e-pillerit ja migreeni
Aloitin e-pillerit aknen vuoksi sekä kuukautiskierron säännöllistämiseksi. Nyt olen esim. 4 viikon aikana joutunut joka viikko ottamaan migreenilääkkeen, joinain päivinä parikin tablettia. Aikaisemmin päänsärkyä ei kuitenkaan ihan näin usein ollut...
Onko muilla kokemuksia? Oletteko joutuneet lopettamaan pillerit vai onko migreeni helpottunut ajan myötä? Itse sain tuon migreenilääkityksen samaan aikaan pillerireseptin kanssa n.2kk sitten.
Kommentit (37)
lääkärin määräämän panacodin (migreeniin siis ),cepacodiin. En tiiä lääkärin pätevyydestä mutta ihmetteli sitä et cerazette lisää migreenikohtauksia. Mutta nykyään cepacod kyllä vie mennessään migreenin häivähdyksenkin:)
Sama täällä! Nuvaring toimii mullakin.
Mulla toimi migreenin kanssa parhaiten ehkäisyrengas. Muutenkin tykkäsin siitä kovasti kun ei tarvinnu muistaa ottaa pilleriä.
:-)
itselläni myös pillerit aiheuttivat vuosia päänsärkyä. Olen myös taipuvainen akneen. Aknea ei ollut ikinä pillereitä syödessäni, mutta tuli kun lopetin pillerit. Sain tetrasykliini-kuurin ihotautilääkäriltä n. 2kk söin, ja akne helpotti. Nyt en syö mitään hormonivalmistetta, ja akne pysynyt poissa. Toisinaan iho kukkii pahemmin, toisinaan on rauhallisempi. Pesen kasvoni päivittäin iltaisin Agualan L voiteella, samaa käytän tarvittaessa kosteusvoiteenakin, ja mekkivoiteena kätän Lumenen mineraalimeikkipuuteria, iho pysynyt kunnossa. Shampoo ja hoitoaine on erioilin hajusteettomia... Itse en aijo enää pillereitä käyttää, ja toivon että iho pysyy hyvänä. Raskausaikana iho oli ihanassa kunnossa:)
Aloin nuorena syömään pillereitä ja hirveät migreenit alkoivat. En älynnyt yhdistää niitä toisiinsa ja vuoden jälkeen päänsäryt olivat niin jatkuvia, että lääkäri oli laittamassa lähetettä neurologille. Kysyi kuitenkin vielä kerran, että käytätkö mitään lääkkeitä, johon vastasin en, niin kuin aina. Sitten kysyi erikseen, että et edes e-pillereitä ja sanoin, että joo niitä kyllä, mutta en ajatellut niitä lääkkeinä. Pillerit jäi samantien ja päänsäryt loppuivat sen myötä.
Vuosien varrella on tullut kokeiltua vähän joka pillerimerkkiä ja lopulta Nuvaringiäkin, mutta kaikilla sama vaikutus, päänsäryt ja migreenit alkavat melkein heti.
Minipillerit taas aiheuttavat jatkuvaa vuotoa, niitäkin olen kokeillut montaa eri merkkiä. Joten ilman hormoneita on ehkäisy hoidettava.
Tosi harmillinen tilanne ap:lla, mutta mun kokemusten myötä mitä pidempään jatkoin kunkin merkin testaamista, sitä tiheämmin iski migreeni ja muut päänsäryt niiden välissä. :(
Migreeniin estolääkkeitä menee kourakaupalla + täsmälääkkeet. Endo ei pysy kurissa ilman hormonia ja hormonikierukka ei sopinut vaan oli jatkuvaa vuotoa sen 1½ vuotta minkä sisuksissa kesti (juu, tarkastettiin useampaan kertaan ultralla, että paikallaan on).
Minä myös kärsin aknesta jos en napsi hormonia ja naisena se on aika ikävä asia, mutta ottaako järkyttävät vatsakivut ja akne vai migreeni.
