlaatua huomattavasti!! Onko kukaan käynyt tuolla lääkärillä jota joku mainitsi täällä? Tai muuta tietoa…
Kirjoitin sen viestin ja muutamien testien jälkeen Geneid hoiti minun vaivani syyskuussa HUSissa botox-pistoksella ruokatorven yläsulkijaan, kuten täällä mainituissa tutkimuksissakin on toimittu erittäin tehokkaasti. Sittemmin näitä on HUSin puolella hoidettu ilmeisesti 8-9 tapausta onnistuneesti ja muissa saaraaloissakin on tietoa tästä (TYKSin ja TAYSin KNK-puolilla ainakin, koska yksi tuntemani tamperelainen potilas hoidettiin lähetteellä Turussa).
Toimenpide tehtiin nukutuksessa eikä kestänyt kovin kauaa, samana päivänä pääsi kotiin. Pienet röyhtäisyt alkoivat jo seuraavana aamuna ja siitä hiljalleen kohti normaalia röyhtäilyä. Botox käytännössä lamauttaa lihaksen (riippuen käytetystä määrästä), joten sivuvaikutuksena oli ensimmäisten viikkojen ajan välillä närästystä. Ei kuitenkaan läheskään päivittäin, mutta tämä varmasti vaihtelee. Toimenpide tehdään suun ja kurkun kautta, joten kurkku oli kipeä muutaman päivän.
Itsellä nyt n. 10 kk toimenpiteestä, röyhtäily sujuu normaalisti ja käytännössä kaikki oireet ovat poistuneet (kurkun korinaäänet, ahdistava paine kurkussa, vatsan turvotus, ilmavaivat). Botoxin vaikutusaika on ilmeisesti useimmiten 3-4 kk eli sen pitäisi olla poistunut jo aikoja sitten ja lihas on oppinut toimimaan normaalisti.
Voin siis ehdottomasti suositella menemään vaikkapa Ahmed Geneidin vastaanotolle (Mehiläinen/Terveystalo jos haluaa nopeasti, tekee sitten lähetteen HUSiin eli vain yksi käynti yksityisellä) mikäli oireet täsmäävät (katso video alla), koska oireet vain pahenevat iän myötä ja apua on helposti saatavilla. Potilaat tuntuvat olevan tyypillisesti 20-35 vuotiaita, koska siinä vaiheessa oireet alkavat vaikuttaa enemmän elämään. Tästä ongelmasta ja sen hoidosta on tulossa syksymmällä artikkeli myös Lääkärilehteen, toivottavasti sitä kautta tietoisuus kasvaa sekä lääkärien että potilaiden keskuudessa.
Vastaan mielellään kysymyksiin siltä osin mitä voin, mutta en ole kuitenkaan lääkäri.
Tässä video aiheesta, ja tuolla Youtube-kanavalla on useita muita videoita aiheesta (vaivan nimen lyhenne on R-CPD):
Uskomatonta.. Valaistuin vauvapalstalla.
Mulla voisi lisätä refluksiin, IBS ym ja kykenemättömyyteen röyhtäistä myös kykenemättömyyden piereskellä. Tämä lienee oma ongelmansa.
Paljonko koko homma kustansi? Minulla aika varattuna nyt ko lääkärille terveystaloon, mutta tuleeko tuon yhden käynnin lisäksi vielä reilusti lisää maksuja vai meneekö julkisen puolella loput?
Mullakin on sama ongelma. Kaverit nauraa, että pitäisi vain harjoitella, mutta ei se siltikään onnistu. Nulla on myös refluksi, eli alempi ruolatorven sulkijalihas valskaa.
Kaikki hiilihapolliset juomat on pannassa, ollut jo vuosikymmeniä. Ravintolaruokailu pitkän kaavan mukaan viinin kera on painajainen, kun en pääse makuuasentoon.
Olen joskus joutunut menemään vessaan, ja työntänyt sormet kurkkuun, että saan röyhtäyksen tulemaan. Joskus sitten oksennan ruokaakin. Hävettää, ihmiset luulevat, että olen niin humalassa, että oksennan sen takia.
Löysin tämän keskustelun sattumalta. En ole tiennyt, että tälle todellakin on fysiologinen selitys, ja jopa hoitokin.
Harjoittelun puutetta, vedä mämmirove runsaalla kermalla niin jo on kumma jos ei röyhy tule!
Ei kai se mitään haittaa. En pysty röyhtäisemään, koska se on niin kuvottava tapa. En tiedä osaisinkokaan, mutta en aio ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko koko homma kustansi? Minulla aika varattuna nyt ko lääkärille terveystaloon, mutta tuleeko tuon yhden käynnin lisäksi vielä reilusti lisää maksuja vai meneekö julkisen puolella loput?
