Siis miten tämä homma toimii, eskari/ekaluokkalaisten "iltaleikit" jonkun kotona
Esikoinen on aloittanut eskarin ja tutustunut pintapuolisesti muutamaan kaveriin. Hakiessa olen vaivihkaa kuunnellut kun joku on menossa jonkun luokse leikkimään illalla... aika monta tällaista jo tullut vastaan.
Miten tämä toimii, lapseni ei ole itse sopinut kenenkään kanssa leikkimisestä, eikä itse näe tätä kovin tarpeelliseksi. Minä taas haluaisin tutustuttaa häntä lähemmin muutamaan kaveriin, joiden nimet mainitsee kun kysyn päivästä.
Sovitaanko nämä ihan tuntemattomien vanhempien kesken, vai oletteko te kaikki tuttuja entuudestaan? Tuntuu pöljältä kysyä ihan vieraalta tyypiltä voiko meidän Ville tulla teille leikkimään teidän Kallen kanssa, vaikken tiedä tahtooko se Kalle edes leikkiä meidän Villen kanssa....?
Kommentit (7)
ja sitten on tullut puheeksi, että teidän poika/tyttö voisi joskus tulla meille leikkimään. Usein ekalla kerralla äiti mukana, niin näkee, mihin lapsi tulee. Ei ehkä ole kiva ihan vieraaseen paikkaan jättää lasta, jos ei tunne perhettä lainkaan.
Tai jos lapsi on itse sanonut, että olisi kiva, jos Pekka joskus tulisi meille, olen saattanut mainita Pekan äidille, että meidän MAtti haluaisi kutsua Pekan joskus meille.
ja lapsi itse toivoo tätä kylään, olen kysynyt ihan ventovieraalta äidilta haluaisiko heidän Minttu tulla meille leikkimään.
En siis ole tarjonnut lastani heille leikkimään vaan kutsunut kaverin meille, ja siitä se vastavuoroisuus on sitten alkanut.
Meillä osa eskarin porukasta asuu lähekkäin ja näin luonnollisesti kaverisuhteita pidetään yllä myös eskarin ulkopuolella, mutta me asumme vähän kauempana, joten pihaleikkien ym. kautta ei pääse luomaan suhteita.
Olemme siis yksinkertaisesti kysyneet toisilta vanhemmilta, sopisiko yhteiset leikit. Vastaavasti myös lastamme on pyydetty leikkimään.
Meillä on myös aiemmin tarhan vanhempainillassa kiertänyt yhteystietolistat, johon halukkaat vanhemmat ovat lisänneet yhteystietonsa vanhempien välisiä yhteydenottoja varten. Jos vanhempainilta on jo tiedossa, kannattaa ehdottaa siellä.
Tuskin olette ainoita ryhmässä, jolla ei tuttuja ennestään ja ainakin meidän perheessä leikkikutsu otetaan ilolla vastaan. Kysy siis rohkeasti!
niin sinne on helppo kutsua kavereita ja samalla tutustuu lisää.
että mä olen selvittänyt "Kallen" äidin tai isän numeron ja sitten olen soittanut ja kysynyt haluaisiko mahdollisesti Kalle tulla leikkimään meidän "Villen" kanssa. Aina ovat halunneet tulla ja siitä se on lähtenyt...
eli kun oma lapseni rupesi selvästi leikkimään jonkun tietyn lapsen kanssa lähes päivittäin, laitoin ko. lapsen lokeroon viestin, että poikani haluaisi kutsua tämän lapsen kylään ja laitoin oman puhelinnumeroni. Samantien kyseisen lapsen vanhempi jo soittelikin ja sovimme ensimmäiset "leikkitreffit". Ja sitten vähän ajan päästä tulikin jo vastakutsu. Omalla eskarilaisella on kaksi sellaista kaveria, joita näkee säännöllisesti iltaisin. En tuntenut näiden lasten vanhempia entuudestaan, mutta nyt ollaan jo ihan hyviä tuttuja.
Jos ei ole entuudestaan tuttu vanhempi / lapsi, ja olen huomannut että meidän lapsi viihtyy hyvin tämän ko. lapsen seurassa, puhelee hänestä kotona, niin kyllä minä olen ihan tuntemattomallakin äidille mennyt juttelemaan että moikka, meidän lapset tuntuu viihtyvän hyvin toistensa kanssa, haluaisiko "pertti" tulla joku ilta meille leikkimään? Ja siitä se sitten lähtee... Voihan sitä nyt vähän katsoa ettei ihan jonkun sopimattoman lapsen / aikuisen kanssa ala lähempiin tuttavuuksiin, mutta jos vaikuttaa ihan normaalilta ja omaan makuun sopivalta perheeltä niin mikäs siinä sitten.