Migreeni meni ihan mahdottomaksi e-pillereillä (joku matalahormoninen oli yasmin, yasminelle tms), sitten yritin olla ilman pillereitä, mutta endo riehaantui aivan täysin ja naama kukki kun rippikouluikäisellä pojanklopilla. päädyttiin neurologin ja gynen kanssa vielä kokeilemaan jotain hormonaalista ehkäisyä ja minun tapauksessa vaihtoehdot oli joko nuvaring tai evra-laastarit. Päädyttiin laastareihin, koska mulla hyvin helposti tulehduksia pimpsloorassa. Laastarit on sopineet minulle kun nenä päähän. Ei toki ole se esteettisin vaihtoehto ja välillä meinaa olla ongelmia, että pysyis viikon kiinni (etenkin kesäaikaan), mutta kohta vuosi laastaria käytetty ja tyhjennysvuodon annan tulla 6-8 viikon välein kun kroppa ilmoittelee, että nyt ois aika antaa tulla.
eivätkä vaikuttaneet migreeneitä lisäävästi. Raskaus ja imetys vaikutti migreeniä poistavasti, ei ainoatakaan, kunnes nyt kun imetys on siirtynyt aamu- ja iltatissiin, niin eilen eka järkky kohtaus joka tokeni vasta tänä iltana. Olin jo melkein unohtanut tämän ihanuuden... ja täsmälääkkeitä ei voi ottaa kun imettää. Jippii...
Ei kun melaa mekkoon taas, niin johan tokenee pariks vuotta...
riski siihen että e-pillereistä tulee aivoinfarkti.
Aknea ehkäistään A-vitamiinilla! Eli ihotautilääkäriltä esim. tretinoiinivoidetta ja tretinoiinipillereitä. Ja apteekista Bellavita-voidetta.
Ja jos on akea, se usein tarkoittaa, että käytännössä syöt liikaa. Sinullaon liian suuri kalorirasitus. Vähemmän kaloreita = pienempi kehon rasvaprosentti = vähemmän finnejä.
mutta mulla on akneen taipuvainen iho, ja painan 44 kiloa. Eli tuskin johtuu liikakaloreista. Painoindeksini on normaali, eli ei johdu myöskään aliravitsemuksesta.
ole kaikenkattava. Mutt usein on niin, että liiat kalorit aiheuttavat finnejä.
mutta mulla on akneen taipuvainen iho, ja painan 44 kiloa. Eli tuskin johtuu liikakaloreista. Painoindeksini on normaali, eli ei johdu myöskään aliravitsemuksesta.
on urbaani legenda, eikä pidä paikkaansa.
Oikeesti rasvaprosenteilla ja millään ihmesalvoilla ei ole mitään tekemistä HORMOONEISTA johtuvassa aknessa. Valitettavasti.
Et voi syömisellä vaikuttaa oman kehosi hormonien muodostukseen.
Olen itse ihan samanlainen. Akneen on muitakin hoitokeinoja kuin pillerit, siis hormoniakneen. Asim. Apocyklin auttaa ja sitten on muitakin vaihtoehtoja. Pillerit on tosi arveluttava keino hallita aknea jos on migreeni.
Mullakin on siis ollut sekä hormoniakne että migreeni. Paras tapa välttää migreenit oli tehdä lapsi (loppuivat kuin seinään...), mutta hoitokeinona se on tietty vähän repäisevä :-). Akne tuli lapsen mukana, mutta kun imetys oli ohitse, sain siihenkin hyvän lääkityksen - osin ulkoisen, osin sisäisen.
