tein sen virheen että mies hoiti vauvaa
kun olin muutaman tunnin pois ja mies jäi vauvan kanssa. sanoin moneen kertaan että syöttää aina puhtaasta ja keitetystä tuttipullosta. oli sit kuitenkin syöttänyt likasesta (oli ollut likasena jo monta tuntia) tuttipullosta! :(
mitä tästä voi tulla? mahatauti?
miksi miehet on niin tyhmiä? miksi ne ei välitä?? :(
vauva on vasta 1,5kk.
Kommentit (35)
Kyllä jotkut vastaajista on melkoisen huolettomia hygienian suhteen. En tosin usko että ap.n tapauksessa mitään vatsanpuruja isompaa tulee mutta sellainen asenne että pullojen keittäminen on turhaa vouhotusta (vauvoille jotka eivät vielä saa kiinteitä) niin ei mene mulla läpi. Kaikki maito on herkästi pilaantuvaa ja jos huonosti käy, joukkoon pääsee paha bakteeri joka saa lapsen mahan niin sekaisin että tarvitaan sairaalahoitoa (vauvat kuivuu nopeasti jos neste ei pysy sisällä). Jokunen vuosi sitten oli tapaus, jossa vauva kuoli kun hänelle on syötetty yön yli huoneenlämmössä ollutta velliä.
Ja vielä ap:n tapaukseen, isillä on varmasti ollut kiire saada vauvalle ruokaa kun huutokonsertti ollut sitä luokkaa ettei ole ehtinyt hakea niitä puhtaita pulloja jostain, missä lienevät. Eiköhän hän ollut kunnolla silti huuhdellut sen pullon joka ensin käteen sattui...Ei muuta kun pois lähtiessä jätät muutaman puhtaan pullon näkösälle ja kaikki likaiset pois niin ei varmasti käy toista kertaa näin.
JOKA KÄYTTÖKERRAN jälkeen? Missä ja koska on annettu tuollainen suositus? Olen saanut lapseni 5kpl vuosina 94-05, ja muistaakseni se oli niin että pullot alussa keitettiin kerran päivässä vai peräti harvemminkin. Ei suinkaan joka syöttökerran jälkeen. Kyllä meillä oli useampikin päivä sama pullo käytössä välillä huuhdeltiin, välillä pesuaineella pestiin ja ihan ovat hengissä ja terveenä pysyneet lapset.
Voi kiesus... Minä syötän vauvaa samalla pullolla koko yön ja en tasan tarkkaan sitä yöllä pese, kun huuhtelen vaan... Hengissä on...
Ja niitä on keitettynä koko päivän ( ja yön) tarpeeksi
mun 8kuinen tuolla eteisessä syö mun kenkiä... Vähän vastustuskykyä pitää saada.. Ei ihme, että sitten todetaan astmaa ja ties mitä allergioita, kun steriilinä pitää elää, ihan kuin jossain saippuakuplassa... =(
Mä en tajua äitejä, jotka "omivat" lapset itselleen vedoten johonkin alkukantaiseen mantraan, jonka mukaan miehet ei osaa lapsiaan hoitaa. Vai mimmosia miehiä te olette sitten lastenne isäksi naineet?
Kyllä meillä ainakin alusta asti on ollut ihan vesiselvää, että isä hoitaa lapsensa siinä missä äitikin -ihan yhtä vastuullisesti hän on sitä lasta ollut hommaamassa kuin minäkin, joten hoitaa kyllä täysin tasa-arvoisesti.
Sama homma kotitöiden kanssa ja rahoissa -se tekee ja maksaa kummalla on rahaa tilillä tai aikaa. En minä ainakaan ehdi tai halua minään piikana juosta miehelleni... tai hoidella hänen lapsiaan yksin. Yhdessä ne on hankittu ja yhdessä hoidestaan.
Pakko toki myöntää, että naismaiseen tapaan meinaa aina välistä tunkea jakamaan "muka parempia" neuvojaan vähän kaikesta, mutta olen tässäkin jo hieman kehittynyt ja hyväksynyt, että mies hoitaa lasta eri tavalla -hengissä ovat molemmat ja terveiksi todettuja :)
Mitenkään väheksymättä mutta meillä on 3 lasta ja mies on lasten kanssa aika vähän koska minä hoidan lapset kotosalla ja mies on työn takia paljon poissa. Kun on lasten kanssa niin yleensä se tapahtuu kotona eli lapsia ei juuri tarvitse vahtia kun kotona ei ole vaaranpaikkoja. Kerran olimme koko porukalla kaupassa ja mies vaan nosti 2-vuotiaan autosta parkkikselle kirmaamaan, isompi onneksi osaa jo vähän varoa. Huusin miehelle(kun olin itse toisella puolella vääntäytymässä autosta ulos)että pidä koko ajan lapsen kädestä kiinni. Ei tajunnut että 2-vuotias juoksee auton alle tai joku peruuttaa päälle kun juoksee valtoimenaan pitkin parkkipaikkaa. Itse pidän siitä saakka lapsesta kiinni kun otan istuimesta pois niin kauan että päästään kaupan sisälle. Luulin että se on itsestäänselvyys tuon ikäisen kohdalla. Muitakin vaaratilanteita on ollut mutta onneksi en tiedä kaikkea jos en ole itse mukana;-) Hengissä ovat kyllä vielä mutta ei paljon lohduta jos joskus se vahinko sattuu.
lasten kanssa on enemmän, osaa hahmottaa riskit ja vaaranpaikat eri tavalla. Useimmiten se on juuri äiti. Ja ehkä on myös niin, että useimmat äidit ovat varovaisempia ja kovempia huolehtimaan kuin useimmat isät, poikkeuksiakin varmaan on. Mutta itsekin kokemuksesta tiedän, että vaikka lastemme isä on erinomainen isä ja huolehtii lapsistaan erittäin hyvin, silti melkein aina, kun isä lapsista vastaa yksin, sattuu jotain, onneksi yleensä jotain pientä. Kuten, että aina kolisee ja kopsahtelee eli lapset saa peuhata ilman valvontaa, esim. hyppiä sängyssä tai painia vieraspatjoilla sen yhden hetken liian kauan, niin että päät kolisee tai leuka kolahtaa sängyn reunaan... tai jääkaapista syötetään juuri ne vanhaksi menneet pinaattiletut, jotka oli tarkoitus antaa koirille, siksi ne olivat kaapin alahyllyllä aivan takimmaisena, päiväystä vaan ei voi tarkistaa koskaan.... tai tenava tippuu kiipeilytelineestä, johon kyllä pääsee itse mutta jossa ei pysy vielä ilman valvontaa ja kiinnipitämistä jne. jne. Mutta vahingoista oppii. Kaikkeen ei voi varautua etukäteen ja kaikkea ei voi kädestä pitäen osoittaa ja opettaa. Toivottavasti mitään isoa vahinkoa ei koskaan tule.
vaan että ihan turhaa hysterisointia joka syötön jälkeen pullo keittää. ihan eri asia.
Jokunen vuosi sitten oli tapaus, jossa vauva kuoli kun hänelle on syötetty yön yli huoneenlämmössä ollutta velliä.
joka käyttökerran jälkeen ja lapsi on jo 1v. Muuten meillä ei mitenkään puhdasta oo mutta silti niitä keittelen.
lapsen lautaset, lusikat, lelut ja kaiken muun, mitä hän tunkee suuhunsa?
1-vuotiashan on jo kuukausitolkulla tunkenut suuhunsa vaikka mitä. Mitä järkeä on keittää joku juttu, kun niitä (tarpeellisia) pöpöjä kuitenkin tulee muualta pilvin pimein.
Järki hoi!
Tietenkään vauvalle (tai kenellekään muulle) ei syötetä koko päivän huoneenlämmössä ollutta sapuskaa. Ei myöskään vuorokauden vanhaa likaisessa pullossa ollutta maitoa tai velliä, vaikka se olisi jääkaapissakin. Tämä koskee myös keskeneräistä pulloa jos vauva on siitä aiemmin juonut jotain.
Mutta eihän tällä ole mitään tekemistä pullojen keittämisen kanssa. Pulloja tai muita astioita, leluja tms. EI SAA keitellä, koska silloin häviävät ne pienet terveelliset kotipöpömäärät, joita lapsi tarvitsee muodostaakseen terveen vastustuskyvyn. Sitäpaitsi pestyssä ja kuivatussa pullossa ei kasva yleensä yhtään mitään, koska pöpöt tarvitsevat jotain elatusainetta kasvaakseen, esim. sitä maitoa tai velliä.
Jos nyt joku välttämättä haluaa säilytellä maitoa tai velliä pitkiä aikoja, niin tottakai silloin kannattaa käyttää keitettyä pulloakin. Silloinkaan tosin se ongelma ei yleensä ole pullon pöpöt, vaan niitä pöpöjä menee herkemmin sinne maidon joukkoon esim. uloshengityksestä tai käsien koskettelusta, monikaan kun ei osaa käsitellä tuotteita oikeasti steriilisti eikä äidinmaito edes ole steriiliä. Sitten kun maitoa pitkään säilytetään tämä alunperin mitätön ja terveellinen bakteerimäärä lisääntyy niin suureksi että saattaa aiheuttaa ongelmia.
sitten aloittaja ihmettele jos miehes lähtee läksimään!
Eihän sille nyt siitä mitään tule! Annoin kerran vajaa 3kk vauvalle vaunuissa maitoa ja tajusin kun oli n. 20 ml sitä juonu, että sehän oli unohtunut sinne monta pv aikaisemmin. Hyvin tuntuu vieläkin voivan ja ikää on nyt 15kk. Ei tullut sen jälkeen edes itkuiseksi tai löysälle vatsa.
1. Miksi kukaan suostuu paapomaan miestään ajatuksella "se nyt vaan on sellainen iso lapsi"? Kun todennäköisesti sama ukko pärjää ihan ongelmitta esim. palkkatyössä, kantaa vastuunsa ja hoitaa hommansa? Ei kotityöt ja lastenhoito mitään rakettitiedettä ole, kyse on vaan siitä HALUAAKO/VIITSIIKÖ mies tehdä asiat ajatuksella ja kunnolla.
2. Jos sitten kuitenkin on sattunut törmäämään sellaiseen tumpeloon, joka ei selviä normaaleista kotihommista, miksi hemmetissä on alkanut parisuhteeseen sellaisen miehen kanssa ja tehnyt vielä lapsiakin siihen?