Itse toimenpide maksaa, koska se on päiväkirurginen toimenpide ja tehdään nukutuksessa. HUS:n hinnaston mukaan 136,90 euroa vuonna 2023. Itselleni ei muistaakseni tullut tuon ja ensimmäisen Terveystalo-käynnin lisäksi muuta maksettavaa testeistä yms. Jenkeissä tämä maksaa kai lähemmäs 5000 taalaa ja Englannissakin aika reilusti enemmän, eli aika halvalla päästään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mitään haittaa. En pysty röyhtäisemään, koska se on niin kuvottava tapa. En tiedä osaisinkokaan, mutta en aio ottaa selvää.
Eikö tässä ole juuri selvinnyt, miten tärkeää röyhtäily on ja miten ahdistavaa se on, jos siihen ei pysty?
Yksityisellä olis maksanu alkaen 2000€ ylöspäin, tne tutkimus ja sitten tää botoxin laitto. Mulla ei sairasvakuutus antanut maksusitoumusta niin julkiselle puolelle meni, vakuutus korvasi kylläkin tän ensimmäisen vastaanoton mehiläisessä Geneidin vastaanotolla.
Kävin viikko sitten tne tutkimuksessa ( en menis enää uudelleen, oli kammottava kokemus) ja nyt oottelen koepalojen tuloksia sen jälkeen ilmesesti saan ajan siihen botoxin laittoon.
Ei se haittaa, ettei osaa röyhtäistä. Kyllä se vatsailma tulee aikanaan pieruna ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mulla voisi lisätä refluksiin, IBS ym ja kykenemättömyyteen röyhtäistä myös kykenemättömyyden piereskellä. Tämä lienee oma ongelmansa.
Jokainen ihminen pieree ja/tai röyhtäilee. Taidat unissasi töräytellä kuin Erika Vikman
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äänettömät tuhnutkin lasketaan peruiksi. Et vissiin tiennyt?
En minäkään osaa! Luulin olevan ainut.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä olis maksanu alkaen 2000€ ylöspäin, tne tutkimus ja sitten tää botoxin laitto. Mulla ei sairasvakuutus antanut maksusitoumusta niin julkiselle puolelle meni, vakuutus korvasi kylläkin tän ensimmäisen vastaanoton mehiläisessä Geneidin vastaanotolla.
Kävin viikko sitten tne tutkimuksessa ( en menis enää uudelleen, oli kammottava kokemus) ja nyt oottelen koepalojen tuloksia sen jälkeen ilmesesti saan ajan siihen botoxin laittoon.
Vierailija kirjoitti:
Ne testit on tosiaan aika epämielyttäviä, kuten aika lailla kaikissa vatsan tms. vaivoissa, mutta tuleepahan paikat tarkastettua eikä tarvitse uudestaan niitä tehdä. Itselle tehtiin kaikki julkisella (pl. eka käynti) ja hyvin meni!
Hei. Käyttäjä12239
Onko pistos hoito toiminut näin kun aikaa on kulunut. Mitä toimenpiteeseen kuului. Tutkimukset.
Elin yli 30vuotiaaksi asti ennenkuin opin röyhtäisemään. Koko ikäni kärsinyt tuosta vaivasta mutta nyt pystyn lähes aina röyhtäistä kun haluan. Huomasin aloitettuani kuntosaliharrastuksen että multa alkoi tulla satunnaisesti pieniä röyhtyjä aina silloin tällöin yhä useammin ja useammin. Sitten luin redditistä noburp palstaa josta löytyi paljon tarinoita missä ihmiset olivat oppineet röyhtäisemään myöhemmällä iällä treenaamalla kaulan lihaksia (shaker exercise)
Tuota tuli sit itsekin tehtyä aktiivisesti aina salitreenin perään jonkun pari kk ja nyt pystyn röyhtäistä lähes ongelmitta. Salia ehti käydä jonkun 1,5v ennenkuin alkoi satunnaiset röyhdyt ilmestyä minulle joten uskon että sillä oli auttava vaikutus. Olin vielä joulun tienoilla tilanteessa jossa en pystynyt röyhtäistä juuri ollenkaan ja nyt se onnistuu päivittäin useita kertoja. Uskon että kuka vaan voi oppia tuon.
Terveisin M/32
Nyt keväällä ilmestyy työväenopistojen kurssiopas, josta löytyy röyhtäilyyn ja vatsan kaasun muodostuksen säätelyyn tarkoitettuja kursseja. Kurssivalikoima on laaja, ja siitä löytyy varmasti jokaiselle sopiva. Toki näitä kursseja voi tiedustella jo ennakkoon oman kunnan työväenopistosta.