Eli vanha migreenikroonikko toimisi näin:
1) Lopeta pillerit
2 A) Jos tarvitset ehkäisyä, ota esim. kuparikierukka
2 B) Jos et tarvitse ehkäisyä, tee lapsi, lusi Panacodin voimalla raskausaikaiset migreenit ja nauti niiden loppumisesta, kun lapsi on syntynyt...
c) Mene ihotautilääkärille ja pyydä akneen ihan jotakin hyvää täsmälääkäettä. Huom! Sen ei tarvitse olla niitä jytylääkkeitä, vaan ihan tetrasykliinistä voi aloittaa
d) Unohda maallikkojen kommentit rasvaprosentista ja muusta. Hormonimigreeni tulee, jos on tullakseen. Sitä varten ei tarvitse leikkiä ihmisfondueta ja dipata itseään suklaaseen.
Tsemppiä!
Minulla Panacod on ollut oikein toimiva lääke raskaus- ja imetysajan migreeniin. Tosin, noina aikoina myös migreeeni on helpottunut, eikä kohtauksia kovin montaa ole tullut.
Kärsin sekä jännitysperäisistä päänsäryistä että migreenistä. Migreenikohtaus alkaa useimmiten yöllä, ja herään vasta kun kohtaus on jo päällä. Täsmälääke tulee siis auttamatta liian myöhään. Joskus aavistan kohtauksen tulon illalla, vaikka tyypillisiä esioireita ei ole.
Näin ollen olemme lääkärini kanssa päätyneet siihen, että minulla ensisijaisena lääkityksenä päänsärkyihin on nyt Miranax (naprokseeni), ja jos kohtaus sattuisi alkamaan hereillä ollessa, myös täsmälääke (en nyt muista sen nimeä, kun en sitä kertaakaan ole ottanut).
Se maksimikerta-annos parasetamolia (1000 mg) on ihan turha, ei helpota migreenissä yhtään minulla.
Näillä on menty jo toista vuotta, hyvin potkii!
Gepacod sama valmiste kuin Panacod eli siinä on parasetamolia ja kodeiinia. Ei todellakaan mikään migreenilääke.
Imettäessä voi käyttää migreeniin pelkkää parasetamolia (tosin se kodeiini siinä ei haittaa imetystä, jos vauva on jo vähän isompi ja annos jää kahteen tablettiin) ja sitten tulehduskipulääkkeitä. Kodeiini vain ei ole migreeninhoitolääke kenellekään. Kunhan imetys loppuu, sitten kunnolliset migreenin hoitoon tarkoitetut lääkkeet käyttöön, jos pelkkä parasetamoli ja tulehduskipuläke auta.
Ekaa kertaa kuulen, että jollain muullakin on samanlaista, siis yöllä alkava migreeni! En ole aiemmin tiennyt kuin itseni. Mullakin se on päällä jo herätessä ja täsmälääkkeistä ei siinä vaiheessa ollut enää mitään apua. Joskus sen tosiaan aavistaa jo nukkumaanmennessä ja kun silloin otan särkylääkettä, ei välttämättä tule ollenkaan tai paljon lievempänä ainakin.
Mulle on vuosien varrella osoittautunut parhaaksi migreenin hoitoon yllättäen Panacod x2 ja Burana 600mg vuorotellen otettuina.
Kärsin sekä jännitysperäisistä päänsäryistä että migreenistä. Migreenikohtaus alkaa useimmiten yöllä, ja herään vasta kun kohtaus on jo päällä. Täsmälääke tulee siis auttamatta liian myöhään. Joskus aavistan kohtauksen tulon illalla, vaikka tyypillisiä esioireita ei ole.
Kokeile vaikka ostos-tv:lla niin kovasti mainostetua tuotetetta, jolla kaikki kuuluisuudet Jessica Simpsonista lähtien ovat saanet ihonsa kuntoon. Enpä nyt muista tuotteen nimeä, mutta kokeileminen ainakin mainoksen mukaan on riskitöntä: jos ei auta, rahat takaisin.
Toisekseen sulla on hormonitasapaino muutenkin vielä sekaisin. Anna sille aikaa korjaantua, niin ehkä ihokin paranee.