Onko Suomessa kotiäitejä?
Tunteeko joku perheen jossa äiti olisi kotona hoitamassa lapsia vielä sen jälkeen kun nuorin on yli 3v. Eikä äiti ole työttömänä työnhakijana?
Nyt ei lasketa Niina Mikkosta.
Kommentit (45)
Äitini ei koskaan syntymäni jälkeen mennyt töihin. On ollut siis kotiäiti tai kotirouva nyt 36 vuotta.
Mä en tiedä olitko sama tyyppi, joka vaan kertoi saavansa toimeentulotukea jos eläke ei riitä. Siitä vaan kuvittelin, että ajattelit yhteiskunnan hoitavan.
Meillä on isoäitini asioita hoitamassa hänen lapsensa ja itsekin olen juristi, joten eiköhän me nyt pari plankettia saada täytettyä, en siitä ole huolissani. Tarkoitan vain sitä, että vaikka meitä on monta asiantuntavaa hoitamassa, niin silti joka asia on aika kova taiston takana. Kaikilla ei ole samanlaista tukiverkkoa eikä mahdollisuutta asioiden hoitoon.
Eläkevakuutusta en ole kauppaamassa, vaan sitä että jokaisella kannattaa olla mietittynä miten saadaan esimerkiksi elämä kustannettua jos ensin toinen puoliso (vaikka se paremmin eläkettä tienaava) joutuu vuosikausiksi laitoshoitoon, jolloin suuri osa yhteisistä tuloista menee siihen.
Kummallakin puolisolla kannattaa olla omaa varallisuutta. Samoin asuntoasiat kannattaa hoitaa siihen malliin, että 85-vuotiaana ei tarvitse muuttaa omasta kodistaan vuokralle, jotta saa kustannettua puolisolleen järkevää hoitoa. Kantsii noi myyntiasiat hyvissä ajoin. Vanhalla tuppaa olemaan tunnesiteet asioihin ja tavaroihin niin erilaisia kuin nuorena ajattelisi.
Ja sitten on sekin mahdollisuus, että tulee jostain syystä ero ja se hyvä eläke jää toiselle puolisolle. Kannattaa siihenkin varautua.
11=15
Nuorin lapsi on nyt 9v. Töihin ei siskoni aio mennä. Eikä tarttiskaan, kun rahaa kotieloon riittää.
Näin kärjistetysti sanottuna, tiedossa on ettei elämä aina mene niinkuin haluaa, vaikka kuinka varautuisi. t. 10.
Mieluummin elämme leppoisaa elämää nyt, kun lapset ovat vielä lapsia. Mitä iloa on uurastaa ja miettiä eläkeikää silloin, kun lapset ovat pieniä - ja vähän isompiakin, sitä aikaa ei mikään eläke tuo takaisin. t. 9
En mä sitä tarkoittanutkaan, vaan tarkoitin sitä, että kannattaa yrittää huolehtia esimerkiksi asuntovarallisuuden tai sijoitusten muodossa, että on jotain vanhuudenturvaa. Edes sen verran, että saa itsensä pidettyä hengissä ja on mahdollista tavata niitä lastenlapsia.
11=15
mieluummin nyt rennosti ja murehditaan sitten joskus kun lapset isoja.
Kuten kirjoitin, ei ole tarkoitus lopettaa työntekoa loppuiäksi, jos nyt vaikka 10 vuotta olen kotiäitinä ja sitten palaan työelään, tai aiemmin tai myöhemmin, mikä oman perheen kannalta on hyvä.
Tuskin juristikaan osaa varautua joka tilanteeseen mitä elämässä voi sattua tai olla sattumatta. Järki siinä menee jos kaikkea alkaa miettiä. Meillä omaisuus on yhteistä vaikka puoliso tienaa ne rahat. Toki hänen eläkkeensä on sitten joskus isompi. Sittenhän on, en jaksa vielä miettiä asioita melkein 40 vuoden päähän. osaltani lopetan keskustelun tähän. Jokainen tekee niinkuin tykkää.
t. 10.
Minä olen itse yli 10-vuotiaan lapsen kotiäiti. Hän on siis nuorin lapsi. En ole työtön työnhakija. Arvostan tätä työtä ja sillä on ollut hyvät seuraukset lapsen kehitykselle, koulumenestykselle ja monelle muule asialle.
ilmottaudun
En oo työtön työnhakija. Työkkärissä en oo käynyt 13 vuoteen. Lapsi yli neljä ja kaavaltu on että ainakin kolme vuotta olsin vielä kotona, mahdollisesti pitempäänkin.
Kaksi lasta melkein kouluikaisia. Yliopistotutkinto ja 10 v tyouraa takana ennen lapsia. Ihanaa olla kotiaiti!!!
Lapset 7v ekaluokkalainen, 5v eskarilainen ja 4-vuotias kanssani kotona. Mitään tukia ei olla vuoteen saatu, mutta pärjätään näin. Lapset saavat olla omien vanhempiensa kanssa omassa kodissa omilla säännöillä. Se on meille tärkeää.
Ajattelin siis jäädä kotiin ainakin kun lapset ovat kaikki aloittanee koulunsa kunnialla (vain 2 lasta)Olen paiskinut töitä tätä ennen lähes 20v erittäin hyväpalkkaisessa työssä. Säästöjä on jonkun verran, myös eläkevakuutuksessa ja muuten vaan sijoitettuna.
vaikka mies kyllä jakaa mulle tuloja, joten jos kotiäidillä ei saa olla verotettavaa tuloa, niin sitten en oo.
Miten olette ratkaisseet eläketurvan? Toki jos on varallisuutta niin paljon, että ei haittaa vaikka ei saisi ikinä eläkettä, niin sitten ymmärrän.
Kyllä Taivaan Isä pitää huolen. Ei meidän tarvitse huolehtia huomisesta. Ja tämä ei ole vitsi.
Miten olette ratkaisseet eläketurvan? Toki jos on varallisuutta niin paljon, että ei haittaa vaikka ei saisi ikinä eläkettä, niin sitten ymmärrän.
kun mulla on nyt jo diabetes ja muitakin vaivoja. enköhän johonkin sydäntautiin kupsahda sitä ennen.
ainakaan vielä. Olen kyllä harkinnut asiaa vakavasti. Nautin kotona olosta ja puuhastelusta niin lasten kuin kodin parissa. Toimeen tulemme mieheni palkalla ja omaisuuttakin on ihan kivasti eli kasotaan, mihin päädytään.
Kaksi ystävääni ovat tehnet ratkaisun jäädä kotiäideiksi ja ovat todella tyytyväisiä ratkaisuihinsa. Toinen on ollut kotiäitinä vasta kaksi vuotta, mutta toinen on ollut kotiäitinä jo 7 vuotta sen jälkeen, kun nuorin täytti 3v (yhteensä on ollut kotona 16v).
Toki tunnen muutaman vanhempieni ystävän, jotka ovat ollet kotiäiteinä (nykyään kai rouvina ;) ? ) jo pitkälti yli 30 vuotta.
kotiäiti tarkoitttaa ihan tavallista äitiä joka hoitaa lapsia kotona olkoon sitten vanhempainvapaalla tai kotihoidontuella.
Minä miellän itseni kotiäidiksi.
Lapsia 5kpl. Nuorin 1v ja vanhin 9v.
Mun mielestä ne on kotirouvia jotka jäävät vielä kotiin lasten täytettyä 3v. siis niin että eivät edes ole työttömyyskortistossa, muutenhan sitä olis työtön työnhakija.
esikoinen ekalla ja kuopus päiväkodissa.
Lapset 8 ja 5 v. Yliopistotutkinto enkä ole kirjoilla työkkärissä. Tunnen useampia kotiäitejä.
esikoinen ekalla ja kuopus päiväkodissa.
luokalla ja toinen menee eskariin ensi vuonna. Kotona meinaan olla niin pitkään kuin mahdollista. Mies tienaa niin hyvin, että ei tarvitse mennä töihin, jos ei jotain ihmeellistä tapahdu.
Säästämme minulle joka kuukausi 100 euroa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, sen luulisi jotain hyödyttävän eläkeiässä.
Mieluummin elämme leppoisaa elämää nyt, kun lapset ovat vielä lapsia.
Mitä iloa on uurastaa ja miettiä eläkeikää silloin, kun lapset ovat pieniä - ja vähän isompiakin, sitä aikaa ei mikään eläke tuo takaisin.
t